top banner adv

آپدیت شاپلا (Shapella) اتریوم چیست؟

آپدیت شاپلا (Shapella) اتریوم چیست؟
0
بازدید : 14728

سال 2023 به دلیل آپدیت شاپلا یک سال هیجان‌انگیز برای اتریوم خواهد بود. اتریوم که از دیرباز به‌عنوان یکی از نوآورانه‌ترین بلاک‌چین‌ها مورد ستایش قرار می‌گرفت، در طول تاریخ خود، محل به‌روزرسانی‌های متعددی بوده است که هدف آن ایمن‌تر و کارآمدتر کردن شبکه بوده است.

در طول سال گذشته، این بلاک چین به دلیل کاهش شدید قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، با مشکلات زیادی مواجه شده است. با این حال، ماه‌های اول سال جدید با سناریوی متفاوتی همراه شده است و باعث شده است که سرمایه‌گذاران دوباره به این رمزارز علاقه‌مند شوند و آن را به‌عنوان یک دارایی عالی به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند.

آپدیت شانگهای اتریوم چیست؟

در حالی که چندی پیش، اکثر سرمایه‌گذاران شروع به جستجوی راه‌هایی برای فروش آنچه از رمزارزشان باقی مانده بود، کردند، اکنون آنها به دنبال راه‌های جدیدی برای خرید اتریوم هستند. یکی از دلایل این علاقه جدید این است که انتظار می‌رود تغییرات زیادی در طول سال جاری در بلاک چین اتریوم رخ دهد. مهم‌ترین آنها آپدیت شانگهای است. اما این آپدیت چه تاثیری بر تراکنش‌های اتریوم و قیمت اتر خواهد گذاشت؟ با فکت کوینز همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بیت کوین کش (BCH) چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

آپدیت شاپلا (Shapella) اتریوم چیست؟

اگرچه آپدیت شانگهای در ابتدا برای مارس 2023 برنامه ریزی شده بود، تست‌های مداوم مانع از رسیدن بلاک چین به این مهلت می‌شود. این آپدیت اکنون به اوایل ماه آوریل موکول شده است. تست نهایی قرار بود در هفته‌های آخر مارس، حدود 21 ام برگزار شود، اما در حال حاضر برای 14 مارس برنامه‌ریزی شده است. با این حال، امکان اجرای آپدیت در اولین ماه بهار وجود ندارد و آپدیت واقعی نیز چند هفته بعد منتشر خواهد شد.

این شبکه آزمایشی آخرین تست‌نت قبل از انتشار هارد فورک روی شبکه اصلی خواهد بود. به این ترتیب، محتمل‌ترین تاریخ برای انتشار به‌روزرسانی شانگهای هفته اول آوریل است.

تاریخ مشخصی هنوز مشخص نشده است و باید در جلسه بعدی توسعه‌دهندگان در 16 مارس تصمیم‌گیری شود. البته اگر همه‌چیز در شبکه آزمایشی گورلی (Goerli) به خوبی پیش برود، اما هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و توسعه دهندگان معتقدند همه‌چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت.

آپدیت شاپلا اتریوم چیست؟

آپدیت شانگهای عمدتاً مسئول بخش اجرایی بلاک چین است، در حالی که آپدیت کاپلا (Capella) مسئول مدل اجماع خواهد بود. به این ترتیب، آپدیت شاپلا (Shapella) پدیدار شد که شامل هر دو آپدیت حیاتی است. با این حال، تریدرها این تغییر را گیج کننده می‌دانند. این عمدتا به این دلیل است که در ماه گذشته نام شانگهای به طور مداوم استفاده شده است.

آپدیت شاپلا

پروتکل اتریوم شامل دو لایه اجرا (Execution) و اجماع (Consensus) است. برای درک بهتر این سیستم، باید به نحوه عملکرد شبکه قبل از مرج (Merge)، یعنی آپدیت قبلی، نگاه بی اندازید. سیستم قدیمی اثبات کار (POW) از یک لایه کاربردی (اپلیکیشن) استفاده می‌کرد. با این حال، زمانی که بلاک چین به روش گواهی سپرده یا اثبات سهام (POS) تغییر کرد، توسعه‌دهندگان در ابتدا برنامه‌ریزی کردند که لایه اجماع را ارتقا دهند.

با این حال، این کار بسیار پیچیده بود و درنتیجه، این دو با هم ادغام شدند، از این رو این آپدیت مرج (به معنی ادغام) نام گرفت. عملکردهای مختلف این دو لایه به بلاک چین کمک می‌کند تا کارآمدتر عمل کند. لایه اجرا میزبان قراردادها و پروتکل‌های هوشمند است، در حالی که لایه اجماع تضمین می‌کند که همه اعتبارسنج‌ها از قوانین به طور دقیق پیروی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) چیست؟

حساب‌های هوشمند اتریوم

اتریوم یکی از پیشروان فناوری بلاک چین است. برنامه‌های متعددی که روی این شبکه بلاک چینی وجود داشته است، ازجمله توکن‌های NFT و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز، محققان را به این باور رسانده است که تأثیر بلاک چین فراتر از دنیای مالی دیجیتال خواهد بود. بسیاری بر این باورند که این فناوری به زودی برای تقویت زنجیره‌های تامین و همچنین ایجاد پیوندهای قوی‌تر با مشتریان و کمک به مبارزه با تقلب استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید : استخراج نقدینگی (Liquidity Mining)‌ چیست؟

انتظار می‌رود این ویژگی (حساب هوشمند) بازیابی کیف پول‌های گم‌شده را آسان‌تر کند. این یک مشکل مرسوم در محیط ارز دیجیتال است، زیرا سرمایه‌گذاران اغلب کلیدهای خود را گم می‌کنند. بلاک چین اتریوم همچنین قابلیتی به نام «چکیده حساب» (Account Abstraction) را به کار گرفته است که در صورت گم‌شدن کلیدها یا دسترسی هکرها به حساب شما، بازیابی ارز دیجیتال شما را آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید : متاورس (Metaverse) یا جهان دیجیتال چیست؟

دستیابی به این به‌روزرسانی نسبتاً ساده بوده است، زیرا تنها چیزی که نیاز بود اضافه کردن یک قرارداد هوشمند اضافی بود. به این ترتیب، هیچ تغییری در کدهای برنامه‌نویسی یا ویژگی‌های اساسی اتریوم اعمال نشده. تنها کاری که انجام شد اضافه کردن یک لایه اضافی به لایه شبکه اصلی بلاک چین بود. با این حال، هدف نهایی این است که چکیده حساب به بخشی از پروتکل اولیه تبدیل شود.

از این نظر، کیف پول‌های دیجیتال به حساب‌های قرارداد هوشمند واقعی تبدیل می‌شوند. این امر باعث می‌شود که ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال کاربرپسندتر شود و از استفاده بیشتر از کلیدها جلوگیری شود. برآوردها نشان می‌دهد که تقریباً 20٪ از کل اترهای (ETH) در گردش به دلایل مختلف برای همیشه از بین رفته است.

بیشتر بخوانید : احراز هویت دوعاملی و انواع آن

بیشتر بخوانید: ویتالیک بوترین خالق اتریوم کیست؟

بیشتر بخوانید : آینده ییلد فارمینگ (Yield Farming)؛ خطرات ییلد فارمینگ (کشت سود)

پیش‌بینی قیمت اتریوم پس از آپدیت شاپلا

قیمت‌ها در دنیای بلاک چین، قبل از هر چیز، به دلیل نوساناتشان شناخته می‌شوند. این عمدتاً به دلیل این است که رمزارزها کاملاً غیرمتمرکز هستند. این بدان معنی است که ارزش آنها به سطح عرضه و تقاضا بستگی دارد. با این حال، با توجه به اینکه رمزارزها به طور فزاینده‌ای وارد جریان عمومی شده‌اند، در برابر تغییرات در بازارهای سنتی نیز آسیب‌پذیرتر شده است. ازنظر مالی، سال 2022 یکی از چالش‌برانگیزترین سال‌ها در بازارهای مالی بوده و این امر در بازار ارزهای دیجیتال نیز احساس شده است. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران به دقت تغییرات رخ داده در بازار را مشاهده می‌کنند.

جمع بندی

آپدیت شانگهای، که امکان برداشت سپرده یا همان استیک ETH را فراهم می‌کند، بسیاری را در مورد تأثیر احتمالی آن بر قیمت‌ها نگران کرده است. این امر در مورد آپدیت شاپلا نیز صدق می‌کند. سرمایه‌گذاران نگران‌اند که برداشت سپرده‌های اتریوم به ریزش بازار منجر شود و این به نوبه خود بحران جدیدی در بازار ایجاد کند. با این حال، تحلیلگران ادعا کرده‌اند که بعید است قیمت سقوط کند. این عمدتا به این دلیل است که حجم ETH های برداشت شده احتمالاً بسیار کمتر از انتظار سرمایه‌گذاران خواهد بود.

سوالات متداول

آپدیت شاپلا چیست؟

آپدیت شانگهای مسئول بخش اجرایی بلاک چین و آپدیت کاپلا مسئول مدل اجماع خواهد بود. به این ترتیب، آپدیت شاپلا پدیدار شد که شامل هر دو آپدیت است

آپدیت Shapella چه زمانی انجام خواهد شد؟

هارد فورک Shapella در ساعت 22:27:35 UTC در 12 آوریل، در ایپاک 194048 انجام می‌شود.

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x