آرامش قبل از طوفان! افزایش قیمت بیت کوین – تحلیل آنچین هفته چهل و یکم

آنچه می‌خوانید...

بازار بیت کوین در هفته‌های اخیر برخلاف بازارهای سهام و فارکس آرام به نظر می‌رسد. در حقیقت بیت کوین به شاخص وضعیت بازار دارایی‌های دیجیتال بدل شده است. بنابراین به سراغ شرایط بازار خواهیم رفت تا ببینیم آیا ادعاهای مربوط به شکل‌گیری کف قیمت محبوب‌ترین رمزارز جهان صحت دارد یا خیر؟ با تحلیل این هفته فکت کوینز از داده‌های گلسنود همراه ما باشید تا نشانه‌های افزایش قیمت بیت کوین را بررسی کنیم.

تعادل شکننده بازار و احتمال افزایش قیمت بیت کوین

تعادل شکننده بازار و احتمال افزایش قیمت بیت کوین

به طور کلی عدم نوسان قیمت را می‌توان به یک روند حمایتی در انباشت (accumulation) یا توزیع (distribution)  آنچین نسبت داد. چنین همبستگی معمولاً تحت تاثیر نهادهای بزرگتر شبکه مثل نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران سازمانی است. اهمیت این آدرس‌های بزرگ شبکه را می‌توان با محاسبه میزان سهم آنها به نسبت کل عرضه در گردش محاسبه کرد. همان طور که در نمودار بالا می‌بینید، سهم آدرس‌هایی که بیش از ۱۰۰ واحد بیت کوین دارند به تدریج از ۷۰درصد به ۶۰درصد از کل عرضه از سال ۲۰۱۱ کاهش پیدا کرده است.

شاخص روند انباشت (Accumulation Trend Score)

افزایش قیمت بیت کوین شاخص Accumulation Trend Score

شاخص روند انباشت یا Accumulation Trend Score میزان تغییر ذخیره سرمایه‌گذاران فعال در 30 روز گذشته را نشان می‌دهد. به علاوه در این شاخص وزن بیشتری به آدرس‌های بزرگتر تعلق می‌گیرد. هر چقدر این شاخص به عدد 1 نزدیک‌تر شود، یعنی آدرس‌های بزرگ، حجم معناداری را به موجودی آنچین خود اضافه می‌کنند.

با بررسی این شاخص در اواخر بازار نزولی 2018-2019 می‌توان چند مرحله مختلف را در روند بازار مشخص کرد.

  • تعادل قبل از کاپیتالاسیون: در حالی که قیمت اسپات بیت کوین به سمت خط پایه (baseline) چرخه نزولی بلند مدت در حرکت است، عرضه و تقاضا در تعادل باقی می‌مانند.
  • کاپیتالاسیون: با شکسته شدن قیمت به زیر خط پایه چرخه نزولی، بازار وارد فاز کاپیتلاسیون می‌شود. دقیقاُ در این مرحله است که واحدهای بزرگ‌تر وارد فاز کاپیتولاسیون می‌شوند. به طور معمول این دوره با یک دوره تعادل (Equilibrium) دنبال می‌شود.
  • کف سازی: در طول مرحله کف سازی، به دلیل کاهش تقاضا  یک یا چند رالی کوتاه مدت تحت تاثیر آدرس‌های بزرگ اتفاق می‌افتد.

پس از شکسته شدن خط پایه چرخه فعلی روی 30,000 دلار، یک سری رویدادهای متوالی مشابه سال 2018-2019 رخ داده است. در طول فاز کاپیتولاسیون ماه‌های آغازین سال 2022، شاخص روند انباشت نشان‌دهنده‌ی انباشت قابل توجه بیت کوین توسط آدرس‌های بزرگ شبکه است. همان طور که از صعود قیمت به 24.500 دلار قابل مشاهده است. در حال حاضر این شاخص خنثی بودن بازار را نشان می‌دهد؛ اتفاقی شبیه به روند بازار نزولی در سال 2019 که نهایتاً باعث افزایش قیمت بیت کوین شد.

ورود و خروج سرمایه نهنگ‌ها از صرافی‌ها

قیمت بیت کوین ورود و خروج سرمایه نهنگ‌ها از صرافی‌ها

می‌توانیم مبنای هزینه همه نهنگ‌های فعال در دوره‌های زمانی مشخص را محاسبه کنیم. علاوه بر این می‌توانیم سطح آستانه‌ای که برای سرمایه گذاران مهم است را نیز محاسبه کنیم. با تعیین قیمت سپرده‌ها و حجم برداشت نهنگ‌ها می‌توان میانگین آنها از سال 2017 را محاسبه کرد. در حال حاضر این رقم چیزی حدود 15.8 هزار دلار است.

کاهش سود

افزایش قیمت بیت کوین و کاهش سود

همانطور که در تحلیل هفته بیست و پنجم توضیح دادیم، بررسی کاهش عرضه روی سود (بیت کوین‌هایی که قیمت آنها از قیمت خریدشان بالاتر است) یکی از تکنیک‌های خوبی است که می‌توان برای شناسایی کف قیمت استفاده کرد. بررسی درصد عرضه روی سود در طی مرحله کف سازی بازارهای نزولی قبلی نشان می‌دهد که کف‌های قیمت عموماً هنگامی شکل میگیرد که 40 الی 42 درصد از عرضه روی سود است. در حال حاضر 50 درصد از عرضه در گردش بیت کوین روی سود نقد نشده است که نشان می‌دهد این درصد در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بالاتر است.

سود تحقق نیافته

سود تحقق نیافته و افزایش قیمت بیت کوین

شدت فشار مالی ضمنی روی سرمایه‌گذاران باقی‌مانده را می‌توان با شاخص سود نقد نشده بررسی کرد. این شاخص سود معمول تمام رمزارزها، که نهایتا برای افزایش جریان سرمایه و تبدیل آن به دارایی بیت کوین در هر چرخه می‌شود را محسابه می‌کند.

سود/ضرر نقد نشده خالص

سود/ضرر نقد نشده خالص (NUPL) شاخصی است که تفاوت بین سود و ضرر نقد نشده شبکه را به صورت نسبتی از ارزش بازار ترسیم می‌کند. نکته قابل توجه در رابطه با این شاخص، این است که سود و زیان را در مراحل مختلف چرخه بازار در نظر محاسبه می‌کند.

سود/ضرر تحقق نیافته خالص

از اوایل ژوئن، شاخص NUPL وارد محدوده منفی 0٪ تا -15٪ شد که در مجموع 88 روز طول کشید. اگر بخواهیم با دیدگاه مقایسه‌ای به این شاخص نگاه کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که NUPL در چرخه‌های قبلی بازار تا -25 درصد نیز کاهش یافته و بین 134 روز (19-2018) تا 301 روز (15-2014) منفی باقی مانده است.

Adjusted-net Unrealized Profit/Loss

Adjusted-net Unrealized Profit/Loss

شاخص دیگری که می‌توان برای بررسی بازار از آن استفاده کرد، شاخص NUPL تعدیل شده(aNUPL) است. این شاخص هر گونه مشارکت منابع غیرفعال را که سود/زیان خالص تعدیل شده (aNUPL) ایجاد می‌کنند را محاسبه می‌کند. این شاخص با حذف تأثیر بیت کوین‌هایی که بیش از 7 سال عمر دارند و در هیچ تراکنشی شرکت نداشته‌اند (منابع غیرفعال) به زیر صفر رسیده است. علاوه بر این، کمترین مقدار ثبت شده برای aNUPL چیزی حدود -39٪ که به زیر سطح آستانه فعلی یعنی -25٪ کاهش یافته است.

منابع دارندگان کوتاه مدت در سود/زیان

منابع دارندگان کوتاه مدت در سود/زیان

حالا که شدت استرس مالی سراسر شبکه را بررسی کردیم، می‌توانیم توزیع آن بین دارندگان بلندمدت (LTH) و کوتاه‌مدت (STH) را بررسی کنیم. هدف این بررسی شناسایی الگوهای ساختاری بازار معادل در بازه بازار نزولی است. آشنایی با این الگوها به ما کمک می‌کند احتمال افزایش قیمت بیت کوین را با دقت بالا بررسی کنیم.

با نگاهی به عرضه روی سود/زیان هولدرهای کوتاه‌مدت (STH)، موارد زیادی خواهیم دید که قیمت‌ها متوقف شده‌اند چرا که کل عرضه هولدرهای کوتاه‌مدت با زیان دهی مواجه شده‌اند. در حال حاضر، چیزی حدود 18.1 درصد از کل عرضه شبکه در اختیار STH است که 15.1 درصد آن با زیان نقد نشده نگهداری می‌شود. در واقع تنها 3 درصد از عرضه روی سود است.

عرضه روی ضرر هولدرهای بلند مدت

منابع دارندگان بلند مدت در سود/زیان

بررسی شاخص عرضه روی ضرر هولدرهای بلندمدت (LTH) نشان می‌دهد که در نقاطی که عرضه روی ضرر LTH از 20 درصد کل عرضه فراتر رفته، احتمال کاپیتولاسیون در میان این سرمایه‌گذاران به اوج می‌رسد. با توجه به اینکه اکنون بیش از 31 درصد از عرضه LTH روی ضرر است،می‌توان گفت که بازار از این مرحله عبور کرده است. در حال حاضر، 1.5 ماه از ورود بازار به این مرحله می‌گذرد؛ همین مرحله در دوره قبلی چیزی بین 6 تا 10 ماه بوده است.

کلام آخر؛ آماده افزایش قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در مقابل طوفان وحشتناکی که بازارهای جهانی را در می‌نوردد مقاومت بسیار خوبی به نمایش گذاشت. تحلیل‌ها و شاخص‌ها، و تاریخچه چرخه نزولی قبلی نیز نشان می‌دهند که سرمایه گذاران شبکه BTC به کف چرخه نزولی فعلی نزدیک می‌شوند. با این حال باید دید این کف سازی به سرانجام می‌رسد یا بار دیگر با مقاومت بیت کوین رو به رو خواهیم شد! نظر شما چیست؟ به نظر شما به سمت افزایش قیمت بیت کوین پیش می‌رویم؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان