آموزش پوزیشن شورت (Short) در بازار ارز دیجیتال

خانهآموزش هاآموزش پوزیشن شورت...

آنچه می‌خوانید...

نوسانات ویژگی ذاتی بازار ارزهای دیجیتال است. ارزی که امروز در حال افزایش است ممکن است فردا چنان سقوطی کند که تصورش را هم نمی‌کردید. در واقع، قیمت بسیاری از رمز ارزها به طور مداوم در طول روز تغییر می‌کند. نوسانات رمز ارزها در کنار اقدامات قانون‌گذاران می‌تواند منجر به سقوط ارزهای دیجیتال به دلیل ترس بازار شود. برای جلوگیری از ضرر هنگام وقوع چنین اتفاق‌هایی، می‌توانید از روشی به نام پوزیشن شورت (Short Position) استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد هنگام کاهش قیمت‌، حتی بدون داشتن ارز دیجیتال، کسب سود کنید. در این مقاله از فکت کوینز، به آموزش پوزیشن شورت و خطرات مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

آموزش پوزیشن شورت

شورت کردن یک ارز دیجیتال به معنی فروش یک ارز دیجیتال با قیمت بالاتر، با هدف خرید مجدد آن با قیمت پایین‌تر است، آن هم در شرایطی که انتظار می‌رود قیمت به زودی کاهش یابد.

دلیل اینکه به آن فروش شورت (Short Selling) می‌گویند این است که شما ارز دیجیتال مورد نظر را ندارید، چراکه در زبان انگلیسی وقتی می‌خواهیم بگوییم چیزی را نداریم میگوییم: We are Short of Something. شما در واقع مالک رمزارزی که قصد دارید از آن سود ببرید، نیستید. برای درک پوزیشن شورت، باید با موقعیت‌های لانگ (Long) و شورت  (Short) آشنا شوید.

وقتی لانگ می‌گیرید، اساساً به این معنی است که شما در حال خرید ارز دیجیتال هستید و انتظار دارید قیمت آن افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، شما یک آلت‌کوین را با قیمت 10 دلار خریداری می‌کنید و انتظار دارید قیمت آن به 12 دلار برسد. به محض افزایش قیمت آن را می‌فروشید تا سود کنید.

بیشتر بخوانید:پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت (Long and Short) را بشناسید!

آموزش پوزیشن شورت

از سوی دیگر، شورت کردن به این معنی است که شما یک ارز دیجیتال را قرض می‌گیرید و آن را به قیمت فعلی بازار می‌فروشید و انتظار کاهش آن را دارید. سپس، زمانی که قیمت کاهش یافت، آن را خریداری می‌کنید و سودی کسب می‌کنید که اختلاف بین قیمت فروش و خرید شما است.

در ادامه یک مثال را شرح می‌دهیم:

  • شما قصد دارید یک بیت کوین را زمانی که ارزش آن 45000 دلار است شورت کنید زیرا انتظار دارید قیمت آن در چند روز آینده کاهش یابد.
  • شما یک BTC را از یک صرافی قرض می‌گیرید و آن را به قیمت 45000 دلار می‌فروشید.
  • چند روز پس از قرض گرفتن BTC، قیمت بیت کوین به 40000 دلار کاهش می‌یابد.
  • شما یک BTC را به قیمت 40000 دلار می‌خرید و آن را به صرافی برمی‌گردانید.
  • اکنون شما 5000 دلار سود کسب کرده‌اید، منهای هر کارمزدی که باید برای قرض گرفتن بیت کوین به صرافی بپردازید.

شورت کردن یا شورت گرفتن راهی برای کسب سود از کاهش قیمت یک دارایی است. بنابراین، معامله‌گران زمانی که انتظار دارند ارزش بازار یک توکن کاهش یابد، می‌توانند پوزیشن شورت (Short) را انتخاب کنند. در بحث آموزش پوزیشن شورت باید بدانید که شورت کردن یک معامله پرریسک است، زیرا بازارها اغلب غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. البته، پتانسیل کسب سود وجود دارد، اما به دلیل نوسانات تند بازار، احتمال زیان‌های بزرگ به همان اندازه محتمل است.

هنگامی که شما یک موقعیت لانگ (Long) دارید، قیمت ارز ممکن است کاهش یابد، اما به ندرت به صفر می‌رسد. با اینکه هیچ پولی به دست نمی‌آورید، هنوز سرمایه اولیه خود را دارید. هنگامی که شورت می‌کنید، قیمت ارز دیجیتال می‌تواند به طور نامحدود افزایش یابد و ضرر شما را افزایش دهد. به همین دلیل باید مطمئن شوید که به درستی تحلیل کرده‌اید. اگر در مورد تحلیل خود مطمئن هستید و مطمئن هستید که قیمت واقعاً کاهش خواهد یافت، پیش بروید و ریسک حساب شده را بپذیرید، زیرا می‌تواند به سود هنگفتی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: تجارت شستشو (Wash Trading) چیست؟ قیمت ارزهای دیجیتال چطور دست‌کاری می‌شود؟

تکنیک‌های پوزیشن شورت در بازار ارز دیجیتال

از آنجایی که شورت کردن ارز دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی دارد، باید مطمئن شوید که رویکرد درستی را در پیش گرفته‌اید. لذا آموزش پوزیشن شورت از اهمیت زیادی برخوردار است. در زیر چند نکته حول این استراتژی برای کمک به شما آورده شده است.

نکاتی درباره آموزش پوزیشن شورت

از تحلیل تکنیکال استفاده کنید

تحلیل تکنیکال به استفاده از داده‌های دنیای واقعی برای پیش‌بینی روند قیمت ارزهای دیجیتال در آینده اشاره دارد که مستلزم بررسی عملکرد گذشته ارز مورد نظر شما، مانند روندها، الگوها و حجم آن است.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدانید که چگونه بیت کوین را شورت کنید، حجم معاملات امروز بیت کوین در مقایسه با چند ماه گذشته را بررسی کنید. تحلیل تکنیکال  تا حدی بر اساس نظریه داو (Dow Theory) است که ادعا می‌کند قیمت‌گذاری در یک بازار به همه چیز از مقررات، تقاضای فعلی و تقاضای گذشته گرفته تا دانش معامله‌گران از یک ارز، انتظارات آن‌ها و تقاضای آتی برای ارز دیجیتال بستگی دارد.

نکته اصلی تحلیل تکنیکال این است که تاریخ از منظر روندها و قیمت‌گذاری تکرار خواهد شد. سپس از این اطلاعات برای پیش‌بینی احساسات آتی بازار استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال بخشی از آموزش پوزیشن شورت است.

علاوه بر این، تحلیل تکنیکال بر این ایده استوار است که هر حرکتی در بازار ارز دیجیتال کاملاً تصادفی نیست و در عوض بر اساس یک روند کوتاه‌مدت یا بلندمدت است. در بیشتر موارد، اگر یک ارز روندی را دنبال کرده باشد، در نهایت روند مخالف را دنبال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: معامله بر اساس اخبار چطور انجام می‌شود؟ آیا این معامله سودآور خواهد بود؟

در ادامه برخی از شاخص‌های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال که برای کمک به پیش‌بینی سقوط قیمت و اصلاحات قیمت به کار می‌رود آورده شده:

  • شاخص میانگین جهت‌دار (ADX) به شما کمک می‌کند تعیین کنید که یک روند چقدر قوی است.
  • باندهای بولینگر (Bollinger Bands) نشان می‌دهد که قیمت یک دارایی به صورت نسبی کم است یا زیاد.
  • شاخص قدرت نسبی (RSI) شتاب یا مومنتوم قیمت در تحلیل تکنیکال را نشان می‌دهد. این شاخص شدت تغییرات اخیر قیمت را تعیین می‌کند.

با این شاخص‌ها می‌توانید از روندها برای شناسایی فرصت کسب سود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از برخی ابزارهای آماری مانند نسبت‌ها و سطوح فیبوناچی، میانگین وزنی قیمت (TWAP)، میانگین حجمی قیمت (VWAP) و میانگین‌های متحرک (MA) استفاده کنید.

آموش معامله شورت

در بحث آموزش پوزیشن شورت ، می‌بایست میانگین‌های متحرک را درک کنید. به زبان ساده، میانگین متحرک به قیمت یک ارز دیجیتال در یک دوره معین اشاره دارد. در حالت استاندارد، میانگین متحرک به قیمت یک ارز در 20 روز گذشته اشاره دارد. برای اینکه پیش‌بینی‌های خود را دقیق‌تر کنید، می‌توانید همه میانگین‌های متحرک خود را به هم متصل کنید.

با این حال، همه اینها مفاهیم آماری پیچیده‌ای هستند که نیاز به یادگیری دارند. اگر یک مبتدی هستید که هنوز در حال یادگیری آموزش پوزیشن شورت بیت کوین و سایر ارزها هستید، ممکن است در ورود به این اقتصاد پیچیده مردد باشید. به خاطر داشته باشید که فاکتورگیری در این شاخص‌ها به شما امکان می‌دهد سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تری انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مهمترین ابزار تحلیل تکنیکال برای ترید

اخبار را دنبال کنید

بله، همه اخبارها و نه فقط اخبار ارزهای دیجیتال، زیرا رویدادهای سیاسی-اقتصادی می‌توانند بازار را به هر جهتی هدایت کنند. ممنوعیت‌ها و مقررات دولتی می‌تواند منجر به سقوط ناگهانی بازار ارز دیجیتال شود. پس اخبار نیز بخشی از فرآیند آموزش پوزیشن شورت است.

اگر گمان می‌کنید که چنین اتفاقی در شرف وقوع است، می‌توانید با شورت کردن یک ارز این موقعیت بهره ببرید. ما در فکت‌کوینز همیشه‌ به‌روزترین و معتبرترین اخبار را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

آموزش پوزیشن شورت در بازار صعودی

آیا می‌توانید در طول رالی‌های صعودی یک ارز دیجیتال را شورت کنید؟ بله. این یکی از بهترین زمان‌ها برای شورت گرفتن است. در طول این رالی‌ها، دارایی‌ها به دلیل فومو در بازار یا ترس از دست دادن سود (FOMO) دچار اشباع خرید می‌شوند. پس از پایان هجمه به وجود آمده، ارز مورد نظر به قیمت اصلی خود بازمی‌گردد و فرصتی برای کسب سود برای شما فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی شاخص ترس و طمع بیت کوین (Bitcoin Fear and Greed)

از تحلیل فاندامنتال استفاده کنید

شما می‌توانید از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (FA) برای افزایش شانس خود برای تصمیم‌گیری صحیح استفاده کنید.

هنگام انجام این تحلیل، نیروهایی را که موجب عرضه و تقاضای ارز دیجیتال مورد نظر شما می‌شوند، کشف کنید. برخی از متغیرهای تحلیل بنیادی عبارت‌اند از احساسات بازار، اخبار، معاملات، پذیرش و فعالیت‌های تراکنش.

شما با تحلیل فاندامنتال، ارزش ذاتی یک ارز را کشف می‌کنید. شما به عوامل خارجی و داخلی نگاه می‌کنید تا تعیین کنید که آیا ارز دیجیتال مورد نظر کمتر از قیمت واقعی خود ارزش‌گذاری شده یا برعکس. از آنجایی که تحلیل بنیادی ارز دیجیتال با تحلیل بنیادی بازارهای سنتی فرق دارد، معمولاً از سه معیار مختلف استفاده می‌شود.

شاخص‌های آنچین

شما می‌توانید شاخص‌های آنچین (Onchain) را با مشاهده داده‌های یک بلاک چین بررسی کنید. در واقع، نیاز نیست کار خاصی انجام دهید، زیرا وب‌سایت‌های مختلف این اطلاعات را برای شما تهیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳؛ نظر بهترین کارشناسان را بخوانید!

تعداد تراکنش‌ها

تعداد تراکنش‌ها نیز به شما یک ایده از فعالیتی که در یک شبکه انجام می‌شود می‌دهد. شما می‌توانید از میانگین‌های متحرک استفاده کنید تا تعیین کنید که فعالیت پیرامون یک دارایی در طول زمان چگونه تغییر می‌کند.

ارزش تراکنش‌ها

ارزش یا مبلغ تراکنش به شما می‌گوید ارزش انباشته وجوهی که در یک دوره زمانی معین منتقل شده چقدر است. به عنوان مثال، اگر ده نفر در یک روز بیت کوین را انتقال دهند، تعداد تراکنش‌ها ده تا خواهد بود. اگر ارزش هر بیت کوین 40000 دلار بوده باشد، کل ارزش معاملات آن روز 400000 دلار خواهد بود.

جمع‌بندی

پس از مطالعه مقاله آموزش پوزیشن شورت، تقریباً برای آغاز این استراتژی معاملاتی آماده خواهید بود. به طور خلاصه، شورت کردن ارز دیجیتال به معنای فروش آن با قیمت بالاتر است، زیرا انتظار دارید قیمت آن به زودی کاهش یابد. این به شما امکان می‌دهد بعداً آن ارز دیجیتال را با قیمت پایین‌تری مجددا خریداری کنید.

سوالات متداول

پوزیشن شورت چگونه کار می‌کنند؟

پوزیشن شورت موقعیتی است که تریدر در صورت کاهش قیمت‌ها سود می‌برد. به‌بیان‌دیگر، پوزیشن شورت (Short) یعنی پیش‌بینی کاهش قیمت و دریافت جایزه به ازای درست از آب درآمدن تحلیل و پیش‌بینی.
تریدر ارز دیجیتال در استراتژی‌های شورت امیدوار است که قیمت کاهش یابد تا دارایی فروخته‌شده را در قیمت کمتری خریداری کند و در زمان صعود قیمت ارز دیجیتال، به فروش برساند.

پوزیشن شورت چه خطراتی دارد؟

انجام هر معامله در کنار مزایایی که دارد ممکن است ضررهایی هم داشته باشد. برای مثال ممکن است قیمت ارز یا سهام مورد معامله شما بعد از شورت کردن آن افزایش پیدا کند در اینجا هم سرمایه‌گذار مجبور است تا آن سهام را از شرکت مربوطه بخرد و به این شکل سرمایه‌گذار در موقعیت فروش ضرر می‌کند.

2 نظرات

  1. با درود
    آیا در صرافیهای داخلی همچون نوبیتکس و یا بیت‌پین امکان پوزیسیون شورت برای ارزهای دیجیتال وجود دارد ؟
    سپاسگزارم .

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان