کاهش عرضه جدید اتریوم پس از مرج؛ آیا این دارایی ضد تورمی خواهد شد؟

خانهاخبارکاهش عرضه جدید...

آنچه می‌خوانید...

به روزرسانی مرج اتریوم تغییرات زیادی را در رابطه با صدور پویای توکن های اتریوم ایجاد کرده و شاهد صورت گرفتن بسیاری از اتفاقاتی هستیم که تحلیلگران پیش از به روزرسانی از رخ دادن آنها صحبت می‌کردند. با این حال همچنان نکات ظریفی باقی مانده که نیاز به شفاف سازی دارند. یکی از این نکات ضد تورمی شدن اتریوم و موجودی آن است.

اتریوم همچنان ضد تورمی نیست

بنابر داده های ultrasound.money، میزان اتریوم در گردش از زمان تکمیل مرج 5990 توکن افزایش داشته است. در زمان نگارش این مطلب و با قیمت فعلی، ارزش این توکن ها 8 میلیون دلار خواهد بود.

- Advertisement -

با وجود این افزایش نباید گفت که مرج تاثیری در زمینه موجود در گردش اتریوم نداشته است چرا که صدور فعلی توکن ها نسبت به زمان قبل از به روزرسانی و در مدل اثبات کار کاهش زیادی داشته است. به صورتی که قبل از مرج در همین مدت 112 هزار توکن صادر می‌شد. گفتنی است که نرخ صدور اتریوم پس از مرج از بیت کوین نیز بسیار پایین تر است. بیت کوین نرخ صدور 6.25 توکن در هر ده دقیقه را دارد.

صدور ETH چگونه کار می‌کند؟

صدور اتریوم به دو متغیر سوبسید بلاک ها و نرخ توکن سوزی وابسته است. سوبسید بلاک نمایانگر تمامی اتریوم هایی است که از هر بلاک تولید شده‌اند که پس از مرج نرخ تولید آنها به هر 12 ثانیه یکبار رسیده است. سایز این سوبسید نیز به میزان اتریوم های استیک شده در شبکه بستگی دارد. با نرخ استیک فعلی، حدود 1700 توکن اتریوم روزانه به استیک کنندگان پاداش تعلق می‌گیرد.

نرخ توکن سوزی نیز به میزان اتریوم هایی گفته می‌شود که از طریق کارمزد سوزانده می‌شوند. به صورت عادی، نرخ توکن سوزی با میزان کارمزدها افزایش می‌یابد. همچنین زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که حجم تراکنش های شبکه به شدت بالا می‌رود. مکانیسم توکن سوزی در هارد فورک لندن شبکه و سال گذشته معرفی شد و به لطف آن شاهد دوره های ضد تورمی برای اتریوم بودیم. در همین حین اما مرج اتریوم موفق شده میزان صدور روزانه را از 14600 توکن به تنها 1600 توکن برساند.

به منظور ضد تورمی شدن اتریوم، تعداد توکن های تولید شده توسط سوبسید بلاک ها باید از تعداد توکن های سوزانده شده کمتر باشد. به عبارتی دیگر، اتریوم در صورتی به این هدف می‌رسد که تعداد استیک کنندگان کمتر و تعداد تراکنش ها بیشتر شود. با سطح فعلی استیکینگ، کارمزد پایه شبکه باید حداقل 15 گیگاوی باشد ا شاهد ضد تورمی شدن اتریوم باشیم.

بنابر داده ها، تا روز 20 سپتامبر میانگین کارمزد شبکه 11 گیگاوی است، مقداری که نتیجه آن سوزانده شدن 412 هزار اتریوم در سال است. در همین حین و با اعداد فعلی، استیک اتریوم باعث تولید 603 هزار توکن در سال می‌شود که نتیجه آن تورم 0.16 درصدی است.

مطلب مفید: توکن دسترسی به پروتکل ( Access Token ) چیست ؟

آیا اتریوم ضد تورمی خواهد شد؟

هنوز مشخص نیست که داده های بالا در طول زمان شاهد تغییر و تحول باشند یا خیر. از سویی، بسیاری انتظار دارند که با ورود افراد بیشتر به شبکه، تورم اتریوم نیز بالاتر رود. گفتنی است که در حال حاضر نرخ سود دوره ای استیکینگ در اتریوم، 4.5% است. اما پلتفرم های دیگری مانند بایننس سود استیکینگ 6 درصدی را نیز ارائه می‌دهند.

با توجه به ماهیت ریسک به ریوارد استیکینگ در مقایسه با دیگر روش های کسب سود مانند وام دهی و …، این قابلیت می‌تواند برای سرمایه گذاران با دیدگاه صعودی نسبت به اتریوم بسیار جذاب جلوه کند. استیکینگ در اتریوم همچنین به نظر می‌رسد یک بازاری است که هنوز به پتانسیل های خود نرسیده است. دیگر شبکه های برتر حدود 50% از توکن های موجودی خود را استیک کرده‌اند و این در حالی است که برای اتریوم تنها 14% از موجودی آن استیک شده است.

از سویی دیگر، برخی انتظار دارند که اتریوم به منظور تجارت های بزرگ و غیرمتمرکز به شبکه ای با حجم تراکنش های بالا تبدیل شود که در نتیجه آن کارمزدها افزایش خواهد یافت و صدور اتریوم به محدوده ضد تورمی بودن وارد خواهد شد. آرتور هیز، مدیرعامل سابق بیتمکس، گفته است که چنین اتفاقی یک چرخه صعودی از بازخوردها برای دارایی به وجود می‌آورد که نتیجه آن خرید، استفاده و ضد تورمی شدن اتریم خواهد بود.

با این وجود هیز اشاره داشت که حجم تراکنش ها و کارمزدهای شبکه نیز تا حدی می‌تواند افزایش یابد و پس از آن ممکن است کاربران علاقه ای به پرداخت چنین هزینه هایی نداشته باشند. وی اشاره داشت اگر ضد تورمی بودن اتریوم بسیار زیاد شود و کارمزدها به قدری افزایش یابند که دیگر هیچکس مایل به پرداخت کردن آنها نباشد، اتفاقی که رخ خواهد داد آن است که دوباره شاهد تغییر نرخ تورم شبکه خواهیم بود.

به همین دلیل، هیز معتقد است که اتریوم توانایی رقابت با بیت کوین را در زمینه شبکه پولی بودن ندارد. به نظر او، نقش اضافی اتریوم به عنوان کارمزد با توانایی آن برای پول بودن تداخل دارد و این در حالی است که ارزش بیت کوین را نمی توان با سودمندی چیزهای دیگر در هم آمیخت. در همین زمینه پائولو آردوینو نیز اظهار نظری مشابه داشت و ادعا کرد که داستان اتریوم همواره در حال تغییر است و اولویت های بسیار دیگری دارد که قبل از رقابت با بیت کوین برای پول بودن باید به آنها بپردازد.

برای اطلاع از  آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان