استیبل کوین USDC چیست؟ تفاوت آن با BUSD و USDT چیست؟

آنچه می‌خوانید...

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی واقعی، عمدتاً ارزهای فیات، مرتبط است. Tether (USDT)، USD Coin (USDC) و Binance USD (BUSD) سه استیبل کوین محبوب هستند که مجموع ارزش بازار آنها 120 میلیارد دلار است. با این حال، به دلیل جنجال‌های اخیر پیرامون BUSD، اکثر سرمایه‌گذاران کنجکاو هستند که بدانند آیا BUSD هنوز ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا باید به جای آن سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت استیبل کوین USDC یا سایر استیبل کوین‌ها ببرند.

گرچه بدیهی است که استیبل کوین‌ها امکان تراکنش‌های سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و ایمن‌تر را بدون محدودیت‌های مرتبط با بانکداری سنتی، مانند محدودیت‌های مکانی و عدم ارائه خدمات مالی در طول تعطیلات می‌دهند، امروزه سرمایه‌گذاران به دلیل فروپاشی استیبل کوین ترا (UST) در ماه می ۲۰۲۲، دچار عدم اطمینان هستند.

با وجود این، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی ارزهای دیجیتال تا سال 2028 به بالای 1.9 میلیارد دلار برسد که این امر محبوبیت ارزهای دیجیتال در سراسر جهان را به همگان ثابت می‌کند. استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که نسبت به همتایان خود مانند اتریوم و بیت کوین قابل‌اعتمادتر و پایدارتر است، به این معنی که پتانسیل قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد.

اما کدام استیبل کوین برای معامله بهتر است؟ استیبل کوین‌ها چه تفاوت و شباهت‌هایی با ارزهای فیات دارند؟ در این مقاله فکت کوینز، همه چیز را در مورد سه استیبل کوین اصلی بازار و تفاوت آنها با یکدیگر خواهید آموخت.

استیبل کوین (StableCoin) چیست؟

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به ارزش دارایی واقعی دیگری مانند طلا یا ارزهای فیات پیوند خورده تا قیمت آن ثابت نگه داشته شود. استیبل کوین‌ها، رمزارزهای بدون بهره‌ای هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزش ثابتی در برابر ارز مرجع (مثلاً دلار آمریکا) داشته باشند. گرچه رمزارزهای رایج مانند بیت کوین سودمند هستند و نیازی به اعتماد به یک شرکت واسطه ندارند، اما به شدت در معرض نوسانات قیمت قرار دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها ( مثل استیبل کوین USDC ) با گره زدن ارزش خود به یک دارایی پایدار دیگر (عمدتاً ارزهای فیات مانند دلار یا یورو)، این نقص را از بین می‌برند. صادرکننده استیبل کوین دارای ذخیره‌ای از دارایی است که به خریداران اطمینان می‌دهد که صادرکننده می‌تواند کوین‌های آنها را بازخرید (redeem) کند.

گفتنی است، اولین استیبل کوین در سال 2014 ایجاد شد و تتر نام داشت. اکثر استیبل کوین‌های دیگر از تتر کپی‌برداری شدند و کاربران آنها به ازای هر دلار یک توکن دریافت می‌کنند.

در ابتدا، مردم از استیبل کوین‌ها برای خرید ارزهای دیجیتال رایج مانند بیت کوین استفاده می‌کردند، زیرا بسیاری از صرافی‌ها دسترسی به کارت‌های بانکی را ارائه نمی‌کردند. بنابراین، استیبل کوین‌ها گزینه قابل‌اعتمادتری بودند که 24 ساعته در سراسر جهان در دسترس بودند و نیازی به اتکا به کانال‌های بانکی نداشتند. علاوه بر این، انتقال پول با آنها در عرض چند ثانیه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین USDC برابری خود نسبت به دلار را از دست داد؛ علت چه بود؟

چه عواملی در رشد استیبل کوین‌ها نقش دارند؟

استفاده از قراردادهای هوشمند به ایجاد مفهوم استیبل کوین منجر شد. برخلاف بسیاری از ارزهای دیگر، کدهای موجود در یک قرارداد هوشمند به تسهیل نقل و انتقالات، وام‌دهی و پرداخت بدون توقف پول، با دخالت محدود انسانی کمک می‌کند.

با این حال، عامل اصلی که به محبوبیت استیبل کوین‌ها دامن می‌زند، نوسانات تقریباً ناچیز آن‌ها در مقایسه با ارزهای دیجیتال معمولی است. علاوه بر این، مشارکت‌های صنعتی نیز به رشد استیبل کوین‌ها کمک می‌کند.

برای مثال، شرکت ویزا اخیراً با سرکل (Circle) شرکت بلاک چینی پشت استیبل کوین  USDC، مشارکت کرد. این همکاری به دارندگان کارت شرکت Circle اجازه می‌دهد تا استیبل کوین USDC خود را در فروشگاه‌هایی که ویزا را می‌پذیرند خرج کنند. حتی فراتر از این، دفتر کنترل ارز خزانه‌داری ایالات متحده (OCC) دستورالعمل‌هایی را برای بانک‌ها برای استفاده از استیبل کوین‌هایی مانند USDC منتشر کرده است.

بنابراین کانال‌های بانکی اکنون می‌توانند از بلاک چین برای کوین‌‌هایی مانند USDC استفاده کنند، درست مانند پرداخت سوییفت (SWIFT) یا ACH.

آینده برای دارندگان استیبل کوین روشن به نظر می‌رسد، زیرا این ارز جدید می‌تواند یک روش پرداخت مورد قبول برای کاهش هزینه‌های پردازش تراکنش و نقل و انتقالات بین‌المللی ارائه دهد. علاوه بر این، بانک‌ها می‌توانند از استیبل کوین‌ها برای به حداقل رساندن تهدیدهای عصر دیجیتال استفاده کنند.

همچنین این احتمال وجود دارد که کیف پول‌های دیجیتالی مانند Cash App و Venmo که اخیراً خرید ارزهای دیجیتال را فعال کرده‌اند، در آینده از استیبل کوین‌ها برای انجام پرداخت‌های همتا به همتا (P2P) استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: شبکه همتا به همتا (peer to peer) چیست؟

اگرچه ده ها استیبل کوین مختلف وجود دارد، اما سه مورد از رایج‌ترین آنها USDT، USDC و BUSD هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

USDT چیست؟

USDT (نماد تتر) یک استیبل کوین است که با نسبت 1:1 به دلار آمریکا گره خورده است. بنابراین، یک دلار آمریکا معادل یک USDT است. خریداران می‌توانند USDT را مانند ارز فیات معمولی خود خرج کنند، انتقال دهند یا معامله کنند. تتر توسط iFinex، شرکت ثبت‌شده در هنگ کنگ که همچنین مالک صرافی بیت فینکس (Bitfinex) است، صادر می‌شود.

USDT چیست؟

در ابتدا، USDT برای مقابله با مشکلات زیر ایجاد شد:

  • آسان نمودن انتقال پول ملی
  • ارائه یک نسخه پایدارتر از بیت کوین
  • ارائه روشی برای چک کردن به کاربران

تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان در کانون توجه قرار دارد و همچنان بزرگ‌ترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار به شمار می‌رود.

با این حال، تتر در مورد ذخایر خود شفاف عمل نکرده نیست. در سال 2019، آنها ادعا کردند که هر USDT توسط یک دلار آمریکا به صورت نقدی پشتیبانی می‌شود، اما در سال 2021، شرکت تتر توسط کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) 41 میلیون دلار جریمه شد. این جریمه به دلیل ادعاهای نادرست تتر مبنی بر اینکه استیبل کوین‌های USDT آن به طور کامل توسط پول فیات واقعی پشتیبانی می‌شود، بود.

تتر پس از آن در ماه مه 2021 یک ممیزی انجام داد و وب‌سایت خود را به‌روز کرد تا جزئیات بیشتری در مورد ذخایر نقدی خود درج کند. یک افشاگری تکان‌دهنده این بود که در آن زمان تنها 2.9 درصد از ذخایر تتر به صورت نقدی نگهداری می‌شد. با این حال، این رقم از آن زمان افزایش یافته و تتر شروع به انتشار گزارش‌های شفاف ماهانه کرده است.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین USDD چیست ؟ تفاوت USDD و UST

اگرچه بحث‌وجدل‌هایی در مورد ثبات قیمت تتر و مقادیر واقعی پشتوانه دلاری هر USDT وجود دارد، همچنان دلایل زیادی برای ترجیح این استیبل کوین بر یک ارز معمولی وجود دارد، همانطور که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

استیبل کوین USDC چیست؟

USDC یک استیبل کوین دیگر است که قیمت آن با دلار آمریکا مرتبط است. این استیبل کوین توسط کنسرسیوم Centre Consortium، متشکل از Circle و Coinbase، برای سرعت بخشیدن به زمان انتقال وجه و کاهش نوسانات مرتبط با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال صادر شده است.

به عنوان یک توکن اتریومی، استیبل کوین USDC را می‌توان در یک کیف پول‌های سازگار با بلاک چین اتریوم ذخیره کرد. علاوه بر تسهیل نقل و انتقالات، USDC همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که هنگام وام دادن استیبل کوین‌های خود از طریق برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) از بازدهی بالاتری بهره‌مند شوند.

استیبل کوین USDC چیست؟

محبوبیت استیبل کوین USDC در چند سال گذشته به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، به طوریکه به طور متوسط روزانه 4 میلیارد دلار USDC از طریق شبکه اتریوم در 2023 ارسال می‌شود. محبوبیت آن همچنین باعث شده تا با شراکت با صرافی‌های پیشرو، مانند Bybit، جفت ارزهای USDC راه‌اندازی شود. بای بیت برای حمایت بیشتر از USDC، اخیراً کمپین USDC Party خود را با سه رویداد راه‌اندازی کرده است که کاربران می‌توانند در آن شرکت کنند.

استیبل کوین USDC از آن زمان به شبکه‌های بیشتری گسترش یافته است، از Algorand، Avalanche، Solana و Tron گرفته تا Hedera، Polygon و موارد دیگر.

USDC همچنین گواهی‌های ماهانه منتشر می‌کند تا ثابت کند که آنها معادل USDC های خود پشتوانه دلاری دارند تا به سرمایه‌گذاران اطمینان دهند که USDC کاملاً تحت پشتیبانی است. با این حال، اخبار اخیر در مورد کاهش نرخ USDC بسیاری را وارد شک و تردید کرده است.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین SHI چیست ؟ با استیبل کوین شیبا آشنا شوید

 انحراف قیمت استیبل کوین USDC

همه چیز با فروپاشی بانک سیلیکون ولی آغاز شد که 3.3 میلیارد دلار (یا 8 درصد) از ذخایر USDC را در اختیار داشت. در حالی که رگلاتورهای امریکا اعلام کردند که همه سپرده‌گذاران، ازجمله Circle، می‌توانند وجوه خود را از این بانک پس بگیرند، افت قیمت USDC تا 0.869 دلار در صرافی کراکن (Kraken) متوقف نشد.

سپس Circle با اخبار ناگوار دیگری در آخر هفته مواجه شد: تعطیلی سیگنچر بانک (Signature Bank) منجر به تعطیلی سرویس این شرکت، سیگنت (Signet) نیز شد. این بدان معنی بود که Circle دیگر قادر به ضرب کردن USDC یا بازخرید USDC از طریق قابلیت Signet خود نخواهد نبود. سرکل تصریح کرده است که هیچ ذخیره‌ای از USDC را نزد سیگنچر بانک نگه نمی‌دارد و فقط از آن برای تراکنش‌ها و تسویه‌حساب‌ها استفاده می‌کند.

طبق اعلامیه Circle در 12 مارس، این شرکت 9.7 میلیارد دلار از ذخایر USDC خود را به صورت نقدی و 32.4 میلیارد دلار آن را به شکل اوراق بهادار دولتی کوتاه‌مدت نگهداری می‌کند. 5.4 میلیارد دلار دیگر از ذخایر نقدی USDC در بانک نیویورک (Bank of New York Mellon Corp) و یک میلیارد دلار در کاستومرز بانک (Customers Bank) نگهداری می‌شود.

سرکل گزارش داد که تلاش کرده بود ذخایر خود را در تاریخ 9 مارس از بانک سیلیکون ولی خارج کند، اما این کار به دلیل تعطیلی این بانک در روز جمعه انجام نشد. سرکل امیدوار است که این انتقال در 13 مارس انجام شود. اگر ذخایر بازیابی نشود، Circle وعده داده است که این شکاف را با استفاده از منابع داخلی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صورت لزوم پر کند.

این خبر امیدوارکننده باعث شد تا USDC به پگ یک دلاری خود نزدیک شود و در 13 مارس 2023 به قیمت 0.984 دلار برسد.

بیشتر بخوانید:۱۹۰ بانک آمریکایی در خطر سقوط؛ واکنش بازار ارزهای دیجیتال چه خواهد بود؟

BUSD چیست؟

بایننس و پکسوس BUSD را برای ارائه تراکنش‌ با این سه ویژگی مهم راه‌اندازی کردند: سرعت، انعطاف‌پذیری و دسترس‌پذیر بودن.

BUSD چیست؟

به بیان ساده، Binance USD یک استیبل کوین با پشتوانه فیات با ارزشی برابر با دلار آمریکا است. به ازای هر BUSD که کسی خریداری می‌کند، یک دلار ذخیره وجود دارد. با نوسانات قیمت دلار آمریکا، ارزش این استیبل کوین نیز بر همین اساس افزایش یا کاهش می‌یابد. دارندگان BUSD می‌توانند استیبل کوین‌های خود را با دلار آمریکا مبادله کنند و بالعکس. علاوه بر این، Binance USD در بلاک چین‌های BNB Chain و Ethereum وجود دارد. بنابراین، دارندگان BUSD می‌توانند با توجه به نیاز خود، بین این بلاک چین ها استیبل کوین مبادله کنند.

ممنوعیت BUSD

با این حال، در 13 فوریه 2023، اعلام شد که پکسوس (Paxos) یک اخطار از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) دریافت کرده است که بنابر آن BUSD یک اوراق بهادار ثبت‌نشده در نظر گرفته می‌شود. دپارتمان خدمات مالی نیویورک (NYDFS) نیز اطلاعاتی را افشا کرد که نشان می‌دهد ذخایر کافی برای پشتیبانی از BUSD در شرکت پکسوس وجود ندارد و به این ترتیب این نهاد از ضرب یا آزاد شدن آنها جلوگیری کرد. هرچند Paxos این ادعاها را رد کرد، از آن زمان صدور BUSD را متوقف کرده و به همکاری خود با بایننس پایان داد.

در 22 فوریه 2023، پس از یک سفارش فروش 647000 دلاری، قیمت BUSD به 0.20 دلار در بایننس واحد کاهش یافت. در حالی که BUSD فورا پیوند قیمتی خود را بازیابی کرد، فرصتی را برای معامله گران آربیتراژ ایجاد کرد تا BUSD را با قیمت کمتر از 1 دلار در بایننس خریداری کنند و آن را در صرافی‌های دیگر به قیمت 1 دلار بفروشند.

بیشتر بخوانید:استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در سال۲۰۲۳

در همین حال، بایننس برنامه‌هایی را برای تنوع بخشیدن به استیبل کوین‌های خود ارائه کرده است. بایننس اخیراً قراردادهای فیوچرز دائمی TrueFi را بر روی پلتفرم خود راه‌اندازی کرده است و در تلاش برای برآوردن نیازمندی‌های خود، توکن‌های TUSD بیشتری تولید می‌کند.

در ماه مه 2022، USDT شروع به از دست دادن ارزش بازار خود در برابر USDC کرد، به خصوص پس از اینکه  UST دچار دی‌پگینگ (Depegging) شد. در تاریخ 9 می، پگ UST شروع به شکسته شدن کرد و از آنجایی که سرمایه‌گذاران نگران افت USDT بودند، شروع به فروش آن کردند. از آن زمان، USDT 11 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است (حدود 15٪) و هولدرها شروع به مبادله آن با USDC کردند و برخی نیز USDT را به دلار تبدیل کردند. در یک مقطع در 12 می، USDT حتی حدود 4٪ در بایننس کاهش قیمت یافت. با این حال، زمانی که بازخریدها (Redemtions) به طور کامل انجام شد و سرمایه‌گذاران از بابت ذخایر مطمئن شدند، تتر به سرعت به وضعیت ثابت خود بازگشت.

در پی این رویداد، ارزش بازار استیبل کوین USDC از 49 میلیارد دلار به 54 میلیارد دلار افزایش یافت که حدود 10 درصد افزایش داشت. با این حال، در 13 مارس 2023، ارزش بازار آن به دلیل سقوط بانک سیلیکون ولی به حدود 40 میلیارد دلار کاهش یافته است. با این وجود، شکی نیست که USDC از تنها 4 میلیارد دلار ارزش بازار خود در آغاز سال 2021 تاکنون راه درازی را طی کرده است.

پس از ممنوعیت اعمال‌شده بر BUSD، ارزش بازار استیبل کوین صادر شده توسط Paxos از حدود 23 میلیارد دلار در نوامبر 2022 به 8 میلیارد دلار کاهش یافته است. BUSD قبلا از نظر ارزش بازار در رتبه ششم قرار داشت، اما اکنون به رتبه یازدهم سقوط کرده است.

تفاوت USDC، USDT و BUSD چیست؟

یکی از تفاوت‌های قابل‌توجه بین این سه استیبل کوین اصلی در بلاک چین آنها است. بلاک چین سیستمی است که تراکنش‌ها را به‌گونه‌ای ثبت می‌کند که از یک امضای رمزنگاری‌شده برای حذف یا به حداقل رساندن خطر هک یا تقلب استفاده می‌کند.

داشتن بلاکچین‌های مختلف، مزایا و معایب مختلفی مانند سرعت و سودمندی تراکنش‌ها را به همراه دارد. در حالی که USDT تنها بر روی یک بلاک چین اجرا می‌شود، USDC و BUSD دارای چندین بلاک چین هستند که به خریداران امکان مبادله بین آنها را می‌دهد.

ثبات

اگرچه استیبل کوین‌ها از طریق وثیقه گذاری دارایی مرجع به ثبات قیمت دست می‌یابند، ممکن است کمی نسبت به قیمت توکن خود نوسان داشته باشند و سپس به تدریج به ارزش اصلی خود بازگردند. ثبات USDT کاملاً قابل اطمینان است و این استیبل کوین توانسته در حدود 1 دلار ثابت بماند. به طور مشابه، قیمت BUSD و استیبل کوین USDC به رغم رویدادهای اخیر اکنون نزدیک به 1 دلار است.

با این حال، جنجال سال 2021 پیرامون ادعای تتر مبنی بر اینکه دارای ذخایر دلاری کافی است (در حالی که اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران به این موضوع مشکوک بودند)، و نیز حوادث اخیر پیرامون BUSD که باعث شد BUSD به 0.20 دلار در بایننس سقوط کند، هر دو استیبل کوین را کمتر قابل اطمینان می‌نماید.

بیشتر بخوانید: حساب دمو ارز دیجیتال چیست؟ بهترین پلتفرم های شبیه‌ سازی معاملات

عرضه و حجم استیبل کوین

«حجم» یک استیبل کوین به کل معاملات انجام‌شده توسط آن اشاره دارد، در حالی که «نقدینگی» به تعداد کوین‌های موجود برای معامله در قیمت تعیین‌شده اشاره دارد که در این مورد 1 دلار است. با افزایش حجم، معمولاً نقدینگی نیز افزایش می‌یابد.

یک استیبل کوین با حجم بالا، معامله را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کند. در 13 مارس 2023، حجم معاملات روزانه USDT 63.3 میلیارد دلار است که بیشتر از دو ارز دیگر است. USDC دارای حجم 9.3 میلیارد دلاری و BUSD دارای حجم معاملات 8 میلیارد دلار است. کل عرضه استیبل کوین‌ها از 180 میلیارد شروع به کاهش کرد و اکنون به 133 میلیارد رسیده است. USDT با عرضه در گردش بیش از 72 میلیارد دلاری بزرگ‌ترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار باقی مانده است، در حالی که USDC دارای عرضه در گردش 40.4 میلیارد دلاری و BUSD دارای عرضه 8.3 میلیارد دلاری است.

مزایای USDT، USDC و BUSD

به رغم تفاوت‌هایشان، این استیبل کوین‌ها دارای مزایای زیر هستند:

  • تراکنش‌های سریع: واریز با ارزهای فیات ممکن است یک تا چهار روز کاری طول بکشد تا در حساب بانکی شما نمایش داده شود. در دنیای پرسرعت امروز، این نسبتاً کند است. اما تراکنش‌های استیبل کوین آنی هستند.
  • در دسترس بودن: کانال‌های بانکی معمولی در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات عمومی در دسترس نیستند. اما مبادلات استیبل کوین به صورت 24 ساعته در هر نقطه از جهان امکان‌پذیر است.
  • کارمزد تراکنش‌ها: تراکنش‌های معمولی کارمزد بالایی دارند، به‌ویژه پرداخت‌های بین‌المللی. در مقابل، استیبل کوین‌ها یک تراکنش کم یا بدون هزینه را ارائه می‌دهند.
  • ثبات: برخلاف سایر ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین یا دوج کوین، قیمت استیبل کوین‌ها است.
  • شفافیت: بیشتر استیبل کوین‌ها کاملاً شفاف هستند و به کاربران اجازه می‌دهند ببینند که صادرکنندگان دارایی‌های کافی در ذخایر برای بازخرید آن‌ها دارند یا خیر. به عنوان مثال، سرکل گزارش‌های گواهی ماهانه را در مورد USDC در وب‌سایت خود منتشر می‌کند که توسط موسسات مجاز انجام می‌شود.
  • ایمنی: فناوری بلاک چین تراکنش‌ها را بسیار امن می‌کند، به همین دلیل است که بسیاری از کاربران استیبل کوین‌ها را ایمن تر از کانال‌های بانکی سنتی می‌دانند که مستعد هک و حملات مخرب هستند.

موارد استفاده از استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌هایی مانند USDC را می‌توان برای اهداف متعددی مانند ذخیره‌ پول، کسب بهره در بازار و برای پرداخت‌ها استفاده کرد. در اینجا چند کاربرد سودآور استیبل کوین‌ها آورده شده است.

ترید جفت ارزها

جفت ارز‌های پرطرفدار ارزهای دیجیتال به دارایی‌هایی اطلاق می‌شود که کاربران می‌توانند در صرافی با یکدیگر معامله کنند. این جفت ارزها به خریداران امکان مقایسه ارزش دارایی‌های دیجیتال مختلف را می‌دهند. به عنوان مثال، یک جفت ارز دیجیتال BTC/USDT به شما نشان می‌دهد که چند USDT برابر با یک BTC است.

هنگامی که استیبل کوین‌هایی مانند USDC و غیره در اختیار دارید و می‌خواهید آنها را معامله کنید، می‌توانید جفت آن‌ها را در صرافی بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) چیست؟

وام دهی

دیفای یا اکوسیستم مالی غیرمتمرکز به اکوسیستمی شامل برنامه‌های مالی مبتنی بر بلاک چین اشاره دارد که بدون مدیریت مرکزی یا شخص ثالث مانند بانک یا مؤسسات مالی عمل می‌کنند. از آنجایی که دیفای از یک مدل همتا به همتا استفاده می‌کند، همه می‌توانند صرف‌نظر از موقعیت مکانی خود به آن متصل شوند.

با وام‌دهی دیفای، می‌توانید استیبل کوین‌های خود را به وام‌گیرنده قرض دهید و سود کسب کنید. این به نفع وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان است، زیرا کاربران می‌توانند وامی با نرخ بهره بسیار پایین‌تری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) دریافت کنند. در همین حال، سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند از کوین‌هایی که وام می‌دهند سود به دست بیاورند.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید در مورد وام ارز دیجیتال بدانید!

تأمین نقدینگی

با محبوبیت AMM DEX (صرافی‌های غیرمتمرکز بازارساز خودکار)، کاربران می‌توانند نقدینگی USDC را در جفت ارزهای مورد علاقه خود مانند ETH/USDC فراهم کنند و در ازای آن کارمزد معاملات و همچنین مشوق‌های دیگر را دریافت کنند.

برخی از محبوب‌ترین بازارسازهای خودکار شامل یونی سواپ (Uniswap) و سیوشی سواپ (SushiSwap) در شبکه اتریوم هستند که میلیون ها دلار درآمد برای تأمین‌کنندگان نقدینگی ایجاد می‌کنند. با این حال، نقطه ضعف آنها این است که تأمین‌کنندگان نقدینگی ممکن است با استیبل کوین USDC خود متحمل ضرر ناپایدار شوند.

آینده استیبل کوین‌ها

با توجه به پیامدهای دی‌پگینگ (Depegging) و سقوط UST که هزاران کاربر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده، عدم شفافیت تتر که بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار رمزارزها است و همچنین ممنوعیت BUSD، احتمالاً قانونگذاری آنها به موضوع مهمی بدل خواهد شد.

استیبل کوین‌ها خارج از سیستم مالی ایالات متحده عمل می‌کنند و با بزرگ‌تر شدن آنها، سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران برای محافظت از سیستم مالی و جلوگیری از خطرات سیستمی توجه بیشتری به آن‌ها خواهند داشت.

فدرال رزرو ایالات متحده و نهادهای سایر کشورها در حال کار بر روی ارائه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود هستند و بسته به نحوه نگاه آنها به استیبل کوین‌ها، می‌تواند کل بازار ارزهای دیجیتال را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش نرخ بهره و تورم در سراسر جهان، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، یک استیبل کوین دلاری قانون‌گذاری شده احتمالاً مورد توجه و پذیرش قرار خواهد گرفت.

کدام استیبل کوین مناسب است؟

اگرچه استیبل کوین USDT دارای ارزش بازار و حجم بالایی است، شاید اکثر اقتصاددانان آن را بهترین استیبل کوین ندانند؛ که دلایل این امر عدم اعتماد، عدم شفافیت و حسابرسی USDT است.

USDC شفافیت بیشتری نسبت به USDT دارد. علاوه بر این، از نظر نرخ ارز و بلاک چین با USDT قابل مقایسه است. بنابراین، USDT برای افرادی که ترجیح می‌دهند در ارزهای دیجیتال با حجم و نقدینگی بالاتر سرمایه‌گذاری کنند، انتخاب بهتری است، در حالی که اگر شفافیت را اولویت قرار دهید، استیبل کوین USDC گزینه ارجح است.

جمع بندی

استیبل کوین USDC و USDT که تقریباً 90 درصد از ارزش بازار استیبل کوین را تشکیل می‌دهند، بدون شک گزینه‌های ایده آلی برای سرمایه‌گذارانی هستند که می‌خواهند در بازار استیبل کوین فعالیت کنند. از آنجایی که آینده BUSD هنوز نامعلوم است، توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری در آن تحقیقات خودتان را انجام دهید.

با پذیرش بیشتر استیبل کوین‌ها توسط فروشگاه‌ها، آینده ارزهای دیجیتال امیدوارکننده به نظر می‌رسد. بنابراین، اگر قصد دارید وارد میدان شوید، اکنون زمان بسیار خوبی است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان