استراتژی معامله لاک‌پشتی (Turtle Trading) چیست؟

خانهمقالاتاستراتژی معامله لاک‌پشتی...

آنچه می‌خوانید...

صدها سال است که سرمایه‌گذاران در حال توسعه و گسترش استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و معاملاتی خود هستند تا بتوانند بهترین تصمیم‌ها را در این زمینه بگیرند. در طول زمان، استراتژی‌های مختلفی توسعه‌یافته که به سرمایه‌گذاران اجازه داده است سودهای مناسبی کسب کنند. یکی از این استراتژی‌ها معامله لاک‌پشتی (Turtle Trading) نام دارد که اولین بار در اوایل دهه 1980 میلادی توسعه یافت و از آن زمان به یک روش محبوب میان سرمایه‌گذاران مبتدی و حرفه‌ای تبدیل شد.

در این مقاله از سری مقالات فکت کوینز قصد داریم به معرفی کامل استراتژی معامله لاک‌پشتی و همچنین کاربرد احتمالی آن در حوزه ارزهای دیجیتال بپردازیم تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بتوانند در صورت نیاز از آن بهره‌مند شوند.

معامله لاک‌پشتی چیست؟

معامله لاک‌پشتی یک استراتژی معاملاتی است که از طریق آن سرمایه‌گذار می‌تواند از وضعیت پایدار بازار به نفع خود استفاده کند. در این استراتژی هدف آن است که با پیروی کردن از قوانینی خاص در معاملات، نقش احساسات در تصمیم‌گیری‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

گفتنی است که این استراتژی در بسیاری از بازارهای مالی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. تریدرهایی که از این روش استفاده می‌کنند صرف‌نظر از حرکات قیمتی در دارایی‌های مختلف به دنبال یافتن نقاط شکست قیمت در نمودار هستند.

ریچارد دنیس

معامله لاک‌پشتی اولین بار توسط ریچارد دنیس (Richard Dennis) و همکارش ویلیام اکهارت (William Eckhardt) توسعه یافت. این دو آزمایشی را تحت نام اشاره شده صورت دادند که در آن 14 لاک‌پشت (لقب دانش آموزان دنیس) را آموزش دادند که به‌جای دنبال کردن غریزه خود از یک سری قوانین پیروی کنند.

روش پشت این آزمایش و نتیجه حاصل از آن درنهایت منجر به توسعه ک استراتژی تصمیم‌گیری مناسب با نام معامله لاک‌پشتی شد.

بیشتر بخوانید: معامله بر اساس اخبار چطور انجام می‌شود؟ آیا این معامله سودآور خواهد بود؟

آزمایش معاملات لاک‌پشت‌ها

آزمایش بزرگ این استراتژی در اوایل دهه 80 آغاز شد. همان‌طور که اشاره شد دو همکار با نام‌های ریچارد دنیس و ویلیام اکهارت توسعه‌دهنده آن بودند و هدفشان از این موضوع یافتن استراتژی معاملاتی تأثیرگذار برای بازارهای آتی بود. در ادامه قصد داریم به بررسی ریشه این آزمایش و نتیجه نهایی آن بپردازیم.

ریشه آزمایش

در اوایل دهه 80 میلادی، ریچارد دنیس یکی از تریدرهای موفق کامودیتی به حساب می‌آمد. زمانی که وی کار خود را در اوایل دهه 70 آغاز کرد، 1600 دلار قرض کرد تا بتواند سرمایه‌گذاری را آغاز کند. وی در مدت 6 سال توانست رقم اشاره شده را به 350 میلیون دلار برساند. دنیس و شریک تجاری او، ویلیام اکهارت، به‌طور معمول درباره موفقیت خود در تجارت کالا و چگونگی بهبود آن بحث می‌کردند.

دنیس معتقد بود که می‌توان هر فردی را آموزش داد تا یک معامله‌گر موفق در بازارهای آتی باشد. از سویی دیگر اکهارت باور داشت که استعداد دنیس دلیل موفقیت وی در معاملات تجاری بوده است. به‌منظور حل این بحث، دنیس تصمیم گرفت که برای اثبات فرضیه خود آزمایش معامله لاک‌پشتی را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در سال۲۰۲۳

فرایند آزمایش

دلیل نام لاک‌پشت در این آزمایش آن بود که دنیس به دانش آموزان خود لقب لاک‌پشت را داده بود. وی به مدت دو هفته به دانش آموزان روش‌ها و قوانین سیستم معاملاتی خود را آموزش داد و سپس به آنها سرمایه لازم برای ورود به بازار را داد. هدف از آزمایش این بود که سرمایه‌گذاران جدید را با یک تکنیک کاملاً مکانیکی برای سرمایه‌گذاری آشنا کنند.

قوانین دنیس طراحی شده بودند تا به تریدرها کمک کنند که احساسات را در تصمیم‌های خود دخالت ندهند. مفهوم نهادینه در آزمایش و استراتژی آن بود که اطمینان حاصل شود که تریدرها تصمیمات خود را تنها بر اساس قوانین از پیش تعیین شده می گزیرند و هیچ فاکتور دیگری در آن دخالت ندارد.

در حالی که دنیس می‌دانست که می‌تواند همه این قوانین را در یک مقاله روزنامه قرار دهد، فهمید که فقط تعداد کمی از معامله‌گران واقعاً به آنها پایبند هستند. سال‌ها تجربه وی در بازارهای مالی به وی ثابت کرده بود که اکثر تریدرها تنها از قوانین استفاده می‌کنند تا ساختارهای پایه را ایجاد کنند اما در زمان نیاز در بازار دست به عملکرد فی البداهه می‌زنند.

با این حال، دنیس معتقد بود که پیروی نکردن از این قوانین به شیوه‌ای سفت‌وسخت باعث عملکرد ضعیف معاملات می‌شود. این آزمایش قرار بود به مدت دو هفته ادامه یابد. دنیس به دلیل تجربه‌ای که از بازدید از مزارع لاک‌پشت در سنگاپور داشت، نام دانش‌آموزانش را «لاک‌پشت» گذاشت. او معتقد بود که درست مانند لاک‌پشت‌ها، معامله‌گران نیز می‌توانند با سرعت و به شکلی کارآمد رشد کنند.

نتیجه آزمایش معاملات لاک پشتی

نتایج رسمی آزمایش معامله لاک‌پشتی که به مدت 5 سال نیز به طول انجامید، منتشر نشد. با این حال، یکی از لاک‌پشت‌ها با نام راسل سندز (Russel Sands) که در سال 2019 نیز درگذشت، پیش‌تر گفته بود که دو کلاس جداگانه از دانش آموزان دنیس موفق شده بودند در مدت 5 سال حدود 175 میلیون دلار سود کسب کنند. نکته آنجاست که حتی تریدرهای تازه‌کار بدون هیچ تجربه معاملات نیز می‌توانند معامله‌گری و کسب سود را یاد بگیرند.

در مدت 5 سال، دنیس از برخی لاک‌پشت‌ها خواست تا آزمایش را ترک کنند اما آن دسته‌ای که با موفقیت به قوانین پایبند بودند در امر معامله‌گری موفقیت زیادی کسب کردند. جری پارکر، یکی از دانش جویان دنیس در آزمایش معامله لاک‌پشتی است که هنوز نیز از دستورات این سیستم پیروی می‌کند. وی بیش از 30 سال پیش شرکت Chesapeake Capital را تأسیس کرد و همچنان مشغول مدیریت آن است.

در حالی که سرمایه‌گذاران تازه‌کار نمی‌توانند به‌طور شخصی توسط دنیس آموزش ببینند اما می‌توان از قوانین آن هنگام انجام معاملات استفاده کرد. هدف اصلی این استراتژی خرید در شکست‌ها و بستن معاملات هنگام افزایش یا کاهش قیمت‌ها است. باید اشاره داشت که علیرغم ایجاد موفقیت برای تریدرهای این آزمایش، روش معامله لاک‌پشتی مشکلاتی را نیز دارد که قبل از استفاده از آن برای حوزه ارزهای دیجیتال باید از آنها اطلاع داشته باشید.

مطلب مفید: ۵ تکنیک برای سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی

مشکل اول آن است که سقوط‌های گسترده هنگام استفاده از این تکنیک بسیار معمول است. بسیاری از شکست‌هایی که سرمایه‌گذاران در آن نقاط ورود می‌کنند، حرکات تقلبی و تله‌ای برای تریدرها هستند که می‌توانند منجر به از دست رفتن معاملات زیادی برای کاربران شوند. البته باید توجه داشت که پتانسیل سود زیاد برای آن دسته‌ای که احتمال سقوط‌ها را درک می‌کنند، وجود دارد.

معامله لاک‌پشتی چگونه کار می‌کند؟

برای استفاده از روش معامله لاک‌پشتی قوانین زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفت و از آنها پیروی کرد. با این حال لازم به ذکر است که روش ابتدایی و اصلی این استراتژی در طول سال‌ها با اصلاحات زیادی همراه بوده است. با وجود آنکه استراتژی ابتدایی شناسایی نقاط شکست همچنان مؤثر است اما تریدرهای مدرن با اصلاح قوانین استراتژی به دنبال شناسایی روندها بوده‌اند.

معامله لاک‌پشتی

برای مثال، در قوانین گذشته معامله لاک‌پشتی، یک سرمایه‌گذار باید زمانی وارد بازار شود که قیمت دارایی از اوج 20 روزه عبور می‌کند. قوانین اصلاح شده استراتژی اما اجازه خرید هنگام بالاتر بودن قیمت از اوج 200 روزه را می‌دهند. باید اشاره داشت که این استراتژی برای بازارهای مالی مختلف مانند سهام، ارزهای دیجیتال یا بازارهای آتی تفاوت زیادی ندارد.

لاک‌پشت‌ها تنها در بازارهای با نقدینگی بالا معامله می‌کنند تا عمق زیاد بازار بتواند ریسک‌ها و زیان‌های احتمالی آنها را به حداقل برساند. زمانی که از استراتژی معامله لاک‌پشتی استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که تمرکز کامل خود را روی محبوب‌ترین و مشهورترین دارایی‌های دیجیتال بگذارید. در ادامه به بررسی قوانین این استراتژی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی ترید را انتخاب کنید

بازارهای معامله شده

در زمان آزمایش، لاک‌پشت‌ها در قراردادهای آتی متعددی معامله انجام دادند و هدف آن بود که بازارهای با بیشترین نقدینگی را پیدا و انتخاب کنند. هدف از این رویکرد آن بود که معامله‌گران بتوانند بازار را بدون نیاز به سفارش قابل‌توجه به حرکت درآورند. لاک‌پشت‌ها علاوه بر کامودیتی‌ها در بازارهای فلزات، اوراق قرضه، S&P 500، فارکس و انرژی نیز معامله کردند.

سایز موقعیت معاملاتی

سایز معامله یک الگوریتم است که به‌طور مؤثر نوسان موقعیت معاملاتی را بر اساس نوسانات فعلی بازار عادی می‌کند. هدف این سیستم افزایش تنوع با اطمینان از این موضوع است که هر موقعیت معاملاتی در هر بازار دقیقاً یک اندازه و حجم دارد. بازارهای با نقدینگی بالا معمولاً تعداد قراردادهای کمتری برای معامله دارند. سیستم سایز موقعیت معاملاتی از میانگین متحرک 20 روزه استفاده می‌کند تا مشخص کند که بازار در حال حاضر چه مقدار نوسان دارد.

بیشتر بخوانید: بازار خرسی (bear market) و بهترین استراتژی‌های موفقیت در آن

نقطه ورود در معامله لاک‌پشتی

در زمان انجام معاملات، لاک‌پشت‌ها از دو سیستم کاملاً جداگانه برای ورود استفاده کردند. همان‌طور که اشاره شد، این سیستم‌ها در طول سال‌ها اصلاح شده است. اولین سیستم ورودی به معاملات استفاده از شکست قیمت 20 روزه دارایی بود و سیستم دوم شکست قیمت 55 روزه.

موقعیت‌های برنده حداکثر چهار نقطه ورودی اضافه داشتند. دنیس مستقیماً به لاک‌پشت‌ها گفته بود که همه سیگنال‌های پیشنهادی را دریافت و در آنها ورود کنند زیرا می‌دانستند از دست دادن تنها یک سیگنال می‌تواند منجر به نادیده گرفتن معامله سودآور بزرگ شود. از دست دادن یک معامله برنده بزرگ می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بازده کل را کاهش دهد.

حد ضرر

از لاک‌پشت‌ها خواسته شده بود تا از حد ضرر استفاده کنند تا هر زمان لازم بود از زیان بیش از حد جلوگیری شود. یک جنبه مهم استراتژی استفاده از حد ضرر آن بود که لاک‌پشت‌ها قبل از ورود به معامله بدانند نقطه دقیق زیان آنها کجاست. هدف آن بود که حتی قبل از ورود به معامله ریسک احتمالی مشخص شود تا زیان به حداقل برسد.

خروج از معامله

در رابطه با خروج نیز قوانین معاملاتی دنیس می‌گوید که ترک زودتر از موعد ترید می‌تواند سود احتمالی را محدود کند. اشتباهی که معمولاً در دیگر سیستم‌های دنبال کننده روند رخ می‌دهد. لاک‌پشت‌ها از دو سیستم معاملاتی مختلف استفاده کردند که نتیجه آن نیز دو استراتژی خروج متفاوت از معاملات بود.

روش اول و برای معاملات خرید نیاز به کف قیمت 10 روزه داشت و برای معاملات فروش اوج قیمت 20 روزه در نظر گرفته می‌شد. در مقابل، سیستم دوم از یک استاندارد کف و سقف 20 روزه استفاده می‌کرد. همچنین به‌جای استفاده از حد سود و حد ضرر در معاملات، تریدرها رفتار قیمت را به‌طور لحظه‌ای زیر نظر می‌گرفتند.

تکنیک‌ها

دنیس به لاک‌پشت‌ها یاد داد که برای مقابله با بازارهای پرسرعت از سفارش‌های محدود یا همان لیمیت اوردر (Limit Order) استفاده کنند. تاکتیک دیگر انتظار برای آرامش نسبی قبل از ثبت سفارش جدید بود که در نقطه مقابل تلاش برای یافتن سریع بهترین قیمت قرار داشت.

دنیس اعتقاد داشت یافتن سریع قیمت اشتباهی است که بسیاری از معامله‌گران جدید مرتکب می‌شوند. علاوه بر آن به لاک‌پشت‌ها گفته شد که در قوی‌ترین بازارها خرید کنند و در ضعیف‌ترین بازارها نیز بفروشند تا از جو بازار بهترین بهره را ببرند.

دروس کلیدی از معامله لاک‌پشتی

در طول سال‌ها، تریدرها با سطوح تجربه متفاوت پیچ‌وخم‌های این استراتژی را یاد گرفته‌اند؛ و در طی آن دروس زیادی نیز یاد گرفته‌اند. در حالی که قوانین ابتدایی استراتژی اصلاح شده اما همچنان معامله‌گران از اصول ابتدایی آن برای تصمیم‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند.

درک مفهوم استراتژی معاملاتی خود

در بازار کریپتو چه از استراتژی معامله لاک‌پشتی استفاده کنید چه از یک استراتژی کاملاً متفاوت، باید کاملاً نسبت به مفهوم استراتژی خود و همچنین قوانین و قواعد آن آگاهی داشته باشید. زمانی که کاملاً آن را درک کنید، می‌توانید روش‌ها و استراتژی‌های دیگری را به آن اضافه کنید تا میزان ریسک را کاهش دهید. بدون درک کامل استراتژی، احتمالاً پس از مدتی و پس از اولین زیان سنگین دیگر از آن استفاده نخواهید کرد چراکه روش رفع مشکل را نمی‌دانید.

مدیریت ریسک

حتی اگر این روش معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال برای شما کارساز باشد، همچنان ممکن است در صورت نداشتن استراتژی مدیریت ریسک با زیان‌های گسترده مواجه شوید. اگر از روش اصلاح شده معامله لاک‌پشتی استفاده کنید میزان سود حداقلی 32 درصدی و زیان 41.5 درصدی را به همراه خواهد داشت. اگر در هر معامله ریسک 1% سرمایه را بپذیرید آنگاه در یک موقعیت معاملاتی قابل مدیریت قرار خواهید گرفت.

سرمایه‌گذارانی که از مدیریت ریسک استفاده نمی‌کنند، ممکن است تا 4% سرمایه خود ریسک کنند. در این صورت سود آنها تا 76% می‌رسد اما زیان آنها نیز از سویی دیگر تا 97% افزایش خواهد یافت. اگر چنین زیانی تحقق یابد، بازگشت از آن به امری بسیار دشوار تبدیل خواهد شد. درنتیجه باید اشاره داشت که از هر استراتژی که استفاده کردید در کنار آن مدیریت ریسک و سرمایه را نیز رعایت کنید.

مطلب مفید: نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Riward) چیست؟

تطبیق با تغییر در وضعیت بازار

در بازار ارزهای دیجیتال شرایط بازار به‌طور معمول در حال تغییر است. بدین ترتیب استفاده از یک روش معاملاتی به‌طور دائمی می‌تواند سودآور نباشد. درنهایت چنین استراتژی می‌تواند منجر به یک دوره طولانی از زیان شود. علاوه بر آن ممکن است که یک استراتژی معاملاتی دیگر سودآور نباشد و شما را در وضعیت دشواری قرار دهد.

اگر متوجه چنین موضوعی شدید باید چندین گام را دنبال کنید. ابتدا مشخص کنید که مفهوم استراتژی شما شکست خورده است یا دیگر آن استراتژی معاملاتی پاسخگو نیست. اگر تنها استراتژی شکست خورده باشد، می‌توان با ایجاد یک استراتژی دیگر حول محور مفهوم اصلی رویکرد خود را بهبود بخشید؛ اما اگر مفهوم پشت استراتژی شکست خورده است، باید به‌طور کامل آن را تغییر داد.

برنامه‌ریزی برای ورود و خروج

همان‌طور که برای ورود به معامله برنامه‌ریزی می‌کنید باید برای خروج نیز چنین کاری را انجام دهید. در حقیقت باید دقیقاً بدانید که میزان سود و زیان احتمالی شما از یک موقعیت معاملاتی چه مقدار است.

آیا معامله لاک‌پشتی برای بازار کریپتو جواب می‌دهد؟

در طول سال‌ها، سرمایه‌گذاران زیادی از استراتژی معامله لاک‌پشتی برای بازار کریپتو استفاده کرده‌اند اما نتایج به آن شکل عالی نبوده است. اگر از سیستم معاملاتی ابتدایی دهه 80 استفاده کنید، میزان سود دریافتی زیاد نخواهد بود. با این حال، نسخه اصلاح شده این استراتژی معاملاتی می‌تواند سود بیشتری به همراه داشته باشد.

با نگاهی به نتایج قبلی درمی‌یابیم که معاملات فروش با این استراتژی نتیجه بسیار خوبی در بازار کریپتو ندارند. علاوه بر آن، رالی‌های صعودی می‌توانند حد ضررهای زیادی را فعال کنند. یکی از دلایلی که سیستم معاملاتی اولیه برای کریپتو مناسب نیست، آن است که قرار بود در بازارهای همبسته با یکدیگر هم استفاده شود. بازار ارز دیجیتال اما دارای همبستگی زیادی با قیمت دارایی‌ها است. اگر قرار است از این استراتژی معاملاتی برای ارزهای دیجیتال استفاده کنید باید اصلاحاتی را در نظر داشته باشید.

برای ورود و خروج‌های خود از میانگین‌های متحرک استفاده کنید. بازه‌های زمانی مختلف از جمله 30 دقیقه، 4 ساعت و 6 ساعت را امتحان کنید. حد ضررهای مختلف را امتحان کنید که می‌تواند شامل سه‌ نقطه پایین‌تر یا بالاتر از نقطه ورود شود. درنهایت نیز نحوه میزان سرمایه ورودی خود را با استراتژی که به کار می‌گیرید، آزمایش کنید.

بیشر بخوانید: کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست ؟ آیا ریسک زیادی دارد ؟

آیا قوانین این استراتژی ارزش امتحان کردن را دارند؟

هر تریدری در حوزه کریپتو به دنبال یافتن بهترین روش برای کسب سودهای بزرگ است. در حالی که ممکن است به‌طور مقطعی سودهای خوبی کسب کنید اما قوانین این استراتژی معاملاتی برای همه مناسب نیست. باید اشاره داشت که تازه‌کارها و کارشناسان همگی می‌توانند به راحتی از این روش استفاده کنند.

با این وجود، نتیجه بستگی زیادی به میزان ریسک و رویکرد شما دارد. بدین ترتیب زمان نیاز است تا مشخص شود که این روش برای شما مناسب است یا خیر. گفتنی است که بسیاری از دانش آموزان ابتدایی دنیس موفقیت زیادی کسب کردند اما خود دنیس نیز در سقوط بازار سهام سال 1987 با زیان گسترده‌ای مواجه شد که نشان می‌دهد این استراتژی نیز عاری از عیب و زیان نیست.

کلام آخر

معامله لاک‌پشتی یک استراتژی معاملاتی منحصربه‌فرد است که به شما فرصت تصمیم‌گیری‌های مناسب در سرمایه‌گذاری بدون دخالت احساسات را می‌دهد. امری که می‌تواند به سودهای گسترده منجر شود. از آنجایی که آزمایش ابتدایی این استراتژی در اوایل دهه 1980 انجام شد، قوانین پشت آن تاکنون اصلاح شده است. پس قبل از اینکه تصمیم به اجرای این استراتژی در معاملات خود بگیرید، این واقعیت را در نظر بگیرید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان