اثبات حضور (Proof of Attendance) چیست؟

آنچه می‌خوانید...

در راستای گسترش کاربردهای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، دنیای دارایی‌های دیجیتال این بار نوآوری جدیدی را به ارمغان آورده است. پروتکل اثبات حضور یا POAP، یکی از کاربردهای نوین NFT است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

پروتکل اثبات حضور (که به صورت poh-ap تلفظ می‌شود) یک NFT منحصر به فرد است که به افراد برای بزرگداشت و اثبات حضور آن‌ها در یک رویداد خاص (مجازی یا فیزیکی) داده می‌شود. این پروتکل اغلب به عنوان “اکوسیستمی برای حفظ خاطرات” شناخته می‌شود. در طول زمان افراد می‌توانند مجموعه‌ای از POAP ها را جمع آوری کنند تا تجربیات و فعالیت‌های فیزیکی زندگی خود را از طریق فضای مجازی مستند سازی کنند.

نحوه عملکرد پروتکل اثبات حضور به چه صورت است؟

در اصل، POAP ها را می‌توان به عنوان ” اعلام حضور” یا برچسب گذاری یک مکان یا یک فرد در رسانه‌های اجتماعی در نظر گرفت. زیرا کاربران با انجام این کار هیچ گونه اطلاعات شخصی حیاتی را فاش نمی‌کنند.

چند نمونه از رویدادهایی که POAP را ارائه کردند عبارتند از ETHGlobal، Dappcon و کنفرانس انجمن اتریوم در پاریس. اکوسیستم متاورس دیسنترالند (Decentraland) همچنین به طور منظم POAP هایی را برای کاربران خود ارسال می کند. آن‌ها با این کار به یادبود رویدادهای درون بازی مانند مهمانی 10 میلیون کاربری که توسط متامسک (MetaMask) در سال 2021 میزبانی شد، کمک کند.

با توجه به تعداد کلاهبرداری‌ها و تقلب‌ها در بازارهای ارزهای دیجیتال، برای اینکه چیزی به‌عنوان POAP شناخته شود، باید:

  • POAP از طریق قرارداد هوشمند رسمی ایجاد شود
  • حاوی ابرداده‌های مربوط به زمان و تاریخ خاص باشد
  • و همچنین دارای یک تصویر مرتبط با رویداد یا جامعه مد نظر باشد.

برای کمک به جلوگیری از قیمت هزینه گس (کارمزد تراکنش) در شبکه اصلی اتریوم، POAP ها در اکتبر 2020 به شبکه جانبی بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر اتریوم به نام Gnosis Chain (قبلا تحت عنوان xDai شناخته می‌شد) منتقل شدند. به دلیل کارمزدهای پایین در Gnosis، توکن‌های اثبات حضور معمولاً روی این شبکه توزیع می‌شوند. این توکن‌ها به صورت رایگان و در برنامه رسمی این پروتکل نمایش داده می‌شوند. از آنجایی که پویایی زیربنایی Gnosis با اتریوم سازگار است، کلکسیونرها همچنان می‌توانند در صورت پرداخت هزینه‌های گس مورد نیاز، POAP های خود را به شبکه اصلی اتریوم منتقل کنند.

چرا افراد به یک توکن اثبات حضور نیاز دارند؟

داشتن مجموعه‌ای از توکن‌های POAP می‌تواند به کاربران کمک کند تا هویت غیرمتمرکز خود را نشان دهند. علاوه بر این، دارندگان توکن‌های اثبات حضور می‌توانند از مزایای مالی و اجتماعی مازاد بر این نیز بهرمند شوند.

برخی از برندها یا DAO ها (سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز) از POAP ها برای دادن پاداش و ایجاد روابط نزدیک‌تر و طولانی مدت با متعهدترین اعضای خود استفاده می‌کنند. برای مثال، دائو Bankless DAO، توکن‌هایی را به کیف پول مشترکینی که قبلاً ادعای POAP های بدون بانک داشتند، ارسال می‌کرد. امتیاز اضافی در این مورد، این بود که اگر مشترکی بیش از یک POAP بدون بانک جمع‌آوری کرده بود، می‌توانست بخش بیشتری از این ایردراپ را دریافت کند.

در حالی که یک مجموعه POAP خاص‌تر است، می‌توان آن را به عنوان یک رزومه به سبک بلاک چین نیز بررسی کرد. از آنجایی که فناوری زیربنایی داده‌های تغییرناپذیر را منعکس می‌کند، برخی از کارفرمایان ممکن است POAP‌ها را روشی معتبرتر و شفاف‌تر برای مشاهده و پیگیری حمایت متقاضیان بالقوه در یک جامعه بدانند.

این پروتکل مزایای دیگری نیز دارد. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را برای شما ارائه کرده‌ایم:

حفظ بیشتر حریم خصوصی

با توجه به نقض مداوم داده‌های کاربران توسط غول‌های فناوری متمرکز مانند متا و گوگل، حریم خصوصی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای ارزشمند می‌شود. برخلاف ماهیت عمومی رسانه‌های اجتماعی، شبکه غیرمتمرکز POAP به مردم اجازه می‌دهد لحظات زندگی را بدون دست کشیدن از آزادی‌های مدنی خود تجربه کنند.

با وجود این واقعیت که برخی از نهادها هنوز می‌توانند آدرس‌های IP را که به کیف پول‌های عمومی متصل هستند مهندسی معکوس کنند، حداقل یک نشان POAP به تنهایی هیچ اطلاعات شخصی حساسی را فاش نمی‌کند.

دیگر لیست‌های پستی دست و پا گیر نیستند

برای سازمان دهندگان رویدادها، POAP ها می‌تواند راه بهتری برای مدیریت اشتراک‌ها باشد. از آنجایی که کاربران توکن‌های اثبات حضور را برای ارزش آینده و پتانسیل گسترده‌ی آن ذخیره می‌کنند، یک سازمان می‌تواند با دانستن اینکه خط ارتباطی مستقیمی با مخاطبان و شرکت کنندگان خود دارد، به جای اتلاف وقت برای ایمیل‌هایی با نرخ تعامل پایین، از این فناوری استفاده کند.

بیشتر بخوانید : میکر دائو (MakerDAO) چیست؟

مالکیت دارایی‌هایی با تعداد محدود نسخه

مشابه اینکه یادگاری‌های فیزیکی مانند بلیط‌های اولین کنسرت بیتلز به اقلام کلکسیونی بسیار ارزشمند تبدیل شده‌اند، توکن‌های اثبات حضور نیز می‌توانند از طریق پیوند با رویدادهای تاریخی و نقاط عطف فرهنگی ارزش خود را به دست بیاورند.

در زمینه متاورس، POAP‌های مرتبط با فناوری‌های بنیادی مانند اتریوم و رویدادهای حضوری اولیه آن می‌توانند به دلیل داشتن نوستالژی و معنای مشترک بین مشارکت‌کنندگان اصلی، تقاضای بالایی داشته باشند.

چگونه یک توکن اثبات حضور را به دست بیاوریم و آن را نشان دهیم؟

ادعای پروتکل اثبات حضور نسبتاً ساده است. طبق پرسش‌های متداول POAP، بسته به نوع رویداد، چندین گزینه در دسترس است:

  • تحویل دسته ای نشان‌ها (badges): اگر افراد هنگام ثبت نام آدرس کیف پول اتریوم خود را وارد کنند، سازمان مورد نظر نشان را به صورت ایردراپ (به طور خودکار) برای آنها ارسال می‌کند.
  • ارسال دستی: یک سازمان می‌تواند کد QR کیف پول شما را برای رویدادهای فیزیکی اسکن کند و فوراً نشان POAP را برای شما ارسال کند.
  • ادعای سلف سرویس: روش دیگر این است که شرکت کنندگان POAP خود را از طریق یک برنامه غیرمتمرکز فقط درون شبکه (dapp) یا شبکه Wi-Fi ایمن دریافت کنند. سپس دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تکمیل فرآیند از آنها خواسته می‌شود.

به طور کلی، افراد می‌توانند یک کد QR را اسکن کنند یا روی لینکی در صفحه وب که POAP را ایجاد کرده است کلیک کنند. سپس آنها باید آدرس کیف پول اتریوم را برای دریافت آن وارد کنند.

پس از دریافت، نشان‌ها را می‌توان با استفاده از سیستم اسکن POAP یا هر رابطی که از اتر اسکن (Etherscan) یا اوپن سی (OpenSea) پشتیبانی می‌کند، با تایپ آدرس کیف پول اتریوم یا پیوند مستقیم متامسک (MetaMask)، والت کانکت (WalletConnect) یا پورتیس (Portis) مشاهده کرد. برای دستگاه‌های تلفن همراه، مجموعه‌ها را می‌توان در برنامه POAP در سیستم عامل‌های iOS یا Android مشاهده کرد. پس از اتصال کیف پول، افراد می‌توانند توکن‌های اثبات حضور خود را در طیف وسیعی از پلتفرم‌های اجتماعی پشتیبانی شده از جمله توییتر، ردیت یا تلگرام به اشتراک بگذارند.

آیا توکن‌های اثبات حضور ارزش دارند؟

از زمانی که پروژه اثبات حضور در Gnosis Chain (xDai) در اکتبر 2020 راه اندازی شد، ارزش آن در چندین اکوسیستم به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 پلتفرم‌هایی مانند سوشی سواپ (SushiSwap) برای تعامل با اعضایی که در جلسات هفتگی انجمن شرکت می‌کنند یا در مورد پیشنهادات حکومتی رای می‌دهند، نشان‌هایی توزیع می‌کنند (روشی که به گروهی از افراد کمک می‌کند جهت یک شبکه یا سازمان غیرمتمرکز را تعیین کنند). با این اوصاف، POAP ها همچنین با برنامه‌های پیشنهادی مانند نمودارهای اجتماعی و کمک به انعکاس بهتر هویت‌های آنلاین، پتانسیل رشد بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید : استفاده از سوشی سواپ ؛ آموزش گام به گام و دقیق این پلتفرم

ویتالیک بوترین نیز به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم، به ایفای نقش برجسته‌ی پروتکل اثبات حضور در شبکه اصلی اتریوم در آینده اشاره کرده است.

چگونه یک POAP را برای رویدادها راه اندازی کنیم؟

راهنمای گام به گام دقیق در مورد نحوه تنظیم POAP برای رویدادها را می‌توان در وب سایت رسمی این پلتفرم یافت. ما همچنین یک نسخه خلاصه شده را در زیر برای شما ارائه کرده ایم:

  1. برای شروع، به یک فایل گرافیکی با فرمت PNG یا APNG نیاز دارید که حجم آن بیش از 200 کیلوبایت (KB) نباشد. ابعاد پیشنهادی 500*500 پیکسل می‌باشد. شکل فایل باید گرد باشد.
  2. لینک POAP BackOffice را دنبال کنید و روی دکمه ” Create new POAP” کلیک کنید.
  3. این لینک شما را به صفحه‌ای هدایت می‌کند تا توضیحات مربوط به رویداد و POAP خود را پر کنید. این اطلاعات شامل علت برگزاری این رویداد، وب‌ سایت‌های مرتبط، مدت زمانی که باید طول بکشد، تعداد لینک‌های مینت توکن که شما نیاز دارید و غیره می‌شود. تعداد لینک‌های مینت توکن اثبات حضور برابر با تعداد افرادی است که در رویداد شما شرکت می‌کنند یا واجد شرایط درخواست POAP هستند.
  4. پس از پر کردن تمام جزئیات مورد نیاز، یک ایمیل با کد ویرایش POAP و کدهای ادعای خود دریافت خواهید کرد. کد ویرایش شما برای ایجاد تغییرات یا به‌روزرسانی در POAP و رویداد مورد نیاز است.

اگر کدهای شما تمام شد، به صفحه رویدادها برگردید. سپس نام POAP خود را در ستون جستجو وارد کنید و روی ” Request more codes” در صفحه خود کلیک کنید.

تعداد کدهای درخواستی (تعداد کدهای اضافی مورد نیاز) را وارد کنید. برای دریافت کدهای جدید به کد ویرایش خود نیاز دارید که پس از ایجاد POAP جدید برای شما ایمیل شده است.

برای اطلاعات بیشترنیز می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان