top banner adv

فیوچرز چیست ؟ راهنمای پنج مرحله‌ای برای مبتدیان فیوچرز

فیوچرز چیست ؟ راهنمای پنج مرحله‌ای برای مبتدیان فیوچرز
0
بازدید : 13574

معاملات فیوچرز چیست ؟ چقدر با معاملات فیوچرز (Futures Trading) آشنا هستید؟ اگر هیچ آشنایی با معاملات فیوچرز ندارید باید به طور خلاصه گفت که تریدرهای فیوچرز در بازارهای مشتقه کریپتویی، ارزش آتی دارایی‌های دیجیتال را حدس می‌زنند. در واقع، معاملات آتی یک محصول مالی هستند که با استفاده از اهرم‌ها فرصت و پتانسیل رشد بیشتری را برای سبد تریدر به وجود می‌آورند. همچنین، زمانی که سرمایه‌گذاری در جهت نادرستی قرار بگیرد، معاملات آتی به محافظت پرتفولیوی سرمایه‌گذار کمک می‌کنند. برای اینکه بفهمیم فیوچرز چیست و چه تفاوتی با معاملات اسپات دارد با فکت کوینز همراه باشید.

معاملات فیوچرز چیست؟ (Futures Trading)

بیشتر بخوانید : ISPO‌ چیست؟ روش دموکراتیک جذب سرمایه حوزه ارز دیجیتال

از آنجایی که در رسانه‌ها استقبال بیشتری از رمزارزهای پایه مانند بیت کوین و اتریوم می‌شود، تازه‌واردان دنیای کریپتو هم معمولا خریدهایشان را با همین ارزها از صرافی‌ها شروع می‌کنند. اما نوع معاملات سرمایه‌گذاران متفاوت است. معمولا افرادی جذب معاملات اسپات (Spot Trading) می‌شوند که ریسک‌گریز هستند و تمایل دارند دارایی‌هایشان را حداقل برای مدتی نگهداری کنند. در مقابل افرادی سراغ معاملات فیوچرز یا آتی می‌روند که علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری روی روند و نوسان‌های بازار دارند.

مطلب مفید: فیوچرز چیست ؟ چطور از فیوچرز بایننس استفاده کنیم؟ + ویدئو

بازار ارزهای دیجیتال نوسان بالایی دارد و تریدرهای ریسک‌پذیر دوست دارند سود بیشتری از معاملات داشته باشند. معاملات فیوچرز بیت کوین این فرصت را برای این دسته از سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

معاملات فیوچرز کریپتو چیست؟ (Crypto Futures Trading)

معاملات فیوچرز از جهات بسیاری با معاملات اسپات تفاوت دارد. در وهله اول، لازم نیست تریدر درارایی دیجیتال در اختیار داشته باشد چراکه معامله‌گران فیوچرز قراردادهای مشتقه را خرید و فروش می‌کنند. این قراردادها ارزش یک رمزارز مشخص را در یک تاریخ خاص در آینده نشان می‌دهند.

به عبارت دقیق‌تر، تریدرها در معاملات فیوچرز ارزش آتی یک ارز دیجیتال را حدس می‌زنند. درصورتی که حدس آنها افزایش قیمت باشد معامله لانگ (Long) باز می‌کنند و در صورتی که حدس بزنند قیمت ارز در تاریخ معین کاهش پیدا می‌کند معامله شورت (short) باز می‌کنند. یکی از مهمترین مزیت‌های معاملات فیوچرز، استفاده از اهرم‌ها یا لوریج (Leverage) است. اهرم‌ها به کارایی بهتر سرمایه کمک می‌کنند زیرا تریدر مجبور به قفل کردن کل سرمایه نیست. اما به خاطر داشته باشید که اهرم‌ها دو طرفه هستند؛ هم سود و هم ریسک را افزایش می‌دهند و به همین خاطر سرمایه‌گذار باید همیشه جوانب احتیاط را رعایت کند.

مطلب مفید: بهترین استراتژی فیوچرز؛ 7 نکته مهم که هر تریدر موفق معاملات آتی باید بداند!

معاملات فیوچرز چیست؟
فیوچرز چیست؟ اهرم‌ها در معاملات فیوچرز چطور کار می‌کنند؟

اهرم‌های 2x یا 5x برای افراد مبتدی مناسب‌تر هستند. به ویژه برای تریدرهایی که از مشتقات کریپتویی به عنوان یک پوشش دفاعی برای سبد سهام و کاهش ریسک استفاده می‌کنند. در صورتی که عملکرد دارایی ضعیف باشد یا برخلاف حدس تریدر حرکت کند، استفاده از اهرم با یک مقدار معیین موجب جبران زیان می‌شود.

دلایل سرمایه‌گذاری در معاملات فیوچرز کریپتوکارنسی‌ها چیست؟

سرمایه‌گذاری در معاملات آتی ارزهای دیجیتال، پتانسیل رشد پرتفولیو را بیشتر می‌کند. به عبارت ساده، اهرم موجود در معاملات فیوچرز به راحتی و فقط در یک معامله، ارزش سبد سرمایه‌گذار را چند برابر افزایش می‌دهد.

دلیل دیگر استفاده از معاملات فیوچرز، همانطور که در بالا هم اشاره شد پوشش ریسک سبد سرمایه است. حفظ پورتفولیو یک کار چالش برانگیز است، مخصوصا در مورد پرتفوی ارزهای دیجیتال. قراردادهای فیوچرز نقش یک خط دفاعی قوی را دارند به ویژه زمانی که سرمایه‌گذاری در جهت اشتباهی حرکت کند.

مطلب مفید: آموزش سایت بایننس (معاملات فیوچرز)

مزیت‌های معاملات فیوچرز بایننس چیست؟
مزیت‌ معاملات فیوچرز در صرافی ارز دیجیتال بایننس

برخلاف معاملات اسپات که سرمایه‌گذار فقط از صعود قیمت سود می‌برد در معاملات فیوچرز تریدرها می‌توانند حتی در زمان کاهش قیمت با باز کردن معاملات شورت هم سود ببرند. در معاملات فیوچرز، تریدرها آزادی عمل بیشتری دارند و می‌توانند عملکرد قیمت را در کوتاه مدت حدس بزنند.

5 گام آسان برای شروع معاملات فیوچرز

حالا که متوجه شدیم معاملات فیوچرز چیست، سراغ نحوه اجرای معاملات برویم. معاملات فیوچرز تقریبا برای همه کاربران یک کار چالش برانگیز است. قطعا درک یک سری عوامل و فاکتورها نیازمند گذر زمان است. مثلا اینکه بازار چطور در طول زمان تغییر می‌کند و چطور تنظیم می‌شود؟ فاکتورهای خارجی چطور بر بازار تاثیر می‌گذارند و سایر موارد مشابه.

از آنجایی که کاربرمبتدی دانش اندکی دارد و باید حجم عظیمی از اطلاعات را هضم کند، جای تعجب نیست که تریدرهای تازه وارد با تعلل و احتیاط وارد دنیای معاملات فیوچرز شوند. به خاطر داشته باشید که در هر معامله‌ای برای رسیدن به هدف باید از یک رویکرد استراتژیک استفاده کرد. نکات زیر به شما کمک می‌کند ورود بهتری به دنیای فیوچرز داشته باشید:

1. پیدا کردن روش معامله

بیشتر بخوانید : بانتی (Bounty) یا پاداش چیست؟

یافتن یک روش معاملاتی درست و کارامد فراتر از تکرار استراتژی‌هایی است که در یوتیوب یا سایر رسانه‌های اجتماعی می‌بینید. قطعا یک روش معاملاتی کارآمد باید شخصی سازی شود تا با ویژگی‌های روانی، سبک زندگی، تحمل ریسک و اهداف بلندمدت تریدر مطابقت داشته باشد. پیش از یافتن بهترین روش معاملات کریپتویی به نکات زیر دقت کنید:

  • شخصیت تریدر خودتان را بشناسید.
  • میزان تحمل ریسک و اهداف مالی بلندمدت‌تان را تعیین کنید.
  • پارامترهای ترید را که مطابق شخصیت‌تان هستند تعریف کنید.
  • عملکرد هر پارامتر و نحوه برخوردتان با هر کدام از آنها را ارزیابی کنید.
  • در صورت مواجهه با مشکل، تعریف مجددی از فاکتورهای بالا داشته باشید.
  • یک برنامه ترید مدون داشته باشید.

2. تدوین یک پلن معاملاتی

استفاده از یک طرح یا پلن معاملاتی به مدیریت بهتر ریسک و بهبود ثبات معاملات شما کمک می‌کند. در پلن معاملاتی باید طرح دقیقی از نحوه ورود و خروج به پوزیشن‌ها ازجمله؛ شاخص‌های ورود و خروج، اندازه‌گیری پوزیشن و جانمایی حد ضرر (Stop-Loss) داشته باشید.

بیشتر بخوانید : کاربرد توکن سوزی چیست؟ بررسی کاربردهای سوزاندن توکن‌ها

طرح یک استراتژی معاملاتی مزایای بسیاری دارد؛ از کاهش استرس در طول روز معاملاتی گرفته تا سود بیشتر در معاملات. یک تریدر موفق با اطلاع دقیق از عادات معاملاتی‌ و نگاه جدی به موضوع ترید می‌تواند پیشرفت‌های هدفمندانه داشته باشد.

3. مدیریت ریسک معاملات

مهمترین نکته در معاملات، مدیریت ریسک است و با تعیین حد و مرزی برای از دست دادن دارایی شروع می‌شود. ممکن است از دست دادن دارایی تا جایی قابل قبول باشد و بیش از آن غیرقابل‌قبول شود. در معامله قراردادهای فیوچرز، ارزش هر یک دلار را باید 100 برابر ارزش واقعی درنظر بگیرید. اگر ارزش حساب شما 1000 دلار است، حتی برای از دست دادن 10 دلار هم باید نگران باشید.

استراتژی‌های مدیریت ریسک به حفظ سرمایه و واقع‌بینانه‌تر شدن انتظارات کمک می‌کند و به علاوه، اجازه نمی‌دهد احساسات سرمایه گذار بر معاملات حاکم شود.

بیشتر بخوانید : ارزش قابل استخراج ماینر یا MEV چیست؟

چطور معاملات فیوچرز را شروع کنیم؟
5 گام مهم برای شروع معاملات فیوچرز

بیشتر بخوانید : ایردراپ چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان با Airdrop

4. مسئولانه ترید کنید

ترید احساسی و اجباری نوعی قمار محسوب می‌شود و اصلا یک رفتار حرفه‌ای نیست. راه‌های بسیاری برای تعدیل ویژگی‌های روانشناختی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از؛ کاهش اهرم‌ها، کاهش تعداد معاملات در یک دوره معین، تعیین اهداف محافظه کارانه و در نهایت این نکته که هرگز با پولی که تحمل از دست دادنش را ندارید معامله نکنید.

ممکن است ضرر و زیان شما به سرعت بیشتر و بزرگتر شود و به سرمایه شما آسیب جدی بزند. به همین دلیل رها کردن زیان یکی از رویکردهای مسئولانه در معاملات آتی به شمار می‌آید.

5. تدوام در یادگیری و افزایش اطلاعات در مورد معاملات فیوچرز

نکته مهم در مورد بیت کوین یا به طور کلی ارزهای دیجیتال، جدید بودن این طبقه از دارایی‌ها است. صنعت ارزهای دیجیتال دائما در حال پیشرفت است و همین باعث هیجان آن می‌شود. همگام بودن با صنعت بلاکچین، تداوم آموزش و یادگیری مهارتهای معاملاتی لازمه موفقیت در این حوزه است. آموزش به درک بهتر حرکت بازار کمک می‌کند و می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید.

کلام پایانی

با توجه به مطالب بالا فهمیدیم فیوچرز چیست و چه تفاوت‌هایی با معاملات اسپات دارد. درحقیقت، معامله‌گران قراردادهای آتی علاوه بر سودگرفتن در هر دو معامله شورت و لانگ از معاملات فیوچرز برای پوشش ریسک پروتفولیو استفاده می‌کنند. اما استفاده از اهرم‌های معاملات فیوچرز به همان اندازه افزایش سود، ریسک سرمایه‌گذار را هم بیشتر می‌کند. بنابراین، تریدر باید با توجه به یک سری نکات و آموزش‌های لازم وارد معاملات فیوچرز شود.

ترید قراردادهای فیوچرز چگونه است؟

به زبان ساده شما بر سسر افزایش یا گاهش قیمت یک دارایی شرط بسته اید. یعنی پیش بینی میکنید که آیا به عنوان مثال قیمت بیت کوین بالا میرود یا پایین. بنابراین برای حدس افزایش قیمت معامله لانگ باز میکنید و اگر فکر میکنید که قیمت کاهش می یابد معامله شورت باز میکنید.

اهرم یا levereage چیست؟

اهرم همان مقدار داراییست که صرافی به شما قرض میدهد تا بتوانید پوزیشن سنگین تری باز کنید. شما مقداری از ارز کیف پول فیوچرز خود را به عنوان وثیقه نزد صرافی میگذارید . در صورتی که پیش بینی شما درست از آب در نیاید و بازار خلاف جهت تحلیل شما پیش رود آن دارایی توسط صرافی برداشت میشود.

آیا اهرم در همه صرافی ها به یک اندازه است؟

خیر. هر صرافی ممکن است درصد لوریج متفاوتی به کاربرانش ارائه دهد.

آیا میتوان از اهرم در معاملات اسپات هم استفاده کرد؟

خیر اهرم را تنها میتوان در فیوچرز مورد استفاده قرار داد

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز چیست؟

معاملات اسپات یک طرفه هستند. یعنی شما یک دارایی را به امید افزایش قیمت خرید میکنید و مادامی که درست به فروش آن نزنید صاحب آن دارایی هستید. اما قراردادهای فیوچرز دو طرفه هستند . یعنی هم از افزایش قیمت و هم از کاهش قیمت میتوان سود کرد.

29
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x