آموزش کار با پروتکل بریج Connext برای انتقال بین شبکه ای

خانهآموزش هاآموزش کار با...

آنچه می‌خوانید...

همان‌طور که ممکن است تاکنون متوجه شده باشید، وجود بریج‌های بلاکچین (blockchain bridges) برای تسهیل ارتباط با دارایی‌ها و جابه‌جا کردنشان بین شبکه ها ضروری است. این فناوری، فعالیت میان زنجیره‌ای از  L1 → L2 ، L2 → L2 ، L2 → L1  و حتی L1 → L1  را ساده می‌کند. در این مقالۀ فکت کوینز، پروتکل تعامل‌پذیری شبکه‌های بلاک چینی بدون نیاز به اعتماد، پروتکل Connext ، را بررسی می‌کنیم که بریج کردن (bridging) دارایی‌ها و اجرای dApp های میان زنجیره‌ای را آسانتر می‌کند.

چرا باید از پروتکل بریج Connext استفاده کنیم؟

Connext امکان برقراری ارتباط سریع و غیر حضانتی بین زنجیره‌ها و رول آپ ها را فراهم می‌سازد. فعلاً پروتکل بریج از انتقال وجوه بین 17 زنجیره پشتیبانی می‌کند. برخلاف بسیاری از سیستم‌های تعامل‌پذیر دیگر، Connext این مورد را بدون معرفی هیچ فرضیۀ جدید یا اعتباردهندۀ (validator) خارجی امکان‌پذیر می‌کند. به همین دلیل، این سیستم از سیستم هایی که از اعتباردهنده‌های خارجی استفاده میکنند، ایمن‌تر می‌شود.

- Advertisement -

به‎ علاوه، این سیستم‌ها نشان می‌دهند که «این بریج کردن فقط شروع ماجرا» در تغییر پارادایم بعدیِ تعامل‌پذیری  Web3 است و باعث شده تا یک مجموعه ابزار (toolkit) گسترده راه‌اندازی شود که فقط به بریج‌ها محدود نمی‌شود، بلکه اجرای میان زنجیره‌ای dApp را نیز عملی می‌کند. سازندگان می‌توانند دستورالعمل‌ها را از یک xApp مرکزی (تلفظ زَپ) – یک اَپ غیرمتمرکز که عملیات بین زنجیره‌های مستقل را انجام می‌دهد – به‌جای استقرار در چندین زنجیره اجرا کنند.

برای رسیدن به اهداف این مقاله، به سراغ مؤلفۀ بریج کردن پشتۀ فناوری آن می‌رویم.

ارسال دارایی‌ها با استفاده از پروتکل بریج Connext

قبل از هر چیز، باید کیف پول متامسک و دارایی‌هایی که می‎خواهید انتقالشان دهید، آماده باشند. به یاد داشته باشید که همواره می‌توانید با کلیک کردن روی دکمۀ آبی‌رنگ «BUY» در صفحۀ اصلی، مستقیماً در متامسک به کیف پولتان وجوه را واریز کنید.

پروتکل بریج Connext
پروتکل بریج Connext

کیف پول خود را در گوشۀ بالا سمت راست وصل و سپس MetaMask را انتخاب کنید. پس از اتصال، از منوی کشویی می‌توانید شبکه‌ای را که می‌خواهید به و از آن بریج شود، انتخاب کنید.

در این مثال، ETH از Ethereum Mainnet به Optimism متصل شده است.

مراحل ارسال دارایی از طریق پروتکل بریج Connext
مراحل ارسال دارایی از طریق پروتکل بریج Connext

پس از انتخاب شبکه و توکنی که می‌خواهید به هم بریج شوند، در میان کادر مقدار توکن را وارد و سپس Swap را انتخاب کنید.

پروتکل بریج Connext
مراحل وصل کردن کیف پول

حال در این مرحلۀ استفاده از پروتکل بریج Connext مبلغ و کارمزد را چک کرده و در کادری که نمایان می‌شود Confirm Swap را انتخاب و سپس تراکنش را در کیف پول متامسک خود تأیید کنید. نکته: اگر از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده می‌کنید، باید تراکنش را پس از تأیید در متامسک در دستگاه سخت‌افزاری هم تأیید کنید.

پروتکل بریج Connext
مراحل ارسال دارایی از طریق پروتکل بریج Connext

در این بخش، یک پنجرۀ نمایش پیشرفت با این پیام نشان داده می‌شود: Sign to Claim Funds. روی آن کلیک کرده و در متامسک (و نیز سخت‌افزار، البته اگر از آن استفاده می‌کنید) تأییدش کنید.

متصل کردن کیف پول

این ادعا باید فوراً موفقیت‎آمیز باشد و در اینجا متوجه شبکه‌ای می‌شوید که آن را برای تأمین مالی شدن با توکن‌هایتان بریج کرده‌اید. این یک فرایند سریع بود و روند انتقال ETH کمتر از 5 دقیقه طول می‌کشد.

شما می‌توانید از هر یک از 17 شبکۀ موجود بریج بزنید – می‌توانید از Optimism به Arbitrum یا Ethereum Mainnet بریج بزنید و حتی زنجیره‌های L1 مانند BNB Chain را تغییر دهید – استفاده از پروتکل Connext برای انتقال دارایی‌هایتان در هر مسیر ارائه شده چند دقیقه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید : آپتیمیزم (Optimism) یا آپتیمیسم چیست؟ با این شبکه و توکن OP بیشتر آشنا شوید

نحوۀ کار

زیرساخت‌های پروتکل بریج Connext امکان فعالیت میان زنجیره‌ای را فراهم می‌کنند. خواه این کار از طریق بریج کردن وجوه باشد یا فعال‌کردن اپلیکیشن‌های میان زنجیره‌ای که به نام xApps مشهورند.

روش ارتقای پروتکل آماروک Connext کاملاً به Hop شبیه است – در آنجا روترهایی وجود دارند که توکن‌ها را به‌سوی کاربر در زنجیرۀ مقصد ارسال کرده و سپس وجوه خود را از استخر نقدینگی پس می‌گیرند. در نهایت، این انتقال دسته‌ای با سرعت پایین‌تری انجام می‌شود.

در آماروک، Connext با Nomad که یک پروتکل ارتباطی میان زنجیره‎ای مطلوب است، شریک می‌شود.

پروتکل آماروک چهار بازیگر اصلی را تعیین می‌کند: (1) کاربر، (2) روتر Connext، (3) به‌روزرسانی Nomad و (4) Nomad Watcher.

در اینجا بازیگران بیشتری وجود دارند، اما فعلاً کاری با آنها نداریم.

پروتکل Connext
پروتکل بریج Connext

بررسی نمودار گردش کار پروتکل بریج Connext

اکنون در این قسمت، نمودار ساده‌شدة گردشکار و نحوۀ همکاری این بازیگران در پروتکل بریج Connext را بررسی می‌کنیم:

1. کاربر (در اینجا او را آلیس می‌نامیم) تراکنشی را به قرارداد هوشمند Connext در زنجیرۀ مبدأ می‌فرستد که به روترهای Connext پیام می‌دهد که کاربر قصد بریج کردن دارد.

2. یک روتر Connext ، در آنجا چندین روتر وجود دارد، تراکنش آلیس از جمله دستورالعمل‌ها را خواهد دید. روتر مبلغ موردنظر را پس از کسر کارمزد برای آلیس در زنجیرۀ مقصد ارسال می‌کند. حال آلیس هیچ مشکلی ندارد، اما روتر چگونه پول را پس می‌گیرد؟

3. قرارداد هوشمند Connext در پس‌زمینه و در زنجیرۀ منبع، وجوه آلیس را به قرارداد هوشمند Nomad  ارسال می‌کند. قرارداد هوشمند Nomad  چندین تراکنش را با هم و در یک به‌روزرسانی به شکل درخت مرکل (merkle tree) دسته‌بندی می‌کند. سپس، ریشۀ درخت را Nomad Updater امضا می‌کند.

بیشتر بخوانید : حمله هکرها به پل توکنی نوماد (Nomad)؛ 190 میلیون از سرمایه های پروژه به سرقت رفت

4. پس از امضا، به‌روزرسانی به زنجیرۀ مقصد و به یک قرارداد هوشمند Nomad دیگر فرستاده می‌شود. اکنون، Nomad Watcher  سی دقیقه فرصت دارد تا در صورت تقلبی بودن این به‌روزرسانی مداخله کند. watcher می‌تواند حالت مبدأ (at home) را با حالت امضا شده مقایسه کرده و تقلب را [در صورت وجود] تشخیص دهد.

5. اگر خیچ تقلبی وجود نداشته باشد، روتر Connext پس از اثبات ارسال کردن توکن‌ها در مرحلۀ 2 برای آلیس، می‌تواند در زنجیرۀ مقصد توکن‌های خود را مطالبه کند. روترهای Connext برای شرکت در شبکه و در ازای به‌دست‌آوردن یک سهم نسبی از کار از شبکه باید توکن‌هایی ($NEXT) را سرمایه‌گذاری کنند.

NEXT با اطمینان از اینکه تمام روترها به قوانین یکسانی در مورد سفارش تراکنش منصفانه (fair transaction ordering) پایبند هستند، شبکه را در حال اجرا نگه می‌دارد و در صورت نقض این قوانین، NEXT روتر کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

فهرست وسیع شبکه‌های Connext احتمالاً همچنان درحال‌رشد است و با کمک آن می‌توانید بدون ارائۀ هیچ فرضیۀ اعتماد (trust assumption) جدید، به‌سرعت و با هزینه‌ای کم بریج کنید. اگر به دنبال یک پروتکل امن و بدون نیاز به اعتماد برای انتقال دارایی‌هایتان می‌گردید، پروتکل بریج Connext را امتحان کنید.

اما آنچه در پروتکل Connext به صورت خلاصه عبارتند از :

1. به آدرس bridge.connext.network بروید.

2. کیف پول متامسک خود را متصل کنید.

3. شبکه‌ای را که می‌خواهید دارایی‌هایتان را به آنجا یا از آنجا انتقال دهید، انتخاب کنید.

4. دارایی مورد نظرتان برای انتقال را انتخاب کنید.

5. روی «Swap» و سپس «Confirm Swap» کلیک و تراکنش‌ها را در متامسک (و کیف پول سخت‌افزاری، البته درصورتی‌که از آن استفاده می‌کنید) امضا کنید تا انتقال شروع شود.

6. روی “Sign to Claim Funds” کلیک کنید و سپس، تمام!

درحالی‌که بریج‌های زیادی در این حوزه ایجاد شده‌اند، آنهایی که به امنیت بیشتر اهمیت دهند، جایگاه بهتری خواهند داشت.

و اینگونه از اتصال مسیر خود به web 3 لذت ببرید! نظرات و پیشنهادات خود در استفاده از این بریج را با ما در میان بگذارید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان