ارز لونا (Luna) چیست؟

خانهمعرفی پروژهارز لونا (Luna)...

آنچه می‌خوانید...

ارز لونا (Luna) پروژه‌ای مبتنی بر بلاک چین است که به وسیله موسسه ترا لبز (Terra Labs) و در کشور کره جنوبی توسعه یافته است.

مقدمه

به احتمال زیاد، آن دسته از کاربرانی که جزو فعالان بازار رمز ارزها به حساب می‌آیند، از افت قیمت فاحشی که رمز ارز لونا با آن مواجه شده است، باخبر هستند. در واقع، ارزش رمز ارز لونا دچار یک کاهش شدید دومرحله‌ای شد که در بخش اول، قیمت آن به‌طور ناگهانی از حدود ۶٫۷۵ دلار به کمی بیشتر از ۱ دلار و در قدم دوم نیز چنین روند کاهش ادامه پیدا کرد تا لونا در حال حاضر (ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۱)، قیمتی کمتر از ۱ سنت (در حدود ۰٫۰۰۶ دلار) داشته باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت لونا به 6 دلار سقوط کرد؛ زنگ خطر برای استیبل کوین ترا به صدا درآمد

چیزی که واضح است این است که هم‌اکنون قیمت رمز ارز Terra یا ترا (توکن Luna)، سقوط کرده و بیش از ۹۹ درصد از ارزش خود را ازدست‌داده است. اما سؤال اساسی این است که چرا این اتفاق برای قیمت رمز ارز لونا رخ داده است؟

برای پاسخ به این پرسش، اول بایستی ببینیم که رمز ارز لونا چیست و سپس با بررسی زوایای مختلف این پروژه، پاسخ سؤال خود را دریافت کنیم. درواقع اینها مواردی هستند که در این مطلب از فکت کوینز، ما به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

رمز ارز لونا (Luna) چیست؟

اساساً لونا (Luna) و TerraUSD (UST)، هر دو توکن های بومی اکوسیستم ترالونا به‌حساب می‌آیند؛ پروژه‌ای مبتنی بر بلاک چین که به وسیله موسسه ترا لبز (Terra Labs) در کره جنوبی توسعه یافته است.

ارز لونا
ارز لونا (Luna) پروژه‌ای مبتنی بر بلاک چین است که به وسیله موسسه ترا لبز (Terra Labs) و در کشور کره جنوبی توسعه یافته است.

صرافی ارز دیجیتال کوین دسک (CoinDesk) در وی سایت رسمی خود، در خصوص پروژه لونا این‌گونه توضیح داده است:

بلاک چین Terra بر بستر شبکه Cosmos SDK ساخته شده است. چارچوبی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بلاک چین‌های سفارشی و همچنین اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApps) مدنظرشان را بر بستر شبکه بلاک چین ترا ایجاد کنند.
بنابراین از حالا به بعد، بایستی آماده‌باشیم تا صدها پروژه بومی گوناگون بر بستر اکوسیستم ترا ایجاد شوند. پروژه‌هایی همچون مجموعه توکن های غیرقابل تعویض (NFT)، پلتفرم‌های مرتبط با امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) و البته اپلیکیشن های وب 3.

به‌طور کلی هدف رمز ارز ترا، تبدیل‌شدن به یک سیستم نقدی الکترونیکی و یک شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) است. از طرفی، ترا قصد دارد تا دستیابی به این هدف را از طریق استفاده از استیبل کوین‌ها (Stablecoins) انجام دهد که رمز ارزهایی متکی به یک ارز واقعی به‌حساب می‌آیند. به‌عنوان‌مثال، UST یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا وابسته است؛ این یعنی اینکه یک UST عملاً بایستی از ارزش تقریبی یک دلار برخوردار باشد. خب! اینجا است که لونا نقشی حیاتی را در این خصوص ایفا می‌کند.

اساساً UST به‌جای تکیه‌بر ذخیره دارایی‌هایی همچون دلار آمریکا یا طلا جهت حفظ پیوند خود، از یک کوین الگوریتمی منحصربه‌فرد استفاده می‌کند.

اساساً عبارت کوین الگوریتمی یعنی فرایند استفاده از یک الگوریتم مبتنی بر قرارداد هوشمند جهت حفظ قیمت UST از طریق سوزاندن (از بین بردن دائمی) توکن های Luna، و ضرب (ایجاد) توکن های جدید UST.

همچنین، نکته قابل‌توجه دیگر این است که در اکوسیستم رمز ارز  ترا، کاربران همیشه می‌توانند توکن های لینا (Lina) و UST را بدون توجه به قیمت بازار هر یک از این توکن ها در آن زمان، به یکدیگر تبدیل کنند.

رمز ارز لونا
UST به‌جای تکیه‌بر ذخیره دارایی‌هایی همچون دلار آمریکا یا طلا جهت حفظ پیوند خود، از یک کوین الگوریتمی منحصربه‌فرد استفاده می‌کند. منبع: inews.co.uk

چرا رمز ارز لونا سقوط کرد؟

اساساً به علت نگرانی ناشی از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا یا همان فدرال رزرو (Federal Reserve)، ارز دیجیتال لونا پیوند خود با دلار را ازدست‌داده و درنتیجه، قیمت این رمز ارز دچار به شدید افت پیدا کرد.

از طرفی، درنتیجه این اتفاقات، صرافی پیشرو بایننس (Binance)، به‌طور موقت برداشت‌های مربوط به لونا را به حالت تعلیق درآورد و در عرض کمتر از یک روز، بلاک چین Terra رسماً متوقف شد. البته تیم توسعه‌دهندگان این پروژه، اعلام کردند که چنین توقفی تنها در راستای جلوگیری از حملات حاکمیتی است که انجام گرفته است.

بلاک چین Terra رسماً در بلوک شماره ۷۶۰۷۷۸۹ متوقف شد، ولی این شبکه اعلام کرد که اعتبارسنج‌های (Validators) ترا این کار را انجام داده‌اند تا اقدامات مربوط به بازسازی این شبکه را انجام دهند و با انتشار بروز رسانی‌های جدید، بلاک چین ترا مجدداً فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

با این تفاسیر، سقوط این رمز ارز در بحبوحه رکود عمومی بازار رمز ارزها رخ داد؛ درست زمانی که بسیاری از ارزهای دیجیتال تنها در عرض ۲۴ ساعت، تا یک‌چهارم از ارزش خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: آیا یک حمله هکری باعث سقوط قیمت لونا و بی ثباتی استیبل کوین UST شده است؟

البته در آن زمان این‌طور به نظر می‌رسید که سرمایه‌گذاران در مواجهه با تورم جهانی، از بازار ارزهای دیجیتال دور شده و به سمت سرمایه گذاری‌های کم‌خطرتر حرکت می‌کنند.

Luna crypto
سقوط رمز ارز لونا

در آن وقت، سهام صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase)، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات‌متحده، پس از زیان خالص 430 میلیون دلار (۳۴۸ میلیون پوند) در طول یک شبانه‌روز به میزان ۱۵٫۶ درصد کاهش یافت. در حقیقت این میزان از افت ارزش سهام به شکلی بود که حتی بدبین‌ترین تحلیلگران نیز انتظار آن را نداشتند.

درنتیجه این افت ارزش سهام در کوین بیس، تیم توسعه‌دهندگان و مدیران این صرافی ارز دیجیتال اعلام کردند که این موضوع ناشی از افت قیمت رمز ارزها و نوساناتی است که از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شده است. همچنین این صرافی اعلام داشت که پیش‌بینی آنها بر این بوده که سرعت این افت قیمت در بازار بالا باشد، ولی به‌هیچ‌عنوان این انتظار را نداشتند که شرایط بدین شکل ادامه پیدا کند.

در راستای این اتفاقات و اخبار ناشی از آن، یک سؤال مهم در ذهن اکثر کاربران و فعالان بازار رمز ارزها مطرح شد: آیا طبق انتظارات، بازار کریپتو به دوره تسلیم (دوره‌ای که پیش‌ازاین بانام زمستان کریپتویی) رسیده است یا اینکه باید انتظار یک سرمای دائمی تر، شاید یک عصر یخبندان کریپتویی را داشته باشیم؟

در قوانین مربوط به حقوق مصرف‌کنندگان، دوره تسلیم (cooling-off period) یک دوره زمانی پس از خرید است که طی آن، خریدار می‌تواند خرید خود را لغو کرده، کالای خریداری‌شده خود را به هر دلیلی بازگرداند و وجه خود را به طور کامل دریافت کند.

سقوط ارز دیجیتال ترا
صرافی بایننس به‌طور موقت برداشت‌های مربوط به لونا را به حالت تعلیق درآورد و در عرض کمتر از یک روز، بلاک چین Terra رسماً متوقف شد.

سایمون پیترز (Simon Peters)، تحلیلگر بازار رمز ارزها در پلتفرم معاملاتی eToro در این خصوص می‌گوید:

متأسفانه، بازار رمز ارزها در حال حاضر در تنگنای شدیدتری نسبت دوران مشابه با سایر بازارهای سرمایه قرار گرفته است. ولی نگرانی حال حاضر اغلب سرمایه‌گذاران این بازار این است که این افت قیمت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

آیا شرایط لونا بهبود پیدا می‌کند؟

اساساً رمز ارز لونا پتانسیل بازیابی قیمت را دارد، اما در حال حاضر شرایط به‌شدت ناپایدار است. ازاین‌رو به‌طورقطع نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد.

بیشتر بخوانید: شبکه ترا 2.0 روز جمعه راه‌اندازی خواهد شد؛ کدام صرافی‌ها لونا جدید را لیست خواهند کرد؟

آقای دو کوان (Do Kwon)، بنیان‌گذار موسسه ترا فورم لبز (Terraform Labs) و خالق ارز دیجیتال ترا، چندی پیش در توییتی نوشت که:

به‌زودی طرح بازیابی UST را اعلام خواهیم کرد. منتظر باشید.

خالق رمز ارز ترا
آقای دو کوان (Do Kwon)، بنیان‌گذار موسسه ترا فورم لبز (Terraform Labs) و خالق ارز دیجیتال ترا

او یک روز بعد نیز به دارندگان و طرفداران این پروژه اعلام کرد که:

می‌دانم که ۷۲ ساعت گذشته برای همه شما بسیار سخت بوده است. اما بدانید که مصمم هستم تا با کمک شما از این بحران عبور کنیم. قطعاً ما راهمان برای خروج از این بحران را پیدا خواهیم کرد. اکوسیستم Terra یکی از فعال‌ترین ها در صنعت رمز ارزها است. پروژه‌ای با صدها تیم پرشور که اپلیکیشن های کاربردی بسیاری را در آینده خواهند ساخت… قطعاً ترا به شکل شگفت‌انگیزی بازخواهد گشت.»

بیشتر بخوانید: راهکار تازه دو کوان برای نجات ترا: هارد فورک به یک زنجیره بدون UST

از طرفی، وب‌سایت مشاوره سرمایه‌گذاری اینوستینگ کلاب (Investing Cube) نیز پیش‌بینی کرده که احتمال بالایی برای بازیابی قیمت این ارز دیجیتال وجود دارد. کلوین ماینا، یکی از تحلیلگران این وب‌سایت در این خصوص نوشت:

جهت بهبود قیمت لونا، تیم پشت این پروژه باید به‌سرعت به این مشکل رسیدگی کنند و تضمین کنند که چنین کاهشی دوباره اتفاق نخواهد افتاد. به‌عنوان یک تحلیلگر، انتظار من این است که پس از اتصال UST به دلار، شاهد افزایش قیمت لونا خواهیم بود. همچنین انتظار دارم که پس‌ازاینکه پروژه ترا نشان داد که مشکلات مشابهی در آینده رخ نخواهد داد، قیمت این رمز ارز شروع به بهبود یافتن کند.

همچنین، کاربران متعصب لونا در subreddit (یکی از زیرمجموعه‌های وب‌سایت Reddit) نیز نسبت به ضررهایی که کردند، ابراز تأسف کردند. یکی از کاربران در توییتی نوشت که:

بیش از چهارصد و پنجاه هزار دلار از دست دادم؛ نمی‌توانم اقساط بانکم را پرداخت کنم.

این در حالی است که یکی دیگر از کاربران نوشته بود که به‌زودی خانه‌اش را از دست خواهد داد.

سخن پایانی؛ ریسک سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارز لونا

اولاً اینکه افراد با ریسک شخصی خود است که اقدام به خرید ارز لونا می‌کنند. دوم اینکه هیچ‌کدام از رمز ارزها به‌وسیله مقامات و سازمان‌های مالی دولتی قیمت‌گذاری نمی‌شوند، پس هرگونه سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارزها، جزء سرمایه گذاری‌های پرخطر به‌حساب می‌آید.

این موضوع علی‌الخصوص وقتی پای میم کوین‌هایی مثل شیبا اینو که بسیار بی‌ثبات نیز هستند وسط باشد، شدیدتر خواهد بود و باید آمادگی این را داشته باشید که تمام دارایی سرمایه‌گذاری شده خود را از دست بدهید. اما در رابطه با ارز لونا اتفاق تقریبا بی سایقه ای بود که بازار ارزهای دیجیتال را به لرزه انداخت.

سرمایه گذاری بر روی ترا (Luna)
اساساً سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارز لونا، جزء سرمایه گذاری‌های پرخطر به‌حساب می‌آید.

در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (دی ماه ۱۴۰۰)، مرجع راهبرد امور مالی انگلستان یا FCA (The Financial Conduct Authority) هشدار داد که سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال یا سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌دهی‌های مرتبط با آن‌ها، عموماً مستلزم پذیرش ریسک‌های بسیار بالایی است و افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید آمادگی این را داشته باشند تا حتی تمامی پول خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: لونا پر بحث ترین رمزارز بازار؛ آیا افزایش قیمت در راه است؟

سوزانا استری‌تر (Susannah Streeter)، تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری و امور بازار در شرکت خدمات مالی هارگریوز لندس‌داون (Hargreaves Lansdown) چندی پیش اعلام کرده بود که:

جدا از این موضوع که رمز ارزها ازنظر قیمتی شدیداً بی‌ثبات هستند، اکثر آنها از هیچ جهتی قانون‌گذاری نشده‌اند. این موضوع نه‌تنها ابعاد دیگری از عدم قطعیت را به آنها می‌افزاید، بلکه به این معنی نیز خواهد بود که سرمایه‌گذاران این حوزه از هیچ‌گونه امنیتی در برابر تقلب‌های احتمالی در این بازار برخوردار نیستند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان