ارز دیجیتال زی کش (Zcash) چیست؟ کوین حفظ حریم خصوصی

خانهآموزش هاآلت کوین هاارز دیجیتال زی...

آنچه می‌خوانید...

ارز دیجیتال زی کش اولین هاوینگ خود را تجربه کرد و با قدم برداشتن به سمت مقیاس‌پذیری بیشتر، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی درزمینه ZKP رسیده است.

مقدمه

هیچ جای تعجب نیست که در دنیایی که اطلاعات شخصی، علایق و فعالیت‌های ما به‌طور گسترده ردیابی و ثبت می‌شوند، رمز ارزهایی که به کاربران خود اجازه ناشناس ماندن می‌دهند و کوین حفظ حریم خصوصی هستند ، باوجود تلاش‌های قانون‌گذاران و صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز در جهت محدود کردن دسترسی به آن‌ها، همچنان محبوب باقی بمانند.

- Advertisement -

بر اساس گزارش کمپانی Big Brother Brands در سال ۲۰۲۱، این‌گونه افشا شد که شرکت‌هایی همچون اوبر (Uber) و متا یا فیس‌بوک سابق (Meta) به ترتیب اقدام به جمع‌آوری ۵۶٫۴۱ تا ۷۹٫۴۹ درصد از اطلاعات شخصی کاربران خود می‌کنند. اگر ارز دیجیتال دیم (Diem) که توسط متا پشتیبانی می‌شود، با موفقیت برای عموم کاربران راه‌اندازی شود (خود این موضوع یک علامت سؤال بزرگ است)، متا به‌راحتی به داده‌های تراکنش‌های کاربران خود دسترسی پیدا خواهد کرد.

این بدان معنا است که نه‌تنها این غول فناوری (متا یا فیس‌بوک) می‌داند که شما چه کسی هستید و به چه چیزهایی علاقه دارید، بلکه می‌داند که چه چیزی را می‌خرید و چقدر برای خرید آن هزینه می‌کنید. اما زی کش، یکی از بلاک چین‌های ارز دیجیتال پیشرو است که به دنبال حل چنین مشکلی بوده و قصد دارد تا قدرت و حریم خصوصی کاربران را در به آنها بازگرداند.

ارز دیجیتال زی کش (Zcash) چیست؟

ZCash یک شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین و البته متمرکز بر موضوع حفظ حریم خصوصی است که از اثبات‌ دانش صفر (ZKPs) جهت محافظت از تراکنش‌ها استفاده کرده و محتوای یک تراکنش را حتی در یک بلاک چین عمومی نیز، خصوصی می‌کند. از طرفی، ZCash که بر اساس پروتکل زیرو کش (Zerocash) به وجود آمده است، در سال ۲۰۱۶ و از طریق اجرای یک فورک، از بلاک چین بیت کوین جدا شد. همچنین، توکن اصلی زی کش نیز با نماد ZEC نمایش داده می‌شود.

دقت داشته باشید که اثبات دانش صفر یا ZKP ها محصول یک تکنیک رمزنگاری هستند که پیشینه آنها به سال ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد. در حقیقت ZKP ها به طرفین یک تراکنش اجازه می‌دهند تا اطلاعات یکدیگر را (بدون به اشتراک گذاشتن داده‌های اساسی مربوط به این اطلاعات) تأیید کنند. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید اثبات کنید که بیش از بیست و یک سال سن دارید؛ بدون اینکه مجبور باشید تاریخ تولد واقعی خود را فاش کنید.

علاوه بر این، هم‌اکنون شرکت Electric Coin (ECC) که رمز ارز زی کش را ایجاد کرده است، اثبات اجمالی غیرتعاملی دانش صفر (zk-SNARK) را نیز به ابزارهای زیرمجموعه ZKP اضافه کرده است. این پیشرفت رمزنگاری اساساً به تراکنش‌های محافظت‌شده زی کش اجازه می‌دهد تا به‌طور کامل بر روی بلاک چین رمزگذاری شوند؛ درحالی‌که همچنان امکان تأیید اعتبار تراکنش به‌وسیله اجماع در شبکه نیز فراهم خواهد بود.

ارز دیجیتال زی کش (Zcash) چیست؟

به‌صورت کلی، در خصوص ارز دیجیتال زی کش، ۲ نوع آدرس وجود دارد:

  • آدرس‌های شفاف: تراکنش‌های دارای آدرس‌های شفاف یا آدرس‌های t را می‌توان به همان روش بیت کوین در بلاک چین زی کش ردیابی کرد.
  • آدرس‌های محافظت‌شده: آدرس‌های محافظت‌شده یا آدرس‌های z، آدرس‌های رمزگذاری شده هستند؛ این به این معنی است که شما نمی‌توانید داده‌های موجود در بلاک چین را ببینید. ازاین‌رو، تراکنش‌های ارسال‌شده به آن‌ها و مقدار وجوهی که آدرس‌های z نگهداری می‌شوند نیز قابل‌مشاهده نیستند.

حال اگر یک آدرس t، مقداری رمز ارز به یک آدرس z ارسال کند، ناظران شبکه نمی‌توانند تشخیص دهند که این وجوه به چه آدرسی ارسال‌شده‌اند. از طرفی، اگر یک آدرس z تراکنشی را به یک آدرس z دیگر ارسال کند، تراکنش به‌طور کامل مخفی باقی خواهد ماند. درواقع این قابلیت یکی از خصوصی‌ترین و ایمن‌ترین گزینه‌های موجود در بازار رمز ارزها است که به‌وسیله ZCash ارائه می‌شود.

روند تغییرات ارز دیجیتال زی کش در سال‌های اخیر

از سال ۲۰۱۶، پروژه ارز دیجیتال زی کش دائماً قصد داشته تا خدماتی پیشرو و مهمی را در حوزه رمز ارزها ارائه داده و به‌مرور آنها را گسترش دهد. ازجمله برخی از پیشرفت‌های بزرگی که در چند سال گذشته در ZCash رخ‌داده است، می‌توانیم به هیلو (Halo) که یک نسخه بازگشتی غیرقابل‌اعتماد از ZKP است، اشاره داشته باشیم.

از طرفی، ازجمله دیگر پیشرفت‌های زی کش در سال‌های اخیر نیز می‌توانیم به انتشار کیف پول منبع باز، ایمن و کاربردی Zcash در سال ۲۰۲۰ و همچنین ارائه به‌روزرسانی هارت وود (Heartwood) در سال ۲۰۲۰، که باعث شد تا این شبکه از Shielded Coinbase و FlyClient پشتیبانی کند نیز اشاره داشته باشیم.

ناگفته نماند که در چند وقت اخیر، شاهد افزایش حمایت نهادی (حمایت توسط برخی سازمان‌ها) و همچنین اولین هاوینگ زی کش نیز بوده‌ایم که به‌خودی‌خود، این موارد نیز جزء تغییرات حائز اهمیت Zcash در سال‌های اخیر بوده‌اند. در ادامه، قصد داریم تا هرکدام از این تغییرات را به‌طور کامل توضیح دهیم.

هیلو (Halo) و هیلو ۲ (Halo 2)

ارز ZCash ، را در سال ۲۰۱۹ Halo راه‌اندازی کرد؛ یک zk-SNARK جدید که هدف از ایجاد آن، رفع ۲ ایرادی بود که کوین‌های حفظ حریم خصوصی با آن مواجه بودند: مقیاس‌پذیری (Scalability) و تنظیمات قابل‌اعتماد (Trusted Setups).

فرایند راه‌اندازی قابل‌اعتماد رویه‌ای است که تنها یک مرتبه جهت تولید نوعی داده انجام می‌شود که در هر مرتبه که پروتکل رمزنگاری اجرا می‌شود، آن داده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت ZCash توسط فرایند راه‌اندازی قابل‌اعتماد راه‌اندازی شده است. اساساً در یک فرایند راه‌اندازی قابل‌اعتماد، یک شماره مخفی ایجاد می‌شود و سپس مشتق آن عدد، توسط پروتکل Zcash استفاده می‌شود. در حقیقت، این عدد در چند قسمت و توسط چندین بازیگر مختلف ایجاد می‌شود و سپس تمامی این بازیگران باید آنچه را که ضایعات سمی رمزنگاری (Cryptographic Toxic Waste) شناخته می‌شود را بدون افشای هرگونه اطلاعات مرتبط، نابود کنند. درواقع، در هر هارد فورک بلاک چین، بایستی شاهد یک فرایند راه‌اندازی قابل‌اعتماد باشیم.

بااین‌وجود، اگر هرکدام از بازیگران، به‌طور عمدی از نابودی ضایعات سمی رمزنگاری خودداری کرده یا اینکه اگر شماره مخفی ایجادشده به هر نحوی مشخص شود، این موضوع یک نقص اساسی در پروتکل ایجاد کرده و به افرادی که آن عدد را کشف کرده‌اند اجازه می‌دهد تا خودسرانه و بدون اطلاع اقدام به ایجاد توکن‌های  ZEC کنند.

چندی پیش و در طی مراسم محاسبات چندجانبه زی کش (Zcash Multi-Party Computation Ceremony)، یک تنظیم قابل‌اعتماد جدید بر شبکه ZCash اجرا شد و درنتیجه آن، نیاز به راه‌اندازی قابل‌اعتماد و ضایعات سمی رمزنگاری‌شده همراه با آن در به‌روزرسانی هیلو، از بین رفت.

در این راستا، مایکل کیسی (Michael Casey)، مدیر ارشد محتوای صرافی ارز دیجیتال کوین دسک (CoinDesk) اعلام داشت که:

هیلو به کاربران این اجازه را می‌دهد تا هم ثابت کنند که هیچ‌کس در ایجاد اولیه یک سیستم اثبات دانش صفر در مقیاس بزرگ، یک راه فرار مخفی ایجاد نکرده است که بعداً به‌وسیله آن کدها را اصلاح‌کرده و هم اینکه آن حالت ایمن در طول به‌روزرسانی و تغییرات مداوم سیستم، پایداری داشته باشد. این در حالی است که تا پیش‌ازاین، خطر تقلب در راه‌اندازی به این معنی بود که اثبات‌های دانش صفر اغلب نیازمند رویه‌های پیچیده و پرهزینه‌ای بودند تا بتوانند اعتماد کاربران را جلب کند.

در حقیقت یک راه‌اندازی قابل‌اعتماد، نوعی از اثبات‌های دانش صفر را ایجاد کرده که کماکان نیز به‌جز مواردی همچون اثبات حقایق فردی یک مرتبه‌ای، راه‌حلی نسبتاً نوپا، حجیم و تا حدی غیرعملی به‌حساب می‌آیند. کیسی در ادامه عنوان می‌کند که:

مطمئناً، راه‌حل‌های غیرقابل‌اعتماد یک‌باره که به ضدگلوله‌ها (Bulletproofs) معروف بوده و از سال ۲۰۱۷ ایجادشده‌اند، فاقد هرگونه بازدهی موردنیاز جهت تأیید اطلاعات در حال انباشت در یک پایگاه داده عظیم، در حال رشد و البته در حال تغییر هستند.

از طرفی، به گفته استیون اسمیت (Steven Smith)، مدیر مهندسی ECC:

هیلو در ZKP ها بهبود می‌یابد و به آنها این اجازه را می‌دهد تا هر مقدار داده را در یک اثبات کوتاه، فشرده کرده و بدین ترتیب، با سرعتی بالا این داده‌ها را بررسی کنند.

اسمیت همچنین در ایمیلی بیان داشت که:

حذف یک راه‌اندازی قابل‌اعتماد، یک گام کلیدی به‌سوی ابتکار مقیاس‌پذیری است که در سال ۲۰۲۱ ما به دنبال آن هستیم.

جدا از این موارد، Halo ۲ که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، با استفاده از PLONK (یک z-SNARK جدید به‌جای Sonic جهت تأیید تراکنش‌ها)، بر روی Halo ۱ اجرا شد. PLONK اساساً کارآمدتر از Sonic است و قادر است تا مقیاس پذیری بیشتری را برای Zcash به ارمغان آورده و همچنین این شبکه را به حذف یک تنظیمات قابل‌اعتماد، نزدیک‌تر کند.

بر اساس یکی از پست‌های وبلاگ رسمی Halo ۲، PLONK در هسته اصلی خود، نمونه‌ای از اثبات‌ها است که می‌تواند خود را تأیید کند. در حقیقت این اثبات به این شکل کار می‌کند که به هر مقدار تلاش محاسباتی و داده، این اجازه را می‌دهد تا یک اثبات کوتاه تولید کند که به‌سرعت بررسی شود.

کیف پول ارز دیجیتال زی کش (Zcash Wallet)

در دسامبر ۲۰۱۹، پروژه ارز دیجیتال زی کش، توسعه کیف پول ECC Reference خود را آغاز کرد؛ یک کیف پول مرجع که به تراکنش‌های محافظت‌شده در Sapling (یکی از به‌روزرسانی زی کش که به شکل قابل‌توجهی باعث بهبود کارایی تراکنش‌های محافظت‌شده می‌شود) این اجازه را می‌دهد تا بر روی دستگاه‌های تلفن همراه کار کنند.

درواقع این کیف پول مرجع، طرحی بود که ECC امیدوار بود تا کاربران دیگر رمز ارزها نیز از آن استفاده کرده تا بدین ترتیب بتوانند بازخوردهای لازم جهت رفع عیب و ایرادات احتمالی آن را دریافت کنند.

از طرفی، در ماه ژوئن (خرداد ماه)، ECC یکی دیگر از کیف پول‌های ZCash را منتشر کرد. در حقیقت این ولت ارز دیجیتال، یک کیف پول منبع باز و کاملاً کاربردی زی کش بود که نمایانگر یک کیت توسعه نرم‌افزار (مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه نرم‌افزار در یک بسته قابل‌نصب) به‌صورت آزمایشی بود.

اسمیت در این خصوص عنوان داشت که:

یکی از اهداف ECC از ارائه این کیف پول‌های ZCash این بود که اطمینان حاصل شود که حداقل چهل درصد از مردم جهان می‌توانند با کیف پول مرجع ECC کار کنند. در این راستا، آنها کیف پول خود را در ۶ زبان انگلیسی، چینی ساده، روسی، اسپانیایی، ایتالیایی و کره‌ای ترجمه کردند. علاوه بر این، تا حد زیادی به علت کار بر روی SDK ها، Unstoppable به اولین کیف پول چند ارزی تبدیل شد که قادر بود تا بر روی گوشی‌های تلفن همراه با سیستم‌عامل iOS و اندروید، از محافظ Zcash پشتیبانی کند.

به‌روزرسانی شبکه هارت وود (Heartwood)

در ژوئیه ۲۰۲۰ (تیرماه ۱۳۹۹)، ECC موفق شد تا به‌روزرسانی شبکه Heartwood را با موفقیت راه‌اندازی کرده تا بدین ترتیب، شبکه زی کش قادر باشد تا از Shielded Coinbase و FlyClient پشتیبانی کند. در حقیقت Shielded Coinbase به کاربران ZCash این اجازه را می‌دهد تا توکن های ZEC خود را به شکل ایمن‌تری محافظت کرده و حریم خصوصی قدرتمندتری داشته باشند. همچنین این قابلیت جدید شبکه زی کش این امکان را نیز در اختیار ماینرهای شبکه قرار می‌داد تا پاداش استخراج را بلافاصله در یک آدرس z دریافت کنند.

ارز دیجیتال زی کش
به‌روزرسانی شبکه هارت وود (Heartwood)

اساساً لاکچر (Luxor) و پولین (Poolin)، دو استخر استخراجی هستند که به‌طور تقریبی از چهل درصد از قدرت هش  ماینینگ Zcash استفاده می‌کنند، اولین استخرهای استخراجی هستند که کوین بینس محافظت‌شده (Shielded Coinbase) را پیاده‌سازی کردند.

جدا از این، فلای کلاینت (FlyClient) نیز قادر است تا روشی کارآمدتر را جهت تأیید هدر بلاک مشتری سبک یا لایت کلاینت (light-client) یا تأیید بلاک‌های یک بلاک چین را ارائه کرده و میزان سوددهی و گستره بازار ZCash را ارتقاء دهد. درواقع FlyClient قادر است تا کاربردهای مشتری سبک و برخی از کاربردهای میان زنجیره‌ای همچون tZEC (نوعی توکن ZEC که با بلاک چین اتریوم نیز سازگاری دارد) را فعال سازد.

مشتری سبک یا لایت کلاینت (light-client)، ازجمله اپلیکیشن های کاربردی ارزهای دیجیتال (مثل کیف پول ارز دیجیتال) است که با شبکه آن ارز دیجیتال تعامل دارد، اما زنجیره بلاکی را ذخیره نمی‌کند. در عوض، این اپلیکیشن به‌سادگی از سایر گره‌ها یا نودها برای تراکنش‌ها و بلاک‌های خاصی که به آن‌ها علاقه دارد، پرس‌وجو می‌کند.

هاوینگ ارز دیجیتال زی کش (Zcash Halving)

پروژه ارز دیجیتال زی کش اولین هاوینگ خود را در انتهای سال ۲۰۲۰ انجام داد که درنتیجه این هاوینگ، پاداش استخراج بلاک‌ها از ۶٫۲۵ ZEC به ۳٫۱۲۵ ZEC کاهش پیدا کرد. درواقع پس از این هاوینگ بود که زی کش پنجمین ارتقاء شبکه خود را بانام کنوپی (Canopy) راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب صندوق بنیان‌گذاران (Founders Fund) که مورد بسیار بحث‌برانگیزی در خصوص ZCash به‌حساب می‌آمد را از میان برداشت.

در حقیقت، پیش‌ازاین به‌روزرسانی، جامعه کاربران Zcash احساس می‌کردند که بیش‌ازحد لازم، توکن‌های ZEC را به بنیان‌گذاران این پروژه ارز دیجیتال بازمی‌گردانند. اما در عوض، هم‌اکنون تنها ۸ درصد از پاداش استخراج به صندوق کمک‌های مالی عمده، که توسط کمیته بررسی کمک‌های مالی عظیم (MGRC) مدیریت می‌شود – کمیته‌ای که از ۵ نفر از افراد منتخب جامعه کاربران زی کش تشکیل‌شده است-، تخصیص می‌یابد.

در حقیقت هدف این صندوق، تلاش جهت توسعه و پذیرش هرچه بیشتر پروژه زی کش (جدا از تلاش‌هایی که توسط ECC و بنیاد Zcash انجام می‌شود) در بین کاربران بازار رمز ارزها است.

به‌روزرسانی هیلو آرک (Halo Arc)

چندی بعد، بنیاد ECC اعلام کرد که به‌روزرسانی بعدی پروژه زی کش که Halo Arc نام دارد، به‌زودی انجام خواهد شد. درواقع هیلو آرک شامل به‌روزرسانی‌هایی برای Zcashd (گره اجماع ZCash )، نمونه اولیه کیف پول ECC و کیت‌های توسعه نرم‌افزار کیف پول ای سی سی (SDK) است. لازم به ذکر است که این کیف پول به‌صورت پیش‌فرض از تراکنش‌های محافظت‌شده پشتیبانی می‌کند؛ چیزی که در حال حاضر در خصوص کیف پول Zcash، یک گزینه اختیاری است.

بااین‌حال، پس از چندین مرتبه تأخیر، قرار بر این بود که Halo Arc در 18 آوریل ۲۰۲۲ (29 فروردین ماه ۱۴۰۱)، همزمان با اجرای به‌روزرسانی شبکه 5 (NU5) Zcash راه‌اندازی شود. دقت داشته باشید که NU5 نخستین فعال‌سازی شبکه اصلی سیستم اثبات Halo خواهد بود که قادر است تا توسعه رمزنگاری بدون دانش را گسترش دهد.

چالش‌هایی که بایستی آنها را برطرف ساخت

اساساً چندین چالش جدی بر سر راه پروژه زی کش قرار دارد که این رمز ارز بایستی آنها را برطرف سازد. جاش سویهارت (Josh Swihart)، معاون توسعه ECC در این خصوص می‌گوید:

درست مثل دیگر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، در خصوص زی کش نیز قطعاً آسیب‌پذیری‌ها یا مسائلی وجود دارند که ما در حال حاضر از وجود آنها بی‌اطلاع هستیم. اگرچه احتمال سوءاستفاده احتمالی از طریق چنین آسیب‌پذیری های احتمالی، صفر خواهد بود، ولی کماکان برخی از افراد، ریسک راه‌اندازی و استفاده از کیف پول  Zcash را قبول نمی‌پذیرند.

بااین‌حال، امید است که اجرای گسترده‌تر Halo 2 در سال ۲۰۲۲، بتواند تنظیمات قابل‌اعتماد و البته ضایعات سمی (که محصول جانبی آنها است) را به‌طور کامل از شبکه ZCash حذف کند. سویهارت همچنین اظهار داشت که:

زی کش جهت اینکه توسط میلیاردها نفر از سرتاسر جهان در پرداخت‌های بین‌المللی مورداستفاده قرار بگیرد، قطعاً به مقیاس‌پذیری بهتری نیاز خواهد داشت.

نهایتاً اینکه، این احتمال وجود دارد که برخی کوین‌های حفظ حریم خصوصی همچون Zcash از برخی صرافی‌های ارز دیجیتال حذف شوند که این موضوع نیز به‌خودی‌خود چالش بزرگی برای زی کش خواهد بود. در حقیقت، ویژگی‌های اصلی حریم خصوصی که در پروتکل‌هایی مانند ZCash و مونرو (Monero) تعبیه‌شده‌اند، به علت توانایی آن‌ها در پنهان‌سازی فعالیت‌های غیرقانونی، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران کشورهای گوناگون شده است.

ارز دیجیتال زی کش چیست
ارز دیجیتال زی کش

در حال حاضر، صرافی‌های ارزهای دیجیتالی مثل شیپ شیفت (Shapeshift) و بیت مکس (BitMEX)، ازجمله صرافی‌هایی هستند که رمز ارز  ZEC (و همچنین رمز ارزهای XMR و DASH) را به علت فشارهای نظارتی که بر روی آنها قرار دارد، از فهرست رمز ارزهای معاملاتی خود حذف کرده‌اند.

بد نیست بدانید که در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ماه ۱۳۹۹)، صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini)، به نخستین صرافی ارز دیجیتالی بدل گشت که امکان برداشت زی کش را (با توجه به قابلیت ناشناس کردن آن‌ها) در اختیار کاربران خود قرار داد. درواقع از زمان انتشار ZEC در ماه سپتامبر (شهریور ماه)، ۱۱٫۸ درصد از برداشت‌های Zcash در صرافی Gemini، به آدرس‌های محافظت‌شده ارسال‌شده‌اند.

اسمیت در این خصوص اظهار داشت که:

ازنظر تئوری، پیشرفت‌های ما به آن سرعتی که پیش‌بینی کرده بودیم پیش نرفته است؛ چراکه پیش‌بینی ما این‌طور بود که در پشتیبانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری محافظت‌شده، پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

سخن پایانی؛ آینده ZCash

اساساً اجرای به‌روزرسانی Halo و Halo 2  باعث شد تا بهترین فرصت برای کوین‌های حفظ حریم خصوصی فراهم شود تا بدین ترتیب به برخی از اصلی‌ترین انتقادات واردشده به آنها پاسخ دهند. اما به نظر نمی‌رسد که روند احتمالی حذف کوین‌های حفظ حریم خصوصی توسط صرافی‌های ارز دیجیتال کاهش پیداکرده و قطعاً شاهد جدالی مداوم بر سر این قضیه خواهیم بود.

از طرفی، در حال حاضر با توجه به اینکه مدعیان قدیمی‌تری مثل رمز ارز دش (Dash) توسط اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال محافظه‌کار کنار گذاشته‌اند، Zcash را می‌توان در صدر برترین کوین‌های حفظ حریم خصوصی قرار دارد و به نظر می‌رسد که این پروژه ارز دیجیتال به همین ترتیب به پیشروی خود ادامه بدهد.

مهاجرت زی کش به الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS)

در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آبان ماه ۱۴۰۰)، ECC اعلام کرد که قصد دارد تا بر اساس الگوریتم equihash، ارز دیجیتال زی کش را از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) به یک سیستم کارآمدتر که مبتنی بر استیکینگ باشد منتقل کند.

زوکو ویلاکس او هارن (Zooko Wilcox-O’Hearn)، مدیرعامل ECC، در اوایل همان سال ایده چنین انتقالی را در یک پست وبلاگی مطرح کرد که این تغییر باعث از بین رفتن فشار نزولی بر قیمت ZEC و همچنین افزودن برخی ابزارهای اضافی به ZEC می‌شود. وی همچنین به وضعیت فعلی اشاره داشت که در آن ماینرهای شبکه زی کش مجبور هستند تا مقداری از کوین‌های استخراج‌شده خود را جهت پوشش هزینه‌های جاری خود به فروش رسانده تا بدین ترتیب، قیمت ZEC را کاهش دهند.

علاوه بر این، استیکینگ ZEC نیز قادر است تا برخی قابلیت‌های جدید را در اختیار زی کش قرار دهد تا با تکیه‌بر آنها، کاربران بیشتری قادر باشند تا درازای دریافت پاداش، در اعتبارسنجی تراکنش‌های این شبکه شرکت کنند. البته ناگفته نماند که ازجمله دیگر مزایای مهاجرت زی کش به الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام نیز می‌توانیم به کاهش مصرف انرژی و درنتیجه تبدیل‌شدن ZCash به پروژه‌ای سازگارتر با محیط‌زیست نسبت به آنچه در حال حاضر است، اشاره داشته باشیم.

بااین‌وجود، تا بدین لحظه هیچ‌گونه تاریخ مشخصی جهت اجرای این انتقال از سوی تیمن توسعه‌دهندگان ZCash مشخص نشده است؛ اگرچه ECC در این خصوص اظهار داشته که انتظار می‌رود تا این انتقال طی ۳ سال آینده رخ دهد.

1 نظر

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان