آموزش استیک اتم (Stake ATOM) در کیف پول اتمیک

خانهآموزش هاآموزش استیک اتم...

آنچه می‌خوانید...

اتم یکی از ارزهای دیجیتالی است که به دلیل پرداخت سود سالانۀ مناسب در دسته پرسودترین ارزها قرار می‌گیرد. به همین دلیل افراد بسیاری به سمت سرمایه گذاری در این ارز روی آورده‌اند. برای استیک کردن این ارز باید اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید که ضرر نکنید. بهتر است ارزهای اتم خود را در کیف پول اتمیک استیک کنید تا در عین حال که مالکیت ارزهای خود را دارید بتوانید از هولد آنها هم به سود برسید. در این مقالۀ فکت کوینز هر آنچه را در مورد استیک اتم و به دست آوردن پاداش باید بدانید، برایتان توضیح خواهیم داد.

استیک اتم

فرایند استیکینگ نسبتاً سرراست و ساده به نظر می‌رسد و چندان پیچیده نیست. به جای نگه داشتن بلا استفاده ارزهای دیجیتال خود در کیف پول می‌توانید آن‌ها را استیک کرده و سودش را هم به دست بیاورید. اما می‌دانید این سود از کجا می‌آید؟

- Advertisement -

با اختصاص دادن اتم خود به ولیدیتور مورد نظرتان، نشان می‌دهید که به او اعتماد دارید و همین امر ولیدیتورها را در بلاکچین کازماس قوی‌تر می‌کند. ازآنجاکه ولیدیتورها در ازای تأیید تراکنش‌های بلاکچین هزینه دریافت می‌کنند، آنها نیز به افرادی که حمایتشان کنند کارمزد می‌دهند. پاداشتان را به این صورت به دست می‌آورید!

با استیک اتم خود در کیف پول اتمیک، شما این کیف پول را به عنوان ولیدیتور انتخاب می‌کنید.

مطلب مفید: آموزش استیک در کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

نکات ضروری برای استیک اتم

  • در هر بار استیک کردن، مطالبۀ پاداش یا unstake کردن اتم مجبور به پرداخت کارمزد هستید .
    بهتر است که همواره مقداری اتم (یعنی حداقل 005/0) در موجودی حساب خود نگه دارید که بتوانید کارمزدهایتان را با آن بپردازید. در غیر این صورت، نمی‌توانید پاداش خود را مطالبه یا کوین‌های خود را unstake کنید.
  • برای کارمزدهای آینده و برای مطالبه کردن/unstake کردن تراکنش‌هایتان در زمان استیک کردن مقدار 0125/0 اتم در آدرستان ذخیره خواهد شد.
    یعنی این مبلغ همواره در آدرستان وجود دارد و می توانید آنها را برای ارسال (send away) یا معاوضه استفاده کنید اما برای استیکینگ در دسترس نخواهد بود. این کار برای شرایطی در نظ گرفته شده کهمثلا شما به صورت کاملا تصادفی و نا خواسته کل بودجه خود را استیک می‌کنید.
  • ارز های شما در کل دورۀ استیک اتم فریز خواهند شد.

اتم شما به یک استخر استیکینگ اختصاص داده می‌شود، یعنی این کوین‌ها در حساب موجودی کلتان نشان داده نخواهند شد. به علاوه، نمی‌توانید آنها را منتقل یا معاوضه کنید.

  • فرایند unstaking  به مدت 21 روز کامل طول می‌کشد.

پس از کلیک کردن [در کامپیوتر] یا ضربه زدن [در موبایل] روی دکمۀ unstake، موجودی ارز شما 21 روز دیگر فریز می‌شود. پس از اتمام این دوره، کوین‌هایتان به آدرستان اتم شما واریز می‌شوند. در طول دورۀ انتظار 21 روزه به کوین های شما هیچ سودی تعلق نخواهد گرفت.

  • مراقب ریسک‌های موجود باشید.

موضوع مهم اصلی در این مورد، مدل «اسلشینگ سخت» یا “Hard Slashing” است که بلاکچین کازماس از آن استفاده می‌کند. اگر ولیدیتور از کار بیفتد، هک شود یا مشخص شود که تقلب کرده است، کل بودجه تخصیص یلفته به فرایند استیکینگ اسلش خواهد شد. این مورد برای شما به معنای ریسک از دست دادن تمام کوین‌های استیک شده است. شرکت اتمیک والت (Atomic Wallet) بسیار مراقب است که فقط ولیدیتورهای بسیار قابل اعتماد را برای استیک در کیف پول اتمی انتخاب کند؛ بنابراین، وجوه کاربران در این کیف پول امن است. بااین‌حال، بهتر است که همواره مراقب ریسک‌های احتمالی موجود باشید.

نحوۀ استیک اتم در اَپ کیف پول اتمی

برای این کار ابتدا باید پلتفرم خود را انتخاب کنید. در این قسمت مراحل مربوط به پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل را توضیح داده‌ایم.

دسکتاپ

  1. روی دکمۀ Staking در سمت چپ نوار جانبی کلیک کنید.
  2. ATOM را انتخاب کنید.
استیک کردن اتم در دسکتاپ
استیک کردن اتم در دسکتاپ

3. روی Stake کلیک کنید.

استیک اتم در دسکتاپ
استیک کردن اتم

توجه: در این بخش باید کمی از اتم خود را به صورت unstake شده در آدرستان نگه دارید تا بتوانید پاداش‌هایتان را مطالبه کنید.

4. لیست ولیدیتورهای موجود را بگردید و یک مورد را که می‌خواهید اتمتان را به آن بسپارید، انتخاب کنید. پس از تصمیم‌گیری در مورد گزینۀ مورد نظرتان روی دکمۀ Stake کلیک کنید. قبل از پیشروی بیشتر، توجه داشته باشید که هیچ راهی برای لغو کردن تراکنش استیک اتم وجود ندارد و در مورد اتم، unstaking مدت 21 روز کامل طول خواهد کشید. این همان شیوۀ عملکرد بلاکچین است که نشان می‌دهد اتمیک والت نمی‌تواند سرعت فرایند را برایتان بیشتر کند.

مراحل استیک کردن در دسکتاپ

5. موفق شدید. اکنون استیک کردن اتم انجام شده است؛ بنابراین، با خیالی راحت برای دریافت اولین پاداش‌ها منتظر بمانید. برای بررسی تراکنش استیکینگ می‌توانید روی هش آن در کاوش‌گر بلوک کلیک کنید.

استیکینگ اتم

نحوۀ استیک اتم در پلتفرم اندروید یا iOS

  1. زبانۀ Staking را از پنل انتهایی انتخاب کرده و روی ATOM ضربه بزنید.
استیک اتم در موبایل
استیک اتم در موبایل

2. روی دکمۀ Stake کلیک کنید.

استیکینگ اتم در موبایل

3. مقدار موردنظرتان برای استیک کردن را انتخاب و سپس ولیدیتوری را که می‌خواهید کوین‌های خود را به آن بسپارید، انتخاب کنید. سپس روی دکمۀ Stake ضربه بزنید.

استیکینگ اتم در موبایل

4. پیش از ضربه زدن روی دکمۀ Confirm به سلب مسئولیت دورۀ انتظار (waiting period disclaimer) توجه کنید.

استیک اتم در موبایل
استیک اتم در موبایل

5. تمام است، اکنون پس انداز اتم شما استیک شده است. حال با خیالی راحت منتظر دریافت اولین پاداش‌هایتان باشید.

مطلب مفید: آموزش راه اندازی کیف پول اتمیک ( Atomic Wallet )

پاداش‌ها

پاداش‌هایتان را باید به صورت دستی مطالبه کنید. مطالبۀ پاداش یک تراکنش منظم در بلاکچین است و به همین دلیل بلاکچین کازماس هر بار برای این کار یک کارمزد شبکه از شما خواهد گرفت. این کارمزد از موجودی حسابتان که در دسترس است گرفته می‌شود و نه از پس‌انداز استیک اتم.

برای مطالبۀ پاداش روی دکمۀ Claim کلیک کنید. هر بار که پاداشی در دسترس باشد، این دکمه پررنگ می‌شود.

مطالبۀ پاداش
مطالبۀ پاداش

نحوۀ Unstake کردن اتم

توجه: Unsataking در بلاکچین کازماس 21 روز طول می‌کشد.

روی دکمۀ Unstake کلیک کنید تا فرایند شروع شود.

unstake کردن اتم
unstake کردن اتم

دورۀ انتظار 21 روزه کی به پایان خواهد رسید؟

اگر صبرتان تمام شده و از خود می‌پرسید که اتمتان چه زمانی unbond خواهد شد، می‌توانید بررسی کنید که از زمانی که تصمیم به unstake کردن پس‌انداز خود گرفته‌اید، چند روز گذشته است. در اینجا نحوۀ انجام این کار را نشان داده‌ایم:

  1. به Wallet رفته و از لیست کوین‌ها ATOM را انتخاب کنید. حال دکمۀ Receive را انتخاب کرده و آدرس ATOM خود را کپی نمایید.
بررسی دورۀ 21 روزه
بررسی دورۀ 21 روزه
بررسی دورۀ 21 روزه

2. از این آدرس برای بررسی اکانت خود در کاوش‌گر بلوک استفاده کنید.

3. اتمتان باید زیر بخش Unbonding در داشبورد نشان داده شود. صفحه را به پایین بکشید تا سابقۀ تراکنش خود را مشاهده کرده و آن را جستجو کنید تا تازه‌ترین تراکنش از نوع Undelegate  را بیابید. پس از آن که شمارشگر سمت راست به عدد 21 رسید، اتمتان به طور خودکار در آدرستان پس‌انداز می‌شود.

در این مقاله نحوۀ استیک اتم و نیز unstake کردن آن در دو پلتفرم موبایلی و کامپیوتر را همراه با توضیحات لازم برای هر یک بررسی کردیم. با جستجو در مقالات دیگرمان و خواندن مطالب مرتبط، اطلاعات بیشتری را می‌توانید در این زمینه به دست آورید. نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان