استخراج نقدینگی (Liquidity Mining)‌ چیست؟

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیماستخراج نقدینگی (Liquidity...

آنچه می‌خوانید...

در سال های اخیر، پذیرش و کارایی بلاک چین و ارزهای دیجیتال به سرعت رشد کرده است. استراتژی اصلی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، خرید و نگه داشتن یک ارز دیجیتال تا زمانی که ارزش آن افزایش یابد است. این استراتژی به عنوان HODLing نیز شناخته می‌شود. در کنار این روش سرمایه گذاری چندین روش دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای کسب درآمد غیرفعال استفاده کنید. یکی از این استراتژی‌ها استخراج نقدینگی در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

به بیان ساده، استخراج نقدینگی راهی برای کاربران است تا با استفاده از ارزهای دیجیتال خود با تامین نقدینگی برای صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، جریانی ثابت از درآمد غیرفعال را کسب کنند. با ارائه نقدینگی، پاداش شما از کارمزد معاملات و توکن‌های حاکمیتی که به شما داده می‌شود، به دست می‌آید. در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که استخراج نقدینگی چیست، چگونه می‌توانید با استفاده از آن درآمد غیرفعال کسب کنید و مزایا و خطرات آن چیست. با فکت کوینز همراه باشید.

- Advertisement -

DEX چیست؟ مروری بر مفهوم صرافی غیرمتمرکز

قبل از اینکه در مورد استخراج نقدینگی بیشتر بیاموزیم، بیایید نگاهی گذرا به DEXها بیندازیم. این صرافی‌های غیرمتمرکز هستند که استخراج نقدینگی را ممکن می‌سازند.

مبادلات مالی سنتی معمولاً از مدل دفتر سفارشات استفاده می‌کند. دفتر سفارشات یک پایگاه داده متمرکز است که تمام سفارشات خرید و فروش را با قیمت‌های مختلف که توسط کاربران وارد شده ذخیره می‌کند. اگر بین سفارش خرید و فروش دو کاربر مختلف مطابقت وجود داشته باشد، تراکنش انجام خواهد شد.

DEX چیست؟

DeFi مکانیزم دفتر سفارش جدیدی را معرفی کرد که به عنوان بازارساز خودکار (AMM) شناخته می‌شود. این مدل توسط پروتکل یونی سواپ (Uniswap) پیشگام شد. AMM ها معاملات ارزهای دیجیتال بدون مجوز را بین کاربران با استفاده از استخرهای نقدینگی تسهیل می‌کنند. در نتیجه نیاز به یک نهاد متمرکز برای مطابقت با تراکنش‌ها را از بین می‌برند. این استخرها با قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند. همچنین استخرها توسط الگوریتم‌های خاصی اداره می‌شوند و کاملاً مستقل هستند.

این استخرها به نقدینگی عمیق‌تری دست می‌یابند. شرکت‌کنندگان در این استخرها ارزهای دیجیتال خود را استیک می‌کنند. در نتیجه امکان مبادله‌ با سرمایه کارآمدتری را برای کاربران فراهم می‌کند، اسلیپیج (slippage) را به حداقل می‌رساند و تعداد ارزهای دیجیتالی که می‌توان دریافت کرد را به حداکثر می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اسلیپیج (slippage) چیست؟

استخراج نقدینگی چیست؟

استخراج نقدینگی یک مکانیسم DeFi است که در آن شرکت‌کنندگان برخی از دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود را در استخرهای نقدینگی مختلف ارائه می‌کنند. در ازای این نقدینگی آن‌ها توکن‌ و کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند. شرکت‌کنندگانی که ارزهای دیجیتال خود را ارائه می‌کنند به عنوان ارائه‌دهنده نقدینگی (LP) شناخته می‌شوند و اغلب یک توکن LP دریافت می‌کنند. در نهایت شرکت کنندگان می‌توانند از این توکن برای تبادل درصدی از کارمزد معاملاتی که توسط پلتفرم به دست می‌آید، استفاده کنند. توزیع کارمزدها بر اساس میزان نقدینگی است که هر ارائه دهنده به اشتراک گذاشته است.

تاریخچه استخراج نقدینگی

استخراج نقدینگی در تابستان 2020 که به عنوان تابستان DeFi نیز شناخته می‌شود، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. DeFi به طور گسترده‌تری در بازار شناخته شد و معماری معاملات کارآمد و بدون مجوز تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در بازار را به دنیا معرفی کرد. در همان زمان، پروتکل‌ها پاداش‌های بسیار بالایی را ارائه می‌کردند. بازده درصدی سالانه (APY) ارائه شده توسط برخی از پروتکل‌ها گاهی اوقات به سه رقم یا حتی بیش‌تر می‌رسید. همین مسئله رشد DeFi را بیش از پیش تقویت کرد.

بنابراین استخراج نقدینگی بسیار سودآور شد. به‌ویژه برای LP ‌هایی که می‌توانستند با مبالغ هنگفتی نقدینگی ارائه کنند. استخراج نقدینگی به آن‌ها اجازه می‌داد تا سهم بیشتری از توزیع کارمزد تراکنش‌های پروتکل را در اختیار بگیرند. همین مسئله به نوبه خود نقدینگی درون استخرها را نیز بهبود بخشید و معاملات را جذاب‌تر کرد. در نتیجه فعالیت‌های روی پروتکل‌ها نیز افزایش یافت.

در حال حاضر، APY های ارائه شده توسط اکثر پروتکل‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته‌اند. با این حال، این یک نشانه‌ی نسبتا خوب است. زیرا نشان می‌دهد که بازار در حال بلوغ است و آن را برای فعالان بازار پایدارتر می‌کند.

با این وجود، فعالیت روی پروتکل‌های DeFi همچنان زیاد است و فعالان بازار به طور دائم به دنبال بهترین فرصت هستند.

بیشتر بخوانید: استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

نحوه شروع استخراج نقدینگی

برای شروع استخراج نقدینگی، می‌توانید با یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌ها شروع کنید؛ یعنی یونی سواپ (Uniswap).

  1. ابتدا به لینک به https://app.uniswap.org/#/pools بروید.
  2. برای اتصال به کیف پول غیرحضانتی خود که دارای وجوه موجود است، روی Connect Wallet کلیک کنید.
  3. روی New Position کلیک کنید.
  4. جفت ارزی را که می‌خواهید برای آن نقدینگی ارائه کنید انتخاب کنید.
  • برای تعیین پاداش هایی که دریافت خواهید کرد، یک ردیف کارمزد انتخاب کنید. علیرغم اینکه ابتدا کارمزد کمتری برای شما نمایش داده می‌شود، ممکن است معلوم شود که یک استخر دارای فعالیت بسیار بیشتری است. این مسئله منجر به هزینه‌های بیشتر و در نتیجه پاداش‌های بیشتر برای LP می‌شود.
  • با وارد کردن مقدار نقدینگی که می‌خواهید برای یک دارایی از جفت ارز فراهم کنید، مقدار مورد نیاز برای دارایی دیگر به طور خودکار برای شما ایجاد می‌شود.

توجه: توکن‌های LP که کمتر مورد معامله قرار می‌گیرند، معمولاً بازده بالاتری خواهند داشت. اما به همان نسبت در معرض ریسک بالاتری نیز قرار خواهند گرفت.

  • برای تامین نقدینگی روی Add کلیک کنید.

پروتکل‌های دیگری که کاربران می‌توانند برای ارائه نقدینگی در نظر بگیرند عبارتند از کِرو (Curve)، یک پروتکل مبادله استیبل کوین، و بَلِنسر (Balancer)، یکی از پروتکل‌های قدیمی دیفای. با توجه به ریسک پایین‌تر از دست دادن دائمی دارایی‌ها در صورت مبادله‌ استیبل کوین‌ها، کِرو برای کاربرانی که به دنبال ریسک کمتری هستند توصیه می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله ریسک‌های استخراج نقدینگی برای شما ارائه شده است.

استخراج نقدینگی چیست؟

مزایای استخراج نقدینگی

اکنون که فهمیدیم استخراج نقدینگی چیست، زمان آن فرا رسیده است که در مورد مزایای استفاده از این استراتژی سرمایه گذاری بیاموزیم. هنگامی که دارایی‌ها را در استخرهای نقدینگی ارائه می‌کنید، می‌توانید از بازدهی که سرمایه‌گذاری شما به دست می‌آورد مطمئن باشید. مزایای اصلی مرتبط با استخراج نقدینگی DeFi عبارتند از:

  • درآمد غیرفعال
  • پتانسیل برای بازدهی بالا
  • توزیع توکن حاکمیتی و توکن‌های بومی
  • مانع ورود کم
  • پرورش یک جامعه قابل اعتماد و وفادار

درآمد غیرفعال

استخراج نقدینگی یکی از بهترین راه‌ها برای گروهی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال است که به دنبال ایجاد درآمد غیرفعال هستند. ارائه نقدینگی در استخرهای نقدینگی اغلب یک نوع استراتژی کسب درآمد غیر فعال است. زیرا کاربران فقط باید توکن‌های LP خود را نگه دارند و پاداش‌ها به طور خودکار به دارایی‌های توکن LP آن‌ها اضافه می‌شود.

مهم‌تر از آن، زمانی که کاربران نقدینگی را در مجموعه‌ای ارائه می‌کنند که موفق به جذب مشارکت ‌کنندگان در بازار می‌شود، رشد فعالیت‌ها به پاداش‌های بیشتری برای LP ها تبدیل می‌شود. این پاداش‌ها به طور خودکار به سمت توکن‌های LP که مشارکت کنندگان در اختیار دارند می‌رود. بنابراین، LP ها می‌توانند از شرایط تغییر بازار بدون نیاز به مدیریت فعال پوزیشن‌های خود بهره‌مند شوند.

بازدهی بالا

قبل از شروع مشارکت در استخراج نقدینگی، مهم است که بدانید بازده شما متناسب با ریسک کلی است که با سرمایه‌گذاری خود متحمل می‌شوید. همین مسئله است که استخراج نقدینگی را به یک استراتژی سودمند برای هر نوع سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام دهید، پاداش‌هایی که دریافت می‌کنید متناسب با سهم شما از استخر خواهد بود.

DEX ها را نمی‌توان اداره کرد مگر این که مقدار خاصی از نقدینگی برای معامله گرانی که می‌خواهند توکن‌های مختلف را مبادله کنند وجود داشته باشد. هنگامی که شما نقدینگی را به این روش ارائه می‌کنید، مبادلات انگیزه‌ای برای دادن پاداش به شما در جهت مشارکتتان ایجاد می‌کنند.

از آن جایی که سرمایه‌گذاری شما به صورت کلی برای تسهیل تراکنش‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود، پاداش‌های شما معمولاً از کارمزد معاملاتی حاصل می‌شود که هر زمان معاملات در یک صرافی اتفاق می‌افتد به آن تعلق می‌گیرد. از آن جایی که سهم شما از استخر نقدینگی تعیین می‌کند که بازدهی شما چقدر باشد، می‌توانید قبل از سرمایه گذاری تخمین بزنید که پاداش شما چقدر خواهد بود.

هنگامی که بازارها فعال هستند و فعالیت‌های معاملاتی زیادی در جریان است، پاداش‌های ارائه شده توسط پروتکل‌ها می‌تواند نسبتاً بالا باشد. این پاداش‌ها به طور قابل توجهی بالاتر از سپرده‌‎های بانکی ساده است.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

توزیع توکن‌ های حاکمیتی و توکن‌ های بومی

یکی از مزایای اصلی استخراج نقدینگی DeFi این است که امکان توزیع نسبتا عادلانه حاکمیت از طریق توکن‌های بومی را فراهم می‌کند. قبل از استخراج نقدینگی، توزیع توکن تا حد زیادی ناعادلانه و نامتعادل بود. در بسیاری از موارد، توسعه دهندگان پروتکل‌های DeFi به دلیل مقدار سرمایه‌ای که سرمایه گذاران بنیادی در اختیار دارند، آن‌ها را بر سرمایه گذاران کم سرمایه ترجیح می‌دهند.

استخراج نقدینگی DeFi به سرمایه‌گذاران کم‌سرمایه و بنیادی فرصت‌های برابری را برای به دست آوردن توکن‌های بومی ارائه می‌کند. این توکن‌ها مقدار مشخصی از قدرت رای را در DEX هایی که روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید به شما می‌دهند. وقتی توکن‌های حاکمیتی یک صرافی خاص دارید، می‌توانید از آن توکن‌ها برای تأثیرگذاری بر ویژگی‌های آن پروتکل استفاده کنید. امتیازات اولیه نگهداری توکن‌های بومی عبارتند از:

  • بازنگری در صندوق توسعه
  • رای برای  تغییر هزینه‌ها
  • اعمال تغییرات در رابط کاربری
  • تغییر توزیع پاداش‌های کارمزد

اگرچه توکن‌ها عمدتاً برای منافع حاکمیتی استفاده می‌شوند، اما بسیار متنوع هستند. همچنین می‌توان از آنها برای استیکینگ، کسب درآمد از طریق ییلد فارمینگ (yield farming) یا گرفتن وام استفاده کرد.

بدون مجوز (Permissionless): موانع کم برای ورود

مشارکت در استخراج نقدینگی بدون نیاز به مجوز است. تا زمانی که کاربر دارای یک کیف پول غیر حضانتی مانند متامسک (MetaMask) باشد و مقدار معینی از ارز دیجیتال را نگه دارد، می‌تواند نقدینگی خود را ارائه دهد. پاداش‌های به‌دست‌آمده از تأمین نقدینگی نیز می‌تواند به استخر نقدینگی هدایت شود. این فرایند سرمایه‌ی پایه و سهام کاربر را در استخر افزایش می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد در طول زمان سهم بیشتری از پاداش‌ها را دریافت کنند.

استخراج نقدینگی به سود بازار دیفای است

می توان استدلال کرد که استخراج نقدینگی جزء ضروری DeFi است.

LPها در قوی‌تر کردن اکوسیستم DeFi نقش دارند و به افراد بیشتری کمک می‌کنند تا در صورت دسترسی به مبادله‌های کارآمد، در دیفای شرکت کنند. این افزایش نقدینگی همچنین اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی بیشتری برای بهره برداری از اکوسیستم ساخته شود.

پرورش جامعه ‌ای قابل اعتماد و وفادار

یکی از مزایای استخراج نقدینگی که اغلب نادیده گرفته می‌شود این واقعیت است که جامعه‌ای قابل اعتماد و وفادار را پرورش می‎‌دهد. زیرا بسیاری از سرمایه گذاری‌ها در جریان مبادلات جدید انجام می‌شود. هنگامی که یک برنامه استخراج نقدینگی به وقوع می‌پیوندد، سرمایه گذارانی که نقدینگی را ارائه می‌کنند معمولا در جامعه فعال می‌شوند. در حالی که خود بازار نیز به رشد خود ادامه می‌دهد.

افرادی که نقدینگی ارائه می‌کنند نیز تمایل دارند از پروتکل‌ها استفاده کنند و پس از سرمایه‌گذاری دارایی‌های ارز دیجیتال خود، توکن‌ها را به خوبی نگهداری کنند. با استخراج نقدینگی، مزایا به درآمدی که تحت عنوان تامین کننده نقدینگی دریافت می‌کنید ختم نمی‌شود. با ادامه‌ی تعامل با پروتکل، همچنان مزایای بیشتری دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

خطرات استخراج نقدینگی

علیرغم مزایای فراوان استخراج نقدینگی، برخی از خطرات نیز وجود دارد که قبل از فعالیت در حوزه استخراج نقدینگی باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید. هنگامی که خطرات بالقوه را درک کردید، باید در وهله اول این مسائل و احتمال وقوع آن‌ها را کاهش دهید.

از دست دادن دائمی سرمایه

قبل از شروع استخراج نقدینگی، مهم است که در مورد ضررهای دائمی و چگونگی تأثیر آن بر سرمایه خود بدانید. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که قیمت توکن‌هایی که شما در استخرهای نقدینگی مشارکت داده‌اید در مقایسه با زمانی که برای اولین بار سرمایه گذاری کرده‌اید تغییر کند. تفاوت قیمت قابل توجه، این احتمال را افزایش می‌دهد که با ضرر دائمی روبرو شوید.

اگر زمانی که شما تصمیم به برداشت توکن‌ها می‌کنید قیمت نسبت به زمانی که برای اولین بار در استخرهای نقدینگی مشارکت می‌کنید کمتر باشند، ضرر خواهید کرد. شما می‌توانید این ریسک را با سودهایی که از کارمزد معاملات بدست می‌آورید جبران کنید. با این حال، نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به این معنی است که هنگام واریز پول خود به DEX باید حداقل تا حدودی محتاط باشید.

علاوه بر این، در صورتی که مقدار بیشتری از یک ارز دیجیتال دریافت کنید که قیمت آن کاهش یافته است، به جای تامین نقدینگی، با نگه داشتن خود ارز دیجیتال ضرر کمتری خواهید داشت.

ریسک پروژه

همچنین برخی از خطرات فنی استخراج نقدینگی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود. هرچه پروتکل پیشرفته‌‌تر باشد، کد منبعی که روی آن اجرا می‌شود پیچیده‌تر می‌شود. این پیچیدگی بدان معنی است که پروتکل‌ها ممکن است شامل ریسک‌های استخراج نقدینگی باشند. اگر با دقت بررسی کد اجرایی پروتکل انجام نشود، این امکان برای مجرمان سایبری وجود دارد که از پروتکل و دارایی‌های درون آن سوء استفاده کنند.

از میان چندین ریسک استخراج نقدینگی در این مقاله، یکی از مواردی که باید روی آن تمرکز کرد، ریسک بالقوه برای پروتکل و پروژه‌ی مربوط به آن است. حتی اگر همه پروژه‌ها را بتوان مورد بهره‌برداری قرار داد، هنوز هم توصیه می‌شود قبل از اینکه تصمیم بگیرید دارایی‌های خود را در استخر نقدینگی قرار دهید، تحقیقات گسترده‌ای روی یک پروژه و پلتفرم آن انجام دهید.

تحقیقات و بررسی‌های لازم باید سطح قابل قبولی از محافظت در برابر هک‌ها و سوء استفاده‌های مشابه را برای شما فراهم کند. همچنین مهم است که پروژه‌هایی که در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنید به طور منظم توسط آژانس‌های مستقل حسابرسی شوند.

خطر راگ پول بالقوه

علیرغم مزایای بسیاری که با سرمایه گذاری غیرمتمرکز همراه است، این سیستم دارای چند ریسک اصلی است که ممکن است گریبانتان را بگیرد. یکی از این موارد شامل پتانسیل حملات راگ پول است. این حملات نوعی از کلاهبرداری است که زمانی رخ می‌دهد که توسعه‌دهندگان استخر نقدینگی و توسعه‌دهندگان پروتکل تصمیم می‌گیرند پروتکل را تعطیل کنند و تمام پول سرمایه‌گذاری شده در پروژه را در اختیار بگیرند.

از آن‌جایی که همه پروتکل‌های غیرمتمرکز ناشناس هستند، پروژه‌ها را می‌توان بدون هیچ گونه تأیید یا ثبت نام آغاز کرد. یکی از نمونه ها کامپوندر فایننس (Compounder Finance) بوده که اکنون از بین رفته است. توسعه دهندگان آن پروژه را در سال 2020 بستند و با 10.8 میلیون دلار دارایی سرمایه گذاران فرار کردند. ظاهراً این اتفاق از طریق مکانیزم کدگذاری در پشتی یا بک دور کودینگ (backdoor coding) رخ داد.

اگر نمی‌خواهید طعمه کلاهبرداری‌های استخراج نقدینگی شوید، ضروری است که قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه، بررسی‌های لازم را انجام دهید. سعی کنید تا آن‌جا که می‌توانید درباره یک پروژه بیاموزید.

استخراج نقدینگی چیست؟

مقایسه استخراج نقدینگی و سایر استراتژی های سرمایه گذاری غیرفعال

قبل از اینکه در مورد یک استراتژی سرمایه گذاری که برای شما و مجموعه‌ی شما مناسب است تصمیم بگیرید، حتما استخراج نقدینگی DeFi را با سایر استراتژی‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد غیرفعال مقایسه کنید.

مقایسه استخراج نقدینگی و استیکینگ

اولین نوع استراتژی کسب درآمد غیرفعال که در کنار استخراج نقدینگی در نظر گرفته می‌شود، استیکینگ است. این استراتژی به کاربران اجازه می‌دهد ارز دیجیتال خود را به عنوان نوعی وثیقه در الگوریتم‌های اثبات سهام (PoS) قرار دهند. وقتی کاربران ارز دیجیتال خود را قفل می‌کنند، به اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن سازی بلاک چین کمک می‌کنند. این یک استراتژی نسبتا غیر فعال است. زیرا کاربران به سادگی می‌توانند دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود را به اعتبارسنج‌ها واگذار کنند.

کاربرانی که مبالغ بالاتری را به اشتراک می‌گذارند، معمولاً پاداش‌های بیش‌تری را نیز دریافت می‌کنند. این اتفاق درست مشابه آن چیزی است که هنگام استخراج نقدینگی رخ می‌دهد.

یکی دیگر از مزیت‌های بارز استیکینگ این است که خطرات نسبتا کم‌تری دارد. ممکن است پروژه شکست بخورد. اما با توجه به نوسانات بازار و افزایش شانس برای بهره برداری، خطرات استخراج نقدینگی بسیار شدیدتر است.

مقایسه استخراج نقدینگی و ییلد فارمینگ

برخی از سرمایه‌گذاران از واژه‌های استخراج نقدینگی و کشت سود یا ییلد فارمینگ به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در همین راستا مهم است که درک کنیم که استخراج نقدینگی زیرمجموعه‌ای از ییلد فارمینگ است که شامل قفل کردن دارایی‌های رمزنگاری در پروتکل‌های مختلف بلاک چین برای کسب درآمد غیرفعال است.

استخراج نقدینگی منجر به کسب توکن‌های بومی توسط سرمایه‌گذار می‌شود. در حالی که سرمایه‌گذاری‌هایی که با کشت سود یا ییلد فارمینگ اتفاق می‌افتد منجر به کسب سود سرمایه‌گذار می‌شود. این دو استراتژی مزایا و خطرات مشابهی دارند.

آیا استخراج نقدینگی ارزشش را دارد؟

حتی اگر اکنون درک عمیقی از مفهوم استخراج نقدینگی داشته باشید، این استراتژی برای همه مناسب نیست. ممکن است بسته به استراتژی سرمایه گذاری فعلی شما، این مسیر ارزشش را نداشته باشد. برای تعیین این که آیا استخراج نقدینگی برای شما مناسب است یا خیر، مطمئن شوید که مزایا و معایب آن را پیش از این سنجیده‌اید.

مزیت اصلی سرمایه گذاری در استخراج نقدینگی این است که بازدهی شما متناسب با ریسکی است که متحمل می‌شوید. این مسئله به شما امکان می‌دهد تا آن‌جایی که بخواهید سرمایه گذاری خود را مخاطره آمیز یا ایمن کنید. شروع سرمایه گذاری با این استراتژی خاص نیز آسان است و برای مبتدیان ایده آل است.

از سوی دیگر، چند خطر وجود دارد که باید در نظر داشت. اگرچه وقوع این خطر نادر است، اما همیشه این امکان وجود دارد که یک هکر بتواند به پروژه‌ای که شما در آن درگیر هستید دسترسی پیدا کند. این مسئله ممکن است منجر به از دست دادن دسترسی شما به دارایی‌های خود شود. در صورت وقوع کلاهبرداری راگ پول نیز همین امر صادق است. اگر درگیر استخراج نقدینگی هستید، همیشه روی استراتژی‌های خود تمرکز کنید تا بتوانید این ریسک‌ها را به حداقل برسانید.

استخراج نقدینگی یک استراتژی سرمایه گذاری بسیار جدید در دنیای ارزهای دیجیتال است. با این حال به نظر می‌رسد که در این حوزه پایداری داشته باشد. اگر به دنبال یک استراتژی سرمایه گذاری مناسب هستید که در سال 2023 و پس از آن به خوبی برای شما سودآوری داشته باشد، استخراج نقدینگی ممکن است برای شما مناسب باشد. باز هم تکرار می‌کنیم که همیشه قبل از سرمایه گذاری تحقیقات جامعی را انجام دهید.

همچنین مهم است که با تراکنش‌های کوچک‌تر شروع کنید. این مسئله به شما ایده بهتری از سود و زیان احتمالی قبل از سرمایه‌گذاری قابل توجه‌ را ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

هنگامی که درک کاملی از استخراج نقدینگی و خطرات و دست‌آوردهای بالقوه آن داشته باشید، برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود در استخرهای نقدینگی شرایط بهتری خواهید داشت. با داشتن رویکردی صحیح، می‌توانید بازدهی بالایی را برای تقویت سبد خود و کسب درآمد غیرفعال به دست آورید. در حالی که سایر استراتژی‌های سرمایه گذاری غیرفعال ممکن است مزایای خود را داشته باشند، استخراج نقدینگی در دسترس‌ترین استراتژی سرمایه گذاری است که می‌توانید اجرا کنید. نظر شما در مورد این استراتژی چیست؟ آیا می‌توانید با استفاده از آن به سود برسید؟ آیا تا به حال از این مسیر به سود رسیده‌اید؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان