اثبات انسانیت (POH) چیست؟ آشنایی با Proof of Humanity

آنچه می‌خوانید...

اگرچه در حال حاضر، ربات‌ها آنقدرها هم پیچیده نیستند اما در آینده برنامه نویسان، هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای را توسعه خواهند داد که در برخی از فعالیت‌ها به مراتب از ما پیشی خواهند گرفت. بر همین اساس کارایی ربات‌ها در زمینه تکنولوژی بسیار زیاد شده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به اثبات انسانیت (POH) یا Proof Of Humanity بپردازیم که مکانیزمی جالب برای احراز هویت انسان است. با فکت کوینز همراه باشید.

در دنیای ارزهای دیجیتال، از اشکال هوش مصنوعی یا مکانیسم‌های قابل برنامه‌ریزی فراتر از اهداف تحقیقاتی و برای جعل هویت استفاده شده است که برای امنیت این اکوسیستم نگران کننده است.

- Advertisement -

چندین راه حل برای این منظور ساخته شده است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها کپچا (Captcha) است. اما شکی نیست که هنوز راه زیادی برای محافظت از بشریت در برابر پیشرفت‌های افسار گسیخته فناوری وجود دارد. بنابراین، یک آزمایش احراز هویت دیجیتال برای تأیید اینکه کاربر یک انسان واقعی است یا خیر، ابتکار خوبی خواهد بود.

در واقع، به همین دلیل است که ما در این مقاله در مورد اثبات انسانیت، یک سیستم احزاز هویت مبتکرانه در شبکه اتریوم صحبت خواهیم کرد.

PoH یا اثبات انسانیت چیست؟

اثبات انسانیت (POH) یک سیستم احراز هویت برای کاربران است که بر روی بلاک چین اتریوم با همکاری کلروس (Kleros) و دماکرسی ارث (Democracy Earth) توسعه یافته است.

به گفته این شرکت‌ها، اثبات انسانیت یک برنامه غیرمتمرکز یا دی اپ (dApp) است که تأیید انسان بودن کاربر را با ارسال فیلم یا تصاویر انجام می‌دهد. این برنامه می‌تواند لیستی از هویت‌های تأیید شده انسانی ایجاد کند و بدین ترتیب در برابر حملات سیبیل (Sybil) مقاوم است.

اثبات انسایت (POH)
اثبات انسانیت (POH)

بیشتر بخوانید: برنامه های غیر متمرکز(Dapps)

در حملات سیبیل (Sybil)، یک مهاجم می‌تواند با ایجاد تعداد زیادی هویت که مستقل به نظر می‌رسند، یک سیستم توزیع‌شده را آلوده کند و از آنها برای نفوذ در شبکه، تغییر مسیرها یا دستکاری محتوای ذخیره‌شده استفاده کند. بنابراین اثبات انسانیت (POH) قصد دارد این فرایند را به صورت عمومی انجام دهد تا بتوان از آن چه در انواع برنامه‌هایی که در حال حاضر موجود است و چه در برنامه‌های جدید که نیاز به راه حل های هویتی دارند استفاده کرد.

کاربرد اثبات انسانیت چه خواهد بود؟

به گفته کلروس، کاربردهای مفید و زیادی برای استفاده از اثبات انسانیت وجود دارد. در این مقاله در مورد برخی از آنها بحث خواهیم کرد:

UBI یا درآمد پایه جهانی

درآمد پایه جهانی یک برنامه پرداخت دوره‌ای است که توسط Democracy Earth و Kleros  ایجاد شده است. این درآمد به همه افراد یک جامعه به شرطی تعلق می‌گیرد که ثابت کنند انسان هستند. از طریق اثبات انسانیت (PoH) ، توزیع درآمد منصفانه جهانی می‌تواند تحقق یابد. تنها شرط این است که به عنوان یک انسان تایید شده ثبت نام کنید.

اگر اثبات کرده باشید که انسان هستید، پروژه با 1 توکن UBI در هر ساعت به شما پاداش می‌دهد. این چیزی است که ما می‌توانیم از آن بهره ببریم، زیرا حتی امانوئل جینوبیلی، بسکتبالیست سابق آرژانتینی، تشویق شد تا در 21 آوریل سال جاری در پلتفرم اثبات انسانیت ثبت نام کند تا UBI خود را دریافت کند.

شناسه‌های جهانی و هویت‌های حاکمیتی

از طریق اثبات انسانیت (POH)، حساب‌های مرتبط با آن می‌توانند از یک روش یکپارچه‌ی ورود به سیستم جهانی استفاده کنند. به همین دلیل، در هیچ برنامه یا dApp لازم نیست هر بار که می‌خواهیم وارد سیستم شویم داده‌های خود را دوباره وارد کنیم. برعکس، کاربران می‌توانند به سرعت بدون نیاز به ثبت نام شناسایی شوند.

بیشتر بخوانید : آیا وب3 (Web 3) واقعا غیرمتمرکز است؟

سیستم‌های صدور گواهینامه

با استفاده از PoH، اگر بخواهند اطلاعات ما را بررسی کنند تا مثلاً عناوین ما در پلتفرم‌های مختلف را بیابند، می‌توانند این کار را به سرعت از طریق داده‌هایی که به پلتفرم ارائه می‌دهیم انجام دهند. بنابراین، به جای نیاز به کاغذبازی گسترده، در نگاه اول به یک نشان در نمایه فردی ما، آنها می‌توانند این مسئله را تشخیص دهند.

شبکه‌های جانبی (side-chains) با اجماع PoH ایمن شدند

شبکه‌های جانبی یا ساید چین‌ها را می‌توان با اثبات هویت با این اصل که 1 نفر برابر با 1 رای است، ایمن کرد. در نتیجه، از صداقت و انسانیت انسان‌ها در حل و فصل اختلافات استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سایدچین (Sidechain) یا زنجیره جانبی و کاربرد آن

چگونه می‌توانم بخشی از اثبات انسانیت باشم؟

برای عضویت در لیست، باید در پلتفرم اثبات انسانیت (POH) ثبت نام کنید. این کار را می‌توانید با مراجعه به برنامه Proof of Humanity با در دست داشتن آدرس اتریوم خود انجام دهید.

سپس، همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، حساب کاربری شما مراحل لازمه را طی می‌کند:

چگونه می‌توانم بخشی از اثبات انسانیت باشم؟

  1. ارسال داده‌ها (Submitted).
  2. مرحله گارانتی که در آن انتظار دارید تضمینی مبنی بر پرداخت هزینه ثبت نام انجام شده باشد. (فاز ضمانت – Vouching phase).
  3. چالش (Challenge)، که در آن کاربران می‌توانند اعتبار حساب شما را از طریق Kleros زیر سوال ببرند.
  4. ثبت به طور رسمی
  5. اگر بعد از یک سال حساب خود را تمدید نکنید، در انتظار حذف (Pending deletion) قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

با توجه با گسترش هوش مصنوعی و استفاده از ربات‌ها در تمام صنایع از جمله صنعت ارزهای دیجیتال، پروتکل اثبات انسانیت (POH) روی کار آمد تا از گسترش نا‌به‌جای ربات‌ها و کلاهبرداری‌های مربوطه جلوگیری کند.

به نظر شما ربات‌ها دیگر چه اشکالاتی در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کنند؟ آیا این پروتکل می‌تواند جلوی کلاهبرداری‌های مربوط به ربات‌ها را بگیرد؟ با ما در میان بگذارید.

اثبات انسانیت چیست؟

اثبات انسانیت (POH) یک سیستم احراز هویت برای کاربران است که بر روی بلاک چین اتریوم با همکاری کلروس (Kleros) و دماکرسی ارث (Democracy Earth) توسعه یافته است.

ارتباط بین پلتفرم Proof of Humanity و توکن UBI چیست؟

Proof of Humanity برنامه‌ای است که با هدف ایجاد یک لیست مقاوم در برابر Sybil از انسان‌ها ساخته شده است. توکن UBI یک ارز دیجیتال و منبع درآمد جهانی است که تمام افرادی که در پلتفرم اثبات انسانیت ثبت نام کرده اند به دست می‌آورند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان