آیا روند صعودی بیت کوین ادامه پیدا خواهد کرد؟ جواب در شاخص‌های DXY، SPX، GC و WTI نهفته است

خانهتحلیل ارز دیجیتالآیا روند صعودی...

آنچه می‌خوانید...

در حالی که شاخص دلار آمریکا نشانه‌هایی از فروکش را نشان می‌دهد، بیت کوین به بالای 21000 دلار صعود کرد و اکنون سوالی که مطرح است این است که آیا بازار ارز دیجیتال شروع به معکوس کردن روند نزولی خود کرده است یا خیر؟

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در جلسه پرسش و پاسخی که به میزبانی موسسه کاتو در 8 سپتامبر برگزار شد، گفت که بانک مرکزی تا زمانی که تورم تحت کنترل در آید، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد. با این حال، این اظهارنظرها به آن اندازه‌‌ای که بسیاری پیش بینی می‌کردند، بازارها را تکان نداد، به این معنی که معامله گران احتمالاً افزایش 75 واحدی نرخ بهره را در نشست بعدی فدرال رزرو در تاریخ 20 تا 21 سپتامبر در نظر گرفته‌اند.

- Advertisement -

بیت کوین در چند هفته گذشته به شدت با شاخص S&P 500 و شاخص دلار امریکا (DXY) همبستگی معکوس داشته است. با افت شاخص DXY پس از رسیدن به بالاترین سطح دو دهه خیر خود، بازارهای مالی اکنون برای صعود تلاش می‌کنند.

آیا روند صعودی بیت کوین ادامه پیدا خواهد کرد؟ جواب در شاخص DXY، SPX، GC و WTI نهفته است

نقشه عملکرد روزانه بازار ارز دیجیتال. منبع: Coin360

در حالی که بیت کوین (BTC) به بالای سطح روانی 21000 دلاری خود افزایش یافته است، بازارهای سهام امریکا نیز در حال تلاش برای شکستن سلسله ضررهای متوالی سه‌هفته‌ای خود هستند.

آیا صعود بازارهای سهام و ارز دیجیتال نشان از آن است که سرمایه‌گذاران دوباره ریسک‌پذیر شده‌اند؟ بیایید نمودار پنج شاخص کلان را تحلیل کنیم تا پی ببریم که در چند روز آینده به چه سمتی حرکت خواهند کرد.

تحلیل بیت کوین : BTC/USDT

بیت کوین در تاریخ 7 سپتامبر (16 شهریور) از حمایت قوی 18,626 دلاری خود جهش کرد و در تاریخ 9 سپتامبر از سطح شکست (Breakout) 19,520 دلار عبور کرد و اکنون در حوالی 20434 دلار معامله می‌شود.

آیا روند صعودی بیت کوین ادامه پیدا خواهد کرد؟ جواب در شاخص DXY، SPX، GC و WTI نهفته است

نمودار روزانه BTC/USDT. منبع: TradingView

شاخص RSI بیت کوین در نمودار روزانه به ناحیه مثبت خود رسیده است و روند میانگین متحرک نمایی 20 روزه در حال کاهش است که نشان می‌دهد خرس‌ها ممکن است حاکمیت خود بر بازار را از دست بدهند.

میانگین متحرک ساده 50 روزه (SMA50) (21,981 دلار) ممکن است به عنوان یک مانع کوچک عمل کند، اما اگر گاوها بر آن غلبه کنند، بیت کوین می‌تواند تا مقاومت 25,211 دلاری خود صعود کند. اگر بیت کوین بتواند این مانع را نیز پیش سر بگذارد و قیمت بالای این سطح کلیدی بسته شود، الگوی کف دوقلوی آن تکمیل می‌شود. چنین حرکتی می‌تواند به منزله شروع یک حرکت صعودی جدید باشد که هدف آن طبق الگوی کف دوقلو 31796 دلار است.

برخلاف این فرض، اگر قیمت از SMA 50 یا 25211 دلار کاهش یابد، احتمالاً باید برای چند روز دیگر شاهد نوسانات رنج (تثبیت) قیمت باشیم.

آیا روند صعودی بیت کوین ادامه پیدا خواهد کرد؟ جواب در شاخص DXY، SPX، GC و WTI نهفته است

نمودار چهار ساعته BTC/USDT. منبع: TradingView

نمودار چهار ساعته نشان می‌دهد که بیت کوین پس از شکستن مقاومت 19520 دلار شتاب زیادی گرفته است. همچنین میانگین‌های متحرک یک تلاقی صعودی را تکمیل کرده‌اند که نشان‌دهنده برتری خریداران است، اما RSI در ناحیه اشباع ‌خرید قرار دارد که حاکی از تثبیت یا یک اصلاح جزئی در کوتاه‌مدت است.

اگر قیمت از سطح فعلی یا مقاومت سربار 21,900 دلار کاهش یابد، اما به زیر 20,576 دلار نرسد، نشان می‌دهد که استراتژی و تمایل بازار از «فروش در سقف» به «خرید در کف» تغییر کرده است که این امر می‌تواند احتمال شکسته شدن مقاومت 21900 دلار را افزایش دهد.

اولین نشانه از ضعف روند بیت کوین بسته شدن کندل 4 ساعته زیر میانگین‌های متحرک خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، نشان می‌دهد که افزایش کنونی فقط یک صعود موقتی بود.

DXY

شاخص دلار آمریکا (DXY) در حال اصلاح از یک روند صعودی بلندمدت است. شاخص DXY پس از رسیدن به بالاترین سطح 20 سال اخیر خود در 110.78، شاهد اصلاح تا EMA 20 (108.64 دلار) بود.

نمودار روزانه DXY. منبع: TradingView

اگرچه افزایش میانگین‌های متحرک نشان‌دهنده برتری خریداران است، اما RSI در نمودار روزانه یک واگرایی منفی ایجاد کرده که بیانگر آن است که حرکت صعودی در حال تضعیف است. اگر شاخص زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه (EMA20) خود تثبیت شود، ایستگاه بعدی می‌تواند خط روند صعودی آن باشد.

این سطح مهمی است که باید مراقب آن بود زیرا شکسته شدن آن (و بسته شدن قیمت زیر آن) می‌تواند نشان‌دهنده یک تغییر روند بالقوه باشد. در ادامه هم این شاخص می‌تواند تا سطح 104.63 دلار کاهش یابد. شکسته شدن این حمایت می‌تواند نشانه آن باشد که شاخص دلار به نقطه اوج خود رسیده بود.

برعکس، اگر قیمت با قدرت از میانگین‌های متحرک به بالا بازگردد، نشان‌دهنده این است که احساسات بازار کماکان صعودی بوده و معامله‌گران به ریزش‌ها به‌عنوان یک فرصت خرید نگاه می‌کنند. اگر گاوها قیمت را به بالای 110.78 دلار برسانند، روند صعودی دلار می‌تواند تا 113.95 دلار ادامه پیدا کند.

نمودار چهار ساعته شاخص دلار (DXY). منبع: TradingView

20-EMA در نمودار چهار ساعته کاهش پیدا کرده است و RSI در محدوده منفی خود قرار دارد، که نشان می‌دهد خرس‌ها (فروشندگان) در کوتاه مدت دست بالا را خواهند داشت. ضمن آنکه شاخص می‌تواند تا سطح حمایت 108 دلار کاهش یابد.

اگر قیمت از 108 دلار پرش کند، اما نتواند از 20-EMA عبور کند، نشان می‌دهد که احساسات از «خرید در کف» به «فروش در سقف» تغییر کرده است، امری که می‌تواند احتمال شکسته شدن حمایت 108 دلار را افزایش دهد. اگر این اتفاق بیفتد، شاخص دلار ممکن است اصلاح عمیق تری را تجربه کند.

برخلاف این فرض، اگر قیمت از سطح فعلی افزایش پیدا کند و 20-EMA را هم بشکند، شاخص می‌تواند تا 110.24 دلار و سپس تا 110.78 دلار افزایش یابد. ضمن آنکه برای از سرگیری روند صعودی، خریداران باید بر این مانع غلبه کنند.

SPX

شاخص S&P500 در حالت کف سازی قرار دارد و در تلاش است تا یک کف بالاتر (Higher Floor) در سطح 3900 تشکیل دهد. ضمن آنکه شاخص از خط روند صعودی خود برگشت که نشان می‌دهد خریداران در قیمت‌های پایین‌تر در حال خرید هستند.

نمودار روزانه SPX. منبع: TradingView

میانگین متحرک نمایی 20 روزه (4050 دلار) سطح مهمی است که باید در کوتاه مدت مراقب آن بود. اگر گاوها قیمت را از این سطح مقاومت عبور دهند، حاکی از آن است که آخرین مرحله اصلاح احتمالاً به پایان رسیده است.

در ادامه این شاخص می‌تواند تا 4200 دلار صعود کند. این سطح ممکن است به عنوان یک مانع کوچک عمل کند، اما اگر خریداران بر آن غلبه کنند، حرکت صعودی می‌تواند تا مقاومت حیاتی 4325 دلار امتداد پیدا کند.

اما اگر قیمت از میانگین متحرک نمایی 20 روزه پایین بیاید، این سناریوی مثبت در کوتاه مدت اعتبار خود را از دست می‌دهد. اگر این اتفاق بیفتد، خرس‌ها تلاش خواهند کرد تا قیمت را به زیر خط روند صعودی کاهش دهند. اگر آنها در انجام این حرکت موفق ظاهر شوند، افت شاخص می‌تواند تا حمایت عمده 3700 ادامه پیدا کند.

نمودار چهار ساعته SPX. منبع: TradingView

نمودار چهار ساعته نشان می‌دهد که اصلاحات اخیر، RSI را به ناحیه اشباع فروش رسانده که این منجر به جهش قیمت و رسیدن آن به خط روند نزولی شد. خریداران باید قیمت را از این خط روند عبور دهند تا روند صعودی را از سر بگیرند. در این صورت این شاخص می‌تواند تا 50-SMA و پس از آن تا 4200 دلار افزایش یابد.

برعکس، اگر قیمت پس از برخورد به خط روند نزولی کاهش یابد و به زیر 20-EMA سقوط کند، نشان می‌دهد که فشار فروش همچنان برقرار است. خرس‌ها سپس تلاش خواهند کرد تا قیمت را به زیر 3886 دلار برسانند و روند نزولی را از سر بگیرند.

تحلیل بیت کوین : GC

شاخص معاملات آتی طلا (GC) در یک روند نزولی به سر می‌برد ، اما اکنون در تلاش است تا یک کف بالاتر در سطح1700 دلار تشکیل دهد. شاخص اکنون به میانگین‌های متحرک خود رسیده است که همانطور که از سایه بلند کندل روز 9 سپتامبر پیداست، نقش یک مقاومت قوی را ایفا می‌کنند.

نمودار روزانه GC. منبع: TradingView

اگر قیمت از سطح فعلی پایین بیاید، نشان می‌دهد که احساسات بازار کماکان منفی است و معامله گران در حال فروش در سقف‌ها هستند. سپس خرس‌ها یک بار دیگر تلاش خواهند کرد تا قیمت را به زیر 1700 دلار کاهش دهند و به حمایت حیاتی 1675 دلار حمله کنند.

برعکس، اگر قیمت افزایش پیدا کند و از میانگین‌های متحرک عبور کند، بیانگر آن است که فروشندگان کنترل خود بر بازار را از دست می‌دهند. این می‌تواند قیمت را به خط روند نزولی سوق دهد. شکسته شدن این خط روند و بسته شدن قیمت بالای این مقاومت می‌تواند نشان دهنده پایان روند نزولی باشد و به یک رالی صعودی تا سطح 1825 دلار منجر شود.

نمودار چهار ساعته GC. منبع: TradingView

نمودار چهار ساعته نشان می‌دهد که خرس‌ها با قدرت از مقاومت 1737.40 دلار دفاع می‌کنند. اگر قیمت به زیر این میانگین متحرک سقوط کند، روند نزولی می‌تواند تا 1700 دلار ادامه پیدا کند، امری که به معنی نوسان قیمت در محدوده بین 1700 تا 1737.40 دلار برای مدت بیشتری خواهد بود.

از طرف دیگر، اگر قیمت از میانگین‌های متحرک خود عبور کند، نشان از آن است که خریداران به هر افت قیمتمی به چشم فرصت خرید نگاه می‌کنند. سپس گاوها سعی خواهند کرد تا قیمت را به بالای 1741 دلار برسانند که اگر موفق شوند، صعود به 1774.80 دلار امکان پذیر است.

CL

شاخص معاملات آتی نفت خام (CL) در چند هفته گذشته در یک روند نزولی قرار داشته است. خریداران تلاش کردند تا یک رشد پایدار را در ماه اوت آغاز کنند، اما خرس‌ها در 30 اوت با موفقیت از SMA 50 (94 دلار) دفاع کردند.

نمودار روزانه CL. منبع: TradingView

گاوها سعی کردند در نزدیکی سطح 85.73 دلار از قیمت حمایت کنند، اما این سطح در تاریخ 7 سپتامبر شکسته شد و نفت خام روند نزولی خود را از سر گرفت. نکته مثبت جزئی که وجود دارد این است که گاوها اجازه نداده‌اند حرکت نزولی ادامه پیدا کند که این نشان دهنده قدرت خرید در سطوح پایین‌تر است. ضمن آنکه گاوها در تلاش هستند تا قیمت را به بالاتر از سطح شکست 85.73 دلار برسانند.

این سطح مهمی است که باید به آن توجه داشت، زیرا اگر قیمت بالای 85.73 دلار باقی بماند، می‌تواند منجر به یک فشار خرید ناگهانی و افزایش قیمت تا SMA 50 شود.

برعکس، اگر قیمت سطح 85.73 دلار را از دست دهد، بیانگر آن است که خرس‌ها این سطح را به مقاومت تبدیل کرده‌اند. سپس فروشندگان سعی می‌کنند با پایین آوردن قیمت به زیر 81.20 دلار، روند نزولی را از سر بگیرند که اگر موفق شوند، روند نزولی شاخص می‌تواند تا 70 دلار ادامه پیدا کند.

نمودار چهار ساعته CL. منبع: TradingView

نمودار چهار ساعته نفت خام یک واگرایی مثبت در RSI را نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که روند کاهشی شاخص ممکن است ضعیف شود. خریداران قیمت را به بالای 20-EMA و سطح شکست 85.73 دلار رسانده‌اند، که اولین نشانه از آن است که فشار فروش احتمالاً در حال کاهش است.

از طرف دیگر، اگر قیمت نتواند به بالای 85.73 دلار برسد، خرس‌ها تلاش خواهند کرد تا قیمت را به زیر 20-EMA برگردانند. اگر آنها در انجام این حرکت موفق ظاهر شوند، قیمت می‌تواند تا 82.71 دلار و پس از آن تا 81.20 دلار نزول کند.

همانطور که در تحلیل بالا مشاهده شد، رشد بیت کوین عمدتاً به دلیل عقب نشینی شاخص دلار (DXY) و صعود شاخص SPX است. هر دوی این شاخص‌ها تا حد زیادی به تصمیم فدرال رزرو در نشست بعدی وابسته هستند و این می‌تواند جهت بیت کوین را میان مدت تعیین کند. تریدرها باید همچنان DXY و SPX را برای تائید کف قیمت بیت کوین زیر نظر داشته باشند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان