استیبل کوین بی یو اس دی (BUSD) چیست؟

خانهآموزش هاآلت کوین هااستیبل کوین بی...

آنچه می‌خوانید...

بی یو اس دی (BUSD) یک ارز دیجیتال قانون گذاری شده با پشتوانه فیات است که قیمت آن به دلار آمریکا متصل است. یعنی به ازای هر واحد BUSD، یک دلار آمریکا در خزانه بنیاد عرضه کننده کوین ذخیره می‌شود. به عبارت دیگر، عرضه استیبل کوین BUSD با نسبت 1 به 1 به دلار آمریکا مرتبط خواهد بود. دارندگان این ارز دیجیتال می‌توانند کوین خود را با پول فیات و بالعکس تعویض کنند. بنیاد پکسوس (Paxos) صادرکننده این استیبل کوین است و ماهانه گزارشی از ذخایر بی یو اس دی منتشر می‌کند.

استیبل کوین BUSD درواقع برای حفظ پایدارتر کردن قیمت در بازار کریپتو طراحی شده است و وسیله‌ای برای سودآوری نیست. این کوین به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اجازه می‌دهد تا یک دارایی با نوسان بسیار ناچیز را در بلاکچین نگه دارند. آن هم بدون اینکه نیاز به خروج از فضای کریپتو و رجوع به بازار فیات سنتی داشته باشند.

- Advertisement -

اگر تا به حال در صرافی بایننس ارز دیجیتال خریده یا فروخته باشید، احتمالا با نام BUSD در وب‌سایت این پلتفرم مواجه شده‌اید. این ارز دیجیتال را می‌توان رایج‌ترین جفت ارز معاملاتی به شمار آورد که بایننس در صرافی خود ارائه می‌دهد. به طور خلاصه، استیبل کوین BUSD به عنوان یک نسخه دیجیتالی دلار آمریکا عمل می‌کند.

برای اکثر تازه‌واردها مشخص نیست که چرا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به حفظ و نگهداری BUSD می‌پردازند. با این حال، BUSD و سایر استیبل کوین‌ها در پایداری و ارتباط اکوسیستم ارزهای دیجیتال نقشی مهمی را بر عهده دارند. با فکت کوینز همراه باشید تا با این استیبل کوین آشنا شویم.

معرفی استیبل کوین بی یو اس دی

استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار BUSD با همکاری بنیادهای پکسوس (Paxos) و بایننس (Binance) تاسیس و روانه بازار معاملات شد. درواقع پکسوس از صرافی بایننس برای ارائه استیبل کوین و خدمات خود به شرکت‌های خارج از بلاکچین استفاده می‌کند. شرکت پکسوس در گذشته نیز یک استیبل کوین با پشتوانه طلا به نام PAXG را به بازار معرفی کرده بود. استیبل کوین‌های BUSD و PAXG تحت نظارت وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید : ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا کدامند؟

از لحاظ فنی، ارزش استیبل کوین بی یو اس دی با پشتوانه فیات و پیوند با دلار آمریکا حفظ و تعیین می‌شود. مقداری از دلار آمریکا که برابر با کل عرضه BUSD است در خزانه پکسوس نگهداری می‌شود. این خزانه در بانک‌های ایالات‌متحده و تحت بیمه FDIC یا در خزانه‌داری این کشور به عنوان پشتوانه تضمینی عمل می‌کند. هنگامی که قیمت دلار آمریکا افزایش یا کاهش می‌یابد، قیمت BUSD نیز در مقادیر مساوی عوض می‌شود. این رمز ارز درواقع از رایج‌ترین و سنتی‌ترین مدل استیبل کوین بهره می‌برد.

این ارز دیجیتال به راحتی از طریق پلتفرم‌های پکسوس یا بایننس قابل دسترسی است و می‌توانید آن را از طریق صرافی بایننس یا خدمات درگاه فیات خریداری کنید. همچنین می‌توانید مبلغی را به دلار آمریکا برای پکسوس ارسال کنید تا توکن‌های جدید BUSD را برای شما ضرب کند.

معرفی استیبل کوین بی یو اس دی

ویژگی‌های استیبل کوین بی یو اس دی

استیبل کوین BUSD سه ویژگی کلیدی دسترسی، انعطاف‌پذیری و سرعت را برای تراکنش‌ها به ارمغان می آورد. ارز دیجیتال BUSD با ارائه انعطاف‌پذیری به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را با سرعت بالا به یک دارایی پایدار تبدیل کنند. آن‌ها می‌توانند این کار را بدون خارج شدن از بلاکچین انجام دهند که انعطاف‌پذیری بسیار خوبی است.

درنهایت، کاربر می‌تواند پول خود را با استفاده از استیبل کوین BUSD به سراسر جهان ارسال کند. مزیت این روش انتقالی مالی، در این است که با کارمزدهای کمتر و سرعت بسیار بالاتری انجام خواهد شد.

ارز دیجیتال بایننس پگ  BUSD

استیبل کوین بی یو اس دی مبتنی بر بلاک چین اتریوم است. علاوه بر این، بایننس نیز Binance-Peg  BUSD را در بی ان بی چین (زنجیره BNB) ارائه می‌دهد. بایننس توکن های پگ شده BUSD را با نگهداری BUSD در یک آدرس بلاکچین اتریوم تولید می‌کند. هر توکن‌ بایننس پگ به یک توکن BUSD پگ شده است که توسط صرافی بایننس در خزانه ذخیره می‌شوند.

دارندگان بی ان بی میتوانند بسته به نیاز خود نوع توکن خود را عوض کنند. آنها میتوانند در قسمت withdraw صرافی بایننس یا از طریق بریج بایننس بلاک چین توکن خود را ERC-20 یا BEP-20 تعیین کنند. توجه داشته باشید که BUSD بایننس پگ یک محصول انحصاری مربوط به صرافی بایننس است. این ارز دیجیتال توسط پکسوس صادر نشده است و تحت نظارت وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک قرار ندارد.

روش کار استیبل کوین بی یو اس دی

مکانیسم پگ یا اتصال قیمت و ارزش بی یو اس دی به دلار در مقایسه با سایر استیبل کوین‌ها نسبتا ساده‌تر است. یعنی هر کوین BUSD با 1 دلار از ذخایر پکسوس قابل تعویض است. درواقع اگر توکن BUSD خود را برای پکسوس ارسال کنید آنا پس از سوزاندن توکن به مقدار متناظر به شما ارز فیات تحویل خواهند داد. این مکانیسم عرضه می‌تواند ذخایر دلاری پکسوس و استیبل کوین‌های در گردش BUSD را با نسبت 1 به 1 ثابت نگه دارد.

هر زمان که قیمت استیبل کوین BUSD کم کم به سمت کمتر از 1 دلار حرکت کند، معامله‌گران آربیتراژی شروع به خرید مقادیر زیادی از BUSD می‌کنند. چراکه مثلا قیمت 0.98 دلاری BUSD می‌تواند فرصتی را برای کسب سود آن‌ها فراهم کند. آربیتراژرها پس از خرید مقادیر زیادی BUSD، می‌توانند آن‌ها را از طریق پلتفرم پکسوس به ارز فیات تبدیل کنند. این افزایش ساختگی و مصنوعی تقاضا برای BUSD طبیعتا قیمت توکن را تا 1 دلار افزایش داده و مکانیسم پگ 1 به 1 آن را حفظ خواهد کرد.

روش کار استیبل کوین بی یو اس دی

BUSD چگونه قانونگذاری می‌شود؟

رگولاتورهای ایالت نیویورک تدابیر خاصی را در مورد پکسوس، بایننس و نحوه عملکرد استیبل کوین آن‌ها اعمال کرده‌اند. مثلا رگولاتورهای ایالت نیویورک از این موضوع اطمینان حاصل می‌کنند که کوین‌های BUSD به طور کامل با ارز فیات وثیقه شده باشند. همچنین پکسوس باید ایجاد و سوزاندن توکن‌های BUSD را به دقت کنترل کند. پکسوس در صورت نیاز، امکان مسدود کردن حساب‌ها و حذف وجوه را به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی خواهد داشت. این اصول همگی به منشور اعتماد و قوانین بانکی نیویورک در رابطه با استیبل کوین‌ها مربوط هستند.

در حال حاضر یک تابع جدید در قراردادهای هوشمند توکن‌ها تعبیه شده است که منعکس کننده مقررات استیبل کوین‌ها خواهد بود. این کد کوچک به پکسوس اجازه می‌دهد تا از قراردادهای هوشمند برای رعایت مقررات رگولاتورهای ایالت نیویورک (NYDFS) استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که قبلا ذکر شد، این قوانین به استیبل کوین بی یو اس دی صادر شده توسط پکسوس در زنجیره اتریوم اعمال می‌شود. اما بایننس پگ BUSD توسط بایننس در زنجیره BNB صادر می‌شود. بنابراین طبق رویه‌ دیگری عمل می‌کند. زیرا توسط پکسوس صادر نمی‌شود یا توسط رگولاتورهای ایالت نیویورک نظارت نمی‌شود.

مزایای استیبل کوین بی یو اس دی

مزایای استیبل کوین بی یو اس دی

بر اساس ویژگی‌هایی که قبلا در مورد آن‌ها صحبت کردیم، کوین‌های BUSD و BUSD بایننس پگ مزایای چندگانه‌ای را به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند.

1. دور ماندن از نوسانات قیمت

همان‌طور که می‌دانید اکوسیستم ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار بی‌ثبات باشد. بنابراین تقاضا برای دارایی‌های پایدار در کریپتو نیز مانند بازارهای مالی سنتی وجود دارد. به خصوص زمانی که بازار بیش از حد پرنوسان می‌شود. درواقع سرمایه‌گذاران سنتی، دوره‌های پرنوسان را با تبدیل دارایی‌های دیجیتال به فیات یا اوراق بهادار پشت سر می‌گذارند. اما استیبل کوین BUSD و BUSD بایننس پگ فرصت یکسانی را به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند.

2. انجام معامله بدون ارز فیات

بارها پیش می‌آید که فرد می‌خواهد دارایی خود را بفروشد و سیو سود کند. بنابراین استیبل کوین‌های BUSD و BUSD های بایننس پگ روشی بسیار خوب برای نقد کردن سریع دارایی هستند. یعنی دیگر نیازی نیست زمان زیادی را صرف انتقال وجوه فیات از صرافی به حساب بانکی خود کنید . همچنین اگر تصمیم به یک سرمایه‌گذاری جدید دارید یا می‌خواهید یک دارایی جدید بخرید، لازم نیست منتظر شارژ شدن حساب خود با وجوه فیات بمانید.

3. انجام معاملات آربیتراژ

هر دو ارزهای دیجیتال BUSD و BUSD بایننس پگ استیبل کوین‌های بسیار محبوبی در شبکه‌های مربوطه خود و با بازارسازهای خودکار (AMM) زنجیره BNB سازگار هستند. این بازارسازهای خودکار یا استخرهای نقدینگی به فراهم کردن فرصت‌های آربیتراژی مختلفی می‌انجامند. آن هم در زمانی که قیمت‌ها بین AMM‌های مختلف، متفاوت می‌شود.

بیشتر بخوانید : استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

نگه داشتن استیبل کوین بی یو اس دی و BUSD بایننس پگ به معامله‌گران آربیتراژی امکان می‌دهد تا به سرعت بین صرافی‌ها خرید و فروش کنند و از تقاضای گسترده در پلتفرم‌های مختلف کسب سود کنند. همان‌طور که قبلا ذکر شد، فرصت‌های آربیتراژ ممکن است از طریق خرید BUSD و فروش آن به وجود آیند.

معاملات آربیتراژ استیبل کوین بی یو اس دی

تفاوت BUSD با سایر استیبل کوین‌ها

ارز دیجیتال BUSD به چند دلیل مهم با سایر استیبل کوین‌های موجود در بازار متفاوت است. اول از همه، BUSD یکی از استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات یا وثیقه‌دار است. زیرا استیبل کوین‌هایی با پشتوانه ارز دیجیتال مانند DAI نیز وجود دارند که از دارایی‌های رمزنگاری برای ذخایر خود استفاده می‌کنند.

همچنین استیبل کوین‌های الگوریتمی نیز هستند که بدون هیچ‌گونه وثیقه‌ای فعالیت می‌کنند. این پروژه‌ها تلاش دارند تا عرضه استیبل کوین را با الگوریتم‌های ضرب کردن و سوزاندن توکن‌ها کنترل کنند. اما BUSD چه تفاوتی با سایر استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات دارد؟ یکی از تفاوت‌های کلیدی در این است که پکسوس ممیزی‌های منظمی را منتشر می‌کند. این بنیاد به طور مستمر نشان می‌دهد که ذخایر دلاری این شرکت به شکل 1 به 1 با عرضه BUSD مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید : استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) چیست؟ دلایل پرریسک بودن آن را می‌دانید؟

شرکت حسابداری Withum این ممیزی‌ها را به عنوان بخشی از الزامات BUSD به عنوان یک ارز دیجیتال تحت نظارت تکمیل می‌کند. هر پروژه‌ای این کار را انجام نمی‌دهد و برخی از استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات ممکن است تمام ذخایر ادعایی خود را نداشته باشند.

به عنوان مثال، پرونده‌ای که توسط دادستان کل نیویورک مطرح شد، نشان داد که ذخایر استیبل کوین تتر (USDT) 100 درصد با پشتوانه فیات نیست. این کشف، در تضاد مستقیم با اظهارات قبلی بنیاد تتر بود.

روش خرید استیبل کوین بی یو اس دی

روش‌های مختلفی برای خرید استیبل کوین BUSD وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در صفحه وبسایت بایننس پیدا کنید. گزینه اول خرید BUSD در بازار ثانویه خواهد بود. بایننس امکان خرید BUSD را علاوه بر درگاه های پرداخت با ارز فیات (برای کاربران خارج از ایران) با جفت ارزهای معاملاتی بسیاری هم فراهم کرده است.

روش دیگر این است که به یک بازار ساز خودکار یا AMM بروید و ارز دیجیتال دیگری را با BUSD یا BUSD بایننس پگ در یک استخر نقدینگی مبادله کنید. از طرف دیگر، می‌توانید به وب‌سایت پکسوس بروید و دلار آمریکا را مستقیما به BUSD تبدیل کنید. پکسوس می‌تواند فیات شما را گرفته و آن را به ذخایر خود اضافه کند. سپس کوین‌های جدیدی را برای شما ضرب خواهد کرد.

جمع‌بندی

استیبل کوین بی یو اس دی هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار و هم به عنوان ابزاری مفید برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. وضعیت تنظیم شده و ذخایر حسابرسی شده آن که در موسسات مالی مورد اعتماد نگهداری می‌شود، درجه بالایی از قابلیت اطمینان را به این کوین می‌دهد. استیبل کوین BUSD برای هر کسی که به طور منظم از زنجیره هوشمند بایننس استفاده می‌کند، یک انتخاب باثبات برای استفاده در کنار پروژه‌های دیگر خواهد بود. نظر شما در رابطه با این استیبل کوین چیست ؟ آیا می توان BUSD را در دسته استیبل کوین های قابل اعتماد برای سرمایه گذاری قرار داد ؟

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان