آموزش فیوچرز بایننس (Binance Futures) برای مبتدیان

خانهآموزش هاآموزش فیوچرز بایننس...

آنچه می‌خوانید...

فیوچرز بایننس پلتفرم پیشتاز برای ترید کردن معاملات مشتقات کریپتوکارنسی است. این پلتفرم به تریدرها این امکان را می‌دهد تا از لوریج (leverage) استفاده کنند و پوزیشن های لانگ و شورت باز کنند. این پلتفرم از زمان راه‌اندازی تضمین کرده است که تا جایی که امکان دارد تجربۀ ترید در فیوچرز به بازار اسپات (spot exchange) شبیه باشد و کاربران در لحظه بتوانند دارایی های خود را به فروش برسانند یا انتقال دهند. همین ویژگی آن باعث شده binance Futures به یکی از جذابترین پلتفرم‌ها تبدیل شود. حال در این مقالۀ فکت کوینز اطلاعاتی را در مورد فیوچرز بایننس فراهم کرده‌ایم که به دردتان خواهد خورد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت (Long and Short) را بشناسید!

100 دلار رایگان و 10 درصد تخفیف کارمزد (به مدت محدود)

این پلتفرم تجربۀ کاربری روانی دارد، ترید کردن در آن آسان است و از تعداد ارزهای دیجیتالی زیادی پشتیبانی می‌کند. ابتدا با استفاده از این لینک در سایت ثبت‌نام کنید. پاداش 100 دلاری‌تان به این شیوه‌ها پرداخت خواهد شد: 5 دلار برای ثبت‌نام و تأیید اکانت. 50 دلار پس از سپرده‌گذاریِ 50 دلار و بیشتر از آن (ظرف 5 روز) و 45 دلار هم هنگام ترید کردن مبلغی بیش از 100 دلار یا معادل آن .

- Advertisement -

مزایا

  • داشتن محصولاتی با برند بایننس
  • حجم و نقدینگی بالای ترید
  • امنیت بالا (صندوق بیمۀ SAFU)

نقص‌ها

  • فقط با واریز USDT می‌توانید ترید کنید
  • معاملات شما با جفت ارز تتر که این روزها کمی بحث برانگیز شده انجام میشود.

بایننس در 13 سپتامبر 2019 پلتفرم مشتقات خود یعنی فیوچرز بایننس را راه‌اندازی کرد. همان‌طور که معلوم شد، این یکی از شتاب‌دهنده‌های (catalyst) اصلی برای رشد وسیع شرکت پس از آن زمان بود. در زمان نوشتن این مقاله یعنی سپتامبر 2022 (شهریور ماه 1401)، حجم روزانۀ فیوچرز بایننس در این پلتفرم از حجم جفت تریدینگ BTC/USDT اسپات در پلتفرم اصلی بایننس بسیار فراتر رفته است. این یک نشانۀ واضح از تمایل سرمایه‌گذاران برای محصولات مشتقه (derivatives products) است.

فیوچرز بایننس با مارجین بسیار بالا جایگاهش را به‌عنوان پلتفرم پیشتاز مشتقات تثبیت کرده است و هرچند بر خلاف سال 2019 اکنون رقبای فراوانی در این زمینه وجود دارند، این پلتفرم همچنان پیشتاز است. از زمان راه‌اندازی این پلتفرم، کوین‌های متعدد ویژگی‌ها و ابزارهای بسیاری به آن اضافه شده‌اند که در نهایت آن را به یکی از کم‌نقص‌ترین، سرراست‌ترین و البته پرکاربردترین پلتفرم مشتقات ارز دیجیتال تبدیل کرده است.

چرا فیوچرز بایننس ؟

اینکه چرا بایننس را به عنوان پلتفرم معاملاتی فیوچرز خود انتخاب کنیم می تواند دلایل قانع کننده ای داشته باشد:

  • نقدینگی بسیار باای آن در میان دیگر پلتفرم های این حوزه که مارجین فوق‌العاده‌ای دارد.
  • می توانید بیت‌کوین و سایر کریپتوکارنسی‌ها را شورت (short) کنید: که به نوعی بهترین راه برای پوشش ریسک معاملات است یعنی اگر بازار خرسی شد از این طریق از پرتفوی کریپتو خود مراقبت کنید.
  • از انجایی که میتوانید از اهرم های بالا استفاده کنید ، نیازینیست حجم زیادی از دارایی هایتان را در صرافی نگه دارید.

در فوچرز صرافی بایننس می‌توانید از لوریج تا حد x125 استفاده کنید. البته، این نکته را هم در ذهن داشته باشید که استفاده از لوریج برای مبتدیان مناسب نیست، چون ریسک بسیار بالایی دارد. در صورت استفاده از آن، ممکن است سرمایۀ خود را خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید، از دست بدهید. این بدان دلیل است که فقط در صورت داشتن تجربۀ کافی باید از آن استفاده کنید. درهرصورت، مطمئن شوید که هیچ‌وقت بیش از آنچه توانایی باختنش را دارید، ریسک نکنید.

حال که بخشی از مبانی مربوط به فیوچرز بایننس را مرور کرده‌ایم، فیوچرز بیت کوین در بایننس و نحوۀ ترید کردن آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بیت کوین فیوچرز چیست؟

فیوچرز بیت کوین به تریدرهااین فرصت را می‌دهد تا بیت کوین را در یک قیمت از پیش تعیین شده اما در زمانی از آینده خریدوفروش کنند. خریدار قرارداد موظف است که در زمان پایان تاریخ قرارداد دارایی را بخرد، فروشنده هم موظف است آن را بفروشد.

درهرحال، به غیر از فیوچرز سنتی، بایننس از قراردادهای به‌اصطلاح دائمی (perpetual contracts) نیز پشتیبانی می‌کند که نسبتاً متفاوت و از پرکاربردترین محصولات مشتقه با حجم بالا هستند.

قراردادهای فیوچرز دائمی (Perpetual futures) تاریخ انقضا و تسویه از پیش تعیین شده‌ای ندارند. آنها به قیمت شاخص اسپات (spot index price) وصل هستند و تریدر می‌تواند هر زمان که بخواهد بهشان خاتمه دهد. به عبارت دیگر، هرگاه بخواهید یک قرارداد دائمی را معامله کنید، خرید یا فروش آن در یک تاریخ تعیین شده ضروری نیست. در عوض، در زمان دلخواه می‌توانید آن را انجام دهید.

فیوچرز بیت کوین در بایننس بر اساس USDT ترید می‌شود، اما از طریق واریاسیون (variation) COIN-M می‌توان آنها را با USDT، BUSD و سایر کریپتوکارنسی‌ها تسویه و وثیقه‌گذاری کرد.

از ژوئن 2022، binance futures نیز قراردادهای آتی سه‌ماهه را برای جفت تریدینگ BTC/USD عرضه کرد، از آن زمان به بعد، یک قرارداد آتی سه‌ماهة ETH/USD نیز عرضه شد.

فیوچرز بایننس : از اینجا شروع کنید

برای ترید کردن در این پلتفرم ابتدا باید در بایننس اکانت ایجاد کنید. فرایند ایجاد اکانت بسیار ساده است، اما به دلیل نیازمندی‌های KYC بایننس باید روند تأیید هویت را انجام دهید. در مطالب مربوط به راهنمایی بایننس می‌توانید با نحوۀ ثبت‌نام و سپرده‌گذاری پول آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: آموزش صفر تا صد افتتاح حساب صرافی بایننس

پس از واریز وجه ، باید آنها را به کیف پول تریدینگ فیوچرز خود انتقال دهید. در گوشۀ بالا سمت راست منوی ناوبری کیف پولتان را مشاهده می‌کنید. نشانگر ماوس را روی آن نگه دارید و از منوی زیر، اکانت فیوچرز خود را انتخاب کنید. سپس تصویری مانند زیر را مشاهده خواهید کرد:

شروع کار در فیوچرز بایننس
شروع کار در فیوچرز بایننس

به‌علاوه، باید تصمیم بگیرید که می خواهید با جفت ارز USD معامله کنید یا ارز دیجیتال. بایننس برای ترید کردن قراردادهای آتی با رمز ارز گزینه‌ای را اضافه کرده است که برای کاربرانی که نمی‌خواهند در معرض ریسک استیبل کوین قرار بگیرند، بسیار راحت است.

جفت دلار (USD-S)

همان‌طور که از نامش پیداست، قراردادهای آتی در اینجا بر اساس استیبل کوین تسویه می‌شوند. این بدان معناست که سود یا ضررتان بر اساس استیبل کوین مشخص می‌شود.

جفت کریپتو (Coin-M)

در اینجا قراردادهای آتی بر اساس کریپتوکارنسی تسویه می‌شوند. این بدان معناست که سود یا ضررتان بر اساس رمز ارز که انتخاب کرده اید بر اساس آن معامله کنید ، مشخص می‌شود. در صرافی بایننس جفت رمز ارز شما بیت کوین خواهد بود.

ما در این آموزش جفت ارز دلاری را انتخاب کرده ایم (USDT) . اما می توانید برای قراردادهای دائمی خود از BUSD به‌عنوان ارز پایه استفاده کنید. پس از آن که به حساب خود وجه مورد نیازتان را واریز کردید ، زمان ترید کردن فرا میرسد. در تصویر زیر فضای معاملاتی فیوچرز با جفت ارز تتر را مشاهده می‌کنید.

 فیوچرز بایننس

لوریج در فیوچرز بایننس

کاربران صرافی باینس میتوانند در معاملات برخی از جفت ارزها از لوریج تا 125 برابر استفاده کنند (برای مثال جفت ارز BTC/USDT).تنظیم کردن لوریج کاری بسیار آسان است. در بالای کادر order دکمۀ leverage را می‌توانید پیدا کنید و با کلیک روی آن نوار قابل تنظیم مانند تصویر زیر نشان داده می‌شود که از آن می‌توانید برای تنظیم لوریج دقیق استفاده کنید:

تنظیم لوریج
تنظیم لوریج

این نکتۀ بسیار مهم را در نظر داشته باشید که استفاده از لوریج بالا ریسک زیادی به همراه دارد و بهتر است تریدرهای بی‌تجربه از آن استفاده نکنند. توصیه می‌کنیم که بالاتر از 5 برابر نروید که این امر خطر ازدست‌دادن سرمایه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. هیچ‌گاه بیشتر از آنچه طاقت از دست‌دادنش را دارید، سرمایه‌گذاری نکنید.

پس از تنظیم لوریج، باید تعیین کنید که می‌خواهید از کراس مارجین (Cross margin) استفاده کنید یا مارجین  ایزوله (Isolated margin). این کار را می‌توانید با استفاده از دکمه‌ای انجام دهید که درست در کنار نوار لوریج قرار دارد.

مارجین ایزوله

در این حالت، مارجینی ک برای هر ترید خود استفاده میکنید دقیقا همان مقداریست که ابتدای باز کردن پوزیشن مشخص کرده اید و در حین باز بودن معامله هیچ مبلغی از کیف پول فیوچرز شما کم نمی‌شود. مثلا اگر بازار بر عکس پیش بینی شما پیش برود و مارجین شما به %100 برسد، پوزیشن لیکویید می‌شود. اما این پوزیشن فقط به اندازه ای لیکویید می‌شود که به‌عنوان مارجین برایآن معامله در نظر گرفتید، بدون آن که باقی حسابتان در معرض ریسک قرار گیرد.

کراس مارجین

تمام پوزیشن های کراس، بالانس کراس مارجین دارایی یکسانی دارند. این بدان معناست که در صورت لیکویید شدن (liquidation)، کل حساب فیوچرز شما، از جمله مارجینی که برای سایر پوزیشن ها هم در نظر گرفته اید، لیکویید خواهد شد. یعنی زمانیکه بازار خلاف پیش بینی شما پیش رود ، بعد از کم شدن حجم مارجینی که ابتدای معامله در نظر گرفتید حجم کیف پول فیوچرز شما هم کم میشود تا نهایتا به صفر برسد.

در این آموزش حالت مارجین ایزوله را برایتان توضیح می‌دهیم و پیشنهاد می‌کنیم شما هم همیشه از ایزوله استفاده کنید.

ترید بیت کوین در بایننس فیوچرز

ترید کردن فیوچرز بیت کوین در بایننس باتوجه‌به رابط و تجربۀ کاربری آن، کاری آسان است. تریدرها می‌توانند برای این جفت از یک لوریج تا 125 برابر استفاده کنند.

انواع اوردر در فیوچرز بایننس :

  • لیمیت اوردر (Limit Order)
  • مارکت اوردر (Market Order)
  • استاپ لیمیت / مارکت اوردر (Stop-Limit/Market Order)
  • تریلینگ استاپ اوردر (Trailing Stop Order)

باز کردن یک موقعیت شورت یا لانگ

لیمیت اوردر (Limit Order)

این مورد زمانی به کار می‌رود که بخواهید پوزیشن خود را به قیمت مشخصی باز کنید.

لیمیت اوردرز
لیمیت اوردرز

برای تنظیم لیمیت اوردر، باید قیمت مورد نظرتان برای خرید یا فروش را تعیین کنید. در قسمت size، مقدار کلی بیت کوین مورد نظرتان برای خرید را وارد کنید. در این مورد، ما یک قیمت 40.000 دلار و مقدار BTC 0.005 را تعیین کرده‌ایم. به‌محض آن که قیمت BTC به 40 هزار دلار برسد، یک اوردر برای خرید/لانگ خواهیم داشت. به شکل زیر توجه کنید که مارجین موردنیاز برای این اوردر فقط USDT 40 است، چون از لوریج x5 استفاده کرده‌ایم.

به‌محض کلیک روی دکمۀ Buy/Long، موقعیتتان باز خواهد شد. در بخش بعدی ، نحوۀ نظارت بر آن و بستن پوزیشن را نشان خواهیم داد.

مارکت اوردر (Market Order)

ابتدایی‌ترین نوع اوردر یعنی مارکت اوردر برای خرید بیت کوین در یک قیمت لحظه‌ای (spot price) به کار می‌رود.

مارکت اوردرز
مارکت اوردرز

تنها چیزی که در اینجا باید وارد کنید، مقدار اوردر است. این بار نیز باید توجه داشته باشید که مارجین موردنیاز پنج برابر کمتر از ارزش واقعی اوردر است.

استاپ لیمیت اوردر در فیوچرز بایننس (Stop-Limit Order)

این اوردرها معمولاً به‌عنوان استاپ لیمیت یا راهکاری برای سیو سود استفاده می‌شوند. قیمت لحظه‌ای همان قیمتی است که استاپ لیمیت اوردر در آن به یک لیمیت اوردر تبدیل خواهد شد (برعکس، درصورتی‌که از استاپ مارکت اوردر استفاده کنید به مارکت اوردر تبدیل می‌شود). زبانۀ price زمانی را نشان می‌دهد که می‌خواهید خرید کنید.

اگر بخواهید استاپ لاس (stop-loss) استفاده کنید، باید یک پرایس استاپی (stop price) وارد کنید که به‌محض رسیدن به آن، لیمیت اوردر شما فعال و در قیمت تعیین شده اجرا شود.

استاپ لیمیت اوردرز در فیوچرز بایننس
استاپ لیمیت اوردر

در مورد بالا، اگر قیمت بیت کوین به 44.000 دلار کاهش یابد، یک لیمیت اوردر فعال میشود تا در قیمت 43.950 دلار اجرا شود. درصورتی‌که پوزیشن لانگی به این قیمت ها باز کنید (در حدود 46 هزار دلار)، باید یک پوزیشن فروش /شورت هم باز کنید. برای استفاده از استاپ لیمیت اوردر به‌عنوانراهی برای سیو سود، بهترین کار آن است که از یک استاپ مارکت اوردر استفاده کنید.

 استاپ مارکت اوردر
استاپ مارکت اوردر

در این مورد، اگر بیت کوین به قیمت 48 هزار دلار برسد، اوردر اجرا شده و پوزیشن شما با سود بسته خواهد شد (درصورتی‌که در حدود قیمت‌های فعلی یعنی 46.000 دلار پوزیشن باز کنید).

بیشتر بخوانید : آموزش اوردر OCO در صرافی بایننس همراه با ویدئو

تریلینگ استاپ اوردر

تریلینگ استاپ اوردر که به استاپ شنناور هم معروف است، به شما کمک می‌کند تا با حرکت ترید در هر جهت، سودتان را قفل (lock in) یا ضررتان را به حداقل برسانید . این نوع اوردر کمکتان می‌کند تا در زمان نوسان بازار، یک اوردر از پیش تعیین شده را با درصد مشخصی، مستقل از قیمت بازار ثبت کنید.

تریلینگ استاپ نوع پیشرفته‌تری از اوردر است که بدون داشتن تجربۀ لازم نباید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش تنظیم حد ضرر شناور در بایننس +ویدئو

بستن پوزیشن در فیوچرز بایننس

به‌محض باز کردن یک پوزیشن ، می‌توانید وضعیتش را پایش کنید. همان‌طور که در مثال بالا نشان دادیم، ما در این آموزش با استفاده از یک مارکت اوردر استاندارد یک موقعیت لانگ بیت کوین باز کرده‌ایم. بدین صورت می‌توانیم وضعیت آن را دنبال کنیم:

فیوچرز بایننس

همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید، ما BTC 005/0 را در قیمت ورود 47.145 دلار خریده‌ایم. به عبارت دیگر، یک  موقعیت لانگ BTC 005/0  را با مارجین 23/5 دلاری باز کرده ایم.

برای بستن پوزیشن دو گزینه دارید. بستن پوزیشن به قیمت مارکت (market close) که یک گزینۀ فوری است و با بهترین قیمت لحظه‌ای موجود پوزیشن خود را می‌بندید. یا استفاده از لیمیت (limit close) که به شما کمک می‌کند قیمتی را تعیین کنید که قصد دارید پوزیشن را در آن ببندید.

همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید، ردیاب موقعیت (position tracker) نیز یک قیمت لیکویید دارد. این قیمتی است که اگر به آن برسید، خواهید دید که پوزیشنتان به دلیل نداشتن مارجین کافی بسته می‌شود. ازآنجاییکه در حال استفاده از یک مارجین ایزوله هستیم، اگر لیکویید شویم تنها همان 23/5 دلارمان از بین خواهد رفت. به‌محض کلیک کردن روی دکمۀ «Market»، پوزیشن شما بسته خواهد شد و دارایی شما به ‌حساب مارجین بازمی‌گردد.

فیوچرز بایننس از کدام کریپتوکارنسی‌ها پشتیبانی می‌کند؟

درزمان انتشار این مقاله آموزشی (سپتامبر 2022)، فیوچرز بایننس جفت ارزهای متعددی را در فیوچرز خود ارائه می‌دهد. تریدرها می‌توانند جفت ارزهای زیر را با لوریج ها ی دلخواه ترید کنند:

  • اتریوم (ETH) / USDT
  • ریپل (XRP) / USDT
  • بایننس کوین (BNB) / USDT
  • بیت کوین کش (BCH) / USDT
  • کاردانو (ADA) / USDT
  • استلار (XLM) / USDT
  • ترون (TRX) / USDT
  • اِیپ کوین (APE) / USDT
  • پولکادات (DOT) / USDT

همواره جفت‌های تریدینگ بیشتری به این مجموعه افزوده می‌شوند. برخی از کریپتوکارنسی‌های دیگر از جمله SOL، AVAX، KSM، OCEAN، HNT، SUSHI، UNI، SRM،FTM ، ENJ، TOMO، NEAR، COMP، OMG، VET، ONT، ATOM، THETA، NEO و بسیاری موارد دیگر را می‌توانیم در این لیست بگنجانیم، اما فقط به اینها محدود نمی‌شود.

کارمزد تریدینگ فیوچرز بایننس چیست؟

یکی از نکات مهم‌تری که هنگام انتخاب صرافی فیوچرز باید در نظر داشته باشید، کارمزد معاملات است. اگر ترید روزانه (day trading) باشید، این مورد باید برایتان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد چرا که کارمزدها نسبتاً سریع روی‌هم انباشته و به رقم قابل توجهی تبدیل می‌شوند.

در وب‌سایت رسمی بایننس می‌توانید اطلاعات مفصلی در مورد کارمزدهای کل محصولات آن بیابید، اما خلاصۀ کلام این که: کاربران عادی (Regular User) 02%/0 کارمزد سازنده و % 04/0 کارمزد گیرنده دارند. برای آن که از کاهش کارمزد بایننس شامل حال شما شود، کافیست در کیف پول خود مقداری بایننس کوین (BNB) داشته باشید و هم حجم گردش مالی (turnover volume) مناسبی داشته باشید.

امنیت در فیوچرز بایننس

نیازی به گفتن ندارد که بایننس امن‌ترین صرافی از میان پلتفرم های مبادلاتی کریپتوکارنسی است. طبیعتاً از حملۀ هکرها مصون نیست، اما شرکت برای مراقبت وجوه کاربرانش بسیار تلاش می‌کند.

حتی اگر این صرافی هک شود که در گذشته اتفاق افتاد، بایننس صندوقی به نام SAFU را معرفی کرده است. از 14 ژوئن 2018، این صرافی %10 از تمام کارمزدهای تریدینگ را به صندوق دارایی‌های امن برای کاربران (SAFU) اختصاص داده است تا در موارد خاص، از کاربران بیشتر محافظت شود. دارایی کاربران در کیف‌های پول سرد مجزا ذخیره می‌شوند که می‌توان آنها را از اینجا و اینجا ردیابی کرد.

علاوه بر این، بایننس یک فرایند KYC بسیار دقیق دارد که در پلتفرم مبادلۀ فیوچرز آن اِعمال می‌شود.

همان‌طور که انتظار می‌رود، فیوچرز بایننس نیز به پشتیبانی از مشتری بسیار اهمیت می‌دهد. کاربران می‌توانند به تیمی از کارکنان پشتیبان بین‌المللی باتجربه و لایق اعتماد کنند.

تجربه خودتان در استفاده از این پلتفرم و فیوچرز بایننس را با ما در میان بگذارید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان