آخرین هاوینگ بیت کوین چه زمانی انجام میشود؟ تمام آنچه که باید از هاوینگ ۲۰۲۴ بدانید!

خانهمقالاتآخرین هاوینگ بیت...

آنچه می‌خوانید...

با توجه به اینکه در کم‌تر از یک سال آینده آخرین هاوینگ بیت کوین انجام می‌شود؛ به‌عنوان معامله‌گر بازار ارزهای دیجیتال باید بدانیم که این رویداد به چه معنی است و چگونه روی قیمت این ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد. با فکت کوینز همراه باشید.

بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا افراد ناشناسی تحت‌عنوان ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد. ساتوشی اولین بلاک بیت کوین به نام «بلاک ۰» یا جنسیس بلاک (Genesis Block) را در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۱۳۸۷) استخراج کرد. پاداش استخراج بلاک در ابتدا ۵۰ بیت کوین بود و چون این ارز دیجیتال ارزش پولی نداشت؛ ساتوشی تنها ماینر آن محسوب می‌شد.

- Advertisement -

با این حال، در مارس ۲۰۱۰ (اسفند ۱۳۸۸) اولین صرافی بیت کوین به اسم بیت‌کوین‌مارکت دات کام (BitcoinMarket.com) راه‌اندازی شد و توجه معامله‌گران زیادی را به این ارز دیجیتال جلب کرد. به همین خاطر بود که تا بهار سال ۲۰۱۱ ارزش بیت کوین به بیش از ۱ دلار رسید.

مروری بر هاوینگ بیت کوین

به‌طور کلی، هاوینگ بیت کوین رویداد بسیار مهمی است که هر چهار سال یک بار در شبکه این ارز دیجیتال رخ می‌دهد. هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ اجرا می‌شود و درک عملکرد و تأثیر آن بر قیمت این ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

در هاوینگ بیت کوین، پاداش استخراج تراکنش‌های این ارز دیجیتال نصف می‌شود. پاداش مقدار بیت کوینی است که استخراج‌کننده‌ها یا ماینرها برای حل مسائل پیچیده‌ ریاضی و اضافه کردن تراکنش‌های جدید به بلاک چین بیت کوین دریافت می‌کنند.

آخرین هاوینگ بیت کوین

بیت کوین به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که عرضه آن محدود باشد. در نتیجه، ماینرهای این ارز دیجیتال فقط می‌توانند ۲۱ میلیون توکن را استخراج کنند. گفتی است که تا آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) بیشتر از ۱۸.۷ میلیون بیت کوین استخراج ‌شده است و با هر هاوینگ تعداد بیت کوین‌های باقی‌مانده برای استخراج کاهش می‌یابد.

اولین هاوینگ بیت کوین در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ (۷ آذر ۱۳۹۲) اتفاق افتاد و پاداش استخراج آن از ۵۰ بیت کوین در هر بلاک به ۲۵ بیت کوین رسید. هاوینگ دوم بیت کوین هم در ۹ جولای ۲۰۱۶ (۱۹ تیر ۱۳۹۵) رخ داد و پاداش استخراج آن را به ۱۲.۵ بیت کوین به‌ازای هر بلاک رساند. سومین هاوینگ این ارز دیجیتال هم در ۱۱ مه ۲۰۲۲ (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) انجام شد و پاداش هر بلاک را به ۶.۲۵ بیت کوین رساند.

هاوینگ بخش مهمی از اکوسیستم بیت کوین است و به کنترل تورم و عمر طولانی شبکه آن کمک می‌کند. کاهش پاداش ماینرها سرعت گردش بیت کوین‌های جدید را نیز کاهش می‌دهد و آن‌ها را کمیاب‌تر و باارزش‌تر می‌کند. در نتیجه، هزینه استخراج بیت کوین رشد می‌کند و کسب این ارز دیجیتال چالش‌برانگیزتر و سخت‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

آخرین هاوینگ بیت کوین چه تأثیری روی قیمت آن می‌گذارد؟

تاریخ نشان داده‌ است که هاوینگ بیت کوین تأثیر مهمی در قیمت آن دارد. وب‌سایت گلس‌نود (glassnode) در این باره گفته‌ است:

مسیر فوق‌العاده بیت کوین به مقیاس‌پذیری آرامی برای اجرای درست چشم‌انداز آن نیاز دارد. قبل از هاوینگ اول و دوم ارزش بازاری بیت کوین ۴۷۰ و ۸۰ برابر شده است. قبل از هاوینگ سوم نیز این شاخص ۱۶ برابر شده است. بعد از هاوینگ سوم نیز این شاخص تاکنون ۲.۵ برابر شده است.
هاوینگ بیت کوین

اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ باعث شد که قیمت آن در کم‌تر از یک سال از ۱۱ دلار به بیش ۱,۰۰۰ دلار برسد. دومین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۶ نیز قیمت آن را در کم‌تر از ۲ سال از ۶۵۰ دلار به حدود ۲۰,۰۰۰ دلار رساند.

هاوینگ سوم بیت کوین در سال ۲۰۲۰ نیز باعث شد که قیمت آن در کم‌تر از یک سال از ۸,۵۰۰ دلار به ۶۰,۰۰۰ دلار برسد. چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل صرافی بایننس (Binance)، در این باره گفته‌ است:

قبل و بعد از هاوینگ خیلی‌ها (تقریباً هر روز) می‌پرسند که چرا قیمت بیت کوین افزایش نیافته است؟ اما حقیقت این است که در اولین هاوینگ قیمت بیت کوین ۱۲ دلار بود و در دومین هاوینگ به ۶۵۸ دلار رسید. در سومین هاوینگ نیز قیمت آن در محدوده ۸۸۰۰ دلار قرار داشت. در چهارمین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ چه اتفاقی می‌افتد؟ تاریخ آینده را پیش‌بینی نمی‌کند؛ اما بد نیست که از دور بیت کوین را ببینید.

هاوینگ بعدی بیت کوین احتمالاً در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد و پاداش بلاک این شبکه را به ۳.۱۲۵ بیت کوین به‌ازای هر بلاک می‌رساند. هاوینگ باعث می‌شود که عرضه بیت کوین‌های استخراج‌شده جدید کاهش و قیمت آن افزایش یابد. ویل کلمنت (Will Clemente)، تحلیلگر مشهور بازار ارزهای دیجیتال، در این باره گفته‌ است:

«با این حال، باید توجه داشته‌ باشید که هاوینگ نسبت به عرضه کل در گردش بیت کوین تأثیر کاهشی دارد. در نتیجه، منطقی است که انتظار کاهش بازده چرخه‌ای آن را داشته باشیم.»

گفتنی است که تا تاریخ ۹ آوریل ۲۰۲۳ (۲۰ فروردین ۱۴۰۲) ۳۶۴ روز تا هاوینگ بعدی بیت کوین باقی مانده‌ است.

هاوینگ

بیشتر بخوانید: تاریخچه قیمت بیت کوین از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳

عوامل مؤثر بر قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ آن

با این حال، مانند هاوینگ‌های قبلی نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که هاوینگ چهارم بیت کوین چه تأثیری روی قیمت آن می‌گذارد. این مسئله به موارد زیادی بستگی دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم.

۱. احساسات بازار

احساسات بازار یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ آن محسوب می‌شود. اگر سرمایه‌گذاران باور داشته‌ باشند که هاوینگ تقاضای بیت کوین را به‌دلیل کاهش عرضه افزایش می‌دهد، قیمت آن احتمالاً رشد می‌کند. از طرف دیگر، اگر سرمایه‌گذاران باور داشته‌ باشند که قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد، ممکن است توکن‌های خود را بفروشند و قیمت آن را کاهش دهند.

۲. ماینرها

ماینرها نقش مهمی در شبکه بیت کوین دارند. آن‌ها تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و با حل مسائل ریاضی پیچیده‌ بلاک‌های جدید را می‌سازند. بعد از هر هاوینگ، پاداش ماینرها کاهش می‌یابد. در نتیجه، بعضی از آن‌ها ممکن است با استخراج بیت کوین سود کم‌تری به دست آورند و از انجام این کار منصرف شوند. این مسئله باعث می‌شود که هش ریت کلی شبکه بیت کوین کاهش یابد و پردازش تراکنش‌های آن کندتر شود. در نهایت نیز قیمت بیت کوین ممکن است کاهش یابد.

۳. رقابت

بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود در بازار نیست. اگر سرمایه‌گذاران باور داشته‌ باشند که بقیه ارزهای دیجیتال بهتر از آن هستند، تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین ممکن است کاهش یابد.

۴. پذیرش

پذیرش بیت کوین در سال‌های گذشته‌ افزایش یافته‌ است. با این حال نرخ پذیرش ارزهای دیجیتال به عواملی مثل قوانین دولتی، پوشش رسانه‌ها و دیدگاه عموم مردم بستگی دارد. اگر بعد از هاوینگ پذیرش بیت کوین رشد کند، تقاضا و در نهایت قیمت آن هم ممکن است افزایش یابد.

۵. رویدادهای سیاسی و اقتصادی

بسیاری از افراد باور دارند که بیت کوین محافظی در برابر بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی است. اگر رویدادهای سیاسی یا اقتصادی مهمی موقع آخرین هاوینگ بیت کوین رخ دهد، می‌تواند روی قیمت آن تأثیر بگذارد. برای مثال، شیوع ویروس کرونا باعث شد که قیمت بیت کوین در ابتدا کاهش یابد؛ اما بعد از اینکه معامله‌گران به سرمایه‌گذاری‌های متنوع‌‌تری روی آورند، قیمت آن رشد کرد.

سوالات متداول

تاریخ آخرین هاوینگ بیت کوین دقیقا چه زمانی است؟

هاوینگ بعدی بیت کوین احتمالاً در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد و پاداش بلاک این شبکه را به ۳.۱۲۵ بیت کوین به‌ازای هر بلاک می‌رساند.

هاوینگ چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

قبل از هاوینگ اول و دوم ارزش بازاری بیت کوین ۴۷۰ و ۸۰ برابر شده است. قبل از هاوینگ سوم نیز این شاخص ۱۶ برابر شده است. بعد از هاوینگ سوم نیز این شاخص تاکنون ۲.۵ برابر شده است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان