فلیپنینگ (Flipening) چیست ؟ آیا جایگاه بیت کوین توسط اتریوم تصاحب خواهد شد؟

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیمفلیپنینگ (Flipening) چیست...

آنچه می‌خوانید...

از نظر ارزش بازار بعید به نظر می‌رسد که اتریوم بتواند جایگاه بیت کوین را تصاحب کند، اما با این وجود این امر امکان پذیر است. تصاحب جایگاه بیت کوین توسط اتریوم یا فلیپنینگ (Flipening) به عوامل مختلفی مانند معاملات روزانه و حجم تراکنش‌ها و سایر فاکتورها نیز بستگی دارد. این چرخش (فلیپنینگ) می‌تواند به طرق مختلف بر اکوسیستم گسترده‌تر ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد.

موضوع سلطنت اتریوم همچنان به بحث‌های زیادی در محافل ارزهای دیجیتال دامن زده است. در واقع، اکنون که اتریوم (ETH) به انتقال مورد انتظار خود به مدل اثبات سهام نزدیک شده است، توجهات بیشتری را نسبت به قبل به خود جلب کرده است، به ویژه با توجه به این ادعا که اتریوم در پی این به‌روزرسانی تبدیل به یک دارایی ضد تورمی خواهد شد.

- Advertisement -

این مطمئناً یک موضوع بحث برانگیز است، با این حال، یک اتفاق نظر کلی وجود دارد بر این مبنا که اتریوم حداقل در برخی معیارها از بیت کوین پیشی خواهد گرفت، گرچه مخالفت‌های زیادی در مورد اینکه این ارز بتواند به ارزش بازاری بیشتر از بیت کوین دست پیدا کند، وجود دارد. در عین حال، تحلیلگران معتقدند که حتی اگر اتریوم جایگاه بیت کوین را تصاحب کند (حداقل در برخی شاخص‌ها)، وضعیت فعلی بیت‌کوین به‌عنوان یک ذخیره‌ ثروت از بین نخواهد رفت.

فلیپنینگ (Flipening) اصلاً به چه معناست؟

جوزف تتک (Josef Tetek)، سفیر برند ساتوشی لبز (SatoshiLabs) می‌گوید:

مفهوم «فلیپنینگ» حداقل از سال 2017 وجود داشته است. مفهوم اصلی آن این است که اتریوم به ارز دیجیتال شماره یک در سایت‌های رتبه‌بندی مانند کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) تبدیل ‌شود.

از این منظر، رمزارز ETH باید به قیمت 0.156 BTC در هر واحد برسد تا بتواند رقیب خود را از تخت سلطنت پایین بکشد، اگرچه در زمان نگارش این مقاله، قیمت آن حدود BTC 0.0774 است. این یعنی قیمت ETH باید بیش از دو برابر شود در حالی که قیمت BTC باید در همان سطح باقی بماند. تتک با نظر به این شکاف قیمتی، گفته است که فکر نمی‌کند «هیچ‌وقت» تغییری به این معنا اتفاق بیفتد.

او در مصاحبه با وب‌سایت Cryptonews.com گفت:

«اتریوم در ژوئن سال 2017 برای مدت کوتاهی به سطح قیمت 0.14 BTC رسیده بود و از آن زمان به بعد سقف‌های پایین‌تر(Higher Lows) ثبت کرده است.»

سایر چهره‌های صنعت دیدگاه‌هایی ضد و نقیض دارند. به این معنا که آنها فکر می‌کنند که از نظر ارزش بازار، فلیپنینگ بعید است، اما با این وجود امکان آن هست.

برخی می‌گویند که از آنجایی که اتریوم پس از مرج (Merge) دچار کاهش تورم خواهد شد، پس از همان ویژگی کمیابی برخوردار خواهد شد که بیت کوین را به اوج رساند و چون اتر به عنوان گس (GAS) برای لایه پرداخت نیز استفاده می‌شود، این دو عامل در کنار یکدیگر اتریوم را در نهایت با ارزش تر از بیت کوین خواهد کرد. مارک جفری، هم ینیان گذار صندوق بولین (Boolean Fund)، گفت: اتریوم در نهایت ارزش بیشتری نسبت به بیت کوین خواهد داشت.

از دیدگاه جفری، این احتمال وجود دارد که پس از مرج، اتریوم به لایه اولیه پرداختی برای بخش عمده اکوسیستم ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

با این حال، تا تحقق ان فاصله زیادی وجود دارد. اتریوم هنوز کند است و یک یا دو سال دیگر زمان نیاز دارد تا به اولانچ (Avalanche)، BNB، سولانا (Solana)، فانتوم (Fantom) و بلاکچین ‌های دیگری که سریع، ارزان و مقیاس‌پذیر هستند برسد.

گفته می‌شود، «فلیپنینگ» لزوماً به معنای پیشی گرفتن اتریوم از بیت کوین از نظر ارزش بازار نیست. همانطور که میهایلو جلیک (Mihailo Bjelic) از بنیانگذاران پالیگان (Polygon) اظهار میدارد: فیلیپنینگ همچنین می‌تواند روی شاخص‌های مختلفی مانند معاملات روزانه و حجم تراکنش‌ها و حوزه‌های دیگر نیز خود را نشان دهد.

«اخیراً اتر برای اولین بار در بازار اختیار معامله (آپشن) از بیت کوین پیشی گرفت و حجم قراردادهای آن به 5.7 میلیارد دلار در مقابل 4.3 میلیارد دلار بیت کوین رسید. جلیک به Cryptonews.com گفت: این نشان می‌دهد که ETH ظاهراً در حال تبدیل شدن به یک ابزار معاملاتی محبوب‌تر از BTC است.

فلیپنینگ
فلیپنینگ

جلیک همچنین بیان داشت که اتریوم فقط پس از آپدیت مرج پیشرفت خود را نشان خواهد داد، به این معنی که ممکن است در نهایت تصورات ما از سناریوهای ممکن تغییر کند.

علاوه بر این، اتریوم ممکن است جایگاه بیت کوین را از نظر اهمیت و برجستگی آن برای صنعت رمزارز تصاحب کند. بیت کوین پروژه‌ای است که این صنعت را آغاز کرد و به همین دلیل بسیار مورد توجه است، اما سطح خیره‌کننده نوآوری، موارد استفاده و پذیرشی که در اتریوم اتفاق می‌افتد ممکن است به راحتی آن را به پروژه شاخص حوزه ارز دیجیتال تبدیل کند.

اگر فلیپنینگ رخ دهد چه اتفاقی برای بیت کوین خواهد افتاد؟

با فرض اینکه اتریوم تخت سلطنت را به هر نحوی از بیت کوین برباید، این موضوع چه تأثیری بر بیت کوین خواهد داشت؟ آیا این بر ارزش یا جایگاه بیت کوین تأثیر می‌گذارد؟ مارک جفری در پاسخ به این پرسش گفت که هر دو دارایی/پلتفرم عملکرد اقتصادی بسیار متفاوتی دارند و افزود: «موضوع سر ارزشمندتر شدن اتریوم است، و نه کاهش ارزش بیت کوین.»

«اثبات کار بیت کوین همیشه بالاترین درجه نفوذناپذیری و امنیت خود را حفظ خواهد کرد. این ارز دیجیتال می‌تواند در سال‌های آینده به‌طور فزاینده‌ای ارزشمند شود. نباید آن را دست کم گرفت.»

جلیک با این تحلیل موافق است و تأیید می‌کند که ارزش ذاتی بیت کوین در پتانسیل آن برای تبدیل شدن به یک استاندارد شبه طلا و ذخیره ارزش نهفته است.

در عین حال، اتریوم به عنوان ستون فقرات وب 3 (Web3) عمل می‌کند و از اکوسیستم‌های دیفای و NFT پشتیبانی می‌کند، که شامل پلتفرم‌های به هم پیوسته متعدد است. بنابراین موضوع بیشتر مربوط به افزایش ارزش اتریوم است تا فلیپنینگ و کاهش ارزش بیت کوین.»

جوزف تتک دیدگاه قوی‌تری نسبت به بیت کوین دارد، به ویژه اکنون که اتریوم به سمت اثبات سهام می‌رود، که از نظر او به اندازه مدل اثبات کار قوی نیست.

وی بیان داشت: «فکر نمی‌کنم اتریوم به اندازه کافی غیرمتمرکز شود تا بی‌طرف و عمومی (permissionless) باقی بماند و می‌ترسم انتقال آتی آن به سمت مکانیسم اجماع اثبات سهام، آن را در برابر رگلاتوری آسیب‌پذیرتر کند، زیرا به نظر می‌رسد که سپرده‌های آن (استیک) در میان تعداد انگشت شماری از مؤسسات متمرکز خواهد بود. »

تأثیر فلیپنینگ بر اکوسیستم گسترده‌تر ارزهای دیجیتال

در حالی که ممکن است چرخش یا فلیپنینگ واقعاً به موقعیت بیت کوین و ارزش ذاتی آن آسیب نرساند، می‌تواند به طرق مختلف بر اکوسیستم گسترده‌تر رمزارزها تأثیر بگذارد.

من فکر نمی‌کنم که هر نوع چرخشی به حوزه رمزارز آسیب برساند، اما ممکن است جذابیت لایه‌های رقیب [پروتکل‌های پایه]، یعنی رقبای اتریوم را کاهش دهد. میهایلو جلیک، که ادعا می‌کند چنین چرخشی برای صنعت بسیار سودمند است، گفت: یک تغییر احتمالی

مارک جفری همچنین می‌گوید که هر نوع چرخشی برای ارزهای دیجیتال مثبت است، زیرا در نهایت به این معنی است که اتریوم میزان استفاده و پذیرش بیشتری را به خود جلب کرده است. با توجه به اینکه بازار ارز دیجیتال در مجموع به افت و خیز تمایل دارد، احتمالاً میزان استفاده و پذیرش ارزهای دیجیتال را در کل افزایش می‌دهد.

او می‌گوید:

«هر اکوسیستم کریپتویی که به‌طور گسترده موفق شود، پذیرش و نوآوری را افزایش می‌دهد. برخی از افراد همیشه برای امنیت بهتر بیت کوین ارزش قائل می‌شوند. هم‌زمان که اتریوم به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از آنها همیشه سودهای خود را برداشت می‌کنند و برای افزایش امنیت آن را در بیت کوین ذخیره می‌کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان