ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا کدامند؟

خانهمقالاتارزهای دیجیتال با...

آنچه می‌خوانید...

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا یک انتخاب مطمئن برای سرمایه گذارانی هستند که تقریبا میتوان گفت از ریسک به دورند . بیت کوین، گل سرسبد ارزهای دیجیتال اغلب به عنوان «طلای دیجیتال» شناخته می‌شود. دلیل آن هم این است که نشان دهد این ارز چقدر ارزشمند بوده و می‌تواند به عنوان ارز ذخیره نگهداری شود. با این حال به دلیل نوسانات قیمتی که در بازه‌های زمانی کوتاه دارد، برای سرمایه گذارانی که ثبات را ترجیح می‌دهند، گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود.

علیرغم محبوبیت فزاینده ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل ماهیت بی‌ثبت این حوزه، از خرید یا نگهداری ارزهای دیجیتال منصرف می‌شوند. با این حال، فرض کنید ارز دیجیتالی تابع قیمت طلا بوده و در عین حال مزیت‌های دیجیتالی خود را نیز حفظ کند. در این صورت احتمالا گزینه بهتری برای پس انداز خواهد بود.

- Advertisement -

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، تقریبا مشابه استیبل کوین‌ها هستند. ما در این مقاله فکت کوینز قصد داریم تا به بررسی هشت ارز دیجیتال برتر با پشتوانه طلا بپردازیم.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا چگونه کار می‌کنند؟

رمزارز با پشتوانه طلا، به روشی مانند استیبل کوین‌ها طراحی می‌شوند اما به جای اینکه توسط ارزهای فیات پشتیبانی شوند، پایه‌ای برمبنای طلا دارند. هدف این توکن‌ها، جلوگیری از نوسانات قیمت با ایجاد یک اتصال بین دارایی‌های دیجیتال به یک دارایی فیزیکی و قابل مشاهده است. از نظر تئوری، قیمت مجموع توکن‌ها نباید کمتر از ارزش‌ دارایی‌های فیزیکی باشد.

مقدار طلای مورد استفاده برای پشتیبانی از یک ارز دیجیتال خاص باید در ذخایر طلا نگهداری شود؛ که معمولا در بانک‌ها و سایر موسسات مالی آن را ذخیره می‌کنند. ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا از برخی لحاظ تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال، برخی از توکن‌ها با نسبت 1:1 پشتیبانی می‌شوند که در آن هر یک توکن معادل یک گرم طلا است. این در حالی است که برخی دیگر از ارز‌ها از نسبت‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

با افزایش ارزش طلا، قیمت توکن نیز باید افزایش پیدا کند. بنابراین آن را به سرمایه گذاری پایدارتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند. بیشتر توکن‌هایی که دارای پشتوانه طلا هستند به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهند که توکن‌ها را با طلا مبادله کنند. دقیقا مشابه استیبل کوین‌ها که می‌توانید آن‌ها را با ارز فیات معادلش، تعویض کنید.

چندین مزیت مهم را می‌توان برای ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا در نظر گرفت:

  • شما می‌توانید بدون اینکه نیازی به نگهداری فیزیکی از طلا داشته باشید، یک توکن معادل آن را در کیف پول خود نگه داشته که امنیت بالاتری هم دارد.
  • ارزش طلا کمتر در معرض نوسانات قیمتی است.
  • انتخاب این ارز‌ها، یک مسیر نسبتا ساده‌تر برای ورود به بازار است.

با این حال، برای آن می‌توان چندین جنبه منفی را نیز درنظر گرفت:

  • اگرچه طلا می‌تواند در برابر برخی نوسانات مقاومت کند اما از نظر تاریخی نشان داده که بازدهی شبیه به بیت کوین یا اتریوم را نداشته است.
  • رشد بازار نسبت به رشد ارزهای دیجیتال بسیار کندتر است.
  • دارایی‌های دیجیتال، خطراتی از جمله احتمال هک شدن را دارند که دارایی‌های فیزیکی ندارند.

رمزارز با پشتوانه طلا، یک دارایی ثابت برای کسانی هستند که می‌خواهند در سبد سرمایه گذاری خود ثبات داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین آلت کوین ها در سال ۲۰۲۲ چه خواهند بود؟

ارز دیجیتال PMGT

ارز دیجیتال PMGT

ارز دیجیتال PMGT (Perth Mint Gold Token) یکی از معدود ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا بوده که توسط دولت تایید شده است. به جای اینکه برای خرید و فروش طلا به سراغ مغازه‌های مختلف بروید، تمام طلای خریداری شده در PMGT معامله و در ضرابخانه Perth نگهداری می‌شود.

این ارز توسط شمش‌های طلا به نسبت 1:1 پشتیبانی می‌شود و ارزش بازار آن در زمان نگارش این مقاله 2.212.088 دلار است. خریداران هربار که توکن‌های خود را می‌خرند، گواهی طلای دیجیتال داده می‌شود. این گواهینامه‌ها قابل معامله با شمش طلایی هستند. این مقدار طلا مستقیما به آدرس شما تحویل داده می‌شود.

در طول معامله، سرمایه گذاران ملزم به پرداخت هیچ گونه کارمزد معامله نیستند. علاوه بر این، در صورتی که خودشان طلا را نگه ندارند، نیازی به پرداخت هزینه نگهداری یا هزینه‌های مدیریتی ندارند. این توکن را فقط می‌توان در Independent Reserve خریداری کرد؛ اگرچه مذاکراتی در حال انجام است تا PMGT در صرافی‌های دیگر نیز ارائه شود.

ارز دیجیتال GLC

کریپتو GCL

ارز دیجیتال GLC (Gold Coin) یک توکن ERC-20 بوده که توسط Digital Gold LTD توسعه پیدا کرده است. این ارز توسط گروهی از داوطلبان که به ارتقای آزادی اقتصادی اعتقاد دارند ساخته و نگهداری می‌شود. نسبت مبادله این کریپتو با طلا به این صورت است که هر 1000 توکن GLC با یک اونس طلا پشتیبانی می‌شود و ارزش بازار آن 1.807.944 دلار است.

وقتی سرمایه گذاران، ارز GLC را در اختیار دارند، به ویژگی‌های منحصر به فردی مانند سرعت تایید دو دقیقه‌ای دسترسی داشته که آن را به یکی از سریع‌ترین تراکنش‌ها بین تمام ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا تبدیل می‌کند. GLC همچنین یک کیف پول انحصاری را به خریداران ارائه می‌دهد و هیچ کارمزد تراکنشی هم در آن دریافت نمی‌کند. این مساله خرید و نگهداری دارایی‌های آن را برای سرمایه گذاران بسیار آسان می‌کند.

این ارز در حال حاضر در صرافی‌های Crypto Exchange و Goldcoin موجود است و می‌توان آن را با کارت‌های اعتباری و نقدی خریداری کرد.

ارز دیجیتال DGX

Digix Global‌ یک شرکت سنگاپوری بوده که توکن‌های DGX را با پشتوانه طلا ارائه می‌دهد. این‌ توکن‌ها از نسبت 1:1 پشتیبانی می کند و ارزش بازار آن 1.183.867 دلار است. هر توکن نشان دهنده یک اونس طلا است. طلا در سنگاپور و کانادا ذخیره می‌شود که در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا در این لیست، ارزش افزوده منحصر به فردی دارد. با داشتن مکان‌های ذخیره سازی در دو نقطه از جهان، خطرات داشتن یک مکان واحد و آسیب به دارایی‌ها را کاهش می‌دهد.

Digix Global به ازای هر مبادله 1درصد کارمزد دریافت می‌کند و کارمزد حمل و نقل را نیز برعهده می‌گیرد. تنها صرافی‌ای که در حال حاضر می‌توانید DGX بخرید، Coinsquare است که می‌توان آن را با بیت کوین یا اتریوم خریداری کرد.

ارز دیجیتال MCAU

ارز MCAU

ارز دیجیتال MCAU (Meld Gold) توسط Algorand به عنوان جایگزینی پایدار برای آلت کوین‌ها ایجاد شد. شما با خرید این ارز دیجیتال یک گواهینامه دریافت می‌کنید که نشان دهنده میزان دارایی‌ شما است. هر گواهی طلا معادل یک گرم طلای فیزیکی است و ارزش بازار آن تا آوریل 2022 هنوز مشخص نیست.

توکن‌ها در کیف پول Algorand نگهداری می‌شوند و به راحتی برای سرمایه گذارانی که از قبل کیف پول ارز دیجیتال دارند، قابل دسترسی است. Meld یک برنامه مشارکتی را برای جذب رهبران در بخش‌های طلا، مالی و فناوری برای همکاری و ایده پردازی درباره آینده توکن راه اندازی کرده است. در حال حاضر می‌توانید این ارز دیجیتال را در BTC Market خریداری کنید.

ارز دیجیتال Tether Gold

تتر گلد

تتر شهرت خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها به دست آورده است. Tether Gold در سال 2020 معرفی شد و به یکی از محبوب‌ترین توکن‌های طلا با ارزش بازار 469 میلیون دلار تبدیل شد. یک توکن، نشان دهنده یک اونس تروا طلا است. ذخایر طلای تتر در خزانه‌های سوئیس نگهداری می‌شود و سرمایه گذاران ملزم به پرداخت هزینه اندک 0.25 درصدی به ازای هر تراکنش هستند. این ارز دیجیتال را می‌توانید در صرافی کوین بیس خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: بیت رایز (Bitrise) چیست؛ با این توکن آشنا شوید.

ارز دیجیتال AABBG

AABBG ارزی با پشتوانه طلا

ارز دیجیتال AABBG را می‌توان تقریبا یک مورد نادر در نظر گرفت زیرا شرکت موسس آن هیچ تجربه قبلی در زمینه ارز دیجیتال یا امور مالی ندارد. در عوض AABB توسط Asia Broadband Inc تاسیس شد. AABB یک شرکت با تمرکز روی تولید، عرضه و فروش فلزات گرانبها و اساسی است.

برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا که در آن‌ها طلا از منابع مختلف به دست می‌آید، 100 درصد طلای خریداری شده با استفاده از AABBG مستقیما از پروژه استخراج این شرکت تامین می‌شود. این کار، باعث شده تا دست واسطه این میان قطع شود و تضمین می‌کند که سرمایه گذاران طلای خود را مستقیما از منبع دریافت می‌کنند.

ارزش بازار فعلی این توکن 9.738.285.921 دلار است. فقط با استفاده از کیف پول رسمی AABB می‌توانید این ارز دیجیتال را خریداری کرده و برای انجام تراکنش به بیت کوین یا اتریوم نیاز دارید.

ارز دیجیتال AWG

ارز دیجیتال AWG با پشتوانه گلد

ارز دیجیتال AurusGold که بیشتر با نام AWG شناخته می‌شود، ‌توسط معامله کنندگان طلا که بین بازارهای AWG و شمش طلا در حال مبادله هستند، ضرب می‌شود. ارزش فعلی بازار این ارز دیجیتال 1.880.988 دلار است.

هر توکن را می‌توان به ازای یک گرم طلای عرضه شده توسط London Bullion Market Association بازخرید کرد. اگر سرمایه گذاران علاقه‌ای به طلا ندارند اما دوست دارند فلزات گرانهبای دیگری را نگهداری کنند، AWG فلزات مختلفی را ارائه می‌دهد.

سرمایه گذاران می‌توانند فلزات گرانبهای توکنیزه شده را خریداری کرده و در کیف پول خود نگهداری کنند. AWG را می‌توان در چندین صرافی که شریک Aurus و فروشنده فلزات گرانبها هستند، خریداری کرد. محبوب‌ترین صرافی CEX.IO بوده و فروشندگان فلزات گرانبها شامل Direct Bullion و Aurica Group هستند.

ارز دیجیتال PAXG

ارز دیجیتال مبتنی بر طلا PAX

ارز دیجیتال PAXG (PAX Gold) توسط Paxos که یک شرکت حضانتی و تراست در آمریکا بوده، معرفی شده است. هر توکن این ارز دیجیتال معادل یک اونس تروا از یک شمش طلا است. توکن PAXG در سال 2019 راه اندازی شده و توسط طلافروشی‌ها در خزانه‌های برینک پشتیبانی می‌شود که توسطLondon Bullion Market Association هم تایید شده است.

ارزش بازار آن 610.389.228 دلار است و تنها توکن طلایی بوده که سرمایه گذاران می‌توانند به جای آن طلا را از LBMA خریداری کنند. ساده‌ترین راه برای خرید PAX Gold از طریق کوین بیس بوده که می‌توان هزینه آن را با اتریوم هم پرداخت کرد.

سخن پایانی؛ آینده ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

علیرغم اینکه می‌گویند سرمایه گذاری با این ارز‌های دیجیتال امن‌تر است، اما داشتن مقدار زیادی طلای فیزیکی اصلا آسان نیست. می‌توان آن را به شکل شمش و در خانه نگهداری کرد یا با پرداخت هزینه‌های بیشتر در صندوق امانات نگه دارید.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا باعث می‌شوند بتوان بدون اینکه نیازی به پذیرفتن ریسک نگهداری فیزیکی طلا وجود داشته باشد، آن را ذخیره کرد. به عنوان یک جایگزین ارزان‌تر و البته راحت‌تر، ممکن است روزی شاهد باشیم که این کریپتو‌ها به جایگزین نگهداری از طلا برای همه مردم دنیا تبدیل شوند.  با این حال، آینده این ارزهای دیجیتال ممکن است کاملا هم متفاوت باشد.

به عنوان مثال، پروژه‌های مالی غیرمتمرکز مختلف و مبادلات دیفای به مردم این امکان را می‌دهد که در مکانیسم‌های مختلف مانند وام دادن یا از طریق استخر‌های نقدینگی، سود سپرده طلای خود را کسب کنند. برخی از پروژه‌های آزمایشی حتی دارایی‌های ترکیبی ایجاد می‌کنند که ارزش آن‌ها را از طریق الگوریتم خاصی به دست می‌آورند.

این مقاله بیشتر سعی داشت تا شما را با برخی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین رمزارز با پشتوانه طلا آشنا کند. بنابراین به هیچ عنوان توصیه‌ای به خرید هیچ کدام از آن‌ها نمی‌کنیم؛ بهتر است به این منظور تحقیقات خود را به صورت گسترده‌تری انجام دهید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان