top banner adv

استیبل کوین شبکه بیت کوین چیست؟

استیبل کوین شبکه بیت کوین چیست؟
0
بازدید : 6006

هم اکنون یک استیبل کوین شبکه بیت کوین (USDS) با پشتوانه دلار و با استفاده از پروتکل اوردینال عرضه شده است. این استیبل کوین با نام Stably USD اولین حضور خود را در سال 2019 به نمایش گذاشت. این استیبل کوین در آوریل 2023 توانست به ارزش بازار هفت میلیون دلاری در 11 بلاک چین دست یابد. با فکت کوینز همراه شوید تا این استیبل کوین پرسروصدا را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید : روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

استیبل کوین شبکه بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید، دو تا از بزرگ‌ترین استیبل کوین‌های استاندارد ERC-20 در بازار یعنی تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) بیشترین حجم معاملات خود را در شبکه اتریوم انجام می‌دهند. اگرچه هر دو توکن در تعداد انگشت‌شماری از شبکه‌های دیگر مانند سولانا (Solana)، آوالانچ (Avalanche) و ترون (TRON) هم در دسترس هستند.

از سوی دیگر، استاندارد بحث‌برانگیز BRC-20 و پروتکل اوردینال را داریم که امکان انتشار استیبل کوین Stably USD را در شبکه بیت کوین فراهم کرده‌اند. دو پروتکلی که همچنان به رشد خود در اکوسیستم بیت کوین ادامه می‌دهند. بدین ترتیب، ارز Stably USD به عنوان اولین استیبل کوین BRC-20 در شبکه بیت کوین عرضه می‌شود.

استیبل کوین شبکه بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟

مانند توکن‌های استاندارد ERC-20، توکن‌های BRC-20 هم بسیار شبیه به NFTها هستند. آن‌ها اجازه اضافه شدن اطلاعات دلخواه و غیرمالی را به شبکه بیت کوین می‌دهند. آن هم بدون اینکه به یک بلاک چین جانبی یا توکن اضافی نیاز باشد.

در حال حاضر، توکن‌های عرضه شده با استاندارد BRC-20 مانند استیبل کوین BTC کانون بحث‌های گسترده در انجمن‌های علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال هستند. به‌طوری‌که چهره‌های مهمی از دنیای ارزهای دیجیتال در هر دو بخش طرفداران و منتقدان این توکن‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید : Ashswap یک صرافی غیر متمرکز برای معامله استیبل کوین ها با اسلیپیج و کارمزد اندک

بیشتر بخوانید: پای نتورک (Pi network) چیست؟

آیا استیبل کوین شبکه بیت کوین کلاهبرداری است؟

شرکت Stably مستقر در ایالات متحده، خود را یک رمپ فیات برای معاملات ارز دیجیتال می‌داند. آن‌ها ورود استیبل کوین BRC-20 با پشتوانه دلار آمریکا خود را به بازار از طریق پلتفرم توییتر اطلاع‌رسانی کردند. اما چند هشدار قرمز درباره این کوین تازه‌وارد وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید.

به‌عنوان مثال، طبق اعلام وب‌سایت شرکت Stably، کل عرضه این کوین در ابتدای کار 69.420 تریلیون دلار اعلام شده است! عددی که بیش از دو برابر بدهی فعلی ایالات متحده است. اعلام این رقم احتمالا رسوخ فرهنگ شوخ‌طبعی میم کوین‌ها در میان توسعه‌دهندگان Stably USD را نشان می‌دهد.

از شوخی که بگذریم، به نظر می‌رسد که همه چیز در اکوسیستم Stably USD به آرامی شروع خواهد شد. زیرا در زمان نگارش این مقاله، وایت پیپر آن‌ها از پیوند کاربر با یک کیف پول با موجودی ذخیره شده 220 دلاری حکایت دارد.

طبق ادعای Stably، فرستنده این پول شرکت تابعه آن‌ها یعنی Stably Trading LLC خواهد بود. اما شماره ثبت و آدرس موجود در وب‌سایت آن‌ها با اطلاعات موجود در وب‌سایت اصلی FinCEN متعلق به Stably Trading LLC مطابقت ندارد.

بیشتر بخوانید : شبکه نقدینگی (Liquidity Network) چیست؟

مطمئنا موارد فوق نشان‌دهنده کلاهبرداری بودن استیبل کوین شبکه بیت کوین نیست. اما نیاز به انجام تحقیقات پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری را دو برابر می‌کند.

آیا استیبل کوین شبکه بیت کوین کلاهبرداری است؟

وثیقه استیبل کوین شبکه بیت کوین چیست؟

طبق توییت شرکت Stably، استیل کوین آن‌ها برای وثیقه خود از دلار آمریکا (USD) استفاده می‌کند. این وثیقه توسط متولی تحت نظارت شرکت مدیریت می‌شود و پشتوانه قابل بازخرید 1 به 1 را ارائه می‌دهد. همچنین گزارش‌های ماهیانه مالی توسط یک شرکت شخص ثالث انجام خواهد شد. بدین ترتیب، از مطابقت همیشگی ذخایر وثیقه با توکن‌های صادر شده توسط شرکت اطمینان حاصل می‌شود.

با این تفاسیر، ارز Stably USD از نظر فنی یک استیبل کوین نوآورانه و با مکانیسم جدید محسوب نمی‌شود. درواقع تنها تغییر این کوین که از سال 2019 وجود دارد آن است که اخیرا به یک توکن BRC-20 در بلاک چین بیت کوین تبدیل شد. طبق آخرین آمار و ارقام، ارزش بازار Stably USD در 11 بلاک چین مختلف ازجمله اتریوم (Ethereum)، بی ان بی چین (BNB Chain) و آربیتروم (Arbitrum) به هفت میلیون دلار می‌رسد.

وثیقه دلار

طبق اعلام وب‌سایت Stably، متولی نظارتی آن یعنی پرایم تراست (Prime Trust) مسئول حفظ ذخایر ارز دیجیتال Stably USD است. اما به احتمال زیاد، ذخایر وثیقه استیبل کوین به شکل مستقیم توسط پرایم تراست نگهداری نمی‌شود. زیرا در وب‌سایت آن‌ها آمده است که تحت بیمه FDIC عمل نمی‌کنند و حساب‌هایی در تعداد محدودی از بانک‌ها باز کرده‌اند و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : پلتفرم سالاد ونچرز و توکن SALD چیست؟

بیشتر بخوانید: ایردارپ پالس چین چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

تاریخچه قیمت استیبل کوین شبکه بیت کوین چیست؟

آمار و ارقام استیبل کوین شبکه بیت کوین در وب‌سایت CoinGecko نشان می‌دهد که بالاترین قیمت تاریخچه آن (ATH) با 9.89 دلار در 30 نوامبر به ثبت رسیده است. این در حالی است که تنها چند روز بعد و در 9 دسامبر 2022 به کانال 0.05 دلار سقوط کرد.

بیشتر بخوانید : آموزش کامل بازی دیفای کینگدامز (DeFi Kingdoms)

این توکن در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (UniSwap) از نقدینگی حدود 5000 دلار در بین دو جفت ارز معاملاتی برخوردار است. شرکت Stably از کاربرانی که می‌خواهند استیبل کوین‌های Stably USD خود را به دلار واقعی بازخرید کنند، می‌خواهد تا قوانین احراز هویت (KYC) و فرآیند ضد پولشویی (AML) را پشت سر بگذارند.

استیبل کوین شبکه بیت کوین

جمع‌بندی

شرکت Stably ادعا کرده است که آن‌ها اولین استیبل کوین با وثیقه دلار فیات در شبکه بیت کوین هستند. اما استیل کوین تتر (USDT) بود که زودتر یعنی سال 2014 در شبکه اومنی (OMNI)، یک زنجیره جانبی متعلق به بیت کوین راه‌اندازی کرد. از سوی دیگر، چندین استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا مانند DoC در روت استاک (Rootstock) نیز همین حالا در شبکه بیت کوین فعال هستند.

با این حال، جدیدترین استیبل کوین شبکه بیت کوین (USDS) اولین مورد در نوع خود است که از استاندارد BRC-20 استفاده می‌کند. هنوز مشخص نیست که آیا USDS هم یکی دیگر از مدهای BRC-20 است که به سرعت محو می‌شود یا دوره جدیدی از ظهور استیبل کوین‌ها را با پروتکل بحث‌برانگیز اوردینال کلید خواهد زد. مثل همیشه، توصیه می‌کنیم که پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری نسبت به انجام تحقیقات شخصی خودتان اقدام کنید.

سوالات متداول

استیبل کوین شبکه بیت کوین چیست؟

هم اکنون یک استیبل کوین شبکه بیت کوین (USDS) با پشتوانه دلار و با استفاده از پروتکل اوردینال عرضه شده است. این استیبل کوین با نام Stably USD اولین حضور خود را در سال 2019 به نمایش گذاشت. این استیبل کوین در آوریل 2023 توانست به ارزش بازار هفت میلیون دلاری در 11 بلاک چین دست یابد.

وثیقه استیبل کوین شبکه بیت کوین چیست؟

طبق توییت شرکت Stably، استیل کوین آن‌ها برای وثیقه خود از دلار آمریکا (USD) استفاده می‌کند. این وثیقه توسط متولی تحت نظارت شرکت مدیریت می‌شود و پشتوانه قابل بازخرید 1 به 1 را ارائه می‌دهد.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x