آموزش گام به گام معامله NFT ؛از خرید تا فروش

خانهآموزش هاآموزش گام به...

آنچه می‌خوانید...

بر کسی پوشیده نیست که در مدتی که بازار صعودی بود، معامله NFT های محبوب مانند کریپتوپانکس (CryptoPunks) و بورد ایپ (Bored Apes) حجم زیادی از سود را برای بسیاری از افراد به همراه داشت. بنابراین، ممکن است شما هم وسوسه شده باشید و به فکر امتحان شانس خود در این سرمایه‌گذاری «احتمالاً» سودآور باشید.

اما آیا توکن‌های غیرمثلی ارزش سرمایه‌گذاری در بازار نزولی را دارند؟ کجا می‌توانید پروژه‌های NFT را پیدا کنید؟ چه بازاری را باید انتخاب کنید؟ ما نکات مهمی در مورد NFT ها، از اصول معامله NFT گرفته تا پلتفرم‌ها و ابزار NFT را گردآوری کرده‌ایم. در این مقاله از فکت کوینز، یاد می‌گیرید که چگونه معامله NFT را شروع کنید و چه مراحلی را برای کسب سود در این بازار پشت سر بگذارید.

- Advertisement -

معامله NFT چیست؟

معامله NFT فرآیند خرید توکن‌های غیرمثلی و فروش آن‌ها با قیمت بالاتر در مدت کوتاه یا حتی سال‌ها بعد است. می‌توانید آنها را در بازارهای ثانویه مانند سوپرریر (SuperRare)، اوپن سی (OpenSea)، رریبل (Rarible)، نیفتی گیت وی (Nifty Gateway) و غیره خریداری کنید.

توکن غیرمثلی (NFT) چیست؟

توکن‌های غیرمثلی (NFT) دارایی‌های دیجیتالی هستند که مالکیت اقلام ملموس یا نامشهود منحصربه‌فردی را نشان می‌دهند. این اقلام ممکن است هنر دیجیتال، هنر ملموس، املاک مجازی، اقلام درون بازی، کلکسیون‌های ورزشی، موسیقی و ویدئو باشند. مردم NFTها را روی بلاک چین مینت (Mint)‌ می‌کنند و به صاحبان آن حقوق مالکیت انحصاری می‌دهند. این بدان معناست که در هر زمان فقط یک مالک NFT می‌تواند وجود داشته باشد.

معامله NFT

هدف معامله‌گران NFT کسب سود است، اما کسب سود همیشه تضمین نمی‌شود. دقت زیاد و داشتن یک استراتژی مناسب، برای افزایش شانس موفقیت شما در معامله NFT بسیار ضروری است. به طور مثال بسیاری از NFT های محبوبی که برای فروش مجدد قرار داده شده‌اند عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌اند؛ NFT توییت جک دورسی که در سال 2021 به قیمت 2.9 میلیون دلار فروخته شد، در زمانی که در سال 2022 به حراج گذاشته شد، پیشنهادهای قیمتی بالایی نداشت. بالاترین پیشنهاد برای این NFT در زمان بسته شدن حراج حدود 280 دلار بود. بنابراین واضح است که انجام تحقیقات کامل و توانایی «خواندن» بازار برای موفقیت بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام ساخت NFT در کاردانو

نحوه شروع معامله NFT

شروع معاملات NFT نسبتاً ساده است، اما این فرآیند به پشتکار زیادی نیاز دارد. بیایید نگاهی به هر مرحله آن بیاندازیم.

درباره NFTهای بازار تحقیق کنید

توکن‌های غیر مثلی زیادی در بازار وجود دارد، بنابراین باید وقت کافی را صرف تحقیق در مورد آنها کنید. NFTها در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند کلکسیون‌ها، بازی‌ها، متاورس، هنر و ابزارهای کاربردی قرار می‌گیرند. بر اساس تحقیقات خود، می‌توانید NFT‌های حوزه‌ای که به آن علاقه‌مند هستید را انتخاب کنید.

همچنین، تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید NFT را از یک فرد، مانند یک هنرمند، یا از شرکتی که پروژه NFT را اجرا می‌کند، خریداری کنید یا خیر. اگر به NFTهای افراد خاص علاقه دارید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا آنها در حوزه خود شهرت خوبی دارند؟
  • آیا برای کیفیت کار آنها ارزش قائل هستید؟
  • آیا سایر کاربران برای کیفیت کار این خالق ارزش قائل هستند؟
  • آیا قبلاً NFT فروخته‌اند؟
  • ارزش فروش مجدد NFTهای آنها چقدر است؟
  • NFTهای خود را کجا ساخته‌اند؟
  • کار آنها قبل از ورود به NFT چه بود؟
  • آیا آنها هنگام فروش NFT های خود حق چاپ آثار خود را حفظ می‌کنند؟

اگر پروژه‌های NFT را ترجیح می‌دهید، باید بدانید که کدام شرکت‌ها NFT‌ها را ایجاد می‌کنند و هر پروژه را به صورت عمیق بررسی کنید. برخی از موارد کلیدی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • تیم پروژه؛ درباره پیشینه شغلی آنها در پلتفرمی مانند لینکدین تحقیق کنید.
  • چه مدت است که این شرکت NFT ایجاد کرده است.
  • آنچه مردم در مورد پروژه می‌گویند. می‌توانید این کار را با رفتن به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آن و جستجوی اخبار مربوط به پروژه در گوگل انجام دهید.
  • نقشه راه پروژه
  • تعداد NFT های فروخته شده توسط پروژه
  • ارزش NFT های آنها
  • جامعه آنها چقدر فعال است
  • توکن آنها (البته اگر آنها داشته باشند). در مورد ارزش بازار توکن و اینکه آیا مزایایی برای دارندگان دارد تحقیق کنید.
  • مسائل کپی رایت. دریابید که آیا پروژه هنگام خرید NFT خود، حق چاپ را به خریداران منتقل می‌کند یا خیر.
  • ارزش فروش مجدد

NFT هایی را که انتخاب می‌کنید ارزیابی کنید

هنگام انتخاب یک NFT، کمیابی، مدت فعالیت، مطلوبیت، تعداد فروشندگان، ابزارهای کاربردی و بلاک چین آن را در نظر بگیرید. نوع بلاک چین مورد استفاده مهم است زیرا تعیین می‌کند که در هنگام انتقال NFT به خریدار، چقدر هزینه تراکنش پرداخت می‌کنید.

تحقیقات کافی را انجام دهید

فراموش نکنید که عملکرد کل بازار NFT را در چند ماه یا سال گذشته را ارزیابی کنید. پلتفرم‌هایی مانند NonFungible آمار ارزشمندی در مورد تعداد فروش، تعداد خریداران و فروشندگان منحصربه‌فرد و NFTهای برتر ارائه می‌دهند. این پلتفرم گزارش‌های فصلی را نیز منتشر می کند. آمار NFT نیز منبع ارزشمند دیگری است.

یک استراتژی معامله NFT ایجاد کنید

  1. پس از جمع‌آوری هرچه بیشتر اطلاعات در مورد NFT و بازار، ادامه دهید و یک استراتژی معاملاتی NFT ایجاد کنید. این استراتژی باید بر اساس میزان تحمل ریسک شما برای از دست دادن سرمایه باشد.
  2. علاوه بر این، تعداد و نوع NFT هایی که قصد خرید دارید را مشخص کنید. تحقیقات قبلی شما باید نشان دهد که آیا می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را با خرید NFT در دسته‌های مختلف گسترش دهید یا خیر.
  3. یک استراتژی معاملاتی خوب معامله NFT باید شامل جدول زمانی نیز باشد. زمانی که قصد دارید NFT های خود را بفروشید را به همراه قیمت آن مشخص کنید. شاخص‌های مختلف بازار را به عنوان سیگنال‌هایی که زمان فروش را نشان می‌دهند، فهرست کنید. همچنین، مشخص کنید که قصد دارید NFT های خود را در حراج بفروشید یا با قیمت ثابت.
  4. بازار NFT جوان است و ممکن است داده‌های زیادی وجود نداشته باشد که به شما در پیش‌بینی اتفاقات آینده کمک کند. بنابراین، یک استراتژی معاملاتی منعطف ایجاد کنید که بتواند با تغییرات بازار سازگار شود. علاوه بر این، پروژه NFT یا خالق فردی و بازار NFT را زیر نظر داشته باشید.
NFT چیست

استراتژی معامله NFT شما همچنین باید قابلیت‌های زیر را داشته باشند:

  1. شما باید در کف قیمت خریداری کنید. قیمت کف پایین‌ترین قیمت یک NFT است و به افزایش شانس شما برای فروش NFT با سود مناسب کمک می‌کند. با این حال، اگر مقدار زیادی پول نقد یا ارز دیجیتال در اختیار دارید، می‌توانید در سقف قیمت نیز خرید کنید. NFTهای با قیمت‌های بسیار بالا معمولاً خاص و گاهی پرطرفدار هستند، بنابراین ممکن است هنگام فروش آنها بازده خوبی از سرمایه اولیه خود دریافت کنید.
  2. NFT های کمیاب ارزش بیشتری دارند. سعی کنید NFTهای منحصربه‌فرد یا آنهایی را که بسیار کمیاب هستند خریداری کنید. به یاد داشته باشید که NFT های منحصربه‌فرد ساخته شده را با قیمت‌های پایین به سختی می‌توان پیدا کرد. از این رو، پروژه‌های جدید و امیدوارکننده برای خرید این NFT‌های نادر را در اوایل زمانی که قیمت‌ها مطلوب هستند، در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که شما فقط باید NFTهای بسیار پرطرفدار را بخرید.
  3. NFT هایی با تعداد کمتر فروشندگان همیشه مناسب‌تر هستند. ممکن است به دلیل رقابت کمتر، فروش آنها آسان‌تر باشد.
  4. به دنبال NFT یا NFT های دلخواه خود در بازارهای ثانویه مختلف بگردید. اگر در چندین بازار NFT فهرست شده است، قیمت ها را مقایسه کنید. ممکن است متوجه شوید که همان NFT در پلتفرم دیگری ارزان تر است و در هزینه شما صرفه جویی می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور ارزش واقعی NFT ها را بسنجیم؟

یک کیف پول ارز دیجیتال تهیه کنید

یک کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری NFTهای خود تهیه کنید. کیف پولی که انتخاب می‌کنید باید بر اساس بلاک چینی باشد که NFT بر روی آن ساخته شده است. به عنوان مثال، شما به یک کیف پول MetaMask برای NFTهای اتریوم و Solflare برای NFTهای سولانا نیاز دارید. به یاد داشته باشید که بازارهای NFT عمدتاً از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مثال، برای خرید NFT اتریوم به ETH نیاز دارید.

اگر قصد دارید NFT خود را نگه دارید، آن را در یک کیف پول سخت افزاری یا یک کیف پول آنلاین که به دلایل امنیتی به هیچ بازار NFT متصل نیست، ذخیره کنید. علاوه بر این، هرگز NFT های خود را در یک بازار متمرکز NFT مانند Binance NFT و Coinbase، جایی که کنترل شما محدود است، رها نکنید. کیف پول‌های غیر حضانتی را انتخاب کنید، که به شما امکان کنترل 100٪ روی کلیدهای خصوصی را می‌دهد.

به بازار NFT مورد نظر خود بروید و کیف پول خود را به آن وصل کنید. در مرحله بعد، برای NFTهایی که به آنها علاقه دارید پیشنهادهای قیمتی ارائه دهید. برای انجام این کار به طور موثر، سایر پیشنهادات را مطالعه کنید و پیشنهادی تنظیم کنید که شانس شما را برای برنده شدن در حراج افزایش دهد. همچنین اگر قیمت NFT را منصفانه می‌دانید و تمایلی به رقابت با سایر خریداران ندارید، می‌توانید NFT را با قیمت فعلی خریداری کنید.

NFT خود را در زمان مناسب بفروشید

NFT های خود را در زمان مناسب بفروشید. این بخش بسیار مهم است! موفقیت فروش شما به احساسات موجود در بازار بستگی دارد. فهرست کردن NFT خود در بازاری با تنها چند صد کاربر ممکن است ایده خوبی نباشد.

همچنین می‌توانید با ارائه تمام جزئیات لازم در مورد NFT، شانس خود را برای فروش افزایش دهید. علاوه بر این، زمانی را تعیین کنید که حراج بسته شود و قیمت کف را تعیین کنید. قیمت کف نشان‌دهنده کمترین مبلغی است که شما مایل به فروش در آن قیمت هستید. علاوه بر این، تنظیم یک حراج مناسب ممکن است نیاز به دقت بیشتری داشته باشد. شما نمی‌خواهید مدت حراج را خیلی طولانی یا خیلی کوتاه کنید. بنابراین، برای اندازه‌گیری جدول زمانی مناسب، کمی تحقیق کنید.

حراج‌ها تنها روش‌های فروش NFT نیستند. شما می‌توانید قیمت‌های ثابت مشخص کنید یا به هر نحوی قیمت را تنظیم کنید. بهترین روش فروش بستگی به این دارد که شما احساس کنید در چه شرایطی بهترین بازده را خواهد دشت. هیچ میانبر کپی برای معامله موفقیت‌آمیز NFT وجود ندارد.

انتخاب بهترین بازار معامله NFT

بازارهای NFT بیشتر و بیشتر در حال ظهور هستند، اما این بدان معنا نیست که همه برای نیازهای معاملاتی NFT شما مناسب هستند. در اینجا چند فاکتور مهم وجود دارد:

تعداد کاربران

تعداد کاربران در یک بازار تعیین می‌کند که با چه سرعتی می‌توانید NFT های خود را نقد کنید. OpenSea بزرگترین بازار NFT است که بیش از 1 میلیون کاربر فعال و 121 میلیون بازدیدکننده در ماه دارد. SuperRare و Rarible نیز پلتفرم‌های محبوبی هستند.

در زمان نگارش این مقاله، داده‌های 30 روزه در DappRadar نشان داد که بازارهایی با بیشترین تعداد معامله‌گران عبارتند از OpenSea، Magic Eden، Blur، X2Y2، Axie، AtomicMarket و NBA Top Shot.

توکن غیرمثلی

بلاک چین‌های پشتیبانی شده

بازارهای NFT از یک یا چند بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. در حالت اول ممکن است برای کاربرانی که می‌خواهند NFT ها را در بلاک چین‌های مختلف خرید کنند چندان مناسب نباشد. این مورد مخصوصاً زمانی است که بلاک چین پشتیبانی شده هزینه گس بالایی داشته باشد.

کارمزدهای پلتفرم

پلتفرم‌های NFT درصد معینی از قیمت فروش را در هر معامله دریافت می‌کنند. این هزینه خدمات است و از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، کارمزد اوپن سی 2.5٪ از قیمت فروش است، در حالی که Nifty Gateway 5٪ از قیمت فروش را می‌گیرد. بنابراین، هنگام انتخاب بازار، این را در نظر بگیرید.

پشتیبانی از NFT

برخی از پلتفرم‌ها مانند OpenSea از NFT ها در همه انواع پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر در یک دسته خاص تمرکز دارند. به عنوان مثال، SuperRare و MakersPlace تنها بازارهای مخصوص هنر NFT هستند و بیشتر به عنوان گالری‌های دیجیتال سطح بالا عمل می‌کنند. چنین پلتفرم‌هایی می‌توانند برای معامله‌گران NFT که می‌خواهند کلکسیونرهای هنری جدی را به جای کاربران عادی جذب کنند، ایده‌آل باشند.

شهرت NFT

به روز نگه داشتن اخبار و اطلاعات خود از بازارهای مختلف NFT می‌تواند نکات مهم بسیاری را برای شما آشکار کند. مثلاً، خبر اینکه Rarible در گذشته مشکلات امنیتی را تجربه کرده است که برخی از کاربران NFT خود را از دست داده‌اند، کاربران را در تصمیم‌گیری آگاه‌تر می‌کند.

حجم فروش

حجم فروش شاخص خوبی از سلامت معاملات پلتفرم است. به عنوان یک معامله‌گر NFT، باید قبل از شروع استفاده از هر بازاری، در مورد این داده‌ها تحقیق کنید. بر اساس DappRadar، برترین بازارهای NFT بر اساس حجم بر اساس داده های 30 روزه، OpenSea، Blur، X2Y2، MagicEden و LooksRare هستند.

گزینه‌های پرداخت

دارایی‌های دیجیتال عموما تنها روش‌های پرداختی هستند که توسط بازارهای NFT پشتیبانی می‌شود. با این وجود، چند پلتفرم مانند Binance NFT نیز آن را با پرداخت‌های فیات ادغام می‌کنند. بنابراین، شما می‌توانید یک پلتفرم با گزینه‌های پرداخت مناسب برای خود انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که بازارهای NFT می‌توانند اولیه یا ثانویه باشند. پروژه‌های NFT بازارهای اولیه NFT را ایجاد می‌کنند و به آن‌ها امکان کنترل قیمت‌گذاری و بازاریابی را می‌دهند. پس از فروش اولیه، NFT ها سپس به بازارهای ثانویه راه پیدا می‌کنند، جایی که خریداران به طور بالقوه آنها را برای کسب سود می‌فروشند. بنابراین، اگر در پروژه‌ای مینت اولیه و فروش NFT را از دست دادید، می‌توانید آن‌ها را روی پلتفرم‌های ثانویه خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: NFT بیت کوین چیست؟ مفهوم اوردینال (Ordinal) و نحوه خرید و فروش آن

از کجا معامله NFT را شروع کنم؟

معامله NFT یک تجربه شخصی است و شما باید بازار NFT را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنید. هرکسی باید از جایی شروع کند، چه با یک بازار متمرکز یا غیرمتمرکز.

  • کراکن (Kraken): Kraken اخیراً بازار جدید NFT خود را معرفی کرد. جالب‌تر از آن، می‌توانید NFT‌ها را بدون هزینه‌های گران گس که در بازارهای سنتی ارائه می‌شود، معامله کنید. Kraken از چندین بلاک چین پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد NFT ها را با چندین ارز دیجیتال خریداری کنید. اگر به دنبال راهی عالی برای شروع معامله هستید، کراکن بسیار مناسب است.
  • بایبیت (Bybit): Bybit از چندین بلاک چین برای معامله NFT پشتیبانی می‌کند. برای انجام معامله، آنها حتی کمیسیون پلتفرم صفر را نیز ارائه می‌دهند. شما همچنین می‌توانید Mystery Boxes را خریداری کنید. جعبه رمز و راز NFT حاوی یک NFT تصادفی بی نظیر در یکی از چهار سطح نادر است. شما می‌توانید جعبه رمز را هر زمان که بخواهید باز کنید یا بدون باز کردن، آن را برای سود بیشتر معامله کنید.
  • اوپن سی (OpenSea): OpenSea از لحاظ تاریخی بزرگترین بازار NFT از نظر حجم است. رابط کاربری معروف آنها ایجاد NFT ها را بسیار ساده و کارآمد می‌کند. آنها به طور موقت کارمزد پلتفرم خود را کم می‌کنند، بنابراین معامله‌گران جدیدی که می‌خواهند وارد این دنیای جدید شوند باید از این مزیت استفاده کنند.
  • بلر (Blur) – ایردراپ فصل 1 این بازار توجه زیادی را به بازار جدید Blur جلب کرده است. اگرچه ممکن است فصل اول را از دست داده باشید، فصل 2 نیز منتشر می‌شود. علاوه بر جوایز فصل 2، Blur هزینه‌های بازار صفر دارد. اگر به دنبال بازاری برای شروع معامله هستید، Blur یک راه عالی برای ورود به دنیای NFT است.
  • مجیک ادن (Magic Eden) – کاربران فقط 2٪ برای تراکنش‌های Magic Eden بدون پرداخت هزینه اضافی هنگام فروش یا خرید دریافت می‌کنند. علاوه بر کارمزدهای کمتر، Magic Eden در Solana راه‌اندازی شد، همچنین در بلاک چین اتریوم حضور دارد. این باعث می شود Magic Eden برای کلکسیونرها یا فروشندگانی که اولین بار وارد بازار می‌شوند عالی باشد.

خطرات معامله NFT

معامله NFT یک طرح برای سریع پولدار شدن نیست. این معاملات خطرناک هستند و باید با احتیاط رفتار کنید و قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات لازم را انجام دهید. هرگز از پول یا ارز دیجیتالی که نمی‌توانید از دست بدهید در این بازار استفاده نکنید. مهم است که به یاد داشته باشید که سود شما تضمین نشده است و احساسات بازار ممکن است بر ارزش NFT شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است مجبور شوید چند سال صبر کنید تا بتوانید NFT خود را نقد کنید.

سوالات متداول

معامله NFT چیست؟

معامله NFT فرآیند خرید توکن‌های غیرمثلی و فروش آن‌ها با قیمت بالاتر در مدت کوتاه یا حتی سال‌ها بعد است. می‌توانید آنها را در بازارهای ثانویه مانند سوپرریر (SuperRare)، اوپن سی (OpenSea)، رریبل (Rarible)، نیفتی گیت وی (Nifty Gateway) و غیره خریداری کنید.

چه مواردی را برای خرید NFT در نظر بگیریم؟

تیم پروژه؛ درباره پیشینه شغلی آنها در پلتفرمی مانند لینکدین تحقیق کنید.
چه مدت است که این شرکت NFT ایجاد کرده است.
آنچه مردم در مورد پروژه می‌گویند. می‌توانید این کار را با رفتن به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آن و جستجوی اخبار مربوط به پروژه در گوگل انجام دهید.
نقشه راه پروژه

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان