top banner adv

آموزش ساخت ان اف تی (NFT)

آموزش ساخت ان اف تی (NFT)
1
بازدید : 20237

از زمانی که ارزهای دیجیتال وارد دنیای واقعی شدند هر روز با مفاهیم جدیدتری روبرو شدیم. توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان اف تی ها (NFT) یکی از تازه‌ترین مفاهیم صنعت کریپتو و بلاکچین است. این روزها سوال‌هایی از این دست را به کرات می‌شنویم؛ ان اف تی چیست؟ چگونه یک ان اف تی بسازیم؟ آموزش ساخت ان اف تی را چطور و از کجا یاد بگیریم؟ اصلاً چه چیزهایی را می‌توان به ان اف تی تبدیل کرد؟ و … . توکن های غیر قابل تعویض یا ان اف تی‌ها نه تنها مورد توجه سرمایه‌گذاران کریپتویی قرار گرفتند بلکه به دلیل ویژگی و ماهیت اصلی‌شان، توجه مجموعه داران دیجیتال، سازندگان محتوا و صاحبان آثار هنری را نیز جلب کردند. با توجه به اینکه ان اف تی ها ترند روز هستند اگر شما هم می‌خواهید با مفهوم کلی NFTبیشتر آشنا شوید با فکت کوینز و آموزش ساخت ان اف تی همراه باشید.   

در ادامه، ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اصلاً چرا این دسته از توکن‌ها، غیر قابل تعویض نامیده شده‌اند و سپس مطالبی در مورد مینت NFT ارائه می‌شود. خوشبختانه بر خلاف تصور عموم، فرایند ساخت ان اف تی آنقدرها سخت و پیچیده نیست. هر کسی می‌تواند با ابزار مناسب و مهارت‌های اولیه یک NFT بسازد. البته فراموش نکنید که آشنایی با این فناوری نوین و دریافت آموزش ساخت NFT از پیش‌نیازهای اصلی است.

توکن تعویض پذیر یا توکن غیر قابل تعویض چیست؟

ان اف تی (NFT) برگرفته از عبارت non-fungible token و به معنای توکن غیر قابل تعویض است. اما چرا از مفهوم فانجیبیلیتی یا تعویض پذیری استفاده شده است؟ در سایت اینوستوپدیا (Investopedia) فانجیبیلیتی عبارت است از
«قابلیت یک کالا یا دارایی برای مبادله با سایر کالاها یا دارایی‌ها از همان نوع».

ارز دیجیتالی مانند بیت کوین یک دارایی قابل تعویض محسوب می‌شود. زیرا  هر واحد بیت کوین دقیقاً مشابه یک واحد دیگر BTC است و می‌توان آنها را با هم مبادله کرد. در ارزهای فیات، مثل دلار ایالات متحده، تعویض پذیری یک ویژگی و قابلیت مهم به شمار می‌رود و برای عملکرد پول بسیار مهم است. در دنیای واقعی، کالا و دارایی‌های غیرقابل تعویض بی نهایت هستند. به طور مثال؛ نمی‌توان به راحتی یک ماشین دست دوم یا یک خانه قدیمی را با یک دارایی از نوع خودش مبادله کرد.

مطلب مفید: قانون گذاری nft ؛ راهنمایی برای ورود مبتدیان به بازار

NFT چیست؟ چطور ان اف تی بسازیم؟
آموزش ساخت ان اف تی

ان اف تی (NFT) چیست؟

رویداد دیجیتالی شدن همه چیز در سراسر جهان موجب افزایش تقاضای آثار هنری و کلکسیون‌های دیجیتالی شده است. از آنجایی که فناوری بلاکچین، احراز هویت و اثبات مالکیت را به روشی ایمن و مطمئن انجام می‌دهد و عملکردی اثبات شده دارد پس جای تعجب نیست که هر روز اقلام دیجیتال و کمیاب بیشتری به حوزه بلاکچین وارد شود.   

بررسی عملکردان اف تی ها (NFT)

استانداردهای مورد استفاده برای ساخت یک ان اف تی (NFT) شناسه‌های منحصر به فرد تولید می‌کند و به این ترتیب، NFT یک توکن منحصر به فرد می‌شود. به عبارت دیگر، دو آیتم غیرقابل تعویض، علیرغم شباهت‌هایی که در ظاهر دارند نمی‌توانند مانند دو واحد بیت کوین مورد استفاده قرار بگیرند. به لطف شفافیت و تغییر ناپذیری بلاکچین، امکان پیگیری شناسه‌های منحصر به فرد یک NFT از قبیل: زمان ایجاد ان اف تی، خالق اصلی، مالک فعلی و سایر موارد وجود دارد. تمام جزییات مربوط به شناسه‌های منحصر به فرد NFT در دفتر کل موجود است و قابل دستکاری هم نیست.

بیشتر بخوانید : مقایسه بین کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی | کدام امنیت بیشتری دارد؟

شناسه‌های منحصر به فرد هر NFT، راهی برای اثبات مالکیت دارایی‌های دیجیتال هستند. شما به عنوان مالک یک NFT به راحتی می‌توانید مالکیت‌ خودتان را ثابت کنید، هیچ‌کس نمی‌تواند ان اف تی شما را دستکاری کند، می‌توانید توکن غیرقابل تعویض‌تان را هولد کنید یا با استفاده از استراتژی فلیپینگ (flipping) با فروش NFT در نوسان‌های بازار سود کسب کنید یا حتی به عنوان صاحب اصلی دارای حق امتیاز باشید.

شما به عنوان سازنده اصلی یک NFT به راحتی می‌توانید ثابت کنید که خالق آن هستید، ویژگی‌های منحصر به فرد آن را تعیین کنید، با هر بار معامله آن توسط خریدارها و فروشنده‌های مختلف، شما بابت حق امتیازی که دارید درآمد کسب کنید یا حتی دارایی‌تان را در مارکت‌پلیس‌های مختلف NFT و بازارهای همتا به همتا بفروشید.

مطلب مفید: نحوه فروش NFT یا توکن‌های غیر قابل تعویض

کاربرد NFT ها

NFT ها به دلیل ماهیت‌شان راه ایده‌آلی برای حفظ ویژگی نادر بودن و مالکیت اصلی دارایی‌های دیجیتال در دنیای واقعی هستند. در حقیقت، هنرمندان، افراد مشهور و کلکسیونرها هم به همین دلیل از NFT ها استفاده می‌کنند و هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود.

صاحبان آثار به دلیل انعطاف پذیری‌ NFT نسبت به روش‌های مرسوم فروش آثار هنری، موسیقی، ویدئو و تفاوت در نحوه دریافت ارزش، با آغوش باز از تبدیل آثارشان به NFT استقبال می‌کنند. صاحب اثر با ساخت NFT، واسطه‌ها را حذف می‌کند و خودش مستیقما به بازارهای جهانی دسترسی دارد. قطعاً، مینت یک NFT و فروش آن در یک مارکت پلیس معتبر، فرایند بازاریابی آسان‌تر و هزینه کمتری نسبت به روش‌های سنتی و مرسوم فروش آثار هنری منحصر به فرد دارد. در نهایت هم سهم عادلانه‌ای از درآمد اصلی به صاحب اثر تعلق می‌گیرد.

به علاوه، خالق اصلی ان اف تی می‌تواند در هر بار مبادله این اثر، درصدی از هزینه تراکنش را به دست بیاورد. به این منظور باید در حین ضرب توکن، شرطی به عنوان حق امتیاز تنظیم شود تا خالق اثر در ازای هر بار فروش هنر یا کالای دیجیتال خود درآمد غیرفعالی را به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید : Dapp Browser در تراست ولت ؛ آموزش فرایند فعال‌سازی

تبدیل آثار هنری به توکن های غیرقابل تعویض یا NFT
چطور NFT بسازیم؟

ان اف تی چه سودی برای کلکسیونرها دارد؟

NFT ها دارای یک سیستم ضد دستکاری برای جلوگیری از تقلب و حفظ مالکیت اقلام دیجیتال خریداری شده هستند. بنابراین، کلکسیونرها از این بابت نگرانی ندارند. دنیای دیجیتال همانند دنیای واقعی است. شاید هزاران نمونه جعلی از کیف برند لویی ویتون وجود داشته باشد اما قطعاً چیزی از ارزش محصول اصلی کم نشده است. کپی‌های بدون مجوز NFTها هم ارزش ان اف تی اصلی را تضعیف نمی‌کنند.

آیا صاحبان اثرهای هنری باید nft بسازند؟

همانطور که اشاره شد ساخت یک نسخۀ NFT از محتوا یا اقلام دنیای واقعی مزیت‌هایی را دربر دارد. صاحب اثر با مینت یا ساخت ان اف تی ، کنترل بیشتری بر مالکیت معنوی دارد و یک دسترسی جهانی به اثرش را امکان‌پذیر می‌کند. NFTها دروازه‌ای به سمت یک بازار دموکرات و آزاد برای مالکیت، فروش و خرید دارایی‌های دیجیتال کمیاب و منحصر به فرد هستند.

آموزش ساخت ان اف تی (NFT)

پیش از یادگیری و آموزش ساخت ان اف تی ، لازم است چند نکته را بدانیم. احتمالاً این نکات روی تصمیم شما در مورد اینکه کجا ان اف تی بسازید و نحوه مینت اولین ان اف تی تأثیر می‌گذارند! نکته اول، بلاکچین‌هایی که از استاندارد توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کنند عبارتنداز ؛

بیشتر بخوانید : صرافی Bitunix؛ شانسی تازه برای ایرانی‌ها

  • اتریوم (Ethereum)
  • بایننس اسمارت چین (Binance smart chain)
  • بلاکچین فلو (flow by Dapper Labs)
  • شبکه ترون (Tron)
  • تزوس (tezos)
  • کازماس (Cosmos)
  • ایاس (EOS)
  • وکس (VAX)
  • پولکادات (Polkadot)

بعد از ضرب ان اف تی در هر یک از بلاکچین‌های ذکر شده، احتمالاً امکان انتقال یا فروش NFT در سایر بلاکچین‌ها را ندارید. بنابراین پیش از هر اقدامی جوانب مثبت یا منفی اکوسیستم ان اف تی هر بلاکچین را به دقت بسنجید. در ادامه آموزش ساخت ان اف تی روی بلاکچین اتریوم را با هم بررسی می‌کنیم.

مارکت پلیس های مختلف ان اف تی ها
مارکت پلیس‌های NFT

آموزش ساخت nft روی بلاکچین اتریوم

در حال حاضر، بلاکچین اتریوم محبوب‌ترین شبکه برای ساخت NFTها است. بعد از اتریوم، بایننس اسمارت چین (BSC ) به دلیل کارمزد مقرون به صرفه تراکنش‌ها در جایگاه دوم قرار دارد. به این ترتیب، بلاکچین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس، بزرگ‌ترین میزبان‌های ساخت NFT هستند.

توجه داشته باشید که با انتخاب بلاکچین برای ساخت NFT، مجموعه‌ای از بازارهای NFT در اختیار شما قرار می‌گیرد. اگر بلاکچین اتریوم را انتخاب کردید به پلتفرم‌های NFT متعددی از قبیل؛ Rarible، Opensea و mintable دسترسی دارید. مارکت‌پلیس‌های NFT مخصوص زنجیره هوشمند بایننس هم عبارتند از؛ BakerySwap، Juggerworld و Treasureland.

آموزش ساخت NFT Art

فعالیت هنرمندان دیجیتال در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و تولید هنر و محتوا ، صرفاً ایجاد ترافیک و درآمد تبلیغاتی برای غول‌های بزرگ و فناوری بود و عملاً درآمد چندانی نصیب خود هنرمندان نمی‌شد. با ایجاد NFT ها، این سازوکار اقتصادی کلاً تغییر کرد. مالکیت کامل هنر دیجیتالی تحت اختیار صاحب اصلی اثر می‌ماند و با توجه به ارزش اثر درآمد کسب می‌کند. همچنین، می‌تواند حق امتیاز اثر در فروش‌های بعدی را در اختیار خودش داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تعرفه گمرک دستگاه استخراج ارز دیجیتال در ایران | تعرفه گمرک ماینر

NFTها طبق ماهیت اصلی‌شان خالق ویژگی «کمیاب بودن» هستند، چیزی که قبلاً در دارایی‌های دیجیتال موجود در اینترنت دیده نمی‌شد.   

برخی از پلتفرم‌های محبوب و رایج NFTهای هنری عبارتند از؛

  • Foundation
  • SuperRare
  • Nifty Gateway
  • Async Art
  • Sothebys
  • Christies  

آموزش مینت NFT در بلاکچین اتریوم

ساخت ان اف تی در شبکه اتریوم بسیار ساده است. تنها چیزی که احتیاج دارید یک کیف پول اتریوم با قابلیت پشتیبانی از NFTها و یک اکانت در مارکت پلیس ان اف تی مبتنی بر اتریوم است. کیف پول‌های متامسک (Metamask)، تراست ولت (Trust Wallet) و کوین بیس (Coinbase) از نمونه کیف‌پول‌های سازگار با NFT هستند. پیش از ایجاد حساب کاربری در مارکت پلیس اپن سی (Opensea) باید یک آدرس اتریوم یا کیف پول متامسک داشته باشید.

آموزش ساخت ان اف تی در Opensea

وارد صفحه رسمی سایت Opensea شوید. در گوشه سمت راست بالا روی گزینه Create کلیک کنید. برای اتصال کیف پول متامسک به پلتفرم Opensea دستورالعمل‌ها را به ترتیب اجرا کنید. پیام ارسال شده در کیف پول‌تان را به صورت دیجیتالی امضا کنید تا مالکیت آدرس شما تأیید شود. سپس، نشانگر را روی گزینه Create ببرید و روی گزینه My Collection کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، روی دکمه Create بزنید و مراحل آپلود آثار هنری مانند؛ موسیقی، گیف، نقاشی یا سایر موارد دیجیتالِ قابل قبول را ادامه دهید. نام و توضیحات فایل‌تان را اضافه و یک بنر تصویری در بالای صفحه بارگذاری کنید.

opensea بزرگترین بازار NFTها
آموزش ساخت NFT در Opensea

پس از ثبت و ارسال اطلاعات لازم، می‌توانید بارگذاری تصویر، هنر، صدا یا مدل سه بعدی را انجام دهید. در این مرحله، گزینه‌ای برای تنظیم ویژگی‌های خاص وجود دارد. می‌توانید ویژگی‌های کمیاب، منحصر به فرد بودن و یا حتی قفلی را برای NFT تنظیم کنید. پس از تکمیل و تنظیم ویژگی‌های سفارشی سازی، روی Create کلیک کنید تا NFT شما مینت شود. حالا دوباره باید پیامی را در کیف پول‌تان امضا کنید. بلافاصله پس از تأیید، ان اف تی به عنوان یک دارایی کلکسیونی در کیف پول شما نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : معرفی 5 صرافی برتر ایرانی ارز دیجیتال در سال 1402

با کلیک روی گزینه Edit، می‌توانید ان اف تی را در مارکت پلیس لیست کنید. در واقع، پس از کلیک روی Edit می‌توانید توکن‌های دارای استاندارد ERC-20 را به عنوان روش پرداخت مشخص کنید و حتی حق امتیاز خودتان را تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که برای مینت NFT در شبکه اتریوم، هزینه گس را باید با ارز دیجیتال اتر (Ether) پرداخت کنید. احتمالا، بسته به تعداد کاربرانی که در یک زمان تراکنش انجام می‌دهند، کارمزد متفاوت است. ازدحام در شبکه اتریوم باعث افزایش هزینه گس می‌شود. در برخی موارد ممکن است برای ضرب NFT، حراج یا قراردادن NFT برای فروش در یک پلتفرم، هزینه بیشتری از کاربر گرفته شود.

کلام پایانی:

اگر تا به حال محصولی را در ایبی (eBay) برای فروش بارگذاری کرده‌اید، حتما متوجه شدید که مراحل ساخت NFT به سادگی ساخت اکانت کاربری و آپلود محصول در eBay است. آموزش ساخت ان اف تی که در بالا توضیح داده شد صرفنظر از بلاکچین پشتیبان، تقریبا در همه مارکت پلیس‌های NFT یکسان است. با ساده ترین آموزش‌های ساخت ان اف تی شما هم می‌توانید برای مینت NFT اقدام کنید. در صورت نیاز به راهنمایی، مشاوره و آموزش ساخت ان اف تی، فکت کوینز همراه شما است.  

ان اف تی چیست و چه کاربردی دارد؟

NFT برگرفته از عبارت non-fungible token و به معنای توکن غیر قابل تعویض است. کاربرد توکن های ان اف تی یک روش محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستند.

ان اف تی ها بر بستر کدام بلاک چین بنا شده اند؟

بیشتر ان اف تی ها بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. در حال حاضر بلاکچین اتریوم محبوب‌ترین شبکه برای ساخت NFTها است.

آیا می‌توان به صورت رایگان ان اف تی ساخت؟

بله. برخی از مارکت پلیس ها امکان مینت ان اف تی ها را به صورت رایگان فراهم آورده اند. به عنوان مثال Rarible

19
1
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    سینا
    1 سال ago

    ممنون از توضیحات

    محل تبلیغ
    ramzarzy
    1
    0
    نظر خود را بنویسید !x