کرو دائو (Curve DAO) چیست و چگونه کار می‌کند؟

آنچه می‌خوانید...

ارز دیجیتال کرو دائو (Curve DAO Token) یک کوین مبتنی بر اتریوم و تقویت کننده اکوسیستم کرو فایننس (Curve.fi) است. پلتفرم کرو فایننس نیز یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین است که از یک بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند. کرو دائو را می‌توان مرکز رابط کاربری منحصر به فردی دانست که از پتانسیل بازار مالی غیرمتمرکز بهره می‌برد.

پروتکل کرو فایننس روند تبادل توکن‌های مختلف ERC-20 را تسهیل می‌کند. در عین حال از بیت کوین، ارزهای دیجیتال مبتنی بر اتریوم و استیبل کوین‌هایی مانند دای (DAI) نیز پشتیبانی خواهد کرد. رمز ارز کرو دائو نرخ لغزش پایین (slippage) و کارمزدهای کم را برای مبادله کوین‌ها ارائه می‌دهد. کرو فایننس نیز به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز عمل کرده و کاربران را به صرافی‌هایی با بهترین نرخ‌ها متصل می‌کند.

- Advertisement -

آیا در مورد Curve DAO و اکوسیستم پیرامون آن کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید که چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این آموزش طوری طراحی شده است تا همه آنچه که باید در مورد این پروژه بدانید را به شما آموزش دهد. خواندن این مطلب فکت کوینز، شما را آماده می‌کند تا وارد کاربرپسندترین تجربه تجاری موجود در بازار ارزهای دیجیتال شوید.

بیشتر بخوانید: بازار ساز خودکار (AMM) چیست و چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال کرو دائو چیست؟

کرو دائو کوین ابزاری پروتکل دیفای کرو فایننس است که برای تبادل استیبل کوین‌ها و سایر توکن‌های ERC-20 استفاده می‌شود. هدف اصلی Curve DAO اتصال کاربرانی است که می‌خواهند توکن‌های ERC-20 و استیبل کوین‌ها را با پروتکل‌های دیگر مبادله کنند. پلتفرم مالی کرو دائو یک کیف پول غیر حضانتی (non-custodial) است. به این معنی که کاربران مسئول امنیت کوین‌های خود هستند.

بیشتر بخوانید: کیف پول غیر حضانتی (non-custodial) چیست؟

البته این سیستم با یافتن بهترین مسیرها مطمئن می‌شود که درخواست تبادل کاربران با لغزش کم و هزینه‌های پایین فعال شوند. Curve DAO برای دستیابی به این سیستم مبادله از استخرهای نقدینگی استفاده می‌کند که با کوین‌های نقدینگی پشتیبانی می‌شوند. این استخرها ارائه‌دهندگان نقدینگی را تشویق می‌کنند تا کوین‌های خود را در آن‌ها سپرده‌گذاری کنند. این کار موجب می‌شود تا قیمت‌ها در سطوح رضایت‌بخش بمانند و ارائه‌دهندگان نقدینگی نیز بتوانند سود ببرند. ارائه دهندگان نقدینگی درواقع برای سپرده‌گذاری توکن‌های خود در استخرها پاداش دریافت می‌کنند.

ارز دیجیتال کرو دائو (CRV) نیز توکن ابزاری پروتکل کرو فایننس است و برای تشویق ارائه دهندگان نقدینگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که دارندگان کرو دائو می‌توانند از آن برای مشارکت در حاکمیت شبکه نیز استفاده کنند.

ارز-دیجیتال-کرو-دائو-چیست؟

کرو دائو (Curve DAO) چگونه کار می‌کند؟

کوین کرو دائو درواقع به پلتفرم مالی کرو فایننس قدرت می‌دهد که به عنوان یک مبادله و بازارساز خودکار عمل می‌کند. AMMها بازارسازهای خودکار مدل متفاوتی از ترید هستند که در آن دارایی‌های دیجیتال می‌توانند بدون مجوز و به روشی خودکار مبادله شوند. معاملات در بازارسازهای خودکار به جای تکیه بر دفترهای سفارش، به طور خودکار از طریق استخرهای نقدینگی انجام می‌شوند.

ارائه‌دهندگان نقدینگی نیز با کرو دائو برای ایجاد استخرها و سپرده‌گذاری توکن‌های خود تشویق می‌شوند. هر استخر نقدینگی شامل جفت ارزهای خاصی است که در آن استخر نقدینگی پشتیبانی می‌شوند. استخرها دارای دارایی‌های مشابهی هستند تا ضررهای دائمی را به حداقل برسانند و شانس بیشتری را برای بازده سرمایه‌گذار فراهم کنند.

همه بازارسازهای خودکار دارای مبادلات مبتنی بر استخرهای نقدینگی هستند. در حالی که پروتکل کرو فایننس، کاربران را به بازارهای مختلف مبادله‌ای متصل می‌کند تا به بهترین و پایین‌ترین نرخ کارمزد دست یابند. به این ترتیب کرو فایننس لغزش کم را تضمین می‌کند و معامله‌گران را قادر می‌سازد بازده خود را به حداکثر برسانند. هر بار که یک کاربر در شبکه کرو معامله انجام می‌دهد، سهمی از کارمزد آن معامله به ارائه‌دهندگان نقدینگی برای مشارکت آن‌ها پاداش داده می‌شود.

ارز-دیجیتال-کرو-دائو-چگونه-کار-می‌کند

چه کسی بنیان‌گذار کرو دائو است؟

ارز دیجیتال کرو دائو در سال 2020 تاسیس و راه‌اندازی شد و یکی از آخرین پروژه‌ها در بخش مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای به شمار می‌رود. Curve DAO توسط یک دانشمند روسی به نام مایکل اگوروف (Michael Egorov) توسعه و ایجاد شد.

مایکل اگوروف تجربه کار با شرکت‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال را دارد. زیرا راه‌اندازی ارز دیجیتال نوسایفر (NuCypher) هم کار خود اوست و مدیر ارشد فناوری آن محسوب می‌شود. ارز دیجیتال نوسایفر بر ساخت پروتکل‌ها و زیرساخت‌های حریم خصوصی متمرکز است.

چه-کسی-بنیان_گذار-ارز-دیجیتال-کرو-دائو-است

چرا کرو دائو منحصر به فرد است؟

رمز ارز کرو دائو یک پروژه نسبتا جدید محسوب می‌شود، اما به لطف کاربرد آن به موفقیت بزرگی دست یافته است. درواقع کرو دائو توانست یک رشد جدی را در نیمه دوم سال 2020 تجربه کند. Curve DAO مکان لغزش کم و کارمزدهای پایین برای مبادله استیبل کوین‌های مشابه و توکن‌های ERC-20 را به کاربران ارائه می‌کند.

این ارز دیجیتال به لطف فناوری و ظرفیت فنی منحصر به فرد خود می‌تواند اکوسیستم کرو فایننس را به یک شبکه معاملاتی جذاب در بخش دیفای تبدیل کند. کرو دائو به جای تکیه بر دفترهای سفارش، استخرهای نقدینگی مبتنی بر بازارسازهای خودکار را بر اساس قراردادهای هوشمند تشکیل می‌دهد. بنابراین کاربران با بهترین مسیرها برای مبادلات خود در ارتباط هستند. زیرا ترید ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها بین معامله‌گران و پروتکل‌های مبادله انجام می‌شود. Curve DAO به لطف فناوری و ظرفیت خود برای مبادله ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها با بهترین نرخ‌ها می‌تواند با امور مالی غیرمتمرکز مترادف در نظر گرفته شود.

ارزش ارز دیجیتال کرو دائو

کوین کرو دائو ارزش خود را از فناوری، ظرفیت فنی، موارد کاربرد بالا و استفاده اصلی خود یعنی محبوبیت در میان کاربران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال کسب می‌کند. ارزش ذاتی Curve DAO و کرو فایننس با فناوری و ویژگی‌های این دو تعریف می‌شود. این فناوری معامله‌گران را قادر می‌سازد تا برای مبادلات خود با امکان لغزش و کارمزد معاملاتی کم روبرو باشند.

درواقع عملکرد و ابزار کلی کرو دائو و اکوسیستم پیرامون آن چیزی است که ارزش واقعی این کوین را مشخص می‌کند. عواملی مانند ارتقاء، به‌روزرسانی، پیشرفت، افزایش تعداد کاربران و سایر اخبار و رویدادهای مهم نیز می‌توانند بر ارزش Curve DAO در بازار تأثیر بگذارند.

اما ارزش ذاتی Curve DAO اغلب با قیمت بازار آن مطابقت ندارد. زیرا این ارز دیجیتال نیز مانند هر دارایی دیجیتال دیگری در معرض تغییرات مکرر قرار دارد. البته به جز استیبل کوین‌هایی که به مقادیر فیات متصل هستند. به همین دلیل است که قیمت CRV می‌تواند در یک دوره نسبتا کوتاه به طور چشمگیری تغییر کند.

ارزش-ارز-دیجیتال-کرو-دائو

تعداد کوین‌های در گردش ارز دیجیتال کرو دائو

در حال حاضر 391,958,099 ارز دیجیتال کرو دائو از حداکثر عرضه آن یعنی 3,303,030,299 در گردش است. این کوین نیز دقیقا مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اصلی بازار محدودیت در عرضه دارد. دارایی‌های دیجیتال معمولا عرضه کل توکن‌های خود را برای ایجاد یک مکانیسم ضد تورم محدود می‌کنند. به این معنی که ممکن است در بلندمدت ذخیره‌سازی خوبی برای ارزش باشند.

شرکت کنندگان شبکه ممکن است بتوانند تغییراتی را در کل عرضه از طریق حاکمیت غیرمتمرکز شبکه پیشنهاد دهند. تعداد کوین‌های در گردش ضرب در قیمت فعلی CRV برابر با ارزش بازار آن خواهد بود. ارزش بازار هر ارز دیجیتال می‌تواند آن را در مقایسه با سایر همتایان خود رتبه‌بندی کرده و سهم کلی آن کوین را در بازار کریپتو مشخص نماید.

تعداد-کوین_های-در-گردش-ارز-دیجیتال-کرو-دائو

سایر اطلاعات فنی کرو دائو

کرو دائو متشکل از استخرهای نقدینگی ایجاد شده با قراردادهای هوشمند و میزبانی شده در اتریوم است. بسیاری از استخرهای نقدینگی در پروتکل کرو فایننس به پروتکل‌های نقدینگی دیگر مانند کامپاند (Compound) متصل می‌شوند. به همین دلیل، ارائه دهندگان نقدینگی ممکن است علاوه بر کارمزد معاملاتی خود در شبکه کرو فایننس سود بیشتری هم به دست آورند.

هنگام توضیح آناتومی فنی استخرهای نقدینگی، باید به این نکته توجه کرد که استخرهای نقدینگی درواقع قراردادهایی هوشمند و حاوی ارزهای دیجیتال هستند. به عنوان مثال تصور کنید که یک استخر نقدینگی با دو ارز دیجیتال مشابه مثلا دای و تتر پر شده باشد. همان‌طور که می‌دانید ارزش متناظر این دو استیبل کوین در نسبت 1 به 1 قرار دارد.

بیشتر بخوانید : استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

بنابراین وقتی یک فرد مقدار مشخصی از دای را با تتر مبادله می‌کند، موجودی تتر کاهش خواهد یافت. حال و علیرغم این واقعیت که تتر کمتری در استخر وجود دارد، تفاوت در مقدار تتر و دای باعث افزایش ارزش بسیار کم تتر خواهد شد. این مکانیسم معامله گران را تشویق می‌کند تا تتر را با دای مبادله کنند و به این ترتیب ارزش آن‌ها دوباره یکسان خواهد شد.

اطلاعات-فنی-ارز-دیجیتال-کرو-دائو

ایمنی شبکه کرو فایننس

ایمنی ارز دیجیتال کرو دائو از طریق ممیزی منظم قراردادهای هوشمند و ایجاد شده برای استخرهای نقدینگی تامین می‌شود. درست است که این قراردادهای هوشمند توسط پروتکل کرو فایننس اداره می‌شوند، اما در عین حال روی شبکه امن اتریوم میزبانی خواهند شد.

کرو دائو بر روی شبکه اتریومی اجرا می‌شود که هم اکنون در حال انتقال از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام قرار دارد. الگوریتم اثبات سهام (PoS) یک پروتکل مقرون‌به‌صرفه و کم‌مصرف‌تر از الگوریتم اثبات کار (PoW) به شمار می‌رود. بنابراین کوین‌های کرو دائو را می‌توان برای استفاده در رای‌گیری قفل کرد تا دارندگان آن بتوانند در حاکمیت کل شبکه شرکت کنند.

ایمنی-ارز-دیجیتال-کرو-دائو-و-شبکه-کرو-فایننس

نحوه استفاده از کرو دائو

تا اینجا مشخص شد که کرو دائو یک توکن ابزاری است که سوخت شبکه کرو فایننس را تامین می‌کند. شبکه کرو فایننس نیز به عنوان یک بازارساز خودکار و یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر استخرهای نقدینگی عمل می‌کند. کرو فایننس به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها را به راحتی مبادله کنند.

منحنی دائو می‌تواند به عنوان یک توکن حاکمیتی برای شرکت در فرآیند رای‌گیری شبکه آن استفاده شود. اما در عین حال به عنوان انگیزه‌ای برای مشارکت‌کنندگان شبکه و ارائه دهندگان نقدینگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرو دائو را می‌توان در بازارهای ارز دیجیتال معامله کرد و معامله‌گران آربیتراژی ممکن است بر اساس تفاوت بین قیمت خرید و فروش، کسب سود کنند.

نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال Curve DAO

کرو دائو به عنوان یک توکن ERC-20 می‌تواند در هر کیف پول پشتیبانی کننده از اتریوم ذخیره شود. نوع انتخاب کیف پول شما احتمالا به این دو موضوع بستگی دارد که می‌خواهید از آن برای چه کاری استفاده کنید و چقدر کوین ذخیره خواهید کرد.

1. کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد

کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد مانند لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) امن‌ترین گزینه برای ذخیره ارزهای دیجیتال و پشتیبان‌گیری آفلاین هستند. اما استفاده از آن‌ها به دانش فنی بیشتری نیاز دارد و گزینه‌های گران‌تری هم هستند. به این ترتیب، احتمالا برای کاربران باتجربه‌تر و ذخیره مقادیر بیشتری از کرو دائو مناسب‌تر خواهند بود.

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع کیف پول های سخت افزاری محبوب دنیا

کیف-پول-سخت-افزاری-ارز-دیجیتال-کرو-دائو

2. کیف پول‌های نرم‌افزاری

از سوی دیگر، کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند لومی (Lumi) گزینه رایگان و با کاربری آسان‌تری محسوب می‌شوند. آن‌ها دارای اپلیکیشن گوشی هوشمند یا دسکتاپ هستند و می‌توانند حضانتی یا غیر حضانتی باشند. در کیف پول‌های حضانتی می‌توان کلیدهای خصوصی را از طرف شما و توسط ارائه‌دهنده خدمات مدیریت و پشتیبان‌گیری کرد. اما کیف پول‌های غیر حضانتی از عناصر امن در دستگاه هوشمند شما برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. کیف پول‌های حضانتی اگرچه راحت‌تر هستند، اما نسبت به کیف پول‌های غیر حضانتی از امنیت کمتری بهره می‌برند. اما کیف پول‌های حضانتی برای ذخیره تعداد کمتری از ارز دیجیتال کرو دائو یا کاربران تازه‌کار مناسب‌تر خواهند بود.

کیف-پول-نرم-افزاری-ارز-دیجیتال-کرو-دائو

3. کیف پول‌های آنلاین یا گرم

در عین حال، کیف پول‌های آنلاین یا تحت وب نیز به صورت رایگان در دسترس هستند. این کیف پول‌ها با استفاده از یک مرورگر وب در دستگاه‌های هوشمند مختلف قابل دسترسی خواهند بود. اما این کیف پول‌های گرم امنیت کمتری نسبت به جایگزین‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ارائه می‌دهند.

4. پلتفرم‌های ارز دیجیتال

اگر به یک پلتفرم برای مدیریت کرو دائو خود اعتماد دارید، باید یک سرویس معتبر با سابقه امنیتی و نگهداری ایمن را انتخاب کنید. این پلتفرم‌ها برای نگهداری مقادیر کمتر ارزهای دیجیتال یا برای افراد انجام‌دهنده معاملات مکرر مناسب هستند.

مثلا پلتفرم مجازی کریپتومات (Kriptomat) یک راه‌حل امن برای ذخیره‌سازی Curve DAO ارائه می‌دهد. این راه‌حل به شما امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال کرو دائو خود را بدون هیچ‌گونه زحمتی ذخیره و مبادله کنید. ذخیره Curve DAO با کریپتو مات می‌تواند امنیت بالا و در سطح سازمانی و عملکرد کاربرپسند را برای شما فراهم کند.

ذخیره-ارز-دیجیتال-کرو-دائو-در-پلتفرم-ارز-دیجیتال

منحنی سرمایه‌گذاری Curve DAO

رمز منحنی دائو را می‌توان در کرو دائو قفل کرد تا ارز دیجیتال بومی آن را به عنوان پاداش دریافت نمود. دارندگان کرو دائو می‌توانند در حکمرانی شبکه شرکت کنند و جوایز مختلفی دریافت کنند. البته این خود کاربران هستند که تصمیم می‌گیرند تا چه مقدار Curve DAO را برای چه مدت قفل کنند. قفل کردن مقادیر بیشتر برای دوره‌های طولانی‌تری به معنای دریافت امتیازات بیشتر در استخر نقدینگی خواهد بود. به یاد داشته باشید که پس از قفل شدن ارز دیجیتال Curve DAO پارامترهای آن قابل تغییر نخواهد بود.

قیمت ارز دیجیتال کرو دائو

قیمت کرو دائو به دلیل نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال و تعداد زیادی از عوامل خاص دیگر در معرض تغییرات مکرر قرار دارد. به همین دلیل، قیمت  Curve DAO می‌تواند در یک بازه زمانی بسیار کوتاه به شدت تغییر کند. قیمت CRV علاوه بر عوامل سنتی مانند احساسات بازار، جریان دارایی‌ها در مبادلات و به‌طورکلی اقتصاد کلان، تحت تأثیر میزان کوین در گردش و موفقیت کرو فایننس نیز قرار دارد.

CRV در حال حاضر با ارزش بازار 454,626,275 یورو در بین تمام ارزهای دیجیتال رتبه 97 را به خود اختصاص داده است.

قیمت-ارز-دیجیتال-کرو-دائو

جمع‌بندی ؛کرو دائو

Curve DAO و کرو فایننس در مدت زمانی نسبتا کوتاه از آغاز راه خود در سال 2020 به بخش مهمی از بخش مالی غیرمتمرکز تبدیل شده‌اند. کرو فایننس تبادل ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌های ERC-20 را آسان و مقرون‌به‌صرفه می‌کند و مزایای زیادی به کاربران ارائه می‌دهد. از جمله این مزایا می‌توان به برخی از بهترین نرخ‌های کارمزد در بازار و لغزش کم اشاره کرد.

ارز دیجیتال کرو دائو با محبوب‌تر شدن بخش دیفای ممکن است به بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد رو به رشد کریپتو تبدیل شود. پس به انقلاب کریپتو بپیوندید و همین امروز سفر خود به اکوسیستم کرو فایننس را با رعایت تمامی جوانب آغاز کنید.

آیا Curve DAO فقط روی اتریوم اجرا می‌شود؟

معامله گران علاوه بر اتریوم، می‌توانند کرو دائو را در شبکه‌های فانتوم (Fantom) و پالیگان (Polygon) نیز معامله کنند.

Curve DAO چیست؟

CRV نام ارز دیجیتال ارائه دهنده نقدینگی برای شبکه کرو فایننس است. هزینه‌های معاملاتی کرو دائو در 3 سطح توزیع می‌شوند.

نحوه خرید و فروش Curve DAO به چه شکل است؟

خرید و فروش CRV به سادگی بازدید از راهنمای وب‌سایت Curve DAO یا مراجعه به یک صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال خواهد بود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان