استیبل کوین آکالا 99 درصد سقوط کرد!

خانهاخباراستیبل کوین آکالا...

آنچه می‌خوانید...

بروز یک اشکال در استخر نقدینگی iBTC-aUSD (متعلق به استیبل کوین آکالا)، باعث هک شدن این استخر و سرقت 1.3 میلیارد از توکن های پروژه Acala شد.

سقوط 99 درصدی استیبل کوین آکالا (Acala)

روز یکشنبه و پس از سوءاستفاده هکرها از ایراد به وجود آمده در یکی از استخرهای نقدینگی تازه مستقر شده این پروژه و سرقت 1.28 میلیارد توکن از این استخر نقدینگی، قیمت توکن بومی پروژه آکالا (aUSD) که یک استیبل کوین مبتنی بر شبکه بلاک چین پولکادات (Polkadot) است، به‌شدت کاهش پیداکرد و ارزش آن نزدیک به ۹۹ درصد سقوط کند.

کوین آکالا
بروز یک اشکال در استخر نقدینگی تازه تاسیس iBTC-aUSD ، باعث شد تا راه برای سوءاستفاده هکرها باز شده و اقدام به سرقت از این استخر نقدینگی کنند. منبع: coindesk

در این راستا، توسعه‌دهندگان استیبل کوین آکالا اعلام کردند که این اشکال، به دلیل پیکربندی نادرست استخر نقدینگی iBTC/aUSD بوده و تنها اندکی پس از استقرار این استخر نقدینگی در روز یکشنبه ایجاد شده است. لازم است اشاره داشته باشیم که اساساً استخر نقدینگی یک فضای دیجیتالی شامل انبوهی از رمز ارزها است که تمامی آنها در یک قرارداد هوشمند قفل شده‌اند و این سازوکار منجر به ایجاد نقدینگی برای تراکنش‌هایی سریع‌تر در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و پروتکل‌های DeFi می‌شود.

استیبل کوین آکالا (aUSD) که در ابتدای سال جاری میلادی راه‌اندازی شد، موفق شده بود تا زمان حادثه اخیر، رابطه نرمی با دلار آمریکا داشته باشد و آن را به خوبی حفظ کند. نتیجتاً اینکه پس از این حمله، قیمت این توکن از ۱٫۰۳ دلار، به ۰٫۰۰۹ دلار کاهش پیدا کرد.

اولین اقدامات برای رفع مشکل

تیم توسعه‌دهندگان پروژه کوین آکالا پس از مشاهده هک شدن این استخر نقدینگی، بلافاصله اقدام به غیرفعال کردن فرایند انتقال توکن های aUSD پگ یا ضرب شده  ای (Pegg) که در پاراچین (Parachain) آکالا باقی‌مانده بودند کرد. به‌طورکلی، پاراچین‌ها به بلاک چین های سفارشی و خاص یک پروژه منحصربه‌فرد اطلاق می‌شوند که در بستر شبکه‌های پولکادات و کوزاما (Kusama) ادغام شده و می‌توانند برای هر تعداد مورداستفاده، سفارشی‌سازی شوند.

تحقیقات در حال انجام است!

در کیف پولی که به نظر می‌رسد که به فرد یا افراد مهاجم تعلق دارد، هنوز چیزی در حدود ۱٫۲۷ میلیارد استیبل کوین آکالا وجود دارد. بااین‌حال، تیم آکالا از هکرهای کلاه سفید (White Hat Hacker)  درخواست کرده که وجوه دزدیده‌شده را به آدرس‌های پولکادات یا مون بیم (Moonbeam) برگردانند.

کارآگاهان درون زنجیره‌ای (On-chain sleuths) نیز اشاره داشته‌اند که فرد یا افراد مهاجمی که ۱٫۲۸ میلیارد دلار پول از این استخر سرقت کرده‌اند، تنها فرد یا گروهی نبوده‌اند که از این باگ موجود سوءاستفاده کرده‌اند؛ ظاهراً چندین کاربر دیگر نیز هزاران دلار توکن DOT را از این استخر نقدینگی به سرقت برده‌اند.

علاوه بر این، یک حساب توییتری با نام @alice_und_bob نیز تخمین زده است که رقم خسارت واردشده چیزی بین ۰ تا ۱۰ میلیون دلار (احتمالاً چیزی در حدود ۱٫۶ میلیون دلار) بوده که احتمال دارد که مبالغ سرقت شده بازیابی شوند.

اظهار نظرهای تیم استیبل کوین آکالا

از طرفی، توسعه‌دهندگان استیبل کوین آکالا یکشنبه‌شب اعلام کردند که به ردیاب های درون زنجیره‌ای خود برای رفع ایراد ایجادشده برای aUSD و تلاش برای بازیابی استیبل کوین آکالا ضرب شده ادامه خواهند داد.

بااین‌وجود، روز دوشنبه، اعضای انجمن Acala پیشنهادی دادند که بر اساس ادعای آنها، تمامی aUSD هایی که اشتباهاً ضرب شده‌اند به این پروتکل بازگردانده شده تا بعداً سوزانده شوند.

اما آخرین نکته جالب در مورد این اتفاق این است که تا این لحظه، تیم آکالا در صفحات اجتماعی خود به هیچ‌گونه سؤالی پاسخ نداده است.

2 نظرات

    • سلام دوست عزیز
      متاسفانه اخیرا استیبل کوین ها دچار مشکلاتی شدن که تقریبا غیر قابل پیش بینی بودن . در این شرایط بهترین راهکار انتخاب ارزها و استیبل کوین های با پشتوانه و البته از لحاظ بنیادی قدرتمند هست.
      ممنون از همراهیتون.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان