آموزش جامع استیک در بایننس (staking) برای مبتدیان

خانهآموزش هاآموزش جامع استیک...

آنچه می‌خوانید...

همۀ ما و اکثر کسانی که در حوزۀ ارزهای دیجیتال فعال هستند، هنگام خواندن اخبار مربوط به این حوزه یا در جاهای دیگر با نام صرافی بایننس برخورد کرده یا چیزهایی در موردش خوانده‌ایم. این نکتۀ مهم را در ذهن داشته باشید که برای خریدوفروش رمز ارز ها باید از صرافی‌های معتبر استفاده کنید تا با مشکل مواجه نشوید. یکی از بهترین پلتفرم ها برای استیک رمزارز استفاده از صرافی بایننس است. استیک در بایننس کارتان را راحت و فرصت‌هایی برای کسب درآمد ایجاد می‌کند که در این مقالۀ فکت کوینز بدان پرداخته‌ایم.

استیک در بایننس

بایننس بزرگ‌ترین صرافی کریپتوکارنسی در جهان است. این صرافی بیشترین گزینه‌های ممکن را در بیشترین کشورهای دنیا برای خرید رمز ارز ارائه می‌دهد و به همین دلیل، بزرگ‌ترین صرافی جهان خوانده می‌شود. در بایننس به چند روش می‌توانید رمز ارز بخرید: از طریق حوالۀ بانکی یا حوالۀ فوری، با استفاده از کارت نقدی یا اعتباری، یا از راه معاملات p2p که در آن، مستقیم از شخص دیگری خرید می‌کنید.

برای مثال، در بسیاری از کشورهای اتحادیۀ اروپا می‌توانید از SEPA (سیستم پرداخت یکپارچۀ یورو) یا حوالۀ بانکی هم استفاده کنید. در آمریکا، در Binance.us می‌توانید از راه ACH (حوالۀ بین بانکی پایا) یا حوالۀ فوری رمز ارز بخرید. بااین‌حال، در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی، برای انتقال وجه از یک حساب محلی در بانکو پوپولار (Banco Popular) یا ایتائو (Itau) در آرژانتین، شیلی یا کلمبیا برای خرید بیت‌کوین یا اتریوم باید از p2p استفاده کنید.

بنابراین، بایننس خرید کریپتو را برای همه کاربران آسان می‌کند، اما استیک در بایننس هم یکی از گزینه های آسان است و به‌راحتی می‌توانید انجامش دهید. بایننس برای 60 دارایی دیجیتال از جمله ETH 2.0 راه‌حل‌های استیک کردن دارد. ETH 2.0 تحول اتریوم از یک شبکۀ POW به POS است و می‌توانید ETH را برای این عرضۀ جدید استیک کنید.

بیشتر بخوانید: مرج اتریوم (Merge) چیست ؟ همه چیز درباره Merge اتریوم

اتریوم 2 یک فرصت منحصربه‌فرد و خاص است. ETH دومین رمز ارز بزرگ است اما این تغییرات بدان معناست که می‌توانید آن را برای اولین‌بار استیک کنید. اگر خودتان می‌خواهید استیک کنید، باید 32 عدد ETH داشته باشید (به ارزش فعلی حدود 45000 دلار). در حال حاضر، 48000 صندوق، گروه و استخر مختلف ETH را استیک کرده‌اند تا به ولیدیتور اتریوم تبدیل شوند. اما برای استیک کردن ETH 2.0 به 32 عدد ETH نیاز ندارید. در عوض، می‌توانید برای استیک در بایننس به استخر استیکینگ (staking pool) ملحق شده و از استیک کردن اتریوم کارمزد به دست آورید. البته شما می‌توانید ارزهای دیجیتال دیگر را هم استیک کنید.

گزینه‌های استیک در بایننس

با استفاده از اکانت بایننس خود به یکی از این چهار روش می‌توانید در فرآیند استیک شرکت کنید :

  1. استیک کردن ارز دیجیتالی که مارکت کپ بالایی دارد
  2. استیک کوین های ارزان قیمت
  3. استیک کردن و کسب درآمد روزانه با پس‌انداز ثابت یا متغیر
  4. استیک کردن BNB Vault

استیک در بایننس : استیک رمزارز با مارکت کپ بالا

در این مورد، ارز خود را در یک بلاک‌چین اثبات سهام (POS) استیک می‌کنید. از این طریق، به تأیید تراکنش‌ها و ایمن نگه‌داشتن شبکه کمک نموده و در عوض کارمزدش را دریافت می‎‌کنید. در ادامه به تعدادی از کوین هایی که می‌توانید با این هدف استیک کنید اشاره می‌کنیم:

مطلب مفید: آموزش استیکینگ BNB در زنجیره هوشمند بایننس (BSC)

ETH 2.0

با ETH 2.0، می‌توانید در یک بازۀ زمانی ثابت ، 6 درصد درآمد کسب کنید. بایننس و سایر استخرهای استیکینگ این ویژگی را ارائه می‌دهند. زیرا آنها پول شما را با هم جمع می‌کنند تا حداقل 32 عدد  ETH موردنیاز برای استیک کردن به دست آید. اتریوم یک مورد منحصربه‌فرد است. هرچه افراد و گروه‌های بیشتری آن را استیک کنند، نرخ سود کاهش می‌یابد. با استیک کردن ETH 2.0 درآمد کمتری خواهید داشت و این نرخ‌های سود پایین‌تر صرف‌نظر از هر جا که استیک کنید، اِعمال خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 (Ethereum 2.0) چیست و چرا اهمیت دارد؟

DASH

DASH یک بلاکچین پرداخت محبوب به‌ویژه در آمریکای جنوبی است، شما می‌توانید به‌ازای هر 30 روزی که آن را استیک می‌کنید، سالانه 7.39 درصد درآمد کسب کنید.

استیک در بایننس
DASH

ALGO

ALGO بلاک‌چینی در حال پیشرفت برای توسعۀ DeFi و سایر اَپ‌های غیرمتمرکز است، می‌توانید به‌ازای هر 30 روز استیک کردن، سالانه 7.91 درصد درآمد داشته باشید. ALGO یک گزینۀ منحصربه‌فرد است. زیرا یکی از ساده‌ترین موارد است که خودتان می‌توانید بدون نیاز به هیچ تراکنشی آن را استیک کنید. با وجود این، همان‌طور که از نرخ 5/44 درصد در وبسایت Staking Rewards مشاهده می‌کنید، در این مورد، درآمدتان از راه استیک در بایننس بیشتر خواهد بود تا این که خودتان این کار را انجام دهید.

استیک در بایننس
استیک در بایننس

استیک در بایننس : استیک کردن کوین های ارزانتر

یکی از مزایای بایننس آن است که استیک کردن در آن به کوین‌های گران قیمت (high-value coins) ختم نمی‌شود. بیشتروقت‌ها، کوین‌های با حجم و قیمت بالا به دلیل شبکه شان، ریسک کمتری دارند. اما می‌توانید روی کوین‌های کوچک‌تر . ارزانتر هم سرمایه‌گذاری کنید. بزرگ‌ترین ریسک این مورد آن است که بلاک‌چینی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، نتواند محبوبیتش را افزایش دهد؛ یا بدتر از آن، محبوبیتش روز به روز کمتر و کمتر شود. درآمدی که از راه استیک کردن کسب می‌کنید، از کارمزدهایی است که کاربران برای ارسال تراکنش‌ها در شبکه می‌پردازند. طبیعتاً هر چه تراکنش کمتریدر شبکه انجام شود، کارمزد نیز کمتر بوده و مبلغ کمتری به شما پرداخت خواهد شد. با در نظر گرفتن این ریسک، از کارمزد کوین‌های کوچک‌تر می‌توانید نرخ سود بالاتری کسب کنید.

برای مثال، بر اساس آمار کوین مارکت کَپ، LSK (LISK) که یک پلتفرم اپلیکیشن بلاکچینی است، مارکت کپی معادل 450 میلیون دلار دارد که در رتبۀ 110 رمز ارزها قرار می‌گیرد. LSK پروژۀ کوچکی نیست، اما ارزشش از BTC، ETH یا USDC کمتر است که در بازار صدها میلیارد دلار می‌ارزند. در خصوص LSK، امکان استیک در بایننس به مدت 30، 60 یا 90 روز وجود دارد و باتوجه‌به دورۀ زمانی انتخاب شده، از این راه می‌توانید بین 1/49 تا 2/23 درصد درآمد داشته باشید.

LSK

MDX

MDX که یک پروتکل تریدینگ غیرمتمرکز برای زنجیرۀ هوشمند بایننس است، در کوین مارکت کپ رتبۀ 98 دارد و ارزش بازارش 679 میلیون دلار است. در اینجا می‌توانید با استیک کردن به مدت 10 یا 30 روز یک سود دورقمی به دست آورید.

MDX

استیک در بایننس و داشتن درآمد روزانه با پس‌اندازهای ثابت یا متغیر

این گزینهبرای افرادی که بسیار راحت طلب هستند ایده آل است. تمام کاری که باید انجام دهید انتخاب یک رمز ارز و استفاده از آن به‌عنوان حساب پس‌انداز است. در این مورد می‌توانید تقریباً تمام رمز ارزهای موجود را انتخاب کرده و تا زمانی که مالک رمز ارز هستید، پس‌انداز کرده و سود به دست آورید. تنها تفاوت بین گزینه‌های ثابت و انعطاف‌پذیر این است که در گزینۀ ثابت، مانند نمونه‌های استیکینگ که در بالا نام بردیم، باید رمز ارز خود را برای یک دورۀ ثابت مثلاً 30 روزه پس انداز کنید.

مطلب مفید: معرفی پلتفرم های برتر استیکینگ در سال ۲۰۲۲

منظور از انعطاف‌پذیر آن است که در صورت تمایل می‌توانید از رمزارزهای مختلف درآمد کسب کنی. امروز از بیت کوین فردا از اتر و ….. به‌عنوان‌مثال، USDT در پس‌اندازهای انعطاف‌پذیر خود سالانه 1/20 درصد سود پرداخت می‌کند. سود شما در این مورد هر روز مضاعف می‌شود. شما می‌توانید کوین‌های خود را در هر زمان که خواستید جابه‌جا کنید.

CAKE
CAKE

CAKE در زنجیرۀ هوشمند بایننس (BSC) اجرا می‌شود و بنابراین، بایننس به شیوه‌های متعددی می‌تواند استفاده از آن را بهبود بخشد.اگر به بایننس اطمینان دارید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با نگاه کردن به اَپ‌ها و توکن‌های موجود در زنجیرۀ هوشمند بایننس از آن به نفع خود استفاده کنید.

استیبل کوین‌ها

استیبل کوین گزینه‌ای عالی برای پس‌انداز در حوزۀ رمز ارز است و نرخ سودش هم در سایر پلتفرم‌ها از بایننس بیشتر است. این مورد هم شامل سایر گزینه‌های متمرکز می‌شود و هم گزینه‌های DeFi. به شما توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید از کوین‌های خود برای مدت کوتاهی در بایننس و برای ترید کردن یا سایر اهداف موجود در پلتفرم مانند معاملات آتی (futures)، آپشن، استیک در بایننس و شرکت در استخرها (pooling) یا معاملۀ p2p استفاده کنید، فقط به دنبال کسب سود از استیبل کوین‌ها در بایننس باشید.

استیک کردن BNB Vault

این گزینه یک مورد بسیار خاص است، چون BNB کوینِ بومی صرافی بایننس است. Vault اصطلاح رایجی در رمز ارز برای ذخیرۀ سرد یا ذخیرۀ کوین با امنیت بالا است. BNB Vault قابلیت استیک کردن کوین (مانند ETH 2.0 که در بالا نام بردیم) یا فراهم‌کردن لیکوییدیتی در یک اَپ DeFi در زنجیرۀ بایننس از راه استیک کردن آن در استخر لیکوییدیتی برای ییلد کردن (yield) است. درست مانند کاری که بسیاری از ییلد فارمرها (yield farmer) انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

اما بایننس تنها جایی نیست که در آن می‌توانید استیک کنید. هرچند در اینجا کارمزدی دریافت نمی‌شود، اما در مابقی پلتفرم ها این‌طور نیست.

استیکینگ در سایر صرافی‌ها

در سایر صرافی‌ها نیز استیکینگ انجام می‌شود. دو مورد از محبوب‌ترین آنها کوین بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) هستند؛ بنابراین، در این بخش از مقاله آنها را بررسی می‌کنیم.

استیکینگ در کوین بیس

کوین بیس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های جهان است. در حال حاضر، در آن می‌توانید 4 رمز ارز را استیک کنید که عبارت‌اند از:

  1. الگوراند (Algorand)
  2. تزوس (Tezos)
  3. کازماس (Cosmos)
  4. اتریوم 2

کوین بیس اعلام کرده است که در سه مورد اول تا 3 درصد و در اتریوم تا 6 درصد می‌توانید درآمد کسب کنید. این عدد در مقایسه با 6/74 درصد برای تزوس یا 7/91 درصد برای آلگو در بایننس است و البته تعداد کوین هایی که میتوانید در صرافی بایننس استیک کنید بسیار بیشتر است. کوین بیس 20 تا 25 درصد برای استیکینگ هزینه دریافت می‌کند، به این معنی که اگر شما 8 درصد سود از استیک به دست آورید، فقط 6 درصد از آن را دریافت خواهید کرد.

استیکینگ در کراکن

در کراکن می‌توانید با استیک 9 دارایی درون زنجیره ای و 3 دارایی موسوم به برون زنجیره‌ای که در اصل فقط ذخیره‌سازی در کراکن هستند درآمد غیر فعال داشته باشید. 3 دارایی برون زنجیره‌ای USD، EUR و BTC هستند که به ترتیب 0/25 درصد برای BTC و 1/5 درصد و 2 درصد برای EUR و USD به دست می‌آورید. دارایی‎‌های درون زنجیره‌ای را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید و از 4/5 تا 12 درصد متغیر هستند و یک دارایی KAVA معادل 20 درصد ذر ازای استیک آن پرداخت می‌کند. صرافی کراکن برای استیک کردن تا 15 درصد کارمزد می‌گیرد.

استیک در کراکن
استیک در کراکن

با در نظر گرفتن کارمزدهای بالا و تعداد کوین های کمتر در صرافی های دیگر درمی‌یابید که binance staking از سایر صرافی‌ها بهتر است.

خود استیکینگ (Staking Yourself)

بدون نیاز به حساب صرافی، می‌توانید در یک بلاک‌چین POS استیک کنید. در واقع، این کار را به دو روش می‌توانید انجام دهید: استیکینگ به‌عنوان یک سرویس یا استیکینگ مستقيم. استیکینگ مستقیم بیشترین ریسک را دارد. زیرا باید با نرم‌افزار و برنامه‌هایی که یک بلاکچین استفاده می‌کند آشنایی داشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است با ریسک اسلشینگ (slashing) مواجه شوید. در بخش زیر توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم.

استیکینگ به‌عنوان یک سرویس

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بدون نگه‌داشتن پولتان در صرافی (بایننس، کراکن، کوین‌بیس) استیک کنید، استفاده از یک کسب‌وکار از نوع «استیکینگ به‌عنوان یک سرویس» است. این گزینه به شما کمک می‌کند خودتان استیک کنید. این موارد به‌عنوان ارائه‌دهندگان استیکینگ غیر حضانتی (non-custodial) نیز شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کیف پول غیر حضانتی (non-custodial) چیست؟

حال با همه مزایایی که بایننس دارد چرا به جای استیک در بایننس از استیکینگ به‌عنوان یک سرویس استفاده کنید؟ چون این خود شما هستید که کنترل وجوه را به دست می‌گیرید و مستقیماً از بلاک‌چین (نه از طریق شخص ثالثی مانند بایننس) وجوه را دریافت می‌‎کنید.

اما برای این فرآیند باید با سخت‌افزار و در عین حال با نرم‌افزار آشنایی تخصصی داشته باشید. برای این کار به سخت‌افزار اختصاصی محتاجید که در واقع به معنای 1 یا 2 کامپیوتر یا به اندازۀ یک مزرعۀ سرور کوچک مانند استفاده از امکانات هم محلی (co-location)یا ابری است. به‌علاوه، باید با نرم‌افزاری که زنجیرۀ موردنظرتان استفاده می‌کند، آشنایی داشته و بتوانید سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای زمانِ ارائه به‌روزرسانی‌ها حفظ و امنیت را نیز تأمین کنید.

اما اگر برای انجام دادن این کارها تخصص لازم را ندارید، می‌توانید به یک کسب‌وکار استیکینگ، به‌عنوان یک سرویس پولی پرداخت کنید تا برایتان انجامش دهد. سپس ماهانه یا به‌ صورت درصدی از کارمزدهای استیکینگ که به دست می‌آورید، مانند کارمزد استیکینگ صرافی، مبلغی را به آن کسب‌وکار می‌پردازید. شما برای انجام این فرآیند از زیرساخت‌های آنها استفاده می‌کنید. دو مورد از محبوب‌ترین شرکت‌های استیکینگ به‌عنوان شرکت‌های خدماتی، فیگمنت و Staking Facilities هستند.

فیگمنت (Figment) که در کانادا مستقر است به شما کمک می‌کند 31 ارز دیجیتال را استیک کرده و برای این کار 0 تا 15 درصد کارمزد دریافت می‌کند. شما حضانت (custody) دارایی خود را حفظ می‌کنید. شرکت Staking Facilities در آلمان به شما این امکان را می‌دهد تا 9 بتوانید 9 رمزارز متفاوت را استیک کنید و از 5 تا 20 درصد در کارمزدهای استیکینگ هزینه دریافت می‌کند.

فیگمنت
فیگمنت

خودتان مستقیماً استیک کنید

خودتانبه تنهایی هم می‌توانید از راه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها (هم سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری) و اجرای یک ولیدیتور، استیک کنید. دلیل نامگذاری ولیدیتور (یا اعتباردهنده) به این علت است که یکی از نقش‌های اصلی‌شان اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها است. در این مورد، آشنایی با زنجیرۀ مورداستفاده و نرم‌افزار آنها بسیار اهمیت دارد. چون وقتی به جای استیک در بایننس خودتان استیک می‌کنید، کوین‌هایتان را در معرض اسلشینگ قرار می‌دهید.

اسلشینگ زمانی رخ می‌دهد که یک تراکنش کاذب یا تقلبی را با دو بار امضای یک بلوک تأیید می‌کنید یا برای تأیید تراکنش‌ها وقفۀ (downtime) بیش از حد داشته باشید. در صورت انجام دادن چنین کاری کوین‌هایتان را از دست خواهید داد. در واقع، این یک ریسک بزرگ است. این دلیل اصلی در کنار نداشتن تخصص سخت‌افزاری است که مردم اعتبارسنجی‌های خود را اجرا نمی‌کنند.

سایر ریسک‌های این مورد عبارت‌اند از: حداقل نیازمندی‌های بالا برای استیکینگ، داشتن سیستم ایمن فیزیکی برای سرورها و تخصص ویژۀ سخت‌افزاری و الزامات نگهداری خاص‌. در عوض، آن‌ها این کار را به جایی مانند بایننس یا استیکینگ به‌عنوان یک شرکت خدماتی واگذار می‌کنند تا درحالی‌که شما کنترل وجوهتان را حفظ می‌کنید، انجامش دهند.

توضیحات مربوط به تخصص‌های موردنیاز برای این که خودتان استیک کنید، فراتر از محدودۀ این مقاله است. اگر هدفتان از استیک کردن کسب درآمد از ارز دیجیتال برای فراهم کردن مبلغ مورد نظرتان برای سرمایه‌گذاری باشد، بعید است که بخواهید این کار (استیکینگ) را خودتان انجام دهید، حتی اگر نرخ‌هایی که برای این کار کسب می‌کنید کمی بالاتر باشد. این کار ریسک بالایی دارد.

مقایسه استیک در صرافی های ارز دیجیتال

در این بخش چند مورد از ارزهای دیجیتال رایج را که می‌توانید استیک کنید، با هم مقایسه کرده‌ایم. اعداد مربوط به بخش خود استیکینگ (self staking) از وب‌سایت Staking Rewards گرفته شده‌اند.

ارز دیجیتالبایننسکوین بیسکراکنفیگمنتخود استیکینگ
تزوس6/74%4/63%5/5%تا %5/345/92%
آلگوراند7/91%4%در دسترس نیستتا %5/545/54%
کازماس9/47%5%7%تا %9/2710/32%
اتریوم 2حداقل 4/9 تا %20%55 تا %7تا %5/536/21%
سولانا9/20%در دسترس نیست6/5%تا %6/357/05%
پولکادات11/51%در دسترس نیست12%تا %13/1913/89%

نرخ استیک در بایننس از تزوس و آلگوراند بیشتر است. اما ایرادش آن است که باید ارز دیجیتال خود را برای نرخ‌های ثابتی در بایننس قفل کنید، درحالی‌که هنگام خود استیکینگ، می‌توانید کوین خود را به هر جا که بخواهید منتقل کنید.

نتیجه‌گیری از استیک در بایننس

بایننس یکی از بهترین گزینه‌ها برای استیکینگ و تاکنون بهترین گزینۀ استیکینگ ارائه شده از سوی یک صرافی است. اگر در این صرافی اکانت دارید، همه چیز برای استفاده مهیا است و همین امروز می‌توانید استیک کردن را شروع کنید. اما اگر هنوز در صرافی بایننس ثبت نام نکرده اید از طریق این لینک وارد شوید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان