آکالا نتورک (Acala Network)؛ موتور محرک شبکه پولکادات

خانهآموزش هاآلت کوین هاآکالا نتورک (Acala...

آنچه می‌خوانید...

آکالا نتورک (Acala Network) یک بازیگر اساسی برای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اکوسیستم پولکادات به شمار می‌رود. این پروتکل محصولات و خدمات مختلف حوزه دیفای ازجمله وام، استقراض و سهام را ارائه می‌دهد. شبکه مالی آکالا موجب بهبود تجربه کاربران پولکادات، حداقل شدن هزینه گس و افزایش امکان مقیاس‌پذیری کلی آن خواهد شد.

این برنامه مالی از دو پروتکل اصلی هوما (Homa) و هونزون (Honzon) استفاده می‌کند. هوما یک پروتکل نقدینگی ارز دیجیتال و هونزون یک پروتکل استیبل کوین متقابل زنجیره‌ای است. شبکه آکالا همچنین صرافی غیرمتمرکز (AMM) و ساختار حاکمیت غیرمتمرکز خود را طراحی کرده که بر یک دارایی حاکمیتی و ابزار بومی یعنی ارز دیجیتال ACA متکی است. برای شناخت این شبکه با فکت کوینز همراه باشید.

- Advertisement -

آکالا نتورک چیست؟

شبکه آکالا یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز حوزه دیفای است که برای اکوسیستم پولکادات ساخته می‌شود. این شبکه برای میزبانی مجموعه‌ای از برنامه‌های مالی از فناوری قراردادهای هوشمند، عملکردهای زنجیره‌ای متقابل و پروتکل‌های امنیتی قوی استفاده می‌کند.

آکالا همچنین با اتریوم سازگار است، به این معنی که برنامه‌های کاربردی آن می‌توانند قابلیت همکاری بین پولکادات و اتریوم را فراهم کنند. شبکه آکالا بر اساس چارچوب بلاکچین خاص پولکادات یعنی سابستریت (Substrate)، به عنوان یک پاراچین در زنجیره رله پولکادات عمل می‌کند.

آکالا نتورک مجموعه‌ای از محصولات مالی را ارائه می‌دهد که به شرح زیر هستند.

  • یک استیبل کوین چندجانبه (aUSD) که توسط دارایی‌های دیجیتال و از طریق پروتکل هونزون پشتیبانی می‌شود.
  • یک مشتق شرط‌بندی غیرقابل‌اعتماد (L-DOT) که از طریق پروتکل نقدینگی ارز دیجیتال هوما پشتیبانی می‌شود.
  • صرافی غیرمتمرکز (DEX) و بازار ساز خودکار (AMM)

هر سه مورد از هزینه‌های گس پایین استفاده می‌کنند که می‌توان آن را با استفاده از انواع دارایی‌های دیجیتال پرداخت کرد. آکالا دسترسی کاربران به این خدمات را از طریق شبکه آزمایشی خود به نام ماندالا (Mandala) ارائه می‌کند. این پلتفرم درنهایت با تحقق کامل پاراچین پولکادات به شبکه اصلی و زنده آن تبدیل می‌شود.

آکالا نتورک چیست

ماشین مجازی آکالا نتورک

شبکه آکالا ماشین مجازی سازگار با اتریوم (VM) خود به نام آکالا (EVM) را هم ساخته است. این کار برای کمک به توسعه‌دهندگان در ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) صورت می‌گیرد. این برنامه‌های غیرمتمرکز به زبان کدگذاری قرارداد هوشمند اختصاصی اتریوم یعنی سالیدیتی (Solidity) و برای برش دارایی‌ها مشابه با استاندارد ERC-20 عمل می‌کند.

این ویژگی یک جنبه کلیدی از قابلیت‌های ارائه شده توسط آکالا نتورک برای استخراج دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود. دارایی‌های قابل‌ضرب آکالا شامل ارزهای دیجیتال غیربومی مانند DOT و renBTC و ارزهای دیجیتال بومی Acala Network یعنی ACA و aUSD هستند.

تراکنش‌هایی که در ماشین مجازی سازگار با اتریوم آکالا EVM صورت می‌پذیرند به بلوک‌های زنجیره سابستریت تبدیل می‌شوند. بنابراین می‌توان آن‌ها را از طریق برنامه‌های غیرمتمرکز پولکادات امضا کرد تا به یک فرمت قابل خواندن در زنجیره اتریوم تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: هکرها به شبکه آکالا حمله کردند؛ سقوط قیمت استیبل کوین aUSD

ماشین مجازی آکالا نتورک

اهداف و مزایای آکالا نتورک

شبکه آکالا برای تحقق چندین هدف مختلف طراحی و ساخته شده است. اولین مورد از این اهداف را می‌توان ایجاد یک ارز دیجیتال سالم، پایدار و غیرمتمرکز (aUSD) دانست. این ارز دیجیتال برای انتقال ارزش بدون مرز در داخل اکوسیستم پولکادات ایجاد گردید.

علاوه بر این، آکالا نتورک قصد دارد یک شبکه استیبل کوین بسیار امن و قابل تعامل را هم در خود جای دهد. عملکرد این استیبل کوین برای خدمت به هدفی گسترده‌تر یعنی ارائه پولکادات با یک بلوک واحد برای خدمات مالی باز و یک اکوسیستم دیفای ذاتی است. این استیبل کوین می‌تواند از طریق وثیقه به اکوسیستم دیفای اتریوم و حتی فراتر از آن متصل شود.

آکالا نتورک در راستای دستیابی به اهداف فوق و برای حفظ امنیت بالا با استفاده از مکانیسم امنیتی مشترک با پولکادات ساخته شده است. این معماری با تعهد به تقویت عدم تمرکز و مقاومت در برابر سانسور از طریق چارچوب اکوسیستم کنسرسیوم و مدل انتشار ارزهای دیجیتال همراه است.

درنهایت، Acala Network بر روی حکمرانی عادلانه و قابلیت ارتقاء پیشرفته تمرکز دارد. این کار از طریق ارز دیجیتال بومی آن یعنی ACA امکان‌پذیر می‌شود که از ارتقاهای بدون فورک و بدون اختلال بهره می‌برد.

اهداف و مزایای آکالا نتورک

کاربردهای ارز دیجیتال آکالا نتورک

ارز دیجیتال آکالا دارایی اصلی شبکه آن است و چندین کاربرد و مکانیسم‌های حاکمیتی را در اکوسیستم گسترده‌تر آکالا تسهیل می‌کند. رمز ارز آکالا می‌تواند برای پرداخت هزینه تراکنش‌های شبکه و کارمزدهای وام‌های دلاری در هنگام استفاده از هونزون و هزینه‌های جریمه در هنگام انحلال سرمایه استفاده شود.

کاربر می‌تواند این هزینه‌های مختلف پلتفرم را با دلار آمریکا پرداخت کند که متعاقباً از طریق ویژگی مبادله داخلی پروتکل به ارز دیجیتال آکالا مبادله می‌شوند. ارز دیجیتال آکالا برای پرداخت هزینه‌های پلتفرم سوزانده می‌شود و عرضه این دارایی برای همیشه کاهش می‌یابد. ارز دیجیتال آکالا همچنین در هنگام انحلال سرمایه در فضای پلتفرم نیز سوزانده می‌شود.

به نظر می‌رسد ارز دیجیتال آکالا نقش مهمی را در مدیریت پلتفرم ایفا خواهد کرد. زیرا آکالا نتورک قصد دارد یک رویکرد تمرکززدایی تدریجی و چندمرحله‌ای را اجرا کند. بنیاد آکالا می‌تواند رویکرد حاکمیت مبتنی بر همه‌پرسی بلاکچین را به شکل غیرمتمرکزتری تغییر دهد.

ارز دیجیتال آکالا برای پیشنهاد اصلاحات شبکه، تعدیل پارامترهای ریسک بالقوه و حتی به عنوان یک راه‌حل احتیاطی در نتیجه سقوط قیمت ناگهانی دارایی‌های تحت وثیقه استفاده می‌شود. ارز دیجیتال آکالا در صورت سقوط قیمت‌ها به طور خودکار در بازار فروخته می‌شود تا به افزایش سرمایه آکالا نتورک کمک کند.

کاربردهای ارز دیجیتال آکالا نتورک

استیبل کوین هونزون

پروتکل استیبل کوین هونزون از دلار آکالا نتورک (aUSD) استفاده می‌کند که با نسبت 1 به 1 با دلار آمریکا تعیین شده است. این پیوند از طریق تعادل عرضه و تقاضا، الگوریتم مدیریت ریسک خودکار، حاکمیت جامعه و مشوق‌های تشکیل دهنده هسته هونزون به دست می‌آید.

این پروتکل از اکوسیستم مالی میکردائو (MakerDAO) الهام گرفته شده است که با افزایش بدهی وثیقه‌ای خود به عنوان یک پیشگام دیفای در اتریوم به بدنامی دست یافت. پروتکل هونزون از یک موتور CDP برخوردار است که به عنوان مدیریت ریسک جامع، سیستم فروش اضطراری و تصفیه‌کننده عمل می‌کند.

استیبل کوین‌های عرضه شده در شبکه آکالا مانند aUSD طوری طراحی شده‌اند که پس از انتخاب آکالا از طریق فرآیند انتخاب اسلات پاراچین به شکل 100 درصدی به تمام بلاکچین‌های داخل شبکه پولکادات قابل‌انتقال باشند. انتخابات پاراچین آکالا نتورک قرار است نقدینگی و پذیرش aUSD در اکوسیستم پولکادات را تقویت نماید. همچنین احتمال دارد این دارایی را در آینده بر روی شبکه‌های بلاکچین خارجی نیز عرضه کند.

اسیتیبل کوین هونزون آکالا نتورک

CDP چیست؟

موتور CDP خطرات سرمایه‌گذاری کاربر را با در نظر گرفتن نسبت‌های وثیقه و انحلال پروتکل، مدیریت می‌کند. هونزون علاوه بر موتور CDP از یک اوراکل برای داده‌های خوراک قیمت فوری از طریق Chainlink و یک صندوق ارزی نیز استفاده می‌کند. این صندوق ارزی انواع مختلفی از دارایی‌های کاربر مانند aUSD، آکالا و دارایی‌های وثیقه شده مانند بیت کوین، اتریوم و دات را در خود جای می‌دهد.

خزانه آکالا به صرافی غیرمتمرکز آکالا و از طریق پل‌هایی به سایر شبکه‌های بلاکچین مانند پولکادات، اتریوم و بیت کوین متصل می‌شود.

نحوه عملکرد CDP

هنگامی که یک کاربر در ارزهای دیجیتال مانند پولکادات، بیت کوین، اتریوم یا سایر آلت کوین‌ها سپرده‌گذاری می‌کند، درواقع یک CDP یا وضعیت بدهی وثیقه شده باز کرده است. فرآیند CDP به طور کلی به شرح زیر عمل می‌کند.

  • سپرده‌گذاری وثیقه: کاربر، ارز دیجیتال خود را به پروتکل واریز می‌کند. فقط یک نوع دارایی می‌تواند برای ایجاد یک CDP جدید در یک زمان وثیقه شود. این دارایی به عنوان وثیقه در یک CDP قفل می‌شود.
  • باز کردن CDP و قرض گرفتن aUSD: کاربر سپس مقدار مشخصی از aUSD را قرض می‌گیرد. این مقدار نمی‌تواند از ارزش کل ارز دیجیتالی که در ابتدا به CDP سپرده شده است، بیشتر باشد. تا زمانی هم که وام به دلار بازپرداخت نشود، وثیقه قابل برداشت نیست.
  • بازپرداخت aUSD: وقتی کاربر CDP خود را می‌بندد، باید مقدار مورد نیاز دلار را برای بازپرداخت مانده بدهی و پرداخت هزینه پایداری کمی به شکل ارز دیجیتال آکالا یا aUSD واریز کند.
  • بستن CDP: هنگامی که پروتکل توانست کارمزد ثبات و دلار معوقه را با موفقیت دریافت کند، سپرده‌گذار می‌تواند وثیقه خود را پس بگیرد و CDP بسته می‌شود.
آینده آکالا نتورک

پروتکل هوما و آینده آکالا نتورک

آکالا نتورک یک اکوسیستم متنوع است که محصولات و خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌کند. به عنوان مثال، پروتکل هوما برای کمک به حل عدم نقد شوندگی گسترده دارایی‌های سهامداران طراحی شده است. هوما به طور خاص برای تبدیل دارایی‌های سهام در آکالا به ارزهای دیجیتال کارایی دارد.

این پروتکل با ایجاد دارایی‌های متناظر ساخته شده است. یعنی هوما علاوه بر سرمایه‌گذاری می‌تواند برای استفاده در سایر برنامه‌های دیفای، مشابه شیوه‌های نقدینگی در اکوسیستم اتریوم نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال، یک شبکه مشابه با آکالا با نام شبکه کارورا (Karura Network) نیز طراحی شده است تا به مرکز دیفای در شبکه کوزاما تبدیل شود. کوزاما خود نسخه موازی شبکه پولکادات است که به صورت آزمایشی ساخته و بهینه می‌شود.

آکالا نتورک از جولای 2021 به این سو هنوز در مرحله توسعه آزمایشی شبکه خود قرار دارد. اما این پلتفرم توانست تا در اکوسیستم پولکادات مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد. انتظار می‌رود تا Acala Network در سال 2022 به طور کامل بر روی شبکه اصلی پولکادات راه‌اندازی شود.چندی پیش خبری مبنی بر هک شبکه آکالا و بروز مشکلی در استخر iBTC-aUSD آکالا منجر به سقوط 99 درصدی استیبل کوین آن شد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان