top banner adv

نرخ بهره فدرال رزرو چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟

نرخ بهره فدرال رزرو چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟
1
بازدید : 19093

افرادی که به صورت تخصصی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، فدرال رزرو را می‌شناسند. بانک مرکزی آمریکا که با سیستم جذاب و منحصر به فرد خود نقشی کلیدی در اقتصاد آمریکا و جهان بازی می‌کند. احتمالا از خود می‌پرسید بانک مرکزی آمریکا چطور می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد؟ جواب یک کلمه است؛ با نرخ بهره! در این مقاله همراه فکت کوینز باشید تا توانایی‌ها فدرال رزرو و تاثیر تصمیمات آن بر بازارهای جهانی را بررسی کنیم.

نیم نگاهی به تاریخچه فدرال رزرو

نیم نگاهی به تاریخچه فدرال رزرو

بیشتر بخوانید : مهاجرت شبکه هلیوم به بلاک چین سولانا با موفقیت انجام شد

دنبال کردن آزادی هزینه زیادی دارد! اوایل شکل‌گیری ایالات متحده، آزادی به اندازه‌ای پررنگ شده بود که مردم و دولتمردان تاسیس یک بانک مرکزی آنهم به تقلید از دیکتاتوری انگلستان را نمی‌پذیرفتند. عدم پذیرشی که خیلی زود گریبان‌گیر اقتصاد آمریکا شد. مشکلات نقدینگی، عدم ثبات نرخ بهره بانک‌های خصوصی و ناامنی اقتصادی برای سرمایه گذاران و کند شدن رشد در بخش تولید، همگی نتیجه نداشتن بانک مرکزی بود.

بیشتر بخوانید : فشار صندوق بین المللی پول برای استفاده از CBDC به جای رمز ارز

تلاش‌های زیادی برای تاسیس بانک مرکزی صورت گرفت اما هر بار به دلیل عدم مطابقت اصول بانک مرکزی با قوانین آمریکا، با شکست مواجه شد. رکود اقتصادی سال 1907 این روند را تغییر داد! آمریکا طی این رکود به سمت فروپاشی رفت و مجبور به درخواست کمک از بانک JPMorgan شد. اتفاقی که دولت را به تاسیس فدرال رزرو در سال 1913 مجبور کرد. با این همه تصمیم بر این شد که فدرال رزرو نیمه خصوصی باشد؛ چرا که دولتی بودن بانک مرکزی باعث افزایش بی‌رویه نرخ بهره می‌شد.

قدرت فدرال رزرو در کنترل نرخ بهره نهفته است!

بیشتر بخوانید : پیش‌نویس سند الزامات فعالیت صرافی‌های رمزارزی تدوین شد

بیشتر بخوانید : ایردراپ پروژه OpenDAO ویژه تریدرهای NFT بازار اوپن سی

قدرت فدرال رزرو در کنترل نرخ بهره نهفته است!

احتمالا مهم‌ترین ویژگی فدرال رزرو، قدرت کنترل نرخ بهره در آمریکا است. قدرتی که تا به امروز چندین و چند بار آمریکا را از رکود اقتصادی نجات داده است. در ساده‌ترین تعریف، فدرال رزرو این قدرت را دارد تا با کاهش نرخ بهره، اعتبار رسانی به شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و مجموعه‌‌های مختلف را تسریع کند؛ البته به قیمت افزایش تورم! در زمان تورم هم این توانایی را خواهد داشت تا با افزایش نرخ بهره، تورم را کنترل کند که این هم به قیمت کند شدن کسب و کارها تمام می‌شود.

تاثیر فدرال رزرو بر بازارهای جهان

با توجه به اینکه اقتصاد ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان است، تصمیمات فدرال رزرو و کاهش یا افزایش تورم در آمریکا اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، بیشتر معاملات جهان با دلار آمریکا انجام می‌شود؛ در نتیجه تغییر ارزش دلار می‌تواند نقش بسیار مهمی در تجارت جهانی داشته باشد. افزایش ارزش دلار برای کشورهایی که توسعه یافته‌اند مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع این کشورهای در حال توسعه‌اند که بیشترین آسیب را از افزایش ارزش دلار می‌بینند.

نرخ بهره و تاثیر آن بر بازار رمزارزها

نرخ بهره و تاثیر آن بر بازار رمزارزها

همه ما قبل از به وجود آمدن مشکلات اقتصادی جهان تصور می‌کردیم که رمزارزها تنها راه نجات ما از منجلاب رکودهایی است که گریبان‌گیر دولت‌ها می‌شود. بالا و پایین شدن تورم و مشکلات اقتصادی در کشورهای بزرگ نشان داد رمزارزها به آن اندازه‌ای که فکرش را می‌کردیم مستقل نیستند. شرایط اقتصادی می‌تواند باعث شود مردم سرمایه خود را از بازار رمزارزها خارج کنند یا با قدرت تمام به سمت سرمایه گذاری بروند.

بیشتر بخوانید: سقوط بیت کوین به زیر 22000 دلار در آستانه تعیین نرخ بهره؛ تحلیل تکنیکال BTC (3 مرداد 1401)

علاوه بر کم شدن حجم خرید و فروش و کاهش قیمت رمزارزها، تاثیر تورم روی حامل‌های انرژی را هم باید در نظر گرفت. برای استخراج اکثر رمزارزها به مقدار بسیار زیادی انرژی نیاز است. این بدان معناست که گران شدن یا ارزان شدن انرژی به صورت مستقیم بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد.

احتمالا همین حالا هم با توجه به توضیحات ابتدایی مقاله، به نتیجه رسیده‌اید! حقیقت این است که افزایش نرخ بهره و کاهش تورم به معنای افزایش ارزش سهام شرکت‌ها و دارایی‌های فیزیکی است. در چنین حالتی دارایی‌های دیجیتال که ضریب ریسک بالایی دارند محبوبیت خود را از دست می‌دهند. از آن طرف کاهش نرخ بهره و افزایش تورم باعث ناامن شدن دارایی‌های واقعی می‌شود و بیشتر مردم به سمت دارایی‌های دیجیتال جذب می‌شوند.

بعد از کاهش یا افزایش نرخ بهره چه کنیم؟ رمزارز بخریم یا نه؟

اولین قدم بعد از اتخاذ تصمیمات فدرال رزرو مبنی بر افزایش یا کاهش نرخ بهره فدرال رزرو حفظ آرامش و بررسی شرایط بازار خواهد بود. در بازار ارزهای دیجیتال هر حرکتی که روی آن فکر نشده باشد به ضرر ما تمام خواهد شد. باید به این نکته توجه کنید که تصمیم فدرال رزرو تنها عنصر تاثیر گذار بر بازار رمزارزها نیست. قوانین دولتی، تقاضای مردم، جو اجتماعی و خیلی موارد دیگر می‌توانند بازار ارزهای دیجیتال را دگرگون کنند.

بیشتر بخوانید : پیشنهاد جدید برای افزایش ارزش بایننس کوین از طریق سوزاندن کارمزد‌های BSC

فدرال رزرو چیست؟

بانک مرکزی آمریکا که با سیستم جذاب و منحصر به فرد خود نقشی کلیدی در اقتصاد آمریکا و جهان بازی می‌کند

بعد از کاهش یا افزایش نرخ بهره چه کنیم؟

نرخ بهره تنها عامل تاثیر گذار بر بازار ارزدیجیتال نیست. قوانین دولتی، تقاضای مردم، جو اجتماعی و خیلی موارد دیگر می‌توانند بازار ارزهای دیجیتال را دگرگون کنند.

چرا با وجود افزایش نرخ بهره بازار صعودی شد؟

همیشه زمان انتشار اخبار مهم ترس و وحشت بر بازار غالب میشود و معمولا تاثیر خبر قبل از انتشار بر بازار اثر میگذارد. اما در این مورد افراد انتظار افزایش بیشتری از نرخ بهره را داشتند.

تاثیر افزایش نرخ بهره چیست؟

افزایش نرخ بهره، تورم را کنترل می‌کند که این هم به قیمت کند شدن کسب و کارها تمام می‌شود.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار ارز دیجیتال چیست؟

افزایش نرخ بهره و کاهش تورم به معنای افزایش ارزش سهام شرکت‌ها و دارایی‌های فیزیکی است. در چنین حالتی دارایی‌های دیجیتال که ضریب ریسک بالایی دارند محبوبیت خود را از دست می‌دهند.

3
1
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    افرا
    2 سال ago

    چکیده ی خوبی بود.ممنون.

    محل تبلیغ
    ramzarzy
    1
    0
    نظر خود را بنویسید !x