top banner adv

بررسی کامل مفهوم لیکوئید استیکینگ (Liquid Staking)

بررسی کامل مفهوم لیکوئید استیکینگ (Liquid Staking)
0
بازدید : 11115

امروزه محدودیتی برای کسب درآمد در دنیای اقتصاد مدرن وجود ندارد. یکی از محبوب‌ترین این روش‌ها، استیکینگ است. در صنعت ارزهای دیجیتال، لیکوئید استیکینگ روشی است برای کسب درآمد غیرفعال از دارایی‌هایی که به طور بالقوه از امنیت و عملیات شبکه بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. پروتکل‌های استیکینگ همان مزیت‌هایی را ارائه می‌کنند که اثبات سهام (PoS) ارائه می‌دهد، اما معایب احتمالی را کاهش می‌دهند. برای درک کامل این مفهوم با فکت کوینز همراه باشید.

پروتکل‌های استیکینگ در خط مقدم سرمایه‌گذاری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال قرار دارند و دسترسی به نقدینگی را در صنعت مالی غیرمتمرکز (DeFi) متحول می‌کنند. یکی از مزایای لیکوئید استیکینگ، توانایی استفاده از وجوه است. این اتفقاق در حالی رخ می‌دهد که به طور همزمان از سرمایه گذاری آن‌ها نیز پاداش دریافت می‌کنید. در نتیجه، پروتکل‌های استیکینگ پایه‌های فعالیت‌هایی مانند پروتکل‌های وام دهی و فعالیت‌های فارمینگ را فراهم می‌کنند. بنابراین کاربران می‌توانند با پلتفرم‌های DeFi مختلفی تعامل داشته باشند و سودهای متنوعی را از یک مجموعه سرمایه دریافت کنند.

بیشتر بخوانید : آموزش سایت بایننس (معاملات فیوچرز)

در این مقاله، قصد داریم به بررسی این که چگونه Liquid Staking با سایر روش‌های استیکینگ متفاوت است، بپردازیم. همچنین، ما به برخی از پروتکل‌های موجود و اهداف ایده‌آل آن‌ها نگاهی خواهیم انداخت. علاوه بر این، مزایا و معایب لیکوئید استیکینگ را ارزیابی خواهیم کرد.

استیکینگ (Staking) چیست؟

در امور مالی سنتی، بانک‌ها برای مشتریان خود در ازای سپرده گذاری وجوه نقدی خود پاداشی را در نظر می‌گیرند. آنها پولی که مشتریان در اختیارشان گذاشته‌اند را برای کسب سود در فرآیندی به نام ” وام ذخایر کسری یا fractional reserve lending” به دیگران قرض می‌دهند. سپس بانک‌ها درصد کمی از آن سود را به مشتریان خود پرداخت می‌کنند. فرآیند مشابهی نیز در صنعت ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد.

 برخلاف فرایندهای سیستم مالی سنتی، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به صورت شفاف در بلاک چین ثبت می‌شوند. علاوه بر این، به علت عدم وجود واسطه و شخص ثالث، پروتکل‌های دیفای محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این امر برای بانک‌ها اتفاق خوشایندی نیست.

“Staking” یک اصطلاح مالی در دنیای ارزهای دیجیتال است. این اصطلاح مربوط به فرآیند قفل کردن دارایی‌های رمزنگاری شده در یک پروتکل برای کسب پاداش در ازای آن است. به این ترتیب، قرار دادن ارزهای دیجیتال در این پروتکل‌ها می‌تواند راهی عالی برای کسب درآمد با به کار انداختن دارایی‌های غیرفعال باشد.

 علاوه بر این، پروتکل‌های staking می‌توانند به مکانیسم اجماع PoS کمک کنند که توافقات شبکه را در مورد اعتبار تراکنش‌های بلاک چین تسهیل می‌کند. در نتیجه، در مقایسه با بلاک چین‌های PoW مانند بیت کوین، انرژی مورد نیاز را به شدت کاهش می‌دهد.

صدها پروتکل استیکینگ مختلف وجود دارد که پارامترهای مختلفی از جمله پشتیبانی از دارایی‌های مختلف، دوره‌های استیکینگ و پاداش‌های مختلف را ارائه می‌دهند. این کار برای سرمایه گذارانی ایده آل است که 100% مطمئن هستند برای مدت معینی نیازی به دسترسی به وجوه خود ندارند.استیکینگ (Staking) چیست؟

طرف دیگر این داستان مشکل عدم دسترسی به وجوه برای مدت معینی است. پس از قفل کردن وجوه در یک پروتکل استیکینگ، نمی‌توانید هیچ یک از دارایی‌ها را معامله یا منتقل کنید. همچنین، بسیاری از پروتکل‌های استیکینگ (به ویژه PoS) شامل یک جریمه برای برداشت وجه قبل از اتمام دوره هستند. در نتیجه، پروتکل‌های Liquid Staking برای مقابله با برخی از این موانع پدید آمده‌اند.

Liquid Staking چیست؟

بیشتر بخوانید : عوامل موثر در تحلیل بنیادی رمزارزها قسمت دوم

لیکوئید استیکینگ، که گاهی اوقات به عنوان “استیکینگ نرم” نیز شناخته می‌شود، فرآیند قفل کردن وجوه برای کسب پاداش است. یکی از ویژگی‌های این نوع سرماه گذاری ایم است که همچنان به وجوه خود دسترسی دارید. برخلاف استیکینگ اثبات سهام (PoS) که وجوه را در یک پروتکل قفل می‌کند، دارایی‌ها در لیکوئید استیکینگ قابل دسترسی هستند. کاربران دارایی‌های خود را در یک حساب امانی برنامه دیفای واریز می‌کنند و نسخه توکنیزه شده وجوه خود را دریافت می‌کنند.

لیکوئید استیکینگ می‌تواند برای شما با استفاده از دارایی‌های غیرفعال، درآمد کسب کند.

لیکوئید استیکینگ می‌تواند برای شما با استفاده از دارایی‌های غیرفعال، درآمد کسب کند. به علاوه، مزایای زیادی نسبت به پروتکل‌های اثبات سهام معمولی (PoS) وجود دارد. همچنین سرمایه گذاران به طور همزمان می‌توانند پاداش‌های بیشتری را از دارایی توکنیزه در سایر پروتکل‌های دیفای نیز دریافت کنند.

 طبق گفته Blockdaemon، 7.5 میلیارد دلار ETH یا 20٪ از کل اتریوم استیک شده در قراردادهای ETH 2.0، در پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ است. بنابراین امکان ایجاد انعطاف پذیری برای سرمایه گذاری و رشد دارایی در بازار ارزهای دیجیتال فراهم می‌شود.

لیکوئید استیکینگ چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به مزایای پروتکل‌های Liquid Staking بپردازیم، ابتدا نحوه عملکرد آنها را بررسی می‌کنیم. فرض کنید علی یک اتریوم دارد و می‌خواهد از آن استفاده کند. او قصد ندارد آن را فورا خرج کند. او امنیتی می‌خواهد که بتواند هر زمان که نیاز داشته باشد به دارایی خود دسترسی داشته باشد.

علی قبل از تصمیم گیری در مورد پلتفرمی که می‌خواهد در آن سرمایه گذاری کند، باید تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهد. بر این اساس، او یک ETH را در یک پروتکل لیکوئید استیکینگ قرار می‌دهد. سپس، او یک “stETH” (یا ETH استیک شده) در ازای آن که ارزشی برابر با 1 اتریوم دارد دریافت می‌کند.

علی با سپرده اصلی ETH که در پروتکل باقی می‌ماند، پاداش خود را دریافت می‌کند. در همان زمان، او می‌تواند از stETH مانند ETH اصلی خود استفاده کند. در حالی که علی از طریق پروتکل لیکوئید استیکینگ سود کسب می‌کند، می‌تواند با stETH خود معامله کند یا هر کار دیگری با آن انجام دهد.

لیکوئید استیکینگ چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه علی به اتریوم اصلی خود دسترسی پیدا کند، باید کل یک stETH را داشته باشد تا دوباره بتواند آن را مبادله کند. جزئیات این نسئله ممکن است بسته به پروتکلی که با آن کار می‌کند کمی متفاوت باشد. برخی از پلتفرم‌ها سود حاصل از سپرده اولیه را از مبلغ مورد نیاز برای وجوه حذف می‌کنند.

توجه: قبل از تعامل با پلتفرم‌ها، حتماً شرایط را به دقت بخوانید و نحوه عملکرد پروتکل را درک کنید.

مزایای لیکوئید استیکینگ

اکنون ما کمی بیشتر در مورد نحوه عملکرد این فرآیند می‌دانیم. در ادامه، برخی از مزایای Liquid Staking را با هم بررسی خواهیم کرد.

ییلد فارمینگ

لیکوئید استیکینگ سنگ بنای اساسی در فعالیت ییلد فارمینگ است. به طور خلاصه، Yield Farming فرایندی است که یک معامله‌گر وجوه خود را در یک پروتکل قفل می‌کند و نسخه توکنیزه این وجوه را دریافت می‌کند. سپس، معامله‌گر وجوه توکن‌شده را در یک پروتکل لیکوئید استیکینگ دیگر قرار می‌دهد و دارایی توکن‌شده دیگری را به نمایندگی از دارایی‌های خود دریافت می‌کند.

لیکوئید استیکینگ سنگ بنای اساسی در فعالیت ییلد فارمینگ است.

 به این ترتیب، معامله‌گران می‌توانند با قفل کردن مقدار زیادی از دارایی‌ها به طور همزمان از دارایی‌های متعدد سود کسب کنند. با این حال، فارمینگ عملکردی ذاتاً خطرناک است. مطمئن شوید که تحقیقات خود را به طور کامل انجام داده‌اید و از نسبت‌های “وام به وثیقه” که نشان دهنده خطرات لیکوئید شدن است آگاه باشید.

وام به صورت رمزارز

گاهی اوقات، سرمایه گذاران نیاز به تغییر سبدهای خود دارند تا برخی از دارایی‌های خود را نقد کنند. به عنوان مثال، یک شرایط غیرمنتظره می‌تواند به این معنا باشد که سرمایه گذار ممکن است نیاز داشته باشد به سرعت به ارز فیات دسترسی پیدا کند. با این حال، بسیاری از سرمایه گذاران تمایلی به فروش دارایی‌های خود ندارند. به عنوان یک جایگزین، آن‌ها می‌توانند از دارایی‌های دیجیتال خود برای دریافت وام با پشتوانه رمزنگاری با استفاده از پروتکل لیکوئید استیکینگ استفاده کنند.

 به این ترتیب، با قفل کردن وجوه و دریافت نسخه نقدی توکنیزه شده دارایی‌های خود، سرمایه گذاران می‌توانند به ارز فیات دسترسی داشته باشند.

دسترسی سریع به وجوه

یکی دیگر از مزایای لیکوئید استیکینگ، امکان دسترسی سریع به وجوه است. این برخلاف بسیاری از پروتکل‌های اثبات سهام (PoS) است که شامل یک فرآیند طولانی مدت عدم دسرسی به دارایی‌ها یا جریمه‌ در صورت برداشت پیش از موعد است. دسترسی سریع به وجوه می‌تواند در مواقع آشفتگی بازار یا پرداخت‌های غیرمنتظره مفید باشد.

معایب لیکوئید استیکینگ

در حالی که استفاده از لیکوئید استیکینگ مزایای زیادی دارد، اما مثل هر فرایند دیگر با معایبی نیز همراه است. با این حال، از طریق آموزش، استراتژی و خودآگاهی می‌توان ضرر را به حداقل رساند.

ییلد فارمینگ ذاتاً مخاطره‌آمیز است و هر اهرمی خطر لیکوئید شدن را با خود همراه دارد. پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ به وثیقه‌ای نیاز دارند که پشتوانه نسبت‌های مختلف وام به وثیقه باشد. اگر یک یک اتفاق غیر مترقبه رخ دهد که منجر به چرخش شدید بازار شود، ارزش دارایی ممکن است به پایین‌تر از شروط قید شده برای دریافت وام برسد. در نتیجه، این ممکن است به از دست رفتن تمام سرمایه ختم شود.

در حالی که استفاده از لیکوئید استیکینگ مزایای زیادی دارد، اما مثل هر فرایند دیگر با معایبی نیز همراه است.

بیشتر بخوانید : تصویر پروفایل NFT چیست؟ لاکچری در دنیای مجازی!

هر معامله گر با دیدن افزایش ارزش دارایی‌های خود هیجان زده می‌شود. با این حال، بدون برنامه سرمایه‌گذاری استراتژیک، طمع می‌تواند بر او حاکم شود. به این ترتیب، این اتفاق می‌تواند منجر به سهل انگاری و تصمیم گیری هیجانی و در نتیجه از دست دادن سرمایه شود. بدون تحقیق و آموزش قبلی، تلاش برای کارکردن و تعامل همزمان با چندین پروتکل لیکوئید استیکینگ احتمالاً سودی به همراه نخواهد داشت.

پروتکل‌های موجود

پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ زیادی وجود دارد که تعداد آنها به سرعت در حال افزایش است. همانند پروتکل‌های اثبات سهام (PoS)، پارامترهای مختلفی برای هر پروژه جداگانه وجود دارد. علاوه بر این، بلاک‌ چین‌های خاص به‌طور پیش‌فرض، لیکوئید استیکینگ را در سطح پروتکل امکان‌پذیر می‌کنند (مثل کاردانو). برعکس، سایر بلاک چین‌ها مانند پولکادات و سولانا برای تسهیل نقدینگی با استفاده از استیکینگ به پروژه‌های شخص ثالث متکی هستند.

شبکه اصلی قراردادهای هوشمند یعنی اتریوم، در حال انتقال به یک مکانیسم صرفاً PoS است. بر این اساس، شبکه ETH 2.0 به نودهایی نیاز دارد که حداقل 32 توکن اتریوم را به اشتراک بگذارند تا اعتبارسنج شوند و در شبکه شرکت کنند. Blockdaemon، با مشارکت StakeWise، اولین راه حل استیکینگ ETH 2.0 (Eth2 سابق) را برای موسسات مالی ارائه می‌دهد.

پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ زیادی وجود دارد که تعداد آنها به سرعت در حال افزایش است.

 Blockdaemon که پیشگام در پروژه‌های لیکوئید استیکینگ سازمانی است، انطباق کامل AML را برای مؤسسات برای مشارکت در پروتکل‌های استیکینگ دیفای تضمین می‌کند.

یکی دیگر از مسیرهای محبوب برای لیکوئید استیکینگ که برای مبتدیان ایده آل است، صرافی KuCoin است. KuCoin با عبارت “Saft Staking”، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال متعددی را به اشتراک بگذارند. این شامل ارزهایی مانند اتریوم (ETH)، الگوراند  (ALGO) و کازموس  (ATOM) می‌شود. نرخ سود و کارمزد هر دارایی با دیگری متفاوت است.

بیشتر بخوانید : بررسی حمله دوبار خرج کردن : گذشته، حال و آینده

یکی دیگر از صرافی‌هایی که Liquid Staking را ارائه می‌کند، Crypto.com است. این صرافی لیکوئید استیکینگ را برای بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC)، ریپل (XRP) و استیبل کوین‌های مختلف را ارائه می‌دهد.

به عنوان صرافی‌های رمزنگاری متمرکز، KuCoin و Crypto.com اوراق بهاداری را ارائه می دهند که اکثر تازه واردان هنگام ورود به دنیای بلاک چین به دنبال آن هستند. به این ترتیب، شرایط ایمنی را برای کاربران مبتدی فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید : سود واقعی دیفای (Real yield) چیست؟

سخن پایانی

محبوبیت صنعت ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن راه‌هایی خلاقانه برای ایجاد درآمد غیرفعال در حال گسترش است. مفهوم استیکینگ برای امنیت و پیشبرد مدل‌های اجماع اثبات سهام (PoS) در بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری بسیار مهم است. به این ترتیب، برای سرمایه‌گذاران تحصیل‌کرده رمزارزها بسیار عادی است که دارایی‌های خود را با قفل کردن وجوه و کسب پاداش به کار گیرند.مفهوم استیکینگ برای امنیت و پیشبرد مدل‌های اجماع اثبات سهام (PoS) در بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری بسیار مهم است

لیکوئید استیکینگ این کار را یک قدم جلوتر می‌برد. سرمایه‌گذاران می‌توانند از دارایی‌های غیرفعال خود درآمد کسب کنند؛ در حالی که هنوز به ارزش وجوه اولیه خود دسترسی دارند. به این ترتیب، این پروتکل‌ها نقش اساسی در فعالیت‌های ییلد فارمینگ، وام‌های دارای پشتوانه رمزارز و سایر پروتکل‌های جدید دیفای دارند. همچنین، صرافی‌های رمزنگاری محبوب، از جمله Crypto.com و KuCoin، به کاربران راه‌های ساده‌ای برای لیکوئید استیکینگ ارائه می‌دهند. در نتیجه، کاربران می‌توانند به راحتی و به صورت غیرفعال، سود کسب کنند.

لیکوئید استیکینگ ، در عین حال که بسیاری از چالش‌ها را از بین می‌برد، مزایای اشتراک PoS را نیز حفظ می‌کند. به عنوان مثال، حذف وجوه از پروتکل‌های Liquid Staking اغلب بسیار ساده‌تر و سریعتر از پروتکل‌های PoS است. به علاوه، این بدون تحمیل جریمه‌های مربوط به مدت زمان سپرده گذاری است. در نتیجه، این پروتکل‌ها در خط مقدم تحولات بعدی در اقتصاد قرار دارند.

لیکویید استیکینگ چیست؟

لیکویید استیکینگ روشی برای بهرده بردن از نقدینگی پلتفرم‌های دیفای و سپرده‌گذاری آن‌ها با هدف کسب سود است.

لیکویید استیکینگ چه مزایایی دارد؟

کاربر می‌تواند ارزهای دیجیتال قفل شده خود در جریان سپرده‌گذاری (استیکینگ) را توکنیزه کرده و از آن برای وثیقه گذاشتن در دیگر شبکه‌ها یا حتی مبادله و فروش آن‌ها به دیگر کاربران استفاده کند.

معایب لیکویید استیکینگ چیست؟

لیکویید استیکینگ می‌تواند با ریسک‌هایی مثل متمرکز شدن شبکه یا حتی جریمه کاربران (اسلشینگ) همراه باشد.

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x