آموزش استیکینگ در تراست ولت (Trust Wallet)

خانهآموزش هاآموزش استیکینگ در...

آنچه می‌خوانید...

دلایل زیادی وجود دارد که کاربران بخواهند برنامه کیف پول تراست ولت را داشته باشند. برخی به دنبال ابزاری برای ذخیره دارایی‌های خود هستند، برخی به دنبال مدیریت معاملات خود در مکانی امن هستند برخی نیز قصد دارند با سپرده گذاری یا استیکینگ در تراست ولت درآمد منفعلانه و پیوسته داشته باشند.

برای افراد بسیاری تراست والت بهترین کیف پول میان تمام رقبا است. این کیف پول علاوه بر آنکه به کاربر اجازه می‌دهد کنترل کلیدهای خصوصی را در اختیار داشته باشد و به جستجو در برنامه‌های غیرمتمرکز بپردازد، کاربران برنامه تلفن همراه آن می‌توانند به سپرده گذاری یا استیکینگ نیز دسترسی داشته باشند. در این مطلب از سری مقالات فکت کوینز قصد داریم به آموزش استیکینگ در تراست ولت بپردازیم.

- Advertisement -

منظور از استیکنیگ ارز دیجیتال در تراست ولت چیست؟

اعتبارسنجی یک توکن در هر شبکه بلاک چینی یک ضرورت برای جلوگیری از ایجاد خطا هنگام انجام تراکنش‌ها است. قفل‌کردن توکن‌های خود در شبکه، به‌عنوان مکانیسم اجماعی شناخته می‌شود که به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در صرافی کمک می‌کند. کاربران در ازای قفل کردن توکن‌های خود در شبکه، پاداش دریافت می‌کنند.

به عبارتی ساده‌تر، در فرایند سپرده گذاری (استیکینگ)، هرچه توکن بیشتری در شبکه قفل کنید، پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد. باید اشاره داشت که شبکه‌های بلاک چینی برای اعتبارسنجی از مکانیسم‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

برای مثال، بیت کوین از راهکار گواه اثبات کار استفاده می‌کند که برای پایداری و عملکرد نودها نیاز به عملیات استخراج دارد. از سویی دیگر، گواه سپرده نیازمند آن است که هولدرها برای تأیید اعتبار رمز ارزهای خود را در شبکه استیک کنند. بدین ترتیب، افرادی که کوین‌های خود را استیک کرده‌اند می‌توانند از آن طریق درآمد داشته باشند و همچنین بنا بر شبکه‌ای که انتخاب کرده‌اند، در تصمیمات بنیادی آن حق رأی داشته باشند.

می‌توان فرایند استیکینگ در بلاک چین را تا حدی شبیه به نرخ بهره در بانک نیز دانست. برای مثال در صورت نگه‌داری مبلغی در حساب سپرده‌گذاری بانک، کاربران می‌توانند سود دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزها برای استیکینگ (Staking) در سال ۲۰۲۳

ریسک و مزایای استیکینگ در تراست ولت

قبل از دانلود و آغاز استیکینگ در تراست ولت، باید با مزایا و معایب این فرایند آشنا باشید.

  • مزایا: سود دریافتی شما در طول زمان می‌تواند به درآمدی ارزشمند تبدیل شود. برای استیکینگ در این کیف پول کاربران هیچ نیازی به ابزار مخصوصی یا حتی دانش عمیقی نسبت به عملکرد یک صرافی و … ندارند.
  • معایب: بازار ارزهای دیجیتال بی‌ثبات است و گاهی اوقات ممکن است دارایی سپردهگذاری شده از دست برود. همچنین در زمان قفل شدن دارایی، کاربر دیگر به آن دسترسی نخواهد داشت. علاوه بر آن ممکن است زمان دریافت پاداش نیز طولانی‌تر از مدتی شود که کاربر انتظار آن را داشته است.

آموزش استیک در کیف پول تراست ولت

اکنون که با این فرایند آشنا شده و مزایا و معایب آن را نیز می‌دانید، به نحوه استیکینگ (سپرده‌گذاری) در نسخه تلفن همراه تراست والت خواهیم پرداخت.

گام اول: دانلود تراست ولت

در گام اول باید برنامه تراست ولت را دانلود کرده و کیف پول خود را بسازید. برای دریافت این برنامه می‌توانید از استور گوگل یا وب‌سایت تراست ولت استفاده کنید.

دانلود  تراست ولت

مطلب مفید: توکن تراست والت (TWT) چیست؟ آینده TWT چه خواهد شد؟

گام دوم: انتخاب ارز مدنظر برای استیک

تراست ولت رمز ارزهای مختلفی را برای استیک کردن ارائه می‌کند. در میان دارایی‌های ارائه‌شده می‌توان به کازماس (ATOM)، بایننس کوین (BNB) بر بستر بایننس اسمارت چین، ترون (TRX) و ترا (LUNA) اشاره کرد.

گام سوم: استیک و کسب درآمد

قبل از استیک هر ارز دیجیتالی باید درباره آن ارز و بنیاد آن تحقیق کنید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که سپرده گذاری ارزهای دیجیتال گاهی اوقات ریسکی است، درنتیجه قبل از ورود به این حوزه و قرار دادن سرمایه خود در هر بلاک چینی از درستی کار خود اطمینان حاصل کنید. موجودی شما پس از این تصمیم می‌تواند با افزایش یا ریزش همراه شود که تا حد بسیار زیادی به نوسانات دارایی بستگی دارد که برای استیکینگ انتخاب کرده‌اید.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل مفهوم لیکوئید استیکینگ (Liquid Staking)

پاداش استیکینگ در تراست ولت

در رابطه با میزان پاداش و سود این فرایند باید اشاره داشت که در تراست ولت می‌توان تا 11% سود دوره‌ای به دست آورد. همچنین نکته قابل‌توجه دیگر آن است که تراست ولت هیچ بخشی از سود شما را کسر یا برای خود نمی‌کند. البته باید توجه داشت که این موضوع به دارایی انتخابی شما نیز بستگی دارد.

شما در فرایند استیکینگ نباید ماه‌ها در انتظار کسب سود باشید بلکه به‌صورت روزانه سود دریافتی به کیف پول شما واریز خواهد شد. کاربران برای سپرده گذاری BNB تا 23% سود دریافت می‌کنند اما برای دارایی‌های دیگر نرخ سود کمتر و بین 6 تا 12% است.

گفتنی است که استیکینگ روش بسیار خوبی برای کسب درآمد به‌خصوص در زمانی است که قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند با نوسانات خود باعث زیان می‌شوند. علاوه بر آن، دادن نمایندگی سرمایه خود به اعتبارسنج‌ها می‌تواند زمان بیشتری برای شما ایجاد کند تا با آرامش خاطر به بررسی بازار بپردازید. درنتیجه با انجام بررسی و تحقیق به استیکینگ در تراست ولت و کسب درآمد بپردازید.

بیشتر بخوانید: تجارت شستشو (Wash Trading) چیست؟ قیمت ارزهای دیجیتال چطور دست‌کاری می‌شود؟

استیکینگ سولانا در تراست ولت

برای درک بهتر و یادگیری چگونگی سپرده گذاری در این کیف پول، قصد داریم فرایند را با ذکر مثال استیک سولانا توضیح دهیم. شبکه سولانا یکی از اکوسیستم‌هایی است که در صنعت کریپتو روند رو به رشد سریعی را داشته است و با توجه به پشتیبانی تراست والت از سپرده گذاری ارز بومی آن، فرصت مناسبی برای کاربران ایجاد شده تا بتوانند سود 5 تا 6 درصدی را به فاصله 1 تا 3 روز پس از آغاز فرایند سپرده گذاری دریافت کنند.

مطلب مفید: آیا سولانا سرنوشتی مشابه لونا خواهد داشت؟ بررسی علل سقوط سولانا!

برای استیکینگ سولانا در تراست ولت همان‌طور که پیش‌تر و در سه‌گام توضیح داده شد، ابتدا برنامه را نصب و فرایند را آغاز کنید. ابتدا در کیف پول به دنبال ارز دیجیتال SOL برگدید و آدرس کیف پول سولانا را وارد کنید یا گزینه کیف پول Multi coin را انتخاب و عبارت 12 کلمه‌ای بازیابی کیف پول خود را وارد کنید. در این مثال ما پس از انتخاب گزینه کیف پول Multi coin، عبارت بازیابی کیف پول فانتوم را وارد می‌کنیم.

انتخاب کیف پول برای استیکینگ

اگر بنا بر هر دلیلی عبارت بازیابی خود را ندارید، کیف پول را از ابتدا بسازید و عبارت جدید را در مکانی امن نگه‌داری کنید. این عبارت را با هیچ فردی در میان نگذارید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نکات امنیتی درباره حساب خود می‌توانید از گزینه «i» در بالای صفحه سمت راست استفاده کنید.

اکنون که حساب شما با موفقیت ایجاد شده یا وارد تراست ولت شده‌اید، نوبت انتخاب ارز و فرایند استیکینگ است. در داشبورد اصلی تراست ولت می‌توانید لیست ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده را مشاهده کنید. اگر SOL را مشاهده نمی‌کنید، با انتخاب گزینه Add tokens، نماد SOL را تایپ و انتخاب کنید.

صفحه اصلی تراست ولت

گفتنی است که می‌توانید از طریق گزینه تنظیمات هشدار (Alarm) قیمت و دیگر اطلاعات مربوطه را دریافت کنید. همچنین با انتخاب گزینه Discover می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره استیکینگ توکن‌ها، وام‌دهی و وام‌گیری، یادگیری درباره دیفای و … دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید در مورد وام ارز دیجیتال بدانید!

فرایند استیک سولانا

در کیف پول خود روی Soalana کلیک کرده و تا صفحه مربوط به SOL پیش بروید. اگر برای انجام استیکینگ در تراست ولت با کمبود سرمایه مواجه هستید، به آسانی و با انتخاب گزینه دریافت (Receive) و کپی آدرس و ارسال آن به فرستنده سرمایه مورد نیاز را انتقال دهید. پس از آغاز فرایند انتقال سرمایه و با تأیید تراکنش، دارایی منتقل شده در موجودی کیف پول به شما نشان داده خواهد شد. اکنون زمان سپرده گذاری یا استیک فرا رسیده است.

سولانا در تراست ولت

در صفحه ارز SOL روز گزینه Stake کلیک کنید، داده‌ها و شاخص‌های شبکه را بررسی کرده و سپس باری دیگر گزینه استیک را بزنید.

استیک سولانا در  تراست ولت

مبلغ مدنظر برای سپرده گذاری را انتخاب کنید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که حتماً 0.05 SOL در کیف پول نگه‌دارید تا بتوانید کارمزد تراکنش‌ها را پرداخت کنید. اگر تمام سرمایه خود را سپرد گذاری کنید، قادر به بازگردانی و برداشت آن در ادامه نخواهید بود.

انتخاب میزان سولانا برای استیک

پس از انتخاب میزان سرمایه، به‌صورت تصادفی اعتبارسنجی به شما پیشنهاد خواهد شد. روی گزینه Validator کلیک کرده و نود دلخواه خود را انتخاب کنید. در این مثال ما Everstake را انتخاب می‌کنیم که بزرگ‌ترین اعتبارسنج سولانا با بیش از 150 هزار حساب استیکینگ است.

اعتبارسنج‌های سولانا

به حداکثر میزان سوددهی اعتبارسنج‌ها دقت کنید. سود شبکه سولانا نسبت به میزان توکن استیک شده تغییر می‌کند. کمیسیون استیکینگ در این کیف پول نیز برای هر اعتبارسنج متفاوت و می‌تواند از 0 تا 100% باشد. تمامی این موارد را با دقت بررسی کرده و سپس بهترین اعتبارسنج را برای استیکینگ خود انتخاب کنید.

زمانی که آماده بودید، گزینه بعدی را انتخاب کنید. تراکنش را تأیید کرده و مدتی صبر کنید تا در شبکه سولانا تأیید اعتبار شود. تمام! سپرده گذاری شما اکنون فعال شده است و با اتمام دوره (Epoch) فعلی فرایند کسب درآمد شما آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال

توقف استیکینگ در تراست ولت

اگر قصد دارید فرایند استیکینگ در تراست ولت را متوقف کنید، پس از ورود به صفحه ارز سولانا دوباره روی گزینه Stake کلیک کنید تا نماینده خود را بررسی کنید. در اینجا اطلاعاتی درباره وضعیت نمایندگی دارایی خود (فعال شدن، فعال بودن، غیرفعال کردن و غیرفعال بودن) دریافت می‌کنید. پاداش‌ها ترکیب می‌شوند یعنی در هر دوره ایپاک به استیک فعال اضافه می‌شوند. در زیر نام اعتبارسنج و آمار سود دوره می‌توانید مدت زمان باقی مانده تا اتمام دوره ایپاک را مشاهده کنید.

توقف استیکینگ

در اینجا می‌توانید توکن‌های بیشتری را استیک کنید یا فرایند را با انتخاب Unstake متوقف کنید. تراکنش را در کیف پول تأیید کنید. پس از تأیید فرایند استیک متوقف شده اما همچنان باید توکن‌های خود را برداشت کنید. به‌منظور انجام این اقدام باید تا زمان اتمام دوره و غیرفعال شدن استیک صبر کنید.

پس از غیرفعال شدن، برداشت برای شما فعال خواهد شد. تنها پس از برداشت، می‌توانید از توکن‌های خود برای موارد دیگر استفاده کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که از زمان متوقف کردن فرایند استیکینگ در تراست ولت، دیگر سودی به شما اختصاص نخواهد یافت.

سوالات متداول

روش‌های استیک ارز دیجیتال چیست؟

روش های مختلفی برای سپرده گذاری یا استیکینگ وجود دارد، از جمله استیکینگ سرد (Cold Staking)، استیکینگ قفل شده (Locked Staking) و استیکینگ منعطف (Flexible Staking).
استیکینگ قفل شده و استیکینگ منعطف در صرافی‌ها انجام می‌شود و استیکینگ سرد (Cold Staking) در والت ارز دیجیتال قابل انجام است.

آیا استیکینگ امنیت دارد؟

امنیت سپرده‌های شما برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی به پلتفرم انتخابی شما بستگی دارد. این به این دلیل است که شما باید اعتماد داشته باشید که پلتفرم توکن‌های شما را ایمن نگه می‌دارد و از شرایط قرارداد سپرده گذاری پیروی می‌کند.

استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

استخر استیکینگ سرویسی است که به کمک آن، افراد مختلف توکن‌های خود را باهم یکجا جمع می‌کنند.
این امر به آنها این امکان را می‌دهد که شانس خود را برای تأیید بلاک افزایش دهند و در عوض پاداش دریافت کنند. آنها با این کار اساساً در منابع خود شریک و در پاداش‌ها سهیم می‌شوند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان