آموزش صرافی بایننس (Binance) و برجسته‌ترین نکات آن برای تازه‌کارها

خانهمقالاتآموزش صرافی بایننس...

آنچه می‌خوانید...

بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان است که رابط کاربری ساده و سرراست و پر از ویژگی‌های متنوعی را برای کاربران فراهم می‌کند. در این مقالۀ فکت کوینز به آموزش صرافی بایننس پرداخته‌ایم که از رویۀ تأیید تا روش‌های معامله، همه چیز را برای کاربران تازه‌کار توضیح خواهیم داد.

امروزه استفاده از فناوری کریپتو و قابلیت های جدیدش مانند دیفای (DeFi) و NFTها در سرتاسر جهان گسترش یافته و به همین دلیل، صرافی‌های متعددی به میدان آمده اند تا افزایش تقاضا در این حوزه را پاسخگو باشند. صرافی‌های کریپتو، پلتفرم‌هایی هستند که امکان خرید، فروش و معاملۀ کریپتوکارنسی‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کنند. اکنون بزرگ‌ترین صرافی کریپتو در جهان صرافی بایننس است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است.

- Advertisement -

پیش از آن که به مبحث آموزش صرافی بایننس و ویژگی‌هایش بپردازیم، چند مورد از اصول اولیۀ آن را توضیح می‌دهیم پس با فکت کوینز همراه باشید.

آموزش صرافی بایننس
آموزش صرافی بایننس

صرافی بایننس چیست؟

بایننس صرافی پیشتاز کریپتوکارنسی از لحاظ حجم در سرتاسر جهان است که کاربرانش در ۱۸۰ کشور پراکنده‌اند. این صرافی چندین ویژگی دارد که برای تازه‌کارها بسیار ایده آل است و استفاده از آن نیز خیلی راحت است. برای افزایش اطلاعات خود در مورد این صرافی می‌توانید از بخش آموزش آکادمی بایننس نیز بهره ببرید.

بایننس سرویس‌های متعددی ارائه می‌‌دهد که برای همه کاربران مناسب است: از یک کاربر کاملاً مبتدی گرفته تا یک Defi degen (decentralized finance degenerate) یا تریدر حرفه‌ای. امروزه فشارهای قانونگذاری در برخی کشورها بسیار افزایش یافته است؛ به همین دلیل، بایننس با اجرای یک روش تأیید کاربر مطمئن و حذف (یا محدود کردن) برخی سرویس‌های بحث‌برانگیز مانند توکن‌های امنیتی (security tokens) و معاملات با اهرم بالا (high leveraged trading)، پیروی از رگولاتوری را افزایش داده است.

آموزش صرافی بایننس : اپلیکیشن موبایلی و کامپیوتر

بایننس سرویس‌هایش را در پلتفرم‌های متعددی از جمله iOS و اندروید (به شکل اپلیکیشن موبایلی)، وب‌سایت‌های مبتنی بر مرورگر و نیز اپلیکیشن کامپیوتری برای Mac و ویندوز ارائه می‌دهد. اگر کاربری پیشرفته هستید که به‌روزرسانی سریع با کمترین تأخیر (lag) را نیاز دارید، بهتر است از اپلیکیشن موبایلی یا ورژن کامپیوتر آن استفاده کنید، چون استفاده از مدل مبتنی بر مرورگر، زمانی که شبکه شلوغ باشد بسیار کند خواهد بود.

اپلیکیشن بایننس
اپلیکیشن بایننس

نحوۀ استفاده از بایننس در آمریکا

برای شروع کار با این صرافی، ابتدا باید اپلیکیشن آن را از وب‌سایتش در کامپیوترتان دانلود کنید و سپس با وارد کردن ایمیل و شماره‌تلفن همراهتان، حساب کاربری ایجاد کنید. سپس پیش از واریز ارز فیات یا کریپتوکارنسی در کیف پول بایننس خود باید حساب کاربری‌تان را تأیید کنید.

نحوۀ تأیید حساب کاربری بایننس

ازآنجاکه بایننس یک صرافی متمرکز است، تأیید  هویت در آن اهمیت زیادی دارد. این صرافی باید نیازمندی‌های قوانین مبارزه با پول‌شویی در سطح ملی و جهانی (AML) و مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را برآورده کند. به‌علاوه، کاربران بایننس باید فرآیند احراز هویت (KYC) در این صرافی را کامل انجام دهند. خبر خوش آن است که فرایند تأیید هویت به شما امکان می‌دهد که در واریز ارز فیات و برداشت از حسابتان محدودیتی نداشته باشید.

علاوه بر این، باید قسمت‌هایی مانند ملیت، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام خیابان محل سکونت، کد پستی و شهر محل سکونت خود را نیز پر کنید. برای ارتقا به سطح بالاتر و رسیدن به محدودۀ برداشت بیشتر، باید از کارت هویت [مثلاً شناسنامه خودتان] صادر شده توسط دولت خود عکس گرفته و آپلود کنید.

مطلب مفید: مدیر عامل بایننس: طرح بازیابی شبکه ترا موثر نیست

بسته به کشور محل زندگی‌تان، می‌توانید از شناسنامه، پاسپورت یا گواهینامۀ رانندگی استفاده کنید. پس از انجام این کار، باید یک عکس سلفی از خود یا عکس کاملی از چهره‌تان را آپلود کنید تا روند تأیید تکمیل شود. برای تأیید پیشرفته باید مدرک آدرس محل سکونت خود را که در صورتحساب بانکی یا یکی از جدیدترین قبض‌های خدماتی مشخص است، آپلود کنید.

ثبت نام در بایننس
ثبت نام در بایننس

آموزش صرافی بایننس و نحوۀ واریز وجه

صرافی بایننس از واریز بیش از 50 کریپتو کارنسی متفاوت پشتیبانی می‌کند. کاربرانی که در کشورهای خارجی مستقر هستنند می‌توانند از طریق انتقال حوالۀ بانکی یا از راه پرداخت با دبیت کارت یا کارت اعتباری ارزهای فیات خود را به این پلتفرم واریز کنند. در حدود ۲۴ ساعت پس از واریز هم می‌توانند رمزارز مورد نظرشان را خریداری کنند و معامله در بایننس را شروع کنند. اکثر گزینه‌های واریز رایگان، آسان و بی‌دردسر هستند.

نحوۀ سپرده‌گذاری کریپتو در بایننس

اگر در حوزۀ سپرده‌گذاری کریپتو در بایننس تازه‌کار باشید، این کار کمی برایتان پیچیده خواهد شد، اما با آموزش صرافی بایننس و دنبال‌کردن مراحل زیر، این کار برایتان آسان خواهد شد. شما می‌توانید از یک کیف پول ارز دیجیتال دیگر، به کیف پول بایننس خود واریز داشته باشید. برای مثال، برای انتقال بیت کوین از کوین بِیس (Coinbase) به بایننس باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آدرس کیف پول بایننس خود را کپی کرده و در پلتفرمی (در این مورد، کوین بِیس) که از آن برداشت می‌کنید، پِیست (paste) کنید تا آن را به بایننس واریز کنید.
  • نوع کریپتوکارنسی (در اینجا بیت کوین) را که قرار است به این پلتفرم واریز شود، انتخاب کنید.
  • شبکه مورد نظر (بیت کوین، ERC20، TRC20، BEP2، BEP20 و غیره) که کریپتو خود را از آن برداشت می‌کنید، انتخاب کنید. این پروتکل باید برای آدرس کیف پولتان در بایننس معتبر باشد. یا به عبارت ساده تر، بایننس از آن پشتیبانی کند.
  • حال روی دکمۀ “withdraw” کلیک کرده و فرایند تأیید برداشت را تکمیل کنید.

در این قسمت باید مراقب باشید که پروتکل (شبکه) اشتباهی انتخاب نکنید، چون ممکن است کل پول خود را از دست بدهید. ترافیک داخل بلاکچین کمی زیاد است و همین امر باعث می‌شود که درخواست تأییدتان کمی طول بکشد. برای بررسی واریزی های خود می‌توانید سابقۀ تراکنش‌هایتان را بررسی کنید.

نحوۀ معامله در بایننس برای تازه‌کارها

در این قسمت از آموزش صرافی بایننس شیوۀ معامله در آن برای کاربران تازه‌کار را توضیح می‌دهیم. یکی از جذابیت‌های مهم بایننس برای کاربران، سهولت و سرعت بالای معاملۀ کریپتوکارنسی در زمان لحظه است. این صرافی، بسته به میزان تجربۀ کاربر در این زمینه، چند نوع معاملۀ مختلف را پیشنهاد خواهد داد.

بایننس برای مبتدیان پیشنهاد می‌کند که از ویژگی تبدیل (convert feature) استفاده کنند که هر چیزی را با یک رابط کاربری ساده توضیح می‌دهد.

در فیلد بالا، وارد قسمت کریپتوکارنسی‌ای می‌شوید که در قصد مبادله آن را دارید و سپس مقدار مورد نظرتان برای معامله را وارد کنید. فیلد انتهایی برای کوین یا ارز فیات مورد نظرتان است. پس از اجرای تراکنش، کارمزدهای معامله نیز کسر خواهد شد.

ساده‌ترین نوع معامله، معاملۀ اسپات (spot trades) به قیمت در لحظه بازار است. بایننس در پلتفرم خود چند نوع مختلف از گزینه‌های معاملۀ اسپات مانند مارکت (market)، لیمیت (limit)، استاپ لیمیت (stop-limit) و OCO را ارائه می‌دهد.

بایننس کوین

مارکت اوردر

  • مارکت اوردر (market order) به شما امکان می‌دهد که بلافاصله در قیمت فعلی بازار خریدوفروش کنید (توجه داشته باشید که یا با قیمتی نسبتاً بالاتر می‌خرید یا با قیمت کمی پایین‌تر می‌فروشید. دلیلش آن است که بین قیمت‌های سفارش فروش و خرید فاصله وجود دارد و شما در واقع خارج‌ از نوبت و با بهترین پیشنهاد در لحظه معامله می‌کنید).

لیمیت اوردر

  • با استفاده از لیمیت اوردر (limit order) می‌توانید یک محدودۀ معامله را در قیمت دلخواهتان (بالاتر از قیمت فعلی برای فروش و پایین‌تر برای خرید) تعیین کنید. برای مثال، اگر قیمت بیت کوین در این لحظه 40 هزار دلار باشد و قیمت تا 35،535 دلار کاهش پیدا کند، میتوانید سفارش خریدی به این قیمت تنظیم کنید.

استاپ لیمیت اوردر

  • در واقع استاپ لیمیت اوردر (stop-limit order) ، استاپ لاس (stop loss) و لیمیت اوردر (limit order) را ترکیب کرده و با فراهم نمودن امکان خرید یا فروش در قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از مقدار فعلی، از سرمایه‌تان در برابر نوسان‌های شدید بازار مراقبت می‌کند.

    مثال: فرض کنید قیمت بیت کوین 50.000 دلار است و احساس می‌کنید بازار حالت گاوی (bullish) دارد، در این مورد می‌توانید یک سفارش فروش استاپ لیمیت به میزان 55.000 دلار تعیین کنید. فکر می‌کنید که ارزش بیت کوین سقوط می‌کند؟ سپس این اختیار را دارید که یک استاپ لاس اوردر به میزان 46.000 دلار تعیین کنید. اگر قیمت از این آستانه‌ها عبور کند، سفارش‌هایتان به طور اتوماتیک اجرا می‌شوند که کمکتان می‌کند سود را به حداکثر و ضرر را به حداقل برسانید.

    تنها مشکل استاپ لیمیت اوردر آن است که مجبورتان می‌کنند جهتی را انتخاب کنید. اگر جهت را اشتباه انتخاب کنید، با مشکل مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که بایننس با ارائه سفارش‌های OCO در این امور یک گام فراتر رفته است.

سفارش OCO

  • سفارش OCO بهترین‌های هر دو جهان را با هم ترکیب می‌کند که به شما امکان می‌دهد رمزارز مورد نظرتان را به قیمت بالاتر بفروشید و هم پایین‌تر از قیمت فعلی بخرید.

برای مثال، اگر قیمت بیت کوین 40.000 دلار است و می‌خواهید بخوابید اما در حالت اتوپایلوت (autopilot) معامله کنید، بسته به اولویتتان در معامله می‌توانید آن را در هر دو قیمت 38.000 (برای ۵ درصد ضرر) و 44.000 دلار (برای ۱۰ درصد سود) بفروشید.

یکی از نکاتی که در آموزش صرافی بایننس باید بیاموزید این است که در موارد وجود نوسان شدید (جریاناتی که توسط ایلان ماسک در بازار به وجود آمد)، وقتی قیمت یک کریپتوکارنسی خیلی سریع بالا و پایین شود، ممکن است سفارش‌هایتان نادیده گرفته شوند و اصلا نقد نشوند.

علاوه بر این، مراقب باشید که نهنگ‌ها می‌توانند با واردکردن سفارش‌های هنگفت خریدوفروش بر قیمت کریپتو، به‌ویژه در بازارهایی با نوسان پایین، اثر بگذارند؛ آنها این کار را با نیت کاهش (crash) یا افزایش (spike) شدید قیمت و در نتیجه منجر به اجرا شدن استپ لاس های شما و لیکویید کردن (liquidate) سفارش‌های مارجین شما می‌شود.

این وضعیت‌ها معمولاً یک تلۀ گاوی (bull trap) یا تلۀ خرسی (bear trap) ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، پیش از تنظیم هر نوع سفارشی باید آموزش صرافی بایننس را جدی گرفته و به‌خوبی تحقیق کنید و تمام وقت و پول خود را روی یک چیز سرمایه‌گذاری نکنید.

مطلب مفید: راهنمای گام به گام کیف پول بایننس اسمارت چین:تبدیلBEP2 بهBEP20

آموزش صرافی بایننس و نحوۀ خرید کریپتو در آن

کاربران مستقر در خارج از کشور میتوانند از راه لینک دادن کارت اعتباری بانکی به کیف پول بایننس خود یا انتقال مستقیم پول با استفاده از ارز فیات در بایننس، کریپتو بخرند. آنها می‌توانند از طریق بازار P2P بایننس هم کریپتو را مستقیماً از سایر کاربران بخرند. با استفاده از این روش می‌توانید فهرستی از هزاران تاجر را در بایننس بررسی و فروشنده موردنظر خود را که مناسب‌ترین گزینۀ پرداخت را دارد، انتخاب کنید.

سیستم P2P (همتا به همتا) بایننس فروشندگان منتخب شما را بر اساس میزان کریپتوی مورد نظرتان و گزینۀ پرداخت دلخواه شما به طور خودکار نشان می‌دهد. هنگامی که خریدار پرداختتان را تأیید کرد، کریپتو شما در حسابتان آزاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید راهنمای ما در مورد معاملات P2P بایننس را مطالعه نمایید.

توجه داشته باشید که در برخی کشورها خرید کریپتو در بایننس پشتیبانی نمی‌شود یا مجاز نیست. پیش از گذراندن دورۀ آموزش صرافی بایننس بهتر است این نکته را در نظر داشته و پیش از ثبت نام در بایننس از قوانین مربوط به کشور خودتان پیروی کنید.

روش فروش کریپتو در بایننس

فروش کریپتو در بایننس کار ساده‌ای است. برای این کار کافی است سود خود را از حساب کاربری برداشت کرده یا تبدیلش کنید و سپس در کیف پول ارز فیات بایننس نگه دارید. برای فروش کریپتو خود به بخش cash balance در بایننس رفته و روی «sell crypto» کلیک کنید، سپس کریپتوکارنسی مورد نظرتان برای فروش را برگزینید، مبلغ را درج کنید، ارز فیات مورد نظرتان را انتخاب و روی دکمۀ Sell کلیک کنید.

در این قسمت، کل مبلغی که دریافت خواهید کرد، در گوشۀ بالا سمت چپ نمایش داده می‌شود. برای تأیید درخواستتان، پیام تأییدی نمایش داده می‌شود که پس از آن تراکنش پردازش شده و پول به کیف پول ارز فیات منتقل خواهد شد.

روش دیگر برای فروش کریپتو، از راه بازار P2P است. ابتدا، پیش از رفتن به سراغ ترید P2P باید کریپتو موردنظرتان برای فروش را به کیف پول P2P منتقل کنید. روی دکمۀ Sell در منوی بالا کلیک کرده و تعداد کوین‌هایی را که می‌خواهید بفروشید را وارد کنید.

حال روش پرداخت را انتخاب و اجرا کنید. تراکنش در وضعیت pending payment قرار خواهد گرفت، تا زمانی که خریدار مبلغ را پرداخت کند و کل کریپتو شما به فروش رود.

شرح کارمزدهای بایننس

در بایننس فقط برای برداشت وجه کارمزد (fees) کسر می‌شود و نه واریز. کارمزد در تراکنش‌های معین مانند برداشت‌های کریپتویی به ازدحام در شبکه بستگی دارد.

اگر پرداخت و ترید خود را با توکن بومی این صرافی انجام دهید، بایننس به شما 25 درصد تخفیف خواهد داد. در برداشت‌ها هم، هر کوین کارمزدهای برداشت متغیر خود را دارد. بایننس بخش زیادی از محبوبیت خود را مدیون نرخ و کارمزدهای پایین و معاملات تخفیف خورده با BNB است.

آموزش صرافی بایننس : آشنایی با بایننس کوین (BNB) و نحوۀ خرید آن

بایننس کوین (BNB) رمرارزیست است که اکوسیستم بایننس را تقویت می‌کند. در زمان نوشتن این مقاله، این ارز بر اساس ارزش بازار (market capitalization) در رتبۀ سوم فهرست برترین کریپتوکارنسی‌ها قرار دارد. در سال ۲۰۱۷، بایننس کوین (BNB) به‌عنوان یک توکن کاربردی (utility token) ساخته شد تا برای کارمزدهای صرافی تخفیف‌هایی ارائه دهد.

استفاده از آن در مدت کوتاهی افزایش یافت. اکنون از این کوین می‌توانید در لانچ پد بایننس (Binance Launchpad) برای بهره‌بردن از توکن‌های رایگان پروژه‌های جدید استفاده کنید. این توکن را می‌توان به‌عنوان یک روش پرداخت برای رزرو هتل در مسافرت، خدمات تفریح و سرگرمی و خدمات مالی استفاده کرد. از آن می‌توان برای پرداخت کارمزدهای تراکنش در زنجیرۀ هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) هم استفاده کرد.

درست مانند هر کریپتوکارنسی دیگر، BNB را می‌توان در چند صرافی از جمله بایننس، KuCoin، FTX، Gate.io، بیت هامب (Bithumb) و پولونیکس (Poloniex) خرید.

آموزش صرافی بایننس
بایننس

امنیت بایننس

بایننس به‌طورکلی صرافی امنی است، هرچند در سال ۲۰۰۹ هک شد و ۷۰۰۰ بیت کوین آن با ارزش ۴۰ میلیون دلار سرقت شد. از آن زمان به بعد، بایننس سطح امنیت خود را بالا برده و قول داده است که خسارت‌های وارد شده را از صندوق بیمه‌اش جبران کند. بایننس برای کمک به امنیت حساب‌های کاربری از تأیید هویت دومرحله‌ای استفاده می‌کند.

چانگ پنگ ژائو  (CZ)مدیرعامل بایننس برای دلگرم کردن کاربران اصطلاح معروف «SAFU» را استفاده می‌کرد که به این معنی است که وجوه بایننس ایمن هستند. در ابتدا معنای این اصطلاح فقط آن بود که وجوه امن هستند، اکنون مخفف «Secure Asset Fund for Users» (صندوق دارایی ایمن برای کاربران) است، یعنی یک صندوق بیمه اضطراری برای «روز مبادا».

بیشتر بخوانید: احراز هویت دوعاملی و انواع آن

بایننس اخیرا هم برای مسدودکردن دارایی‌های هک شده یا حساب‌های جنایتکاران با صاحب‌منصبان کشوری همکاری می‌کند.

روش برداشت کریپتو از بایننس

در این قسمت از آموزش صرافی بایننس به مقولۀ برداشت کریپتو می‌پردازیم. برداشت کریپتو از بایننس به کیف پول دیگر فرایند آسانی است، اما به دلیل ازدحام شبکه و فرایند تأیید در بلاکچین گیرنده ممکن است کمی تأخیر داشته باشد. برای برداشت هر کریپتو یا ارز فیات، ابتدا وارد بایننس شوید و سپس روی Wallet و بعد روی Withdraw کلیک کنید.

سپس، کریپتو مورد نظرتان برای برداشت را انتخاب کنید. برخی از کریپتوها را می‌توان در چندین شبکه صادر کرد و بنابراین، باید شبکه را بادقت انتخاب کنید. پس از آن، آدرس دقیق کیف پول را کپی کرده و روی Submit کلیک کنید. حال روی کوین در کیف پول گیرنده و سپس روی Receive کلیک کنید.

نحوۀ برداشت ارز فیات از بایننس

بایننس مجموعۀ گسترده‌ای از ارزهای فیات را پشتیبانی می‌کند. برای برداشت این ارزها، وارد حساب کاربری خود شوید. سپس روی Wallet و fiat and spot کلیک کنید. حال روی Withdraw  کلیک و سپس Fiat را انتخاب کنید.

این فرایند بسته به کشورها و مناطق مختلف شکلی متفاوت دارد. مبلغ برداشت را وارد کرده و سپس آن را تأیید کنید. در اکثر موارد، این مبلغ باید ظرف ۳۰ دقیقه دریافت شود. کارمزد برداشت هم کسر خواهد شد. پیش از تکمیل برداشت باید فرایند تأیید دومرحله‌ای را اجرا کنید.

در این مقاله مهم‌ترین نکات را در مورد آموزش صرافی بایننس توضیح دادیم که پیش از ورود به این حوزه باید بدانید. در مقالات دیگرمان اطلاعات بیشتری برایتان فراهم خواهیم کرد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان