ازدحام شدید شبکه بیت کوین به دلیل توکن‌های BRC-20 ؛ تحلیل آنچین شماره بیستم

خانهتحلیل ارز دیجیتالازدحام شدید شبکه...

آنچه می‌خوانید...

به گزارش فکت کوینز و به نقل از گلسنود، بلاک چین بیت کوین هفته گذشته شاهد یک جریان تراکنش تاریخی بود که علت آن تقاضا برای ضرب توکن‌های BRC-20 بواسطه اینسکریپشن‌ ها (inscriptions) بود. این امر منجر به افزایش شدید کارمزدها شد که نتیجه آن رشد درآمد ماینرها و عبور از پاداش بلاک استاندارد (۶.۴ بیت کوین) برای پنجمین بار در تاریخ بود.

فشردگی فضای بلاک بیت کوین و توکن‌های BRC-20

همانطور که گفتیم، این هفته شاهد رشد انفجاری تقاضا برای ‌فضای بلاک بیت‌کوین بودیم. تعداد تراکنش‌های بیت‌کوین به بالاترین حد خود رسیده است و میانگین کارمزد پرداختی به ازای هر بلاک به ماینرها از حد استاندارد 6.25 BTC فراتر رفته است. در این تحلیل آنچین، تأثیر توکن‌های BRC-20 بر میزان فعالیت‌ آنچین، انواع اینسکریپشن و درآمد ماینرها را بررسی خواهیم کرد.

- Advertisement -

این هفته، شبکه بیت‌کوین با ظهور توکن‌های BRC-20 یک جریان تاریخی بزرگ از تقاضا را تجربه کرد.  BRC-20 به صورت خلاصه یک مکانیزم و استاندارد پیشنهادی برای صدور توکن در بلاکچین بیت کوین است. این سیستم از تئوری اوردینال (ترتیبی) استفاده می‌کند و با درج فایل‌های متنی JSON در زنجیره بلاک اعمال می‌شود.

نمودار تراکنش‌های شبکه بیت کوین

با توجه به کارمزدهای زیادی که کاربران BRC-20 مایل به پرداخت بودند، ماینرها توانستند بلوک‌ها را با سرعت بی‌سابقه‌ای پر کنند. تعداد تراکنش‌های روزانه در این هفته به 682 هزار رسید که به طرز باورنکردنی از رکورد سال 2017 39 درصد  بیشتر بود.

فشردگی فضای بلاک بیت کوین

از آنجایی که بیت کوین دارای محدودیت اندازه بلوک است، چنین افزایش قابل توجهی در تعداد تراکنش ها نتیجه مستقیم استفاده از اینسکریپشن‌ هایی است که از تخفیف 75 درصدی اعمال شده در داده‌های Wittness استفاده می‌کنند؛ و در نتیجه امکان مصرف ظرفیت بلاک موجود را به طور متراکم فراهم می‌کند.

جالب توجه است، در حالی که تراکنش‌ها در حال افزایش بود، تعداد آدرس‌های فعال به پایین‌ترین حد سیکل اخیر (566 هزار آدرس در روز) رسید.

توکن‌های ERC-20 بر شبکه غالب گشته‌اند

از آنجایی که اینسکریپشن‌های BRC-20 فایل‌های متنی JSON کوچکی هستند و از 75 درصد تخفیف SegWit در داده‌های witness بهره می‌برند، ردپای داده‌های آنچین آنها نسبتاً ناچیز است. در نتیجه، میانگین اندازه تراکنش (بر حسب بایت) به 405 بایت کاهش یافت که تقریباً کم سابقه است.

توکن‌های ERC-20 بر شبکه غالب گشته‌اند

از مجموع تراکنش‌های تایید شده، اینسکریپشن‌های متنی بیش از 50 درصد از آنها را تشکیل می‌دهند. این به طور قابل توجهی بالاتر از سلطه 5 الی 20 درصدی اینسکریپشن‌های تصویری در موج اول مشاهده شده در شبکه است که وسعت موج فعلی را نشان می‌دهد.

انواع تراکنش‌های اینسکریپشن در شبکه بیت کوین

یک افزایش درآمد عالی و کوتاه‌مدت برای ماینرها

از آنجایی که ازدحام در شبکه بیت کوین به درجه بالایی رسید، فشار کارمزد به طور چشمگیری افزایش یافت.

گفتنی است، تنها پنجم بار در تاریخ، میانگین کارمزد پرداختی به ازای هر بلاک از پاداش بلاک استاندارد پیشی گرفت.

در مجموع، اینسکریپشن ها 1262 بیت کوین (کارمزد) به ماینرها پرداخت کرده‌اند که 86 درصد آن در هفته گذشته اتفاق افتاده است. نمودار زیر نشان می‌دهد که فشار کارمزد مربوط به فایل‌های متنی چقدر شدید بوده است.

مجموع کارمزد اینسکریپشن بیت کین

با این افزایش سریع تقاضا برای ‌فضای بلاک بیت‌کوین، مجموع هزینه‌های پرداخت‌شده به دلار در روز تقریباً رکورد جدیدی را ثبت کرده که به 17.8 میلیون دلار در روز رسیده است. یک اثر جانبی آن نیز این بود که کارمزد ارسال یک تراکنش معمولی بیت کوین نیز به بالاترین حد خود رسید، به طوری که حد وسط و میانگین کارمزد مورد نیاز برای دریافت تراکنش در یک بلوک به ترتیب به 20.17 دلار و 30.80 دلار رسید.

حد وسط و میانگین کارمزدهای شبکه بیت کوین

در ماه گذشته قیمت بیت کوین بین 26 تا 30 هزار دلار در نوسان بوده است. در همین مدت، ماینرها 773 میلیون دلار از پاداش بلوک (6.25 BTC) درآمد کسب کرده‌اند. با افزایش اخیر فشار کارمزد، ماینرها 100 میلیون دلار درآمد کلی کسب کرده‌اند.

نمودار درآمد ماینرهای بیت کوین

شتاب فشار کارمزد از نظر تاریخی نیز قابل توجه است. نمودار زیر امتیاز  Z-Scores درآمد حاصل از کارمزد ماینرها را در بازه 1 الی 4 سال نشان می‌دهد. هدف شناسایی دوره‌هایی است که کارمزد به‌طور معنی‌داری از نظر آماری افزایش یافته است.

در پنجره‌های کوتاه‌تر 1 الی 2 سال، شتاب فشار کارمزد مسلماً سریع‌تر است، که فقط با دوره 2011 قابل مقایسه است که بیت‌کوین در اول راه خود بود. در پنجره‌های بلندمدت 3 تا 4 سال، فشار کارمزد سریع‌تر از بازار گاوی سال 2021 افزایش یافت و کاملا قابل مقایسه با بازارهای صعودی 2013 و 2017 است.

توکن‌های ERC-20 بر شبکه غالب گشته‌اند

قیمت هش (hash-price) ابزار ایده آلی برای ارزیابی اثرات بر درآمد ماینرها  است. این شاخص نه تنها قیمت لحظه‌ای بیت کوین و سطح کارمزد، بلکه هش‌ریت تخمینی را نیز در نظر می‌گیرد.

قیمت هش در این هفته برای مدت کوتاهی به 172.2 هزار دلار در هر EH رسید، اما از آن زمان تا کنون 55 درصد سقوط کرده و با کاهش فشار کارمزد به   76.3 k/EH بازگشته است. در حالی که فشردگی فضای بلاک افزایش مثبتی را در درآمد ماینرها  ایجاد کرد، اما عمر آن تا کنون کوتاه بوده و در مقایسه با روند نزولی بی‌وقفه قیمت هش کم‌رنگ است.

توکن‌های ERC-20 بر شبکه غالب گشته‌اند

از 3275 بیت کوین پرداخت شده (کارمزد) به ماینرها در 2 هفته گذشته، موجودی کل ماینرها تنها 655 بیت کوین افزایش یافته است که تقریباً 20 درصد از هزینه‌های پرداخت شده را نشان می‌دهد. روند آبی زیر نسبت بیت کوین تازه استخراج‌شده‌ای که ماینرها خرج می‌کنند را نشان می‌دهد که همچنان در حوالی 100 درصد نوسان می‌کند.

به طور کلی، در حالی که بدون شک درآمد ماینرها افزایش یافته، به نظر می‌رسد که اکثریت آن (کارمزدها) توزیع شده است. با این حال، این اتفاق بعد از روند نزولی شدید بازار در سال 2022، کمی تسکین بخش است.

ازدحام شدید شبکه بیت کوین به دلیل توکن‌های BRC-20 ؛ تحلیل آنچین شماره بیستم

خلاصه و نتیجه‌گیری

ظهور اوردینالز (Ordinals)، اینسکریپشن و اکنون توکن‌های BRC-20 همچنان یکی از تحولات غیرمنتظره‌تر در شبکه بیت‌کوین است و بحث‌های مفیدی را در مورد شایستگی‌های فنی، عملی و فلسفی بلاکچین بیت کوین به راه انداخته است. آنچه واضح است، این است که تا کنون، این فناوری‌ها باعث افزایش تقاضا برای ‌فضای بلاک بیت‌کوین شده‌اند.

این هفته شاهد بودیم که مجموع کارمزدهای پرداختی در شبکه بیت کوین تنها برای پنجمین بار در تاریخ از پاداش بلوک فراتر رفت. این اتفاق درآمد حاصل از کارمزدِ ماینرها را تقریباً به سقف‌ تاریخی  17.8 میلیون دلار در روز رساند و باعث شد درآمد ماینرها پس از سال تلخ 2022 افزایش یابد.

باید دید که آیا اینسکریپشن ها و توکن‌های BRC-20 در درازمدت قدرت ماندگاری دارند یا خیر؟

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان