آشنایی با بلاک چین یومی (Umee)؛ توکن Umee چیست؟

خانهآموزش هاآلت کوین ها آشنایی با بلاک...

آنچه می‌خوانید...

یومی (Umee) امکان توسعه نوآوری‌های مالی باز (Open Finance Innovation) از جمله خدمات وام بلاک چینی، سپرده‌گذاری (استیکینگ) چند زنجیره‌ای و سود بین زنجیره‌ای را فراهم می‌کند. در این مقالۀ فکت کوینز به این موضوع پرداخته و نکات مهمی را در موردش توضیح خواهیم داد.

یومی (Umee) یک بلاک چین لایۀ یک بدون نیاز به مجوز است که در Cosmos SDK ساخته شده است. یومی امکان توسعه برنامه‌های دیفای و نیز دسترسی کاربران به اهرم و نقدینگی بین زنجیره‌ای (Cross-chain leverage) را فراهم می‌کند. این بلاکچین به کارآمدتر شدن سرمایه کمک کرده و به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از پروتکل ارتباط بین بلاکچینی (IBC) اکوسیستم کازماس (Cosmos)، دارایی‌های سپرده‌گذاری شده (استیک شده) در یک بلاک چین را برای وام گرفتن در یک بلاکچین دیگر، وثیقه‌گذاری کنند.

این پروتکل به‌عنوان یک بلاک چین Cosmos SDK، با سایر بلاکچین‌های موجود در اکوسیستم کازماس تعامل‌ دارد تا تأخیر شبکه را کاهش داده و مقیاس‌پذیری آن را افزایش دهد و همچنین ریسک بریج‌های (Bridge) متمرکز را از بین ببرد. Umee به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به توکن‌های رپد شده (Wrapped asset) برای مشارکت در یک اکوسیستم دیگر، وام دریافت کرده و وثیقه‌گذاری کنند و بدین صورت خود را از سایر پروتکل‌های استفاده‌کننده از بریج‌ها متمایز می‌کند. این ایدۀ جدید به کاربران کمک می‌کند تا ارزهای ناسازگار (non-compatible) را وام داده و قرض بگیرند.

بلاک چین یومی (Umee) چیست؟

کاربران با کمک یومی (Umee) می‌توانند دارایی‌ها را در بلاک چین وام داده و وام بگیرند. به علاوه، دارایی‌های سپرده گذاری‌شده در یک بلاک چین (مثلاً Cosmos) را برای وام گرفتن دارایی‌های یک بلاک چین دیگر (برای مثال، Etherium) وثیقه‌گذاری کنند.

پس از آن که کاربر وام گیرنده مقدار کافی ارز دیجیتال وثیقه‌ گذاشت، می‌تواند دارایی‌ها را از کازماس یا اتریوم قرض بگیرد. این کار با استفاده از توکن وثیقه‌ای uToken انجام می‌شود که هنگام وام گرفتن در بلاک چین دیگر به کار می‌رود. درست مانند آوه (Aave)، کاربران به‌ازای سپرده‌گذاری در قرارداد هوشمند، توکن uToken دریافت می‌کنند. سپس موجودی uToken کاربر با اعمال نرخ بهره روی سپرده‌ها بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: استیکینگ رمز ارزها (Staking) ؛ کسب درآمد غیر فعال از رمز ارزها

بلاک چین یومی (Umee)

هنگامی که دارایی‌ها در یک بلاک چین قفل می‌شوند، uToken تولید شده، نمایان‌گر وثیقه خواهد بود و برای قرض گرفتن دارایی‌ها در بلاک چین دیگر به کار می‌روند. در تصویر زیر نحوۀ قفل کردن اتر (ETH) و اتم (Atom) در بلاک چین مربوط به خودشان و نیز بریج کردن uToken و استفاده از آن برای قرض گرفتن یک توکن دیگر در بلاک چین دیگر را نشان داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

مختصری در مورد وثیقه‌گذاری

کاربران با استفاده از یومی (Umee) می‌توانند یک موقعیت استقراض (borrow position) را با استفاده از دارایی‌های سپرده گذاری‌شده (meToken) وثیقه‌ بگذارند. برای مثال، ممکن است کاربری ATOMهای خود را استیک کرده و از دارایی‌های استیک شده و وثیقه‌گذاری شدۀ خود برای قرض گرفتن یک استیبل کوین استفاده کند.

این کاربر به استیبل کوین خود سود پرداخت کرده و درعین‌حال، پاداش‌ اعتباردهنده از ATOMهای استیک شده را دریافت خواهد کرد. مثال دیگر جایی است که کاربر اتم خود را استیک کرده و اجازه می‌دهد پاداش سپرده‌گذاری در ازای دریافت استیبل کوین فروخته شود. سپس کاربر می‌تواند در قالب استیبل کوین وام بگیرد.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟ با انواع استیبل کوین ها آشنا شوید

سود قرض گرفتن استیبل کوین با پاداش استیکینگ به‌دست‌آمده از دارایی‌های سپرده‌گذاری شده تکمیل خواهد شد. سپس کاربران می‌توانند سود استیکینگ (سپرده گذاری) خود را به فروش برسانند. کاربران از این راه می‌توانند با استفاده از پاداش‌های استیکینگ به‌دست‌آمده از سپرده‌‌ها، بهره‌ای را که به وام استیبل کوین می‌پردازند، جبران کنند.

اگر کاربر بخواهد استیکینگ را لغو کند، دارایی سپرده‌گذاری شده یا «meToken» تحت یک دورۀ 21 روزه آزاد می‌شوند (unbonding). اما همچنان می‌توان آن را منتقل و مبادله کرد. پس از دورۀ آزاد سازی، مالک meToken می‌تواند آن را با uToken مبادله کند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال

محصول دیگر معماری یومی (Umee)

یکی دیگر از محصولات جانبی Umee آن است که دارایی‌های اثبات سهام به طور خودکار در اعتبارسنج‌های مشهور استیک می‌شوند که هنگام سپرده‌گذاری دارایی‌ها در یومی به اجماع BFT تندرمینت (Tendermint) کمک می‌کنند. از همه مهم‌تر آن که انتخاب اعتبارسنج‌ها و نیز نحوه تخصیص سپرده‌ها را توکن حاکمیتی تعیین خواهد کرد.

پروتکل یومی گروهی از رله کننده‌ها (Relayer) را در بر خواهد گرفت که از طریق پلی به نام گرویتی بریج (Gravity Bridge) تراکنش‌های بین بلاک چین اتریوم را به شبکۀ یومی می‌فرستد. به‌علاوه، دارایی‌ها با استفاده از IBC کازماس بریج خواهند شد تا به بهینه‌سازی گردش سرمایه در سرتاسر شبکه کمک کند.

انتقال و یا بریج کردن این تراکنش‌ها امنیت اهمیت زیادی دارد. بنابراین، این پروتکل پارامترها و سازوکارهای مستحکمی را به کار گرفته تا ریسک‌های متعدد از جمله نسبت‌های وام به مبلغ، آستانه‌های وثیقه‌گذاری، رتبه‌بندی اعتباری و نرخ‌های بهره را ردگیری و مدیریت کند.

توکن یومی (Umee) و توکنومیک آن

توکن بومی یومی سه کاربرد (utility functions) دارد:

  1. این توکن‌ها امنیت شبکه را فراهم می‌کنند، چون به اعتبارسنج‌هایی پیوند می‌خورند که سپرده‌گذاری می‌کنند و اجماع گواهی سپرده (POS) را برای شبکه فراهم می‌کنند.
  2. اعتبارسنج‌ها کارمزدها و پاداش‌های شبکه را به‌صورت توکن دریافت می‌کنند.
  3. این توکن همچنین یک توکن حاکمیتی است که برای تسهیل مدیریت پروتکل استفاده می‌شود.

مجموع کل عرضۀ توکن‌های یومی 10 میلیارد واحد است. بر اساس میزان استیکینگ، نرخ تورم متغیر و بین 7 تا 14 درصد خواهد بود. این سازوکار تورم و سپرده گذاری پویا برای کمک به تضمین امنیت شبکه نقشی حیاتی خواهد داشت.

یومی (umee)

توکن یومی به دو شکل وجود دارد، یک ورژن کازماس (Native UMEE) و یک ورژن اتریوم (ERC-20) که می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند. توکن بومی یومی مزایای ذکر شده در بالا را ارائه می‌کند. درحالی‌که توکن‌های ERC-20 یک تجربۀ کاربرپسند برای Umee ایجاد می‌کنند تا با برنامه‌های دیفای در اتریوم تعامل داشته باشد. این توکن‌ها با اعمال‌نفوذ بر عملکرد و سلطه بازار دو اکوسیستم، به افزایش کارایی سرمایه برای کاربران خود کمک می‌کنند.

در بخش زیر نحوه توزیع و انتشار توکن یومی را ارائه کرده‌‎ایم. در این برنامه، بخش قابل‌توجهی از یومی برای جامعه (46٪)، تیم (%15) و سرمایه‌گذاران (%14) در نظر گرفته شده است.

توکنومیک یومی

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید، تعداد بلاک چین‌ها همواره در حال افزایش است. در نتیجه، موفقیت دیفای به پلتفرم‌هایی بستگی خواهد داشت که بازارهای کریپتو را در تمام زنجیره‌هایی که امکان توسعۀ سیستم مالی باز (open finance) را فراهم می‌کنند، به هم متصل می‌کنند. پروتکل‌هایی که اعتبارسنج‌های غیرمتمرکز را ارائه داده و از راه‌حل‌های بریجینگ امن و استفاده می‌کنند و تجربه کاربری را اولویت‌ قرار می‌دهند، در گسترش اکوسیستم دیفای نقش مهمی خواهند داشت.

یومی (Umee) بلاک چین جالبی است، زیرا از پروتکل ارتباط بین بلاک چینی کازماس (Cosmos Inter-Blockchain Communication) برای تسهیل تراکنش‌های سریع‌ و قطعی بین بلاک چین‌ها استفاده می‌کند. به‌عنوان یک بلاک چین Cosmos SDK، یومی با سایر بلاک چین‌های موجود در اکوسیستم کازماس تعامل‌ دارد. این بلاک چین تأخیر، مقیاس‌پذیری و ریسک‌های ناشی از بریج‌های متمرکز را با این فرض که نقشۀ راه آن با موفقیت اجرایی خواهد شد، بهبود می‌بخشد.

سوالات متداول

بلاک چین یومی چیست؟

یومی (Umee) امکان توسعه نوآوری‌های مالی باز (Open Finance Innovation) از جمله خدمات وام بلاک چینی، سپرده‌گذاری (استیکینگ) چند زنجیره‌ای و سود بین زنجیره‌ای را فراهم می‌کند. کاربران با کمک یومی (Umee) می‌توانند دارایی‌ها را در بلاک چین وام داده و وام بگیرند. به علاوه، دارایی‌های سپرده گذاری‌شده در یک بلاک چین (مثلاً Cosmos) را برای وام گرفتن دارایی‌های یک بلاک چین دیگر (برای مثال، Etherium) وثیقه‌گذاری کنند.

آینده Umee چه خواهد شد؟

بلاک چین یومی (Umee) از زمان راه‌اندازی روی شبکۀ اصلی در فوریۀ ۲۰۲۲، به توسعه خود در طول بازار نزولی ادامه داده است. پس از راه‌اندازی شبکه اصلی (Mainnet)، آن‌ها کارهایی مانند راه‌اندازی توکن، راه‌اندازی برنامه اعتبارسنجی، راه‌اندازی اپلیکیشن وب و راه‌اندازی شبکۀ آزمایشی (Testnet) را برای ساخت ماژول وام‌دهی با موفقیت اجرا کردند. در حالی که این پروتکل برای حسابرسی امنیتی خود در این ماه به همکاری با Halborn ادامه می‌دهد، می‌توانیم به ثمر نشستن برنامه‌هایشان در سال جاری را شاهد باشیم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان