استارگیت فایننس (Stargate Finance) چیست؟ آشنایی کامل با توکن STG

خانهمعرفی پروژهاستارگیت فایننس (Stargate...

آنچه می‌خوانید...

استارگیت فایننس (Stargate Finance) با ارائه قابلیت تبادل بین بلاک چینی توکن‌ها، عدم تمرکز و تعامل‌پذیری بلاک چین‌ را ارتقا می‌دهد. توکن STG ارز اصلی شبکه استارگیت فایننس است و به ایمن‌سازی شبکه از طریق استیکینگ و حاکمیت پروتکل کمک می‌کند. حال استارگیت فایننس  چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟ با ما در این مقاله از فکت کوینز همراه باشید تا به بررسی این شبکه مالی و ارز دیجیتال اختصاصی آن بپردازیم.

استارگیت فایننس (Stargate Finance) یک پروتکل نقدینگی تعامل‌پذیر است که توکن‌ها را بدون واسطه بین بلاک چین‌ها و پروتکل‌های دیفای (DeFi) جابه‌جا می‌کند. تعامل‌پذیر بودن یک جزء ضروری از چشم‌انداز وب 3 (Web3) است. در حال حاضر تعدادی از صرافی‌های غیرمتمرکز برجسته (DEX) از چندین بلاک چین و شبکه لایه 2 پشتیبانی می‌کنند، با این حال، مبادله بین بلاک چینی توکن‌ها اغلب به چندین تراکنش نیاز دارد. همچنین، برخی از سرویس‌های رپینگ (Wrapping) و پل‌های ارز دیجیتال (Token Bridges) به متولیان متمرکز متکی هستند که این امر می‌تواند دارایی کاربران را در معرض خطر قرار دهد.

در این مقاله، ما اکوسیستم استارگیت فایننس، ویژگی‌های مختلفی که ارائه می‌کند و توکن STG را  به طور دقیق بررسی می‌کنیم و خواهیم فهمید که این پلتفرم چگونه باعث کارآمدی، دسترس‌پذیری و ایمن‌سازی تبادلات بین‌زنجیره‌ای دیفای می‌شود.

استارگیت فایننس چیست؟

استارگیت فایننس یک پروتکل نقدینگی بین زنجیره‌ای (Cross-Chain) است که استخرهای نقدینگی پروتکل‌های مختلف دیفای را یکجا گردهم می‌آورد. این پلتفرم بسیاری از پیچیدگی‌های مرتبط با تراکنش‌های بین زنجیره‌ای دیفای را از بین برده و به کاربران امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را بین بلاک چین‌های مختلف، شبکه‌های لایه ۲ و برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) جابجا و مبادله کنند.

Stargate Finance دارای صرافی غیرمتمرکز (DEX)، استخرهای نقدینگی و مزارع (Farms) است. کاربران می‌توانند نقدینگی پروتکل Stargate تامین کنند و در ازای آن بخشی از کارمزد تراکنش‌ها را به دست آورند. به علاوه، آنها می‌توانند درآمد خود را از طریق کشت سود (Yield Farming) به حداکثر برسانند.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

استارگیت فایننس چیست؟

تامین‌کنندگان نقدینگی برای مشارکت خود در این پلتفرم، جوایزی در قالب استیبل کوین دریافت می‌کنند.کاربران همچنین می‌توانند با کشت یا فارم توکن‌های تامین نقدینگی (LP Tokens) توکن بومی STG را کسب کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن STG، ارز دیجیتال veSTG دریافت کنند. دارندگان توکن veSTG می‌توانند به پیشنهادهای مدیریتی برای ایجاد تغییرات در شبکه رأی دهند. هرچه کاربران مدت بیشتری توکن STG را سپرده بگذارند، vSTG بیشتری کسب می‌کنند.

استارگیت فایننس قصد دارد تا موانع Cross-Chain DeFi را کاهش دهد و مبادله (Swap) توکن‌ها بین زنجیره‌های مختلف را با یک تراکنش‌ واحد میسر سازد. صرافی‌های غیرمتمرکز، تجمیع‌کننده‌ها (Aggregators) و پروتکل‌های دیفای می‌توانند از نقدینگی Stargate Finance استفاده کرده و از این پلتفرم برای تراکنش بین زنجیره‌ای توکن‌ها استفاده کنند. این نه تنها تبادل دارایی‌ها را برای کاربران آسان‌تر می‌کند، بلکه به تقویت نقدینگی اکوسیستم دیفای، به حداقل رساندن لغزش‌ قیمت و قابل‌اعتمادتر کردن دی اپ‌ها (dApps) کمک می‌کند.

تاریخچه استارگیت فایننس

Stargate Finance در مارس 2022 توسط لیرزیرو لبز (LayerZero Labs) شرکت پشت Omnichain LayerZero تأسیس شد. LayerZero زیربنای بسیاری از قابلیت‌های بین زنجیره‌ای استارگیت است و برای بهینه‌سازی ارتباطات بین بلاک چینی عمل می‌کند. اگرچه این پروژه در مراحل اولیه توسعه خود است، اما کامیونیتی آن در حال رونق است.

بیشتر بخوانید: پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

توکن STG چیست؟

توکن STG ارز دیجیتال بومی شبکه استارگیت فایننس است و برای مدیریت غیرمتمرکز شبکه، سپرده‌گذاری، تامین نقدینگی و پاداش کشت سود ضروری است. در زمان نگارش این مقاله، توکن STG با قیمت 0.59 دلار و با ارزش بازار 82.5 میلیون دلاری معامله می‌شود. طبق وب‌سایت کوین گکو (CoinGecko)، عرضه در گردش این ارز دیجیتال 138.6 میلیون توکن از کل عرضه 1 میلیارد واحدی آن است.

توکن STG در مارس 2022 راه اندازی شد. اعضای تیم و سرمایه‌گذاران اولیه 17.5 درصد از عرضه این توکن را دریافت کردند که تا 24 ماه قفل است. 15 درصد دیگر به راه اندازی پروژه اختصاص یافت. بیش از 30 درصد آن برای جوایز کامیونیتی ذخیره شده است. علاوه بر این، 15.95٪ برای پیوند قیمتی (Bonding Curve) تخصیص شده و 3.66٪ آن به انتشار اولیه توکن اختصاص دارد.

قابلیت انتقال توکن SGT

قابلیت Transfer پلتفرم استارگیت فایننس به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های بومی را بین شبکه‌های بلاک چینی مختلف جابجا کنند. به عنوان مثال، معامله‌گری که می‌خواهد USDT را در BNB Chain با USDT در Ethereum مبادله کند، معمولاً باید چندین تراکنش را امضا کند و از یک سرویس بریج (Bridge) یا توکن رپینگ (Wrapping) استفاده کند. اما Stargate DEX تعداد مراحل مورد نیاز برای تبادل بین‌زنجیره‌ای توکن‌ها را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

برای استفاده از قابلیت مبادله بین بلاک چینی  (cross-chain DEX) استارگیت فایننس، وارد برنامه Stargate شده و سپس به تب «Transfer» بروید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام شبکه باید توکن را ارسال و کدام یک باید آن را دریافت کند، باید کیف پول خود را به برنامه متصل کنید و توکن‌های مورد نظر را انتخاب کنید. پس از وارد کردن تعداد توکن‌هایی که می‌خواهید مبادله کنید، گزینه “Confirm” را برای اجرای تراکنش انتخاب کنید.

علاوه بر این، قابلیت ترنسفر (Transfer) به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های STG را بدون پرداخت کارمزد انتقال بین دو بلاک چین جابجا کنند. در عوض، کاربران فقط کارمزد گس (Gas) را پرداخت می‌کنند. همچنین مبادله توکن‌های غیر STG 0.06% کارمزد دارد. با این حال، کاربران می‌توانند با انتخاب تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) در بخش ترنسفر برنامه، مقدار گس شبکه مبدأ را برای انتقال توکن خود مشخص کنند.

علاوه بر این، انتقال توکن‌های غیر STG مستلزم پرداخت یک کارمزد برای برقراری تعادل مجدد در استخر نقدینگی است. هر بار که کاربر یک توکن را با استفاده از یک استخر تعویض می‌کند، تعادل توکن‌ها در استخر به هم می‌خورد. برای حل این موضوع، Stargate DEX از یک نوع کارمزد به نام Rebalancing Fee برای جلوگیری از تخلیه مداوم ذخایر استخر استفاده می‌کند.

استخرهای نقدینگی

استخرهای نقدینگی استارگیت فایننس

Stargate Finance دسترسی به استخرهای نقدینگی را فراهم می‌کند. این استخرها نقدینگی را در اختیار Stargate DEX قرار می‌دهند و کاربران را قادر می‌سازند تا با تامین نقدینگی استخر پاداش کسب کنند. برای افزودن نقدینگی به استخر استارگیت، کیف پول خود را به Stargate متصل کنید و به بخش «Pool» برنامه بروید. سپس می‌توانید از میان استخرهای نقدینگی مختلف که از استاندارد توکن ERC-20 پشتیبانی می‌کنند، یکی را انتخاب کنید.

تامین کنندگان نقدینگی توکن‌های LP را به دست می‌آورند که نمایانگر سهم آنها از دارایی‌های داخل استخر است. توکن‌های LP به دارندگان خود حق دریافت سهمی از کارمزدهای انتقال Stargate DEX متناسب با سهم آنها از دارایی‌ها داخل استخر را می‌دهند. پاداش استخر نقدینگی به صورت استیبل کوین پرداخت می‌شود. همچنین، توکن‌های LP در هر زمانی قابل بازخرید هستند، بنابراین کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند از استخرهای نقدینگی خارج شوند. در زمان نگارش این مقاله، اکوسیستم Stargate دارای TVL (ارزش کل قفل شده)  380 میلیون دلاری است.

کشت سود (Farming)

بخش کشت سود یا فارمینگ (Farming) برنامه استارگیت فایننس به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌های LP را از استخرها به عنوان پاداش اضافی به دست آورند. کاربرانی که توکن‌های LP دارند می‌توانند آنها را برای کسب توکن STG کشت (فارم) کنند. برای شرکت در فارمینگ، کیف پول خود را به Stargate متصل کنید و به بخش “Farms” برنامه بروید. در مرحله بعد، مزرعه یا فارمی را انتخاب کنید که با توکن‌های LP شما مطابقت دارد. قابل ذکر است، فارمینگ کاربران را در معرض ریسک‌های مختلفی قرار می‌دهد. با این حال، سرمایه‌گذاران باهوش می‌توانند با استفاده از توکن‌های LP از این طریق، پاداش خود را به حداکثر برسانند.

استیکینگ توکن STG

Stargate Finance از یک نوع حاکمیت غیرمتمرکز استفاده می‌کند که به اعضای کامیونیتی اجازه می‌دهد تا به پیشنهادات برای ایجاد تغییرات در پلتفرم رأی دهند. اعضای کامیونیتی که توکن‌های STG خود را سپرده‌گذاری (استیک) می‌کنند، توکن vsSTG دریافت می‌کنند که توکن حاکمیتی شبکه استارگیت فایننس محسوب می‌شود.

برای مشارکت در مدیریت شبکه استارگیت، به بخش “Stake” برنامه بروید و کیف پول خود را به برنامه وصل کنید. می‌توانید از بین استخرهای مختلف یکی را انتخاب کنید. پس از انتخاب استخر، تعداد توکن‌های STG را که می‌خواهید سپرده‌گذاری کنید را وارد کرده و طول دوره قفل شدن آنها در شبکه را انتخاب کنید. در زمان نگارش این مقاله، 18.5 درصد از کل عرضه STG با میانگین زمان لاک آپ (Lockup Time) 358 روز در شبکه سپرده‌گذاری است.

چرا تعامل‌پذیر بودن در وب 3 مهم است؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ارتباطات بین بلاک چینی برای پذیرش انبوه نسل سوم وب (Web3) و بلاک چین ضروری است. چندی پیش، بلاک‌چین‌ها معمولاً شبکه‌هایی بودند که توانایی برقراری ارتباط بین-زنجیره‌ای را نداشتند. با این حال، قابلیت ارتباط بین زنجیره‌ای مزایای متعددی را به همراه دارد. به عنوان مثال، توسعه دهندگان می‌توانند با یکدیگر همکاری کرده و اطلاعات را بین یک جامعه بزرگتر به اشتراک بگذارند. این نه تنها به نوآوری در این فضا سرعت می‌بخشد، بلکه به کاهش قبیله گرایی و اتصال جوامع مختلف وب 3.0 به یکدیگر نیز کمک می‌کند.

علاوه بر این، کاربران اکنون به طیف گسترده‌ای از دی اپ‎ها (dApps) و پروتکل‌های دیفای بین بلاک چینی دسترسی دارند. تمامی صرافی‌ها و پلتفرم‌های وام‌دهی به نقدینگی بالا برای جلوگیری از افت قیمت و افزایش ثبات وام‌ها نیاز دارند. در گذشته، پلتفرم‌های دیفای محدود بودند، زیرا فقط می‌توانستند از نقدینگی بلاک چینی که بر روی آن ساخته شده بودند، استفاده کنند. با این حال، ظهور Cross-Chain DeFi این امکان را فراهم کرده که سرمایه‌ آزادانه بین بلاک چین‌های مختلف جابجا شده و تجربه کاربری بهتری را به ارمغان بیاورد.

چرا از Stargate Finance استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی‌های مهم پلتفرم Stargate Finance این است که مبادله توکن‌ها بین بلاک چین‌های مختلف را تنها با یک تراکنش میسر می‌سازد. به عنوان مثال، هنگام تعویض یک توکن بومی اتریوم مانند DAI با یک توکن بومی پالیگان (Polygon) مانند AAVE، کاربران معمولاً باید چندین تراکنش انجام داده و کارمزدهای مربوطه را بپردازند. با این حال، پل Stargate این فرآیند را بدون نیاز به رپ کردن توکن (Token Wrapping) انجام می‌دهد. همچنین، استارگیت نقدینگی را از برترین پروتکل‌های دیفای روی تمام بلاک چین‌ها جذب می‌کند. با استارگیت فایننس، کاربران به جای جابجایی مکرر بین پروتکل‌ها و تغییر شبکه، از طریق یک برنامه واحد به نقدینگی هر بلاک چینی دسترسی پیدا می‌کنند.

Stargate Crypto Bridge؛ حل مشکل پل زدن بین بلاک چین‌ها

معضل سه‌گانه بلاک چین (Blockchain trilemma) به چالش‌های مقیاس‌پذیر کردن یک برنامه یا شبکه بلاک چینی بدون به خطر انداختن امنیت یا عدم تمرکز آن اشاره دارد. همین مسئله در مورد پل‌ها و پروتکل‌های بین زنجیره‌ای نیز صدق می‌کند. اکثر پل‌های کریپتو به فرآیند رپ کردن توکن‌ها (Wrapping) نیاز دارند. با این حال، پل Stargate این خدمات را به نفع یک سیستم الگوریتمی متعادل سازی (Rebalancing) کنار گذاشته است. نتیجتاً، مبادلات بین بلاکچینی در استارگیت غیرمتمرکز هستند و می‌توانند به صورت بومی انجام شوند. با این وجود، این پلتفرم از قابلیت توکن رپینگ (Token Wrapping) هم پشتیبانی می‌کند.

Stargate Crypto Bridge؛ حل مشکل پل زدن بین بلاک چین‌ها

علاوه بر این، Stargate Bridge نقدینگی را بهینه می‌کند تا از برگشت خوردن تراکنش‌ها جلوگیری کند. این پلتفرم از مشکلات ناشی از نقدینگی از هم گسیخته که در بسیاری از پل‌های برجسته دیگر وجود دارد، جلوگیری می‌کند. نقدینگی از هم گسیخته مستلزم نگهداری چندین استخر نقدینگی برای هر بلاک چین است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در برقراری تعادل استخر شود. از سوی دیگر، استخرهای نقدینگی Stargate فرآیند پل زدن را ساده می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند دارایی‌ها را در چندین بلاک چین واریز و برداشت کنند. علاوه بر این، Stargate از یک مدل lock+mint و burn+deem استفاده می‌کند تا دارایی‌ها را در بلاک چین‌های مقصد با قطعیت فوری ضرب کند و از برگشت خوردن تراکنش‌ها جلوگیری کند.

جمع بندی

استارگیت فایننس یک پروتکل نقدینگی با قابلیت ترکیب نقدینگی و تراکنش بین بلاک چینی است که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال خود را با یک تراکنش بین شبکه‌های مختلف جابجا کنند. شبکه Stargate با فراهم کردن امکان جریان آزادانه سرمایه بین بلاک چین ها، نقدینگی عمیق‌تری برای اکوسیستم دیفای ایجاد می‌کند. علاوه بر این، Stargate قطعیت تراکنش‌های فوری را تضمین می‌کند و یک جایگزین غیرمتمرکز برای بسیاری از سرویس‌های محبوب رپینگ (Wrapping) و پل کریپتو‌ (Bridges) ارائه می‌دهد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان