الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) چیست ؟ POS به زبان ساده

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیمالگوریتم اجماع اثبات...

آنچه می‌خوانید...

فرایند اثبات سهام یک مکانیسم توافقی است که برای تایید تراکنش‌های ارزهای دیجیتال جدیدتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که بلاکچین‌ها فاقد هرگونه مرجع مدیریت متمرکز هستند، POS روشی برای تضمین معتبر بودن داده‌های ذخیره‌شده در شبکه محسوب می‌شود. با فکت کوینز همراه باشید تا روش اعتبارسنجی اثبات سهام را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

فرایند اثبات سهام (POS) چیست؟

تمرکززدایی را می‌توان هسته اصلی و قلب فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال به حساب آورد. زیرا هیچ دروازه‌بان مرکزی برای مدیریت تاریخچه تراکنش‌ها و داده‌های بلاک چین وجود ندارد. در عوض، شبکه برای اعتبارسنجی تراکنش‌های دریافتی و افزودن آن‌ها به عنوان بلوک‌های جدید در زنجیره به گروهی از شرکت‌کنندگان متکی است.

- Advertisement -

اثبات سهام یک مکانیسم توافقی است که از خود شرکت‌کنندگان در شبکه می‌خواهد تا کار سودآور اعتبارسنجی تراکنش‌ها را به انجام برسانند. این فرایند سودآور است و اعتبارسنج‌ها با ارز دیجیتال بومی شبکه پاداش می‌گیرند. البته اگر افراد برگزیده داده‌های جدید را به درستی تایید کنند و سیستم را فریب ندهند. درواقع شرکت‌کنندگان بلاک چین باید تایید کنند که یک تراکنش قانونی است و آن را به بلاکچین اضافه نمایند. تنها در این صورت است که می‌گوییم فعالان یه شبکه به اجماع رسیده‌اند.

فرایند اثبات سهام چیست؟
فرایند اثبات سهام چیست؟

استیکینگ (staking) چیست؟

استیکینگ همان سپرده گذاری ارز دیجیتال در شبکه اثبات سهام است و کاربران مقداری از توکن‌های خود را در ازای کسب فرصتی برای اعتبارسنجی بلوک‌های جدید و اضافه کردن آن‌ها به بلاکچین قفل می‌کنند. این اعتبارسنج‌ها یا استیکرها، ارزهای دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند سپرده گذاری می‌کنند که روی بلاکچین ذخیره می‌شود. الگوریتم بلاکچین نیز اعتبارسنج‌ها را بر اساس میزان سپرده آن‌ها انتخاب می‌کند.

شرکت‌کنندگان در شبکه اثبات سهام که به آن‌ها اعتبارسنج نیز گفته می‌شود، مقادیر مشخصی از رمزارزهای اصلی شبکه را به عنوان سپرده خود استیک یا قفل می‌کنند. . آن‌ها در ازای این کار فرصتی را برای اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید و کسب پاداش به دست می‌آورند. اما اگر آن‌ها داده‌های ناصحیح یا جعلی را تایید کنند، ممکن است بخشی از سپرده خود را به عنوان جریمه از دست بدهند.

سولانا (Solana)، ترا (Terra) و کاردانو (Cardano) از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتالی هستند که برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خود از فرایند اثبات سهام استفاده می‌کنند. اتریوم نیز به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ در تاریخ 15 سپتامبر 2022 الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داد.

رابطه استیکینگ و فرایند اثبات سهام
فرایند اثبات سهام

رابطه استیکینگ و فرایند اثبات سهام

هرچقدر حجم بیشتری از دارایی خود را در شبکه استیک (stake) کنید، شانس شما برای انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج و انجام اعتبارسنجی بیشتر خواهد شد. هنگامی که داده‌های تایید شده توسط یک اعتبارسنج به بلاکچین اضافه می‌شوند، اعتبارسنج کارمزد تراکنش‌ها را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. پاداش ارز دیجیتال اعتبارسنج‌ها برای تایید تراکنش‌های شبکه به نسبت اندازه سپرده آن‌ها تعیین خواهد شد.

استیکینگ مانند سپرده بانکی است. این مکانیزم درواقع برای بررسی تراکنش‌های بلاکچین و تایید اعتبار آن‌ها است. اگر فقط تراکنش‌های صحیح را تایید کنید، سود سپرده خود را دریافت خواهید کرد. اما اگر تراکنش‌های ناصحیح را هم تایید کنید، جریمه‌هایی برای شما در نظر گرفته می‌شود و بخشی از سپرده خودتان را از دست می‌دهید.

اگر یک اعتبارسنج داده‌های ناصحیح یا تراکنش‌های تقلبی را تایید کند، ممکن است سپرده او سوزانده شود. یعنی دارایی دیجیتال وی به یک آدرس کیف پول غیرقابل استفاده ارسال می‌شود که هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد و برای همیشه بی‌استفاده خواهند شد.

فرایند اثبات سهام به این دلیل کار می‌کند که اعتبارسنج‌ها با خود می‌گویند: «من آن‌قدر به مشروعیت این تراکنش ایمان دارم که حاضرم با پول خودم از آن حمایت کنم.»

استیکینگ و فرایند اثبات سهام
رابطه استیکینگ و فرایند اثبات سهام

مزایای فرایند اثبات سهام

مزایای الگوریتم اثبات سهام درواقع باید در مقابل رقیب آن یعنی اثبات کار سنجیده شود. بنابراین در ادامه به روش مقایسه‌ای سعی خواهیم کرد تا مزایای اصلی الگوریتم POS را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید : آشنایی کامل با فرایند اثبات کار (Proof-of-Work)

1. مصرف انرژی کمتر

مکانیزم اثبات کار به خاطر مصرف برق بالای خود شهرت بدی به دست آورده است. بلاکچین‌های اثبات کار مانند بیت کوین با توجه به نگرانی‌های شدید در مورد اثرات زیست‌محیطی مورد انتقاد هستند. اما الگوریتم اثبات سهام نتایج بهتری برای محیط‌زیست در پی خواهد داشت. شبکه اثبات کار در مقیاس جهانی فقط هنگامی سودآورتر است که بتواند با کمترین هزینه انرژی عملیاتی شود.

این امر باعث تمرکز استخراج ارز دیجیتال مناطقی خواهد شد که هزینه برق در آن‌ها کمتر از سایر کشورها باشد. اما مصرف اندک انرژی در اثبات سهام این مشکل را حل می‌کند و زیرساخت‌های ماینینگ را به طور گسترده و عادلانه توزیع خواهد کرد. این امر می‌تواند به طور بالقوه سیستم بلاکچین را هم بیش از پیش قوی‌تر کند.

Proof of Stake می‌تواند درب را به روی افراد بیشتری در سیستم‌های بلاکچین بگشاید تا بتوانند به عنوان اعتبارسنج در شبکه شرکت کرده و درآمدزایی داشته باشند. بنابراین دیگر نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای خرید سیستم‌های محاسباتی قدرتمند و مصرف مقادیر زیادی برق برای استخراج ارزهای دیجیتال نخواهد بود. درواقع خود ارز دیجیتال تنها چیزی خواهد بود که برای اعتبارسنجی به آن نیاز دارید.

مزایای فرایند اثبات سهام
مصرف انرژی کمتر در اثبات سهام

2. استیکینگ و سودآوری

صرافی‌های ارز دیجیتال مانند کوین بیس، بایننس و کراکن، سپرده گذاری یا استیکینگ را به عنوان یک قابلیت در پلتفرم‌های خود ارائه می‌کنند. حتی پلتفرم‌های اختصاصی استیکینگ نیز مانند اور استیک (Everstake) وجود دارند. بسته به بلاکچین، دارندگان ارز دیجیتال می‌توانند سودی بین 5 تا 14 درصد از دارایی‌های خود با سپرده گذاری به دست آورند. این در حالی است که برای کسب سود در فرایند اثبات کار باید ابزار محاسباتی سنگین در اختیار داشته باشید.

3. مقیاس‌پذیری بیشتر

یکی دیگر از مزایای بلاکچین‌های فرایند اثبات سهام در پتانسیلی نهفته است که برای آینده ارائه می‌دهند. آن‌ها ممکن است مقیاس‌پذیرتر از همتایان اثبات کار خود باشند. بلاکچین Proof of Stake در تئوری می‌تواند از تراکنش‌های هم‌زمان بیشتری بدون به خطر انداختن امنیت شبکه یا عدم تمرکز آن پشتیبانی کند. امروزه نوآوری‌های زیادی در لایه دوم شبکه‌ها برای افزایش مقیاس‌پذیری لایه اول اتفاق می‌افتد. مقیاس‌پذیری در واقع چالش بزرگی است که باید بر آن غلبه شود تا بتوان بلاکچین‌ها را به طور گسترده و در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار داد.

بیشتر بخوانید : مقیاس پذیری در بلاک چین به چه معنا است؟

اشکالات فرایند اثبات سهام

اثبات سهام بدون عیب هم نیست. این روش نتوانسته است اجرای موفق بلاک چین‌های میلیارد دلاری را به اندازه اثبات کار و بیش از یک دهه تضمین کند. همچنین اجرای خاصی از این الگوریتم می‌تواند زنجیره‌های بلوکی را در برابر انواع مختلف حملات آسیب‌پذیرتر کند. حساسیت به حملات می‌تواند امنیت کلی بلاکچین را با خطر روبرو کند.

در عین حال، اعتبارسنج‌هایی که مقادیر زیادی از ارز دیجیتال آن بلاک چین را در اختیار دارند، ممکن است تاثیر زیادی بر سیستم اثبات سهام داشته باشند. مهاجرت یک ارز دیجیتال از اثبات کار به اثبات سهام نیز همانند چیزی که در اتریوم دیدیم، یک فرآیند پیچیده و بسیار پردردسر است. هر ارز دیجیتالی که بخواهد مکانیسم‌های اجماع خود را تغییر دهد، باید یک فرآیند برنامه‌ریزی سخت را طی کند. فقط به این شکل است که می‌توان یکپارچگی بلاکچین را از ابتدا تا انتهای ارتقا و فراتر از آن تضمین نمود.

اشکالات فرایند اثبات سهام
اشکالات فرایند اثبات سهام

اثبات سهام در مقابل اثبات کار

به‌طورکلی دو مکانیسم اجماع یعنی اثبات سهام و اثبات کار وجود دارد که عموما در برنامه‌های ارزهای دیجیتال و دیفای استفاده می‌شوند. در حالی که اولی از استیکینگ استفاده می‌کند، اثبات کار به استخراج کنندگان نیاز دارد تا پازل‌های پیچیده ریاضی را حل کنند. ماینرها تصمیم می‌گیرند که کدام تراکنش‌های شبکه را تایید کرده و بلاک چین را گسترش دهند.

فرایند اثبات سهام در مقابل فرآیند اثبات کار
اثبات سهام

اثبات سهام

  • به اعتبارسنجی‌ها نیاز دارد که برخی از ارزهای دیجیتال بلاکچین را نگه دارند.
  • برای اعتبارسنجی تراکنش به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز ندارد.
  • یک مکانیسم اجماع با رویکرد جدیدتر و پذیرش کمتر نسبت به اثبات کار است.
  • ارزهای دیجیتال اثبات سهام احتمالا به دلیل تاثیر مخرب زیست‌محیطی پایین‌تر برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (ESG) جذاب‌تر هستند.

اثبات کار

  • اثبات کار سابقه طولانی‌تری در استفاده به عنوان مکانیسم اجماع بلاکچین دارد.
  • ماینرها نیازی به نگه داشتن هیچ یک از دارایی‌های بومی بلاکچین ندارند و برای تایید یک تراکنش فقط به قدرت محاسباتی متوسل می‌شوند.
  • ممکن است مقدار بسیار قابل توجهی از برق مصرف کند. ارزهای دیجیتال اثبات کار اغلب به دلیل نیاز به انرژی بالا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی حذف می‌شوند.

کدام ارزهای دیجیتال از اثبات سهام استفاده می‌کنند؟

اثبات سهام به عنوان مکانیسم اجماع در دنیای ارزهای دیجیتال رایج‌تر می‌شود. در حال حاضر حدود 80 ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که از PoS به عنوان مکانیسم اجماع استفاده می‌کنند. برخی از محبوب‌ترین کوین‌های استفاده کننده از فرایند Proof of Stake به شرح زیر هستند.

  • ارز دیجیتال کاردانو (ADA)
  • ارز دیجیتال ترون (TRX)
  • ارز دیجیتال ایاس (EOS)
  • ارز دیجیتال کازماس (ATOM)
  • ارز دیجیتال تزوس (XTZ)

جمع‌بندی ؛ فرایند اثبات سهام

در حالی که فرایند اثبات سهام هنوز به عنوان مکانیسم اجماع بلاکچین در مراحل تکمیلی قرار دارد اما از پتانسیل قابل توجهی برخوردار است. Proof of Stake با تقاضای انرژی کمتر و سطح دسترسی بالاتر برای افراد عادی به عنوان اعتبارسنج دارای ویژگی‌های جذاب بسیار زیادی است. بنابراین در درازمدت می‌تواند به عنوان به جریان اصلی امنیت بلاکچین و اعتبارسنجی آن شناخته شود.

الگوریتم اثبات سهام چیست؟

الگوریتم اثبات سهام یک مکانیسم توافقی است که برای تایید تراکنش‌های ارزهای دیجیتال جدیدتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که بلاکچین‌ها فاقد هرگونه مرجع مدیریت متمرکز هستند، POS روشی برای تضمین معتبر بودن داده‌های ذخیره‌شده در شبکه محسوب می‌شود.

استیکینگ چیست؟

استیکینگ به معنی سپرده گذاری است و در شبکه های اثبات سهام از این روش برای سپرده گذاری ارز دیجیتال به منظور انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج و تایید تراکنش‌ها استفاده میشود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان