ارزش کل قفل شده (TVL) در دیفای 66 درصد کاهش یافت، اما داده‌ها چیز دیگری می‌گوید

آنچه می‌خوانید...

TVL یا ارزش کل قفل شده در اکوسیستم دیفای  66 درصد کاهش یافته است، اما رشد تراکنش‌های دکس (صرافی غیرمتمرکز)، رشد آدرس‌های فعال و  افزایش تامین مالی پلتفرم‌ها‌ نشان می‌دهد که دلیلی برای نگرانی بابت «زمستان دیفای» وجود ندارد.

معیار مجموع سرمایه قفل شده یا TVL در بازار ارز دیجیتال میزان وجوه سپرده‌گذاری شده در قراردادهای هوشمند را اندازه‌گیری می‌کند. گفتنی است که این رقم از 160 میلیارد دلار در اواسط آوریل به 70 میلیارد دلار فعلی کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح از مارس 2021 محسوب می‌شود. هرچند این افت 66 درصدی نگران کننده است، اما داده‌های زیادی نشان می‌دهد که بخش فایننس غیرمتمرکز (DeFi) پابرجاست.

مشکل شاخص TVL، عدم نمایش جزئیات است. به عنوان مثال، تعداد تراکنش‌های دیفای ، رشد پروژه‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ و افزایش سرمایه‌گذاری های مخاطره آمیز در دیفای، در این معیار منعکس نمی‌شوند.

در گزارش پذیرش کریپتوی 29 جولای وب‌سایت دپ رادار (DappRadar)، داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های دیفای در سه ماهه دوم سال 2022 در مقایسه با سه ماهه قبل 15 درصد کاهش یافته است. این رقم با کاهش 12 درصدی تعداد کیف پول‌های فعال نیز همخوانی دارد، اما در مقایسه با افت شدید TVL بسیار کمتر نگران کننده است.

پروتکل‌های لایه دو دلیل رشد پایدار دیفای

ایاکوف لوین (Iakov Levin)، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری میداس اینوستمنت Midas) (Investments اظهار داشت:

«من کاملاً متقاعد شده‌ام که بازار نزولی فعلی پایان صنعت دیفای نیست. به عنوان مثال، رقابت فزاینده‌ای بین صرافی‌های غیرمتمرکز در پلتفرم لایه 2 اپتیمیزم (Optimism) وجود دارد، به طوری که TVL صرافی ولودروم (Velodrome) به بیش از 130 میلیون دلار رسیده است.»

اپتیمیزم یک پروتکل لایه 2 برای افزایش ظریفت پردازش تراکنش‌های اتریوم است که تراکنش‌های این شبکه را به خارج از این بلاکچین انتقال داده و اعتبارسنجی می‌کند و با این کار،کارمزد تراکنش‌ها را پایین آورده و بار روی دوش بلاکچین اتریوم را کاهش می‌دهد.

ارزش سرمایه قفل شده (TVL) در دیفای 66 درصد کاهش یافت، اما داده‌ها چیز دیگری می‌گوید

TVL شبکه اپتیمیزم (میلیون دلار). منبع: Defi Llama

افزایش سرمایه گذاری‌های مخاطره آمیز (Venture capital) نیز از قوام بخش دیفای حمایت می‌کند. برای مثال، شرکت مولتی کوین کپیتال (Multicoin Capital) در تاریخ 12 ژوئیه، یک صندوق 430 میلیون دلاری با محوریت ارز دیجیتال راه‌اندازی کرد. این شرکت مدیریت سرمایه در سال 2017 تأسیس شد و هدف آن تمرکز بر توسعه زیرساخت وب 3، برنامه‌های کاربردی دیفای (dApp) و مدل‌های کسب و کار خودمختار است.

همچنین در تاریخ 28 ژوئیه، واریانت (Variant) یک جذب سرمایه موفق 450 میلیون دلاری را برای تأمین مالی خود اعلام کرد. استراتژی این شرکت شامل NFTها، استیبل کوین‌ها، خدمات وام‌دهی، تجمیع‌کننده‌های DEX و «محصولاتی است که سیستم مالی قدیمی را با دیفای پیوند می‌دهند».

این سرمایه‌‌گذاری های بزرگ لوین را به این باور رسانده که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز (dApp) را به سطح جدیدی منتقل میکنند، چیزی که در طول «تابستان دیفای 2» در سه‌ماهه سوم سال 2021 امکان‌پذیر نبود. میانگین کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم در آن دوره بالاتر از 25 دلار بود و تقریباً غیرممکن بود که این اپلیکیشن‌ها مورد توجه قرار گیرند. لوین مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری میداس گفت:

«در نهایت، من لایه 2 را به عنوان یک عامل بالقوه در احیای بخش دیفای می‌بینم. این امر به دلیل افزایش مقیاس پذیری بلاکچین اتریوم و پایین آوردن کارمزد تراکنش‌های آن است. لایه 2 به طور چشمگیری تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد و به زودی ظرفیت پذیرش موج جدیدی از کاربران را خواهد داشت.»

بر اساس داده‌های DappRadar، تعداد آدرس‌های فعالی که از برنامه‌های دیفای استفاده می‌کنند، در 30 روز گذشته ثابت بوده است.

ارزش سرمایه قفل شده (TVL) در دیفای 66 درصد کاهش یافت، اما داده‌ها چیز دیگری می‌گوید

اپلیکیشن‌های پیشروی دیفای طبق تعداد آدرس‌های فعال 30 روزه. منبع: DappRadar

داده‌ها نشان می‌دهد که آدرس‌های فعال به طور متوسط ​​2 درصد کاهش یافته است، اما چهار برنامه از پنج اپلیکیشن برتر شاهد رشد بوده‌اند. علاوه بر این، دکس‌های وان اینچ (1inch Network) و متامسک (MetaMask) سود قابل توجهی برای کاربران رقم زدند و با این کار نگرانی‌های مربوط به «زمستان دیفای» را از بین بردند.

به طور خلاصه، صنعت مالی غیرمتمرکز به رشد خود در تعداد آدرس‌های فعال، سرمایه‌گذاری‌های مخاطره آمیز و راه‌حل‌های نوآورانه که قابلیت‌های پردازش ارزان‌تر و سریع‌تری را در مقایسه با پیک خود در اواخر سال 2021 ارائه می‌کنند، ادامه می‌دهد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان