top banner adv

آخرین قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در ایران!

آخرین قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در ایران!
0
بازدید : 10394

بازار ارزهای دیجیتال حالا چند سالی است که حسابی مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است و در این سال‌ها بسیاری به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و در موارد پیشرفته‌تر، به استخراج این ارزها روی آورده‌اند. استخراج ارزهای دیجیتال تا آنجا سودآور شده که حتی مراکز و مزارع دولتی استخراج رمزارزها هم ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید : آیا کشف هویت طرفین معامله در شبکه بیت کوین ممکن است؟

در خصوص دلایل رونق رمزارزها در کشور، دلایلی همچون تورم و ناامنی‌های اقتصادی، افت شدید ارزش پول ملی و بالا رفتن قیمت دلار، ارزان بودن نرخ برق دولتی برای استخراج و دیگر موارد مختلف را می‌توان در نظر گرفت. با این حال در مواردی استخراج رمزارزها در کشور هنوز با موانع قانونی همراه است و بنابراین شایسته است چنانچه می‌خواهید به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید، ابتدا از قوانین کشور در این خصوص آگاهی کسب کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

برای آگاهی از جدیدترین قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در ایران و موارد و موانع قانونی آن، با این مطلب فکت کوینز همراه شوید. در ابتدای این مطلب مفهوم استخراج ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم و سپس به قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بیشتر می‌پردازیم.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج، بخش مهمی از فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتال است که از طریق آن تراکنش‌ها تأیید شده و به دفتر کل دیجیتال معروف به بلاک چین اضافه می‌شوند. ماینرها یا استخراج‌کنندگان؛ همان صاحبان و اپراتورهای سیستم‌های رایانه‌ای هستند که شبکه غیرمتمرکز بیت کوین را تشکیل می‌دهند. در حقیقت ماینرها بیت کوین‌های تازه ایجاد شده را به عنوان پاداشی برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک جدید دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید : دوج راش (Doge Rush) چیست و چرا باید آن را زیر نظر بگیریم؟

در این فرآیند، ماینرها برای حل معادلات بسیار پیچیده ریاضی با هم رقابت می‌کنند. اولین کسی که پاسخ معما را پیدا کند، جایزه را دریافت خواهد کرد. ماینینگ علاوه بر تایید تراکنش‌ها، شبکه را ایمن می‌کند. همچنین از هزینه مضاعف نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : بلاک یتیم (Orphan) در بلاکچین چیست؟

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد این شبکه داشته باشیم، باید بدانید که رایانه‌های موجود در شبکه، تراکنش‌هایی را که در ۱۰ دقیقه گذشته انجام شده‌اند، در یک بلوک جمع‌آوری می‌کنند و سپس برای حل یک مسئله پیچیده ریاضی به رقابت می‌پردازند. پاسخ، که به نام هش شناخته می شود، شامل 64 کاراکتر است.
ماینر یا استخر ماینینگی که معما را قبل از دیگران حل می‌کند، نتیجه را با سیستم‌های دیگر در شبکه به اشتراک می‌گذارد. اگر بقیه تأیید کنند که راه حل معتبر است، بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود.
سپس ماینر برنده، چیزی به نام پاداش استخراج دریافت می‌کند که در حال حاضر 6.25 بیت کوین است. این انگیزه که در ابتدا 50 بیت کوین بود، در طی رویدادهایی که به آن هاوینگ می‌گویند، هر چهار سال یک بار 50 درصد کاهش می‌یابد. بیت کوین در سال های 2012، 2016 و 2020 این رویداد را تجربه کرده است.
مسابقه برای حل این معماهای رمزنگاری که به طور فزاینده دشوارتر می شود، به انرژی قابل توجهی نیاز دارد. اما این افزایش هزینه عمدی است، زیرا بیت کوین‌های ایجادشده را ارزشمندتر می‌کند.

مقررات کلی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در ایران

به گزارش موسسه حقوقی فریمن، در سال 2018، ایران تجارت و مالکیت ارزهای دیجیتال را به دلیل نگرانی‌های مربوط به پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ممنوع اعلام کرد. به دنبال این اعلام، تمامی مؤسسات مالی ایرانی مانند بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و صرافی‌ها از کار کردن با ارزهای رمزنگاری شده (رمزارزها) یا تبلیغ آن‌ها به هر نحوی منع شدند. با این حال، در سال 2019 دولت به دلیل فشارهای حاصل از تحریم‌ها، از بین رفتن یا کاهش درآمدهای نفتی خود و همچنین کاهش صادرات، شروع به لغو این ممنوعیت کرد و ارز دیجیتال به عنوان یک راه حل جایگزین برای جبران معاملات با دلار ایالات متحده در نظر گرفته شد.

گفتنی است مقررات جدید بانک مرکزی ایران، مالکیت و استخراج ارزهای دیجیتال را مجاز می‌داند، اما ممنوعیت استفاده از ارز دیجیتال به عنوان سیستم پرداخت (اتفاقی که حالا در کشوری همچون السالوادور به تصویب قانونی رسیده و رونق پیدا کرده) همچنان پا برجاست.

بانک مرکزی ایران، مالکیت و استخراج ارزهای دیجیتال را مجاز می‌داند

در اواخر سال 2020 دولت ایران بار دیگر بررسی امکان اجرای مجدد کنترل‌های بیشتر روی ارزهای دیجیتال را آغاز کرد، زیرا قیمت بیت کوین در حال افزایش بود و در نقطه مقابل، بازار سهام و ارز ایران به شدت در حال سقوط بودند. تنها تغییری که تاکنون در مقررات رخ داده است، محدودیت‌های بیشتر برای ماینرهای ارزهای دیجیتال به دلیل مصرف زیاد انرژی، آن هم با قیمت ارزان دولتی است.

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

علی‌رغم موارد ذکر شده در بالا که بیشتر معاملات کلان ارزهای دیجیتال، استفاده از آن‌ها به عنوان واحد و منبع پولی و نیز باید و نبایدهای استخراج ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود، خرید و فروش بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزها برای افراد و کاربران حقیقی کاملاً بلامانع است. در واقع قوانین استخراج در ایران هیچ گونه منع قانونی برای افرادی که به تنهایی و با سرمایه کاملا شخصی قصد سرمایه‌گذاری در این بازار رمزنگاری شده را دارند، اعمال نکرده است. اما اگر این خرید و فروش به هدف راه اندازی یک کسب و کار بزرگ باشد، ممکن است قوانین آن اندکی فرق کند.

همچنین بخوانید: کدام کشورها قوانینی مبنی بر محدودیت یا ممنوعیت بیت کوین دارند؟

بنابراین از آنجایی که برای انجام معاملات با ارزهای دیجیتال در ایران هیچ گونه مجازاتی از سوی مقام‌های رسمی و قانون‌گذار در نظر گرفته نشده است، در نتیجه نمی‌توان این عمل را جرم تلقی کرد. اما این موضوع تا زمانی قابل استناد است که در معاملات ارز دیجیتال و خرید و فروش بیت کوین، مرتکب اعمال غی قانونی دیگری همچون پول‌شویی، تامین مالی تروریسم و غیره نشوید و در واقع خط قرمز قانون خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران، در همین نقطه معین می‌شود.

تصویب استخراج رمزارزها (ارز دیجیتال) در سال جاری

بیشتر بخوانید : کامپیوتر کوانتومی؛ رابطه آن با دنیای رمزارزها چیست؟

جدیدترین قانون مربوط به رمزارزها و استخراج و تجارت آن‌ها، به تابستان امسال برمی‌گردد. دولت ایران در تاریخ ۷ شهریور امسال از تصویب استخراج رمزارزها و بهره‌برداری از این دارایی‌های دیجیتال خبر داد و گفت از این به بعد رمزارز‌ها می‌توانند برای واردات استفاده شوند.

بیشتر بخوانید : رولر کوین (RollerCoin) چیست: بازی شبیه ساز استخراج بیت کوین

سید رضا فاطمی امین، وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر گفت:

با تحلیل موضوع رمزارز در دولت، بخشی از احکام آن به تصویب رسید و به موجب آن از امروز به شکل رسمی می‌توانیم به واحدهای مربوطه جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری بدهیم. در همین زمینه، مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی‌ای که با بانک مرکزی انجام شده است، می‌توانند از بیت کوین برای واردات استفاده کنند.

از جمله مواردی که این قانون جدید استفاده از رمزارزها را برای واردات مجاز می‌داند، واردات خودرو با ارزهای دیجیتال است.

طبق آیین‌نامه واردات خودرو که ۵ شهریورماه امسال منتشر شد، منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی (ارزهای دیجیتال)،‌ سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

نظر شما در خصوص قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در کشور چیست؟ به نظر شما دولت ایران باید چه قوانینی را برای فعالان حوزه رمزارزها در نظر بگیرد؟

برای  اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

3
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x