استاندارد BRC-20 بیت کوین چیست؟ توکن‌ها به شبکه بیت کوین آمدند!

آنچه می‌خوانید...

از چند وقت پیش، ایده‌ی قرار دادن توکن‌ها در بلاک چین بیت کوین ارائه شده بود. اما هیچ کدام از پروژه‌های قبلی نتوانستند به سطحی نزدیک به سطح محبوبیت استاندارد BRC-20 دست یابند.

در 6 مه 2023، بلاک چین بیت کوین به طور موقت متوقف شد. در آن زمان تعداد تراکنش‌های تایید نشده به رکورد بالایی رسید. کارمزدها افزایش یافت و صرافی بایننس به عنوان یک صرافی معروف و محبوب مجبور شد دوبار فرایند برداشت را متوقف کند. با فکت کوینز همراه باشید تا به این اتفاق جذاب بپردازیم.

- Advertisement -

استاندارد BRC-20 چیست؟

استاندارد BRC-20 از یکی از استانداردهای اتریوم به نام ERC-20 گرفته شده است و در مارس 2023 توسط یک توسعه دهنده ناشناس به نام دومو (Domo) معرفی شد. BRC-20 ها اساسا (با برخی از احتیاط های مهم مانند فقدان قراردادهای هوشمند) نسخه بیت کوینی ERC-20 هستند.

گفته می‌شود که BRC های دیگری با اعداد مختلف وجود نخواهد داشد. زیرا تغییرات بیت ‌کوین در واقع از طریق فرآیندی به نام BIP یا پیشنهادات بهبود بیت‌کوین انجام می‌شود. بنابراین BRC-1 یا BRC-2 و غیره وجود نخواهد داشت.

ERC-20 یک استاندارد توکن اتریوم است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد توکن‌هایی ایجاد کنند که با شبکه گسترده‌تر اتریوم سازگار بوده و دارای قراردادهای هوشمند داخلی هستند. این توکن‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها مانند دارایی‌های دارای مالکیت‌، حقوق دسترسی یا حتی ارزهای دیجیتال مختلف را در بر گیرند. بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند تتر (Tether) و شیبا اینو (Shibu Inu coin) توکن‌های ERC-20 هستند.

استاندارد BRC-20 از همین فناوری استفاده می‌کند. این قابلیت به کمک آپدیت تَپ روت (Taproot) بیت ‌کوین در نوامبر 2021 امکان‌پذیر شد. Ordinals یا اوردینال‌ها و مسائل فنی پشت صحنه باعث می‌شوند توکن‌های BRC-20 کار کنند.

اوردینال‌ها چه نقشی در استاندارد BRC-20 دارند؟

اوردینال‌ها یک شماره سریال را روی ساتوشی، کوچک‌ترین واحد ارزی بیت کوین، درج می‌کنند. این شماره سریال به همراه داده‌های دیگر در بخشی از تراکنش بیت کوین به نام فیلد امضای شاهد (the witness signature field) درج می‌شود. این داده‌ها مالکیت قانونی وجوه مورد استفاده را تأیید کرده و تضمین می‌کنند که آن‌ها برای چندین مرتبه خرج نمی‌شوند.

استاندارد BRC-20 چیست؟

توکن‌های BRC-20 از اوردینال‌ها استفاده می‌کنند. اما همه‌ی توکن‌هاهیی که از اوردینال‌ها استفاده می‌کنند توکن‌های BRC-20 نیستند. به همین دلیل است که میلیون‌ها اوردینال وجود دارد اما کمی بیش از 14 هزار توکن BRC-20 وجود دارد.

توکن‌های BRC-20 از اوردینال‌های JSON (JavaScript Object Notation) برای شروع قراردادهای خود استفاده می‌کنند. (این قراردادها هنوز هم ساده هستند. زیرا عملکرد قرارداد هوشمند هنوز توسعه نیافته است). در نتیجه توکن‌های جدید ایجاد شده و توانایی جابه‌جایی می‌یابند.

هم اکنون استاندارد BRC-20 در مقایسه با ERC-20 عملکرد بسیار محدودی دارد. در حال حاضر کاربران فقط می‌توانند فرایندهای استخراج، استقرار و انتقال توکن‌ها را با استفاده از استاندارد BRC-20  پیاده سازی کنند.

همچنین مهم است که به برخی تفاوت‌های دیگر این استاندارد با استاندارد ERC-20 توجه کنید. برخلاف ERC-20، استاندارد BRC-20 یک استاندارد تایید شده نیست. اما هنوز در مرحله پیشنهاد است و برخلاف توکن‌های ERC-20، توکن‌های BRC-20 در حال حاضر به راحتی در صرافی‌ها معامله نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: استاندارد BEP2 و BEP20 چیست؟ بررسی تفاوت BEP2 و BEP20 با ERC20

چرا توکن هایی با استاندارد BRC-20 بر هزینه ها و تراکنش های بیت کوین تأثیر می گذارند؟

در مقایسه با تراکنش‌های ساده‌ی همتا به همتا (P2P)، ایجاد و انتقال توکن‌های BRC-20 پیچیده است و به فضای بیشتری در بلاک چین نیاز دارد. یک تراکنش معمولی بیت کوین ممکن است در نشبت کیلوبایت اندازه گیری شود. در حالی که یک اوردینال که روی آن یک توکن BRC-20 لایه بندی شده است، می‌تواند تا 4 مگابایت نیز اندازه داشته باشد.

یکی از دلایلی که یک اوردینال با توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در شبکه اتریوم یا سایر بلاک ‌چین‌ها متفاوت است، این است که با استفاده از دستورات، تمام داده‌ها مستقیما روی بلاک چین ذخیره می‌شوند. بنابراین هر تصویر یا دستورالعمل مربوط به توکنی به اوردینال اضافه شود، بخشی از معامله‌ی مربوط به NFT خواهد بود. توکن معمولاً حاوی یک لینک یا گونه‌ی دیگری از داده است که به یک سرویس خارجی اشاره می‌کند. این سرویس است که اثر هنری در آن ذخیره می‌شود.

همه این‌ها رقابت برای فضای بلاک را تشدید می‌کند و به طور بالقوه منجر به هزینه‌ی تراکنش بالاتر برای کاربرانی می‌شود که به دنبال زمان تأیید سریع‌تر هستند. در تمام این مدت، میم پول (mempool) که یک فضای ذخیره سازی جمعی است که در آن تراکنش‌های تایید نشده قبل از پردازش ذخیره می‌شوند، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. در اوج نابه‌امانی شبکه بیت کوین در اوایل ماه مه، برخی از معامله‌گران مجبور به استفاده از روشی به نام جایگزینی با کارمزد شدند. این روشی است که آن‌ها پیشنهاد جایگزینی یک نسخه از یک تراکنش تایید نشده با نسخه جدیدی را دادند. در نتیجه به نودها کارمزد تراکنش بالاتری ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: Mempool: حافظه ای برای نگهداری تراکنش های تایید نشده

ارتباط توقف فرایند برداشت از صرافی بایننس با این مسئله چیست؟

استاندارد BRC-20 چیست؟

دو مرتبه توقف فرایند برداشت از صرافی بایننس در زمان اوج این اتفاقات، نتیجه عدم تطابق بین کارمزد تراکنش‌هایی بود که صرافی معمولاً برای تسهیل تراکنش‌ها پرداخت می‌کند و کارمزد مورد نیاز برای دریافت تراکنش توسط بلاک چین.

این کارمزد تراکنش‌ها به دست نودهای موجود در بلاک چین، معمولا ماینرها، برای تسهیل تراکنش می‌رسد. این یک مسئله‌ی مربوط به عرضه و تقاضا است. از آن‌جایی که نودها یک منبع ثابت هستند و تقاضا برای زمان تایید تراکنش‌ها توسط آن‌ها آن‌ها متغیر است، هزینه‌ها در کنار تقاضا افزایش می‌یابد. نودها برای حفظ بلاک چین بیت کوین ضروری هستند و با پاداش‌های بلاک و کارمزد تراکنش تشویق می‌شوند تا کار خود را انجام دهند.

چرا استاندارد BRC-20 مهم است؟

توکن‌هایی با استاندارد BRC-20 به دو دلیل اصلی بحث‌هایی را پیرامون خود به راه انداخته‌اند: یک، مسدود کردن شبکه و افزایش هزینه‌ها. دو، توکن‌ها و استاندارد BRC-20 بلاک چین را با داده‌هایی که با مأموریت ساتوشی مبنی بر سیستم انتقال پول همتا به همتا هماهنگ نیست، آلوده می‌کنند. برای گروهی از طرفداران محافظه کار بیت کوین، این امری نامناسب برای بلاک چین بیت کوین است.

«توسعه‌دهندگان بیت‌کوین ترجیح می‌دهند که اردینال‌ها را سانسور کنند. زیرا فقط اطلاعات اضافه را در نظر می‌گیرند. سعی کنید اطلاعات را خودتان به دست آورید و هنگامی که توانایی از دست دادن پول خود را ندارید، ریسک‌های غیرقابل قبول نکنید.»

برگرفته از حساب توئیتر امانوئل ودووا (@vedova)  مورخ 10 مه 2023

تفاوت توکن‌ های BRC-20 با NFT چیست؟

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، بر خلاف NFT های شبکه‌ی اتریوم که فایل‌ها را در یک سرور خارجی ذخیره می‌کنند، NFT های معمولی بیت کوین حاوی کل فایل داده در فیلد امضای شاهد تراکنش‌های بیت کوین هستند. این مسئله باعث می‌شود که شبکه مطمئن باشد که تمام اطلاعات در بلاک چین قرار گرفته است.

این بدان معنی است که این توکن‌ها نسبت به سایر NFT ها تغییر ناپذیرتر باشند. در نتیجه یکپارچگی دارایی‌ها افزایش می‌یابد. اما از طرف دیگر این بدان معنی است که حجم حافظه‌ای که این توکن‌ها اشغال می‌کنند بیش‌تر باشد.

Luke Dashjr، توسعه‌دهنده هسته بیت ‌کوین در مصاحبه‌ای با کوین دسک (CoinDesk) گفت که اوردینال‌ها نشان‌دهنده حمله به بیت ‌کوین به دلیل ازدحام حجم فایل‌های بزرگ است.

در همان زمان، دیگران اشاره کردند که ماینرها که با چالش‌هایی در چندین جبهه ناشی از بازار نزولی، از جمله ورشکستگی‌های جند وقت اخیر روبرو هستند، ذینفعان بزرگی از رونق استاندارد BRC-20 بوده‌اند.

اوردینال‌ها برابر هستند با NFT ها در بیت کوین. این برای بیت کوین خوب است.

برگرفته از حساب توئیتر دن هلد، مدیر سابق صرافی کراکن و سرمایه گذار بزرگ بیت کوین.

در همین حال، برای اولین بار از سال 2017، برخی از ماینرهای بیت کوین از پردازش تراکنش‌های روی بلاک چین بیشتر از استخراج بیت کوین جدید درآمد کسب می‌کنند. این تغییر تا حدی به توکن‌ها و دستورات مربوط به استاندارد BRC-20 نسبت داده می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند که این توسعه به طور بالقوه می‌تواند کاهش سودآوری استخراج بیت کوین به دلیل نصف شدن پاداش‌های استخراج را جبران کند.

مایکل سایلر (Michael Saylor) از مایکرو استراتژی (MicroStrategy) در مصاحبه‌ی اخیر خود گفت: «آن‌چه در مورد اوردینال‌ها و NFT ها اتفاق افتاد این است که ما از این شکاف از یک سناریوی نزولی به یک سناریوی صعودی عبور کردیم. اگر من یک ماینر بودم، از این اتفاق به وجد می‌آمدم.»

نیک کارتر (Nic Carter)، یکی از فعالان برجسته در حوزه بیت کوین در مقاله‌ی خود دیدگاه مشابهی داشت. او نوشت که از تقاضای جدید برای فضای بلاک که اوردینال‌ها آن را باز کرده‌اند، دلگرم شده است.

«ماینرها نیز باید به نحوی درآمد خود را داشته باشند. با کاهش بیشتر درآمد استخراج، هزینه‌ها باید درآمد از دست رفته‌ی ماینرها را جبران کند.»

سوالات متداول

استاندارد BRC-20 چیست؟

استاندارد BRC-20 از یکی از استانداردهای اتریوم به نام ERC-20 گرفته شده است و در مارس 2023 توسط یک توسعه دهنده ناشناس به نام دومو (Domo) معرفی شد. BRC-20 ها اساسا (با برخی از احتیاط های مهم مانند فقدان قراردادهای هوشمند) نسخه بیت کوینی ERC-20 هستند.

تاثیر استاندارد BRC-20 بر بیت کوین چیست؟

این استاندارد ۲ تاثیر مهم بر شبکه دارد: یک، مسدود کردن شبکه و افزایش هزینه‌ها. دو، توکن‌ها و استاندارد BRC-20 بلاک چین را با داده‌هایی که با مأموریت ساتوشی مبنی بر سیستم انتقال پول همتا به همتا هماهنگ نیست، آلوده می‌کنند. برای گروهی از طرفداران محافظه کار بیت کوین، این امری نامناسب برای بلاک چین بیت کوین است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان