top banner adv

آشنایی کامل با شبکه تورچین (THORChain) و ارز دیجیتال RUNE

آشنایی کامل با شبکه تورچین (THORChain) و ارز دیجیتال RUNE
0
بازدید : 10157

شبکه تورچین (THORChain) یک پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز و زنجیره‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌ها را بین شبکه‌های بلاکچینی مبادله کنند. این پروتکل امکان تبادل دارایی‌های لایه 1 بومی مانند بیت کوین را فراهم می‌کند. تورچین برای ایمن‌سازی شبکه خود از تندرمینت (Tendermint) و کازماس (Cosmos-SDK) استفاده می‌کند. همچنین مدیریت خزانه بدون رهبر خود نیز از طرح‌های امضای آستانه (TSS) بهره می‌برد. در این مقاله از فکت کوینز به بررسی و معرفی کامل این شبکه و ارز دیجیتال بومی آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه شبکه تورچین

تورچین (THORChain) در سال 2018 و توسط تیمی از توسعه دهندگان بایننس ایجاد شد. از آنجایی که بنیان‌گذاران و توسعه دهندگان آن تا حد زیادی ناشناس مانده‌اند، جامعه تورچین بیشتر تصویر عمومی شرکت بایننس را مد نظر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

تورچین در آوریل 2021 یک پروتکل چند زنجیره‌ای Chaosnet را منتشر کرد که امکان مبادله زنجیره‌ای متقابل بین بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر دارایی‌ها را فراهم می‌کند. با این حال، در ژوئیه 2021 این شبکه متحمل هک‌های متوالی شد که به از دست رفتن بیش از 13 میلیون دلار انجامید.

این پروژه در عرضه اولیه (ICO) خود در جولای 2019 توانست 1.5 میلیون دلار جمع‌آوری کند. تیم Thorchain در همان ماه صرافی بپ سواپ (BEPSwap) را به عنوان اولین پلتفرم خود به بازار معرفی کرد. بپ سواپ (BEPSwap) یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است. این صرافی امکان مبادله بین ارزهای دیجیتال در زنجیره بایننس را امکان‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید : ارز تلگرام چیست؟ بررسی ارز دیجیتال گرام Gram

توسعه‌دهندگان برای رفع اشکالات، اصلاح کد و بهبود امنیت شبکه کار کردند و در نهایت 4 شبکه از 5 شبکه تحت پشتیبانی پروتکل تورچین را تا اکتبر 2021 بازیابی کردند. با تقویت پروژه، فروش ارز دیجیتال RUNE در همان ماه آغاز شد که توانست درآمد 3.75 میلیون دلاری را برای Thorchain به همراه داشته باشد.

تاریخچه شبکه تورچین

بیشتر بخوانید : چرا باید Enjin Coin داشته باشیم؟

شبکه تورچین چگونه کار می‌کند؟

اکوسیستم تورچین (THORChain) از محصولات و خدماتی پشتیبانی می‌کند که زیرساخت زنجیره متقابل شبکه را یکپارچه می‌سازند. پلتفرم‌هایی مانند تور سواپ اولین صرافی غیرمتمرکز چند زنجیره‌ای است که از پروتکل تورچین به عنوان رابط جلویی و تسهیل تبادلات زنجیره‌ای استفاده می‌کند.

تور سواپ این امکان را به کاربران می‌دهد تا انتخاب کنند که می‌خواهند کدام دو دارایی را مبادله کنند. پروتکل Thorchain نیز هزینه‌ها را بر اساس فعالیت شبکه و به طور خودکار محاسبه خواهد کرد. مبادلات انجام شده در تورچین با استفاده از یک شبکه استخر نقدینگی پیوسته (CLP) امکان‌پذیر می‌شود. ارز دیجیتال RUNE در این استخر نقدینگی به عنوان یک واسطه برای هر سواپ استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: رشد 18 درصدی توکن RUNE شبکه تور چین؛ علت چه بود؟

هنگامی که دو دارایی دیجیتال در Thorchain مبادله می‌شوند، درواقع بین دو استخر نقدینگی مختلف مبادله شده‌اند. دلیل این امر آن است که ارز دیجیتال RUNE در هر استخر نقدینگی تورچین با دارایی‌های دیجیتال موجود جفت می‌شود.

به عنوان مثال، اگر یک کاربر تورچین بخواهد تتر (USDT) را با اتریوم (ETH) مبادله کند، ابتدا تتر خود را با ارز دیجیتال RUNE در یک استخر نقدینگی معامله می‌کند. سپس ارز دیجیتال RUNE خود را در استخر بعدی با اتریوم معامله خواهد کرد. البته کاربر با پروتکل تورچین نیازی به تبدیل کوین خود به ارز دیجیتال RUNE نخواهد داشت. شبکه Thorchain با مدل نقدینگی پیوسته (CLP) خود قادر است مبادلات را به صورت خودکار انجام دهد.

بیشتر بخوانید : ارز دیجیتال ونوس (XVS) چیست؟

شبکه تورچین چگونه کار می_کند

نقش‌های مختلف در شبکه تورچین

چهار نقش اصلی برای شرکت کنندگان در پروتکل تورچین وجود خواهد داشت که به شرح زیر هستند.

1. ارائه دهندگان نقدینگی

این افراد دارایی‌ها را در ازای پاداش‌های بلوکی و کارمزد تراکنش سواپ به استخرهای نقدینگی ارائه می‌کنند. پاداش‌ها بر اساس فعالیت استخر و سهم توکن‌های LP در استخر محاسبه می‌شوند.

2. مبادله کنندگان

مبادله کنندگان درواقع همان پایگاه کاربری Thorchain هستند که دارایی‌های دیجیتال مختلف را در این شبکه معامله می‌کنند.

3. معامله‌گران

بیشتر بخوانید : سیف مون چیست + نحوه کارکرد SafeMoon

Thorchain به این دسته از معامله‌گران آربیتراژ متکی است. این افراد به دنبال آن دسته از دارایی‌های تورچین هستند که در مقایسه با قیمت‌های بازار و سایر پلتفرم‌های مبادله‌ای کمتر یا بیشتر ارزش‌گذاری شده باشند. معامله‌گران آربیتراژ با خرید یا فروش دارایی‌ها در چند صرافی، استخرهای نقدینگی را مجدداً متعادل می‌کنند. تا زمانی که قیمت آن دارایی‌های دیجیتال در استخر منعکس کننده قیمت فعلی بازار باشد.

4. اپراتورهای نود

اپراتورهای نود مقدار مشخصی ارز دیجیتال RUNE را برای پشتیبانی از شبکه و مشارکت در مکانیسم اجماع اثبات سهام به شبکه تورچین پیوند می‌دهند. این اپراتورها دستور دارند که ناشناس بمانند. آن‌ها بر اساس قابلیت اطمینان و ناشناسی خود می‌توانند در فرآیندی به نام چرخ زدن (churning) به داخل و خارج شبکه رفت و آمد کنند.

نقش‌های مختلف در شبکه تورچین

ارز دیجیتال (RUNE) چیست؟

ارز دیجیتال RUNE درواقع به عنوان تقویت کننده پروتکل تورچین (THORChain) عمل می‌کند. رمز ارز RUNE به عنوان یک توکن جفت سازی استفاده می‌شود که هر دارایی را در استخرهای نقدینگی پلتفرم همراهی می‌کند. به این ترتیب، ارز دیجیتال RUNE به عنوان دومین توکنی عمل می‌کند که کاربران برای انجام معاملات در استخر نقدینگی سپرده‌گذاری می‌کنند.

بنابراین، تورچین از این طریق هم سودمندی و هم ارزش آن استخر نقدینگی را به سمت شبکه اصلی خود هدایت خواهد کرد. ارز دیجیتال بومی Thorchain همچنین برای پرداخت هزینه‌ها، ایجاد مبنایی برای حاکمیت و ایمن‌سازی کل شبکه (THORChain) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به ویژگی‌های اساسی ارز دیجیتال RUNE اشاره خواهیم کرد.

ارز دیجیتال (RUNE) و شبکه تورچین

RUNE به عنوان دارایی تسویه حساب

ارز دیجیتال RUNE برای تسویه حساب تمام استخرهای نقدینگی شبکه تورچین به کار می‌رود و سواپ بین دو استخر را ممکن می‌سازد. نسبت 1 به 1 برای هر جفت ارز درون استخر مورد نیاز خواهد بود. به این معنا که یک استخر نقدینگی با 100.000 دلار بیت کوین باید 100.000 دلار ارز دیجیتال RUNE داشته باشد.

RUNE برای امنیت

اپراتورهای گره برای اطمینان از امنیت شبکه باید دو برابر مقداری که به یک استخر اضافه می‌کنند، ارز دیجیتال RUNE نگه دارند. این مقدار ذخیره شده با عنوان اوراق قرضه RUNE شناخته می‌شوند. این اوراق قرضه به عنوان وثیقه عمل می‌کنند تا از رفتار اپراتورهای گره به نفع شبکه مرکزی Thorchain اطمینان حاصل شود.

RUNE برای حکمرانی

دست دارندگان ارز دیجیتال RUNE به‌کلی باز است تا بتوانند به ارز دیجیتال یا بلاکچین مورد نظر خود برای مبادلات اولویت بدهند. آن‌ها این کار را به تناسب میزان نقدینگی خود و با رای دادن انجام می‌دهند. به عنوان مثال، استخری که بیشترین ارز دیجیتال RUNE وثیقه را دارد از اولویت بالاتری در تصمیمات حکمرانی برخوردار خواهد بود.

RUNE برای مشوق‌ها

جوایز بلوک و کارمزدهای تراکنش‌ها به ارائه دهندگان نقدینگی و اپراتورهای گره بر اساس یک برنامه زمان‌بندی مشخص و با ارز دیجیتال RUNE پرداخت می‌شود. ارز دیجیتال RUNE همچنین می‌تواند برای پرداخت هزینه‌های گس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کوچک‌ترین مقدار ارز دیجیتال RUNE که Tor نامیده می‌شود، هشت نقطه اعشاری دارد. به طور کلی هدف RUNE را می‌توان حرکت به سمت یک مقدار قطعی و قابل پیش‌بینی دانست. طبق طراحی، ارزش کلی RUNE در بازار باید حداقل سه برابر ارزش کل سایر ارزهای دیجیتال در استخرهای نقدینگی اکوسیستم شبکه Thorchain باشد.

بازار ساز خودکار (AMM)

یکی از مهم‌ترین نوآوری‌هایی که از فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) بیرون می‌آید، مدل بازارساز خودکار (AMM) است. بازارساز خودکار (AMM) به کاربران رمز ارزها اجازه می‌دهد تا نسبت خاصی از ارزهای دیجیتال را در یک به‌اصطلاح استخر نقدینگی سپرده‌گذاری کنند. سپس شرکت‌کنندگان از این وجوه ادغام‌شده برای انجام معاملات استفاده کرده و ارزهای دیجیتال استخر نقدینگی نیز به عنوان جفت معاملاتی عمل می‌کنند.

پروتکل‌های دیفای (DeFi) مانند یونی سواپ (Uniswap) و بالانسر (Balancer) نیز از این استخرهای نقدینگی سود می‌برند. بدین ترتیب، این پروتکل‌ها به کاربران خود اجازه خواهند داد تا دارایی‌های خود را به صورت همتا به همتا و غیرمتمرکز مبادله کنند. با این حال، اکثر بازارسازهای خودکار یا AMM ها فقط اجازه انجام معاملات را در یک شبکه بلاکچین مانند اتریوم می‌دهند.

اینجاست که تورچین (THORChain) وارد کار می‌شود و راه‌حلی را در قالب یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) و بر اساس کیت توسعه نرم‌افزار کازماس (Cosmos SDK) ارائه می‌دهد. ارز دیجیتال RUNE نیز فناوری بک‌اند (backend) مورد نیاز را برای مبادله بین بلاکچین‌ها فراهم می‌کند. آن هم بلاکچین‌هایی که قبلاً غیرقابل اتصال و همکاری بودند.

همه چیز درباره شبکه تورچین

چرا شبکه تورچین منحصر به فرد است؟

دلیل اصلی منحصر به فرد بودن تورچین را می‌توان غیرمتمرکز بودن این پروتکل دانست که برای مبادله دارایی‌ها نیازی به توکن بسته‌بندی شده ندارد.

مزایای شبکه تورچین برای مبادله کنندگان و معامله گران

  • توانایی مبادله دارایی‌های بومی لایه 1 بین چندین بلاکچین فراهم است.
  • هر کسی می‌تواند تراکنش ارسال کرده تا Thorchain آن را اجرایی کند و نیازی به ثبت‌نام ندارد.
  • تورچین یک خزانه دارایی بومی برای انجام مبادلات دارد. بنابراین نیازی به بسته‌بندی دارایی‌ها نخواهد بود.
  • Thorchain بدون اتکا به پروتکل‌های متمرکز یا اوراکل‌ها عمل می‌کند که به قیمت‌های شفاف و منصفانه منجر خواهد شد.
  • Thorchain نقدینگی بالایی دارد و در هر زمان به هر میزان از تقاضا پاسخگوست.

مزایای تورچین برای ارائه‌دهندگان نقدینگی

  • می‌توانند از دارایی‌های غیرفعال مانند بیت کوین، اتریوم و بایننس کوین بازدهی کسب کنند.
  • پس از 100 روز حضور دائمی در استخر می‌توانند تحت پوشش 100 درصدی محافظت از دست دادن سرمایه قرار بگیرند.
  • خبری از دوره‌های قفل سرمایه نیست.
  • فرایند ثبت‌نام ندارد و نیازی به سر و کار داشتن با اشخاص ثالث نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: نقدینگی متعلق به پروتکل (Protocol Owned Liquidity) چیست؟

شبکه تورچین برای اپراتورهای نود

  • می‌توانند با ایمن کردن شبکه Thorchain پاداش دریافت کنند.
  • می‌توانند برای افزایش تمرکززدایی شبکه به صورت ناشناس باقی بمانند.
  • اپراتورهای گره هم نیازی به ثبت‌نام نخواهند داشت.
منحصر به فرد بودن شبکه تورچین

چگونه ارز دیجیتال RUNE بخریم؟

شما می‌توانید در صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگی مانند بایننس به خرید ارز دیجیتال RUNE بپردازید. برای این کار باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید.

1. وارد حساب کاربری خود در بایننس شده و روی گزینه ترید کلیک کنید. برای خرید ارز دیجیتال RUNE می‌توانید از حالت معاملاتی کلاسیک یا پیشرفته بهره ببرید.

2. نوار جستجو واژه “RUNE” را تایپ کنید تا جفت ارزهای معاملاتی موجود به نمایش درآیند. به عنوان مثال می‌توانید از جفت ارز RUNE و بیت کوین استفاده کنید.

3. سپس به کادر معاملات اسپات رفته و مقدار ارز دیجیتال RUNE مورد نظر خود را وارد کنید. سپس برای تأیید سفارش خود، روی گزینه خرید RUNE و تایید نهایی کلیک کنید تا ارز دیجیتال خریداری شده به کیف پول معاملات اسپات شما در بایننس واریز گردد.

اهمیت ارز دیجیتال RUNE در شبکه تورچین

بیشتر بخوانید : توکن تأمین نقدینگی (LP) چیست و چگونه کار می‌کند؟

جمع‌بندی ؛ شبکه تورچین

شبکه Thorchain به عنوان یک پروتکل زنجیره‌ای غیرمتمرکز در دیفای راه‌اندازی شد تا مبادله دارایی‌های دیجیتال مستقل را هموارتر کند. سپس ارز دیجیتال RUNE نیز به عنوان یک وسیله تسویه حساب، دارایی امنیتی، حاکمیتی و ابزار تشویقی به این شبکه اضافه شد. مدل مبادله بومی تورچین به آن اجازه می‌دهد تا در یک محیط غیرمتمرکز و روی چندین بلاکچین مورد استفاده قرار گیرد.

منبع

بیشتر بخوانید : قیمت و آینده شیبا اینو چطور خواهد بود؟ +ویدئو

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x