آیا تلاش امریکا برای هژمونی دلار شکست خورده است؟

خانهمقالاتآیا تلاش امریکا...

آنچه می‌خوانید...

رفتار انبساطی ایالات متحده با پذیرش بیت کوین توسط سایر کشورها متوقف نشده است. ایالات متحده هر کاری که لازم باشد برای محافظت از دلار انجام خواهد داد.

- Advertisement -

*نکته واژه هژمونی معمولا در روابط بین الملل استفاده میشود، به معنی برتری یک دولت بر دولت دیگر است که در این جا منظور برتری دلار امریکا بر ارزهای دیگر است.

در قرن هجدهم، هلندی‌ها مفهوم صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک را معرفی کردند که به سرمایه گذاران اجازه می‌داد بین اوراق قرضه بین المللی مختلف تنوع ایجاد کنند. همین ابزار در قرن نوزدهم در لندن اتخاذ شد. این مفهوم منجر به تأسیس شرکت‌های سرمایه‌ گذاری مانند F&C Investment Trust در سال 1868 شد. F&C یک سبد پرتفوی متشکل از اوراق قرضه بین المللی پر بازده را مدیریت می‌کرد که با استفاده از اوراق بهادار مختلف ریسک آن را کاهش می‌داد، و با این کار مفهوم متنوع سازی سبد پرتفوی ایجاد شد.

این در تئوری مالی صادق است و هرکسی که تحصیلات عالی در امور مالی داشته باشد، مطمئناً روی ساخت مدل‌های مختلف پیرامون آن کار کرده است. در آن زمان، آنها معتقد بودند که افزودن هر نوع دارایی اضافی به یک سبد پرتفوی ریسک آن را کاهش می‌دهد – اما اکنون می‌دانیم که اینطور نیست.

البته در آن زمان پول در لندن بود. پس از شکست فرانسه در طول جنگ‌های ناپلئون، بریتانیا موقعیت خود را به عنوان قوی ترین امپراتوری جهان تثبیت کرد و پوند انگلیس را در سراسر جهان منتشر کرد. تئوری متنوع سازی دلیل بزرگی برای سرمایه گذاری در کل جهان بود. در آن زمان بورس‌های اوراق بهادار در سراسر جهان شروع به جوانه زدن کرد. به گفته ویلیام گوتزمن از دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، «بیش از نیمی از بازارهای جهان بین سال های 1880 و 1910، راه اندازی شدند.»

بیشتر بخوانید : طرح جدید دولت بایدن منجی بازار ارز دیجیتال خواهد شد

امپراتوری بریتانیا گسترده و باشکوه بود، اما پس از جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و ورشکستگی‌های متعدد این دوره، باید کنار می‌رفت و اجازه می‌داد قدرت دیگری سلطه پیدا کند: ایالات متحده.

ایالات متحده نفوذ خود را به شیوه‌ای مشابه افزایش داد:

ایالات متحده با استفاده از بازارهای بین المللی و سرمایه‌گذاری‌های بین المللی به مرکز پول تبدیل شد.

دلار آمریکا در مرکز این گسترش اقتصادی قرار داشت و ایالات متحده کنترل ارز را در دست داشت و به آنها اهرم بزرگی برای سلطه بر سایر نقاط جهان می‌داد. از آن زمان، ایالات متحده بارها و بارها، از قدرت نظامی برای دفاع از برتری ارز خود استفاده کرده است. ما این را در عراق و سایر درگیری‌های بین المللی دیده‌ایم. ایالات متحده باید از وضعیت دلار دفاع کند زیرا اگر دلار ارز ذخیره جهانی نباشد، وضعیت ایالات متحده در خطر است و این ممکن است تأثیرات زیادی بر اقتصاد ایالات متحده و جهان داشته باشد.

دلار آمریکا

واقعیت این است که رهبران ایالات متحده در تلاش برای حفظ جایگاه دلار و سیستم ایجاد شده در نتیجه توافق برتون وودز، به آرامی ارزش USD را از بین برده و شهروندان خود را در این مسیر فقیر کرده‌اند. نمودارهای واضحی وجود دارد که این پدیده بلندمدت را به تصویر می‌کشد که در اینجا قابل مشاهده است.

USD دلار

البته این پدیده فقط مختص ایالات متحده نیست، بلکه در کشورهای دیگر نیز صادق است. به دلیل استفاده از دلار نفتی، و از آنجایی که دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی است، ارزش ارزهای دیگر سریع‌تر کاهش یافته و این منجر به همان نتیجه (اگر نگوییم بدتر) در دیگر کشورها شده است.

امروز، به نظر می‌رسد که ما در یک نقطه گذار هستیم. مبارزه برای هژمونی USD در اروپا و خصوصاً در اوکراین شدت گرفته است. قدرت‌های جهانی فقط بر درگیری متمرکز هستند، اما از گفتن آنچه در پس‌زمینه سیستم فیات می‌گذرد خودداری می‌کنند. کشورهای بریکس (BRICS) رسماً اعلام کرده‌اند که در حال ساخت یک ارز ذخیره جدید بر مبنای دارایی‌های واقعی شامل چند فلز گران‌بها هستند و این امر ایالات متحده را بیشتر مجبور می‌کند تا موقعیت خود را به عنوان پلیس جهانی تقویت کند. ما این را در نفوذ امریکا پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پاکستان و موضعی که آنها سعی دارند در روابط بین چین و تایوان اتخاذ کنند، می‌بینیم.

بیشتر بخوانید : هشدار جروم پاول مبنی بر سخت تر شدن شرایط اقتصادی؛ بیت کوین و اتریوم سقوط کردند

مبارزه برای دلار آمریکا در یک قاره دیگر نیز در حال وقوع است: آمریکای مرکزی همیشه تحت نفوذ شدید ایالات متحده بوده است. توماس جفرسون زمانی گفت: «هر حکومتی که سر کار بیاید، یک دولت آمریکایی خواهد بود.» این بدان معناست که ایالات متحده تمام تلاش خود را می‌کند تا کشورهای اروپایی منطقه را ترک کنند تا خودشان بر منطقه نفوذ داشته باشند.

دلار آمریکا

و اما یک کشور کوچک که در گذشته توسط ایالات متحده و نفوذ آنها در منطقه ویران شده یعنی السالوادور، در تلاش است تا USD را از سیستم اقتصادی خود حذف کند. در سپتامبر 2021، در اقدامی تاریخی، السالوادور، کوچک‌ترین کشور منطقه، اولین کشور در جهان بود که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت و آتشی را شعله‌ور کرد که دولت ایالات متحده را مجبور کرد دوباره به این منطقه چشم بدوزد. از آن زمان، السالوادور به یک موضوع مهم در رسانه‌های بین المللی تبدیل شده است. به لطف این حرکت، گردشگری السالوادور از زمان اجرای قانون بیت کوین تا 30 درصد افزایش یافته است و همانطور که توسط نایب بوکله، رئیس جمهور آنها عنوان شده است، تولید ناخالص داخلی السالوادور در سال 2021، 10.3 درصد رشد داشته است.

پذیرش بیت کوین و تاثیر آن بر دلار

با این حال، در صحنه بین المللی، به نظر می‌رسد روابط ژئوپلیتیکی آنها از زمان پذیرش بیت کوین در این کشور تغییر کرده است. بهترین نشانه این امر، قانون پاسخگویی برای ارزهای دیجیتال در السالوادور (ACES) است که توسط سناتورهای آمریکایی جیم ریش (آیداهو)، باب منندز (D-N.J.) و بیل کسیدی (R-La.) معرفی شده است.

هدف از این قانون این است که به ایالات متحده اجازه دهد تا پذیرش بیت کوین در السالوادور را تحت نظر داشته باشد و در صورتی که خطری برای اقتصاد ایالات متحده داشته باشد، اقدامات لازم را انجام دهد. جهت یادآوری، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال 2021، 23 تریلیون USD بود، در حالی که تولید ناخالص داخلی السالوادور 28.7 میلیارد دلار بود.

لذا اقتصاد السالوادور به مراتب کوچکتر از اقتصاد ایالات متحده است. پس به نظر می‌رسد هدف این قانون کاهش خطراتی که السالوادور برای اقتصاد امریکا دارد نیست، بلکه هدف از این قانون این است که در صورتی که بیت کوین برای USD خطرناک شناسایی شد، یک قربانی داشته باشند.

سامسون مو، مدیر عامل JAN3، این را به بهترین شکل توصیف کرد:

سیاست انبساطی ایالات متحده با پذیرش بیت کوین توسط سایر کشورها متوقف نشده است. ایالات متحده هر کاری که لازم باشد برای محافظت از دلار انجام خواهد داد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، محبوبیت نایب بوکله در منطقه است. پذیرش بیت کوین با پذیرش ارزش‌های بلندمدت بهتر همراه شده است. او یکی از محبوب‌ترین روسای جمهور در تاریخ کشورش و محبوب‌ترین رئیس جمهور آمریکای لاتین است.

از زمان پذیرش بیت کوین در السالوادور، سایر کشورهای منطقه نیز به فکر پذیرش آن بوده‌اند، اما به دلیل فشار خارجی، پذیرش بیت کوین را کند کرده‌اند. هندوراس به لطف مناطق یا شهرهایی که به امید جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و گردشگری به طور مستقل در حال عمل هستند، به آرامی در حال پیشرفت است.

مبارزه دولت ایالات متحده برای دلار داستانی جذاب دارد. ما در یک نقطه عطف در تاریخ قرار داریم، جایی که USD می‌تواند وضعیت ارز ذخیره جهانی خود را از دست بدهد و دولت امریکا تقریباً هر کاری برای دفاع از آن انجام خواهد داد. یکی از اقدامات آنها در این راستا سانسور پذیرش بیت کوین در جهان است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان