top banner adv

آموزش صفر تا صد ساخت ربات تریدر ارز دیجیتال

آموزش صفر تا صد ساخت ربات تریدر ارز دیجیتال
3
بازدید : 21627

همه افراد می‌توانند معاملات را از طریق پلتفرم‌های شخص ثالث به صورت خودکار انجام دهند، اما آیا می‌دانید نحوه ساخت ربات تریدر چگونه است؟ اکثر مردم برای انجام معاملات با استفاده از ربات‌ها به نرم‌افزارهای کلوزد سورس (closed source) متکی هستند، اما اگر از محدودیت‌های مربوط به حملات امنیتی خسته شده‌اید، با فکت کوینز در ادامه این مقاله همراه باشید.

یک ربات تریدر ارزهای دیجیتال می‌تواند در زمان، به میزان زیادی صرفه جویی کند و معاملات را بهتر و سریعتر از انسان‌ها انجام دهد. این ربات‌ها برای اجتناب از انجام کارهای زائد و یا انجام معاملات در زمانی که شما خواب هستید عالی هستند. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از ربات‌ها درباره بازارهای معاملاتی اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مقاله راهنمای گام به گام برای نحوه ساخت ربات تریدر برای شما ارائه شده است.

ربات تریدر ارزهای دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید : ویجر(Voyager) و توکن VGX چیست؟

ربات تریدر ارزهای دیجیتال برنامه‌ای است که از یک الگوریتم از پیش تعیین شده پیروی می‌کند و به طور خودکار معاملات را اجرا می‌کند. بیشتر ربات‌های تریدر از نظر دقت، سرعت و پیچیدگی از معامله‌گران انسانی پیشی می‌گیرند. با توجه به ماهیت بسیار رقابتی معاملات در دنیای رمزارزها ، جامعه برای خودکارسازی معاملات حاضر است هزینه کند.

برخی ربات‌ها مانند Finestel امکان کپی تریدینگ را برای کاربران فراهم می‌کنند.

پس از چند روز دقیق شدن در بازار، می‌توانید متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. بعد از هر کلوز کندل روزانه می‌توانید نهنگ‌هایی را در حال انجام تحرکاتی در بازار بیابید. اگر بیت کوین بالا برود، آنها می‌فروشند. اگر بیت کوین پایین بیاید، آنها خرید می‌کنند. نهنگ‌ها می‌دانند بسته شدن کندل روزانه برای تحلیل‌گران تکنیکال اهمیت ویژه ای دارد ، بنابراین هر کاری برای دستکاری آن انجام می‌دهند.

کندل روزانه ممکن است در هر ساعتی از شبانه روز طبق منطقه جغرافیایی شما بسته شود . شما نمی‌توانید یک شب خواب خوب را با پول خریداری کنید. اما با دانستن اینکه می‌توانید برتری‌ای نسبت به بقیه بازار داشته باشید، از دست دادن فرصت برایتان دردسرساز می‌شود. اینجاست که فراگرفتن نحوه ساخت ربات تریدر به کمکتان می آید.

یک ربات می‌تواند بسته به اینکه در زمان بسته شدن کندل روزانه بیشترین حجم بازار به کدام سمت رفته باشد، خرید یا فروش کند. با این کار می‌توانید سوار بر موج شوید و اینجاست که نهنگ ها جهت بازار را تعیین می‌کنند.

ربات‌های تریدر در زمان صرفه‌جویی می‌کنند، به شما در انجام کارهای تکراری کمک می‌کنند و از آن فرصت‌های معاملاتی را که به نظر می‌رسد همیشه از دست می‌دهید، استفاده می‌کنند. درست است که برای طراحی ربات تریدر ممکن است مجبور شوید زمان زیادی را صرف کنید ام امزیت های ربات تریدر ارزش این انرژی را دارد.

ساخت ربات تریدر

استفاده از پلتفرم‌های ربات تریدر بهتر است یا ساخت ربات تریدر؟

پلتفرم‌های ربات تریدر متعددی به صورت آنلاین وجود دارد. به این معنی که اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، نیازی به کدنویسی ربات خود ندارید. آنها به شما این امکان را می‌دهند که پورتفولیوها را مدیریت کنید، معاملات را انجام دهید و فعالیت‌های سایر معامله‌گران را با حداقل ورودی کپی کنید. بنابراین اگر این ابزارها در اختیار شما هستند، لزومی ندارد که ربات تریدر خود را بسازید.

ربات‌های تریدر رایگان نیستند. اکثر آنها از شما اشتراک ماهانه دریافت می‌کنند. بسته به پکیج پیشنهادی این قیمت از 15 تا 700 دلار متغیر است. علاوه بر این، تمام پلتفرم‌ها همه موارد مورد نیاز شما را تامین نمی کنند. یکی در معاملات آربیتراژ برتری دارد در حالی که دیگری در برقراری مجدد تعادل سبد دارایی از بقیه بهتر است. شما می‌توانید با کدنویسی آن، در مخارج خود صرفه جویی کنید و هر ویژگی که نیاز دارید را به رباتتان اضافه کنید.

مسائل امنیتی و ثبات سرور مجموعه دیگری از مشکلات هستند. آیا می‌توانید به یک پلتفرم برای مدیریت پول و انجام معاملات اعتماد کنید؟ شاید آنها یک آسیب پذیری امنیتی ناشناخته داشته باشند، یا شبکه آنها آنقدر ناپایدار باشد که نتواند هر معامله را با دقت یکسان انجام دهد. اگر ربات یک پوزیشن را باز کند، آفلاین شود و سپس فراموش کند که سود را برداشت کرده و پوزیشن را ببندد چه؟

می‌توانید به پلتفرم‌های ارائه دهنده ربات تریدر اعتماد کنید. بیشتر آنها بی‌عیب و نقص کار می‌کنند و شهرت زیادی دارند. اما سوالی که از شما می‌پرسیم این است: آیا در صورت لیکوئید شدن به دلیل مشکلات سرور، می‌توانید متحمل این ضرر شوید؟ ریسک همیشه وجود دارد . این شامل همه چیز در کلیت بازار می‌شود. این به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید این ریسک را بپذیرید یا خیر.

اما از سوی دیگر، ایجاد ربات تریدر ارزهای دیجیتال خود، کار خسته کننده‌ای است. شما ممکن است ظرفیت ساخت همه ویژگی‌های مد نظرتان را نداشته باشید. و اگر این کار را انجام دادید، باید برای تأیید کارکرد ربات، بررسی‌های لازم را انجام دهید. اگر محدودیت‌های مهارت‌های خود را بدانید، انتخابتان واضح خواهد بود.

انواع استراتژی‌های مورد استفاده ربات تریدر

یک ربات تریدر ارزهای دیجیتال می‌تواند هر کاری را که شما بخواهید انجام دهد. می‌توانید استراتژی‌های تحلیل تکنیکال پیچیده را اعمال کنید، ربات را مجبور کنید از شاخص‌ها (اندیکاتورها) پیروی کند یا به سادگی به او بگویید که دارایی‌های خاصی را به صورت دوره‌ای خریداری کند. با این حال، سرمایه گذاران معمولا از سه استراتژی محبوب استفاده می کنند:

  • آربیتراژ
  • برقراری تعادل مجدد پرتفوی
  • بازارسازی
  • ربات کپی تریدینگ ارز دیجیتال- Crypto Copy Trading Bots
  1. ربات‌های آربیتراژ (Arbitrage bots) با خرید و فروش در صرافی‌های متعدد، تفاوت‌های قیمتی بین ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنند. اگرچه سود آن ناچیز است، اما می‌توانید استراتژی را برای مدت نسبتاً طولانی قبل از ناپدید شدن فرصت آربیتراژ تکرار کنید. برای مثال، ربات می‌تواند اتریوم را در FTX بخرد، جایی که قیمت آن می‌تواند 0.5 درصد کمتر از میانگین بازار باشد و آن را در بایننس بفروشد.

    بیشتر بخوانید : تکنیک‌هایی برای دریافت سیگنال رایگان ارز دیجیتال

  • ربات‌های متعادل کننده مجدد پورتفوی (Portfolio rebalancing bots) به طور دوره‌ای دارایی‌های پورتفولیو را بازتنظیم می‌کنند. اگر ارزش دارایی به طور قابل توجهی افزایش یابد، قیمت آن نسبت به دلار هم افزایش می‌یابد. این پراکندگی دارایی‌های اولیه شما را که بر اساس تعادل بود، خراب می‌کند.

 ربات‌ها با فروش دارایی با بهترین قیمت و استفاده از وجوه برای خرید سایر دارایی‌های شما، پرتفوی شما را مجدداً متعادل می‌کنند. انجام این کار تضمین می‌کند که همچنان سود می‌برید و روی دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنید که هنوز پتانسیل رشد دارند.

  • ربات‌های سازنده بازار (Market Making bots) از اختلاف یافت شده در دفترچه‌های سفارش سود می‌برند. آنها اسپرد را معامله می‌کنند و نقدینگی را برای هر دو طرف بازار فراهم می‌کنند. بازارسازی مانند معاملات آربیتراژ است، اما در مقیاس بسیار کوچکتر. با این حال، این استراتژی همچنان محبوب است زیرا در صورت موفقیت در معامله با حجم بالا، سود قابل توجهی برای معامله‌گر به همراه دارد.

بیشتر بخوانید : بازارساز و گیرنده بازار ( Maker / Taker )

نحوه ساخت ربات تریدر به چه صورت است؟

ساخت ربات تریدر
نحوه ساخت ربات تریدر به چه صورت است؟

تا اینجا اطلاعات کافی در مورد ربات‌های تریدر را با هم بررسی کردیم. در این قسمت مقاله قصد داریم مسیر ساخت ربات تریدر را به بحث بگذاریم. مسیر مذکور به صورت زیر است:

1. یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید.

توسعه دهندگان می‌توانند از زبان‌های C، جاوا اسکریپت و به ویژه پایتون در هنگام ساخت ربات تریدر استفاده می‌کنند. زبان برنامه نویسی‌ای را که بیشتر با آن آشنایی دارید انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که با پول واقعی معامله می‌کنید. شما نمی‌توانید برای کدنویسی ربات خود دچار اشتباه شوید چون دارایی‌های واقعیتان را از دست خواهید داد. توصیه ما به شما این است که قبل از شروع این مرحله، یا به طور کامل یک زبان را یاد بگیرید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

2. یک استراتژی تجاری را انتخاب کنید.

شما نمی‌توانید پروسه ساخت ربات تریدر را بدون اینکه ابتدا الگوریتمی در ذهن داشته باشید، پیش ببرید. زمان یک عنصر بسیار مهم است و نباید برای بازنویسی رباتتان زمان را از دست بدهید. مدل‌های معاملاتی پیچیده برای توسعه به زمان نیاز دارند. بنابراین از قبل برنامه‌ریزی خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : بلاک چین چیست؟

پیش از این از آربیتراژ، برقراری مجدد تعادل پورتفوی و ایجاد بازار به عنوان چند استراتژی محبوب برای ساخت ربات تریدر نام بردیم. اگر می‌خواهید نمونه‌ای از یک مدل کاربردی را ببینید، توصیه می‌کنیم این صفحه گیت بایننس را بررسی کنید. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، یک صفحه Github دیگر برای یک ربات معاملاتی آربیتراژ به صورت کامل وجود دارد.

3. معماری ربات مورد نظرتان را طراحی کنید.

طراحی معماری و مدل معاملاتی ربات شما قدم بعدی است. شما باید یک مدل ریاضی کاربردی بسازید که ربات شما کارایی خود را از آن الهام بگیرد. همچنین باید ربات را طوری برنامه ریزی کنید که از داده‌های مناسب استفاده کند. برخی ربات‌ها ممکن است به توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به ناکارآمدی‌های بازار، مجموعه داده‌های چندگانه و داده‌های قیمتی تاریخی چند ساله نیاز داشته باشند.

توجه داشته باشید که یک مدل بد می‌تواند منجر به خسارات سنگین شود. حتی اگر داده‌های صحیح را وارد کنید، یک الگوریتم معیوب یک خروجی نامطلوب تولید می‌کند. شما یک ربات معامله‌گر رمزارز نمی‌خواهید که فرصت‌های عالی خرید را پیدا کند، اما در عوض در آن لحظه تصمیم به فروش بگیرد!

بیشتر بخوانید : حساب دمو ارز دیجیتال چیست؟ بهترین پلتفرم های شبیه‌ سازی معاملات

4. کدنویسی ربات

در اینجا مهمترین بخش پروسه ساخت ربات تریدر مطرح می‌شود یعنی کدنویسی ربات. هنگامی که مدل، استراتژی و زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کردید، وقت آن است که ربات تریدر خود را کدنویسی کنید. این یک فرآیند زمان بر خواهد بود. با این حال، می‌توانید با مراجعه به صفحات مختلف github یا استخدام توسعه دهندگان برای کمک به شما، زمان توسعه را کاهش دهید.

5. از ربات بک تست بگیرید.

پس از ایجاد ربات، باید آن را تست کنید. ربات ممکن است به درستی کار نکند یا ممکن است به بهینه سازی نیاز داشته باشد. بنابراین شما می‌خواهید آن را در یک محیط آزمایشی مستقر کنید. همچنین ممکن است لازم باشد مجموعه داده‌های موجود خود را با داده‌های بهتر تعویض کنید یا عملکرد بین معاملات در صرافی‌های مختلف را مقایسه کنید.

بعد از اینکه بک تست گرفتید و همه باگ‌ها را از بین بردید، نوبت به بک تست مجدد می‌رسد. شما می‌خواهید ربات خود را بهینه کنید تا به بهترین شکل ممکن عمل کند. معامله در مورد کاهش ریسک است، بنابراین پروسه بک تست گرفتن و رفع باگ‌ها ممکن است حوصله‌تان را سر ببرد. مهم است که در این مرحله صبور باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

بیشتر بخوانید : بهترین پروژه های استیک ارزهای دیجیتال

6. کلیدهای API صرافی را جمع آوری کنید.

پس از گرفتن بک تست و بررسی عملکرد ربات خود در صرافی‌های مختلف، باید کلیدهای API را جمع آوری کنید. صرافی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را داشته است، وارد حساب خود شوید و کلیدهای API را پیدا کنید تا بتوانید ربات خود را به حساب معاملاتی خود متصل کنید.

معامله‌گران از کلیدهای API برای برقراری ارتباط ربات خود با صرافی‌ها استفاده می‌کنند. این بخشی از اطلاعات است که مالکیت شما بر حساب صرافی را تأیید می‌کند. این چیزی شبیه به استفاده از ایمیل و رمز عبور است اما با ایمنی بسیار بیشتر.

اکثر صرافی‌ها به شما اجازه می‌دهند کلید API خود را با تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا ربات مجوز انتقال، برداشت یا معامله دارایی‌ها را دارد، سفارشی سازی کنید. شما فقط می‌خواهید دارایی‌ها را معامله کنید (مگر اینکه قصد آربیتراژ داشته باشید). بنابراین مطمئن شوید که امنیت معاملات را به طور انحصاری فعال می‌کنید.

7. استقرار و استفاده از ربات

پس از طی این مسیر مطرح شده، ربات شما آماده راه اندازی است. قبل از استفاده از ربات، مطمئن شوید که برای آخرین بار آزمایش‌های مجدد را انجام دهید. شما باید ربات خود را به طور منظم بهینه سازی کنید. بنابراین بهتر است تا زمانی که می‌خواهید سودآوری داشته باشید، به کدنویسی عادت کنید.

ما همچنین توصیه می‌کنیم قبل از معامله با مبالغ بزرگ، با حجم کمِ سرمایه معامله کنید. حتی یک استراتژی بک تست شده که به صورت خوب عمل می‌کند، می تواند پول شما را در شرایطی از دست بدهد. فقط به این دلیل که یک استراتژی در گذشته کار کرده است، به این معنی نیست که در آینده نیز به خوبی کار خواهد کرد. این بدان معنا نیست که ربات شما سودآور نخواهد بود، بلکه باید مراقب معاملات خودکار باشید.

آیا ساخت ربات تریدر ارزهای دیجیتال ارزشی را دارد؟

توسعه یک ربات تریدر ارزهای دیجیتال کار زیادی می‌طلبد. اگر تجربه یا دانش لازم برای ساخت آن را نداشته باشید، احتمال دارد که متحمل ضرر شوید. جدا از زمان، شما همچنین باید برای یک تیم توسعه خوب، پول خرج کنید تا بتوانید یک ربات با کیفیت برای خود داشته باشید. با دانستن اینکه کاربر باید برای چندین موضوع پرداخت داشته باشد، ممکن است نظرتان در مورد ساخت ربات تریدر برای خودتان عوض شود.

اعتقاد ما بر این است که توسعه یک ربات در درازمدت ارزشش را دارد. هنگامی که بدانید نحوه ساخت ربات تریدر ارزهای دیجیتال چگونه است، تجربه و دید متفاوتی نسبت به بازار رمزارزها خواهید داشت. با خودکار کردن معاملات و همینطور استراتژی‌های معاملاتیتان، در زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد. این امر باعث می‌شود که فضای اضافی برای کاوش بیشتر در دنیای ارزهای دیجیتال را پیدا کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از راه اندازی یک ربات معاملاتی، استراتژی‌های معاملاتی موجود را بهینه کنید. بهترین نکته در این مورد، این است که از طریق بهینه سازی و تکرار مداوم، حتی در مورد تحلیل تکنیکال بیشتر یاد خواهید گرفت.

اما اگر انگیزه‌ای برای صرف زمان و یادگیری مداوم ندارید، بهترین کار استفاده از بهترین ربات‌های معاملاتی ارز دیجیتال است.

کلام آخر ربات تریدر

زمان، اگر نگوییم مهم‌ترین، یکی از مهم‌ترین عناصر جاری در زندگی روزمره ما است. در قرن 21، می‌توانید با صرفه جویی در زمان خود، به بهره‌وری بیشتری برسید. برای این منظور می‌توانید از ربات‌های تریدر استفاده کنید. شما هم می‌توانید برای این منظور از ربات‌های آنلاین استفاده کنید و هم می‌توانید با کسب اطلاعات لازم، به ساخت ربات تریدر خود بپردازید. در این مقاله قدم به قدم، مسیر ساخت یک ربات معامله‌گر را با هم بررسی کردیم. همچنین به نحوه کارکرد این ربات‌ها پرداختیم و استفاده از ربات‌های آنلاین یا ربات‌های شخصی خودتان را مقایسه کردیم.

تجربه شما از استفاده از ربات‌های معامله‌گر چیست؟ آیا در کسب سود به کمک شما آمده‌اند؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

ربات تریدر ارزهای دیجیتال چیست؟

ربات تریدر یک برنامه از پیش کدنویسی شده است که امکان انجام معاملات خودکار را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آیا می‌شود یک ربات تریدر ساخت؟

بله. شما می‌توانید با کسب اطلاعات و دانش کافی، به ساخت ربات تریدر خود بپردازید.

7
3
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    3 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    پرهام
    2 سال ago

    سلام
    برای اینکه بتونم ربات تریدر بسازم باید برنامه نویسی وب رو یاد بگیرم؟

    پشتیبانی
    ادمین
    پاسخ به  پرهام
    2 سال ago

    سلام دوست عزیز
    بله نیاز دارند .
    ممنون از همراهیتون.

    صفوی
    2 ماه ago

    سلام وقت بخیر
    جهت سفارش طراحی ربات برای ترید سوالاتی داشتم 09143****
    صفوی

    محل تبلیغ
    ramzarzy
    3
    0
    نظر خود را بنویسید !x