top banner adv

اصطلاح خودت تحقیق کن یا دیور (DYOR) چیست؟

اصطلاح خودت تحقیق کن یا دیور (DYOR) چیست؟
0
بازدید : 10167

اصطلاح DYOR یا خودت تحقیق کن، مخفف Do Your Own Research بوده و یک عبارت رایج است که توسط علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

مقدمه

خودت تحقیق کن! اصطلاحی بسیار مهم در حوزه کریپتو که در صورت عدم توجه به آن، پیامدهای بسیار سنگینی گریبان گیر کاربران خواهد شد؛ چراکه اساساً حوزه ارزهای دیجیتال، عرصه‌ای نیست که از مجموعه‌ای از دستورات برخوردار باشد و قوانین سفت و سختی بر فضای آن حاکم باشد. بااین‌حال، یکی از رویکردهایی که معمولاً توسط سرمایه‌گذاران تبلیغ می‌شود، این است که همه باید با تکیه‌بر تحقیقات شخصی خود، وارد این بازار شوند.

در یک دنیای ایده آل، مبتدیان هر حوزه، به یک کتاب راهنمای جهانی دسترسی خواهند داشت که نحوه عملکرد آن حوزه و همچنین نحوه مشارکت در آن را به خوبی برای آنها دیکته می‌کند. اما ازآنجایی‌که ما در عرصه رمز ارزها، بازندگی در دنیای ایده آل، بسیار فاصله‌داریم، ازاین‌رو، افراد مختلف به‌شدت کاربران را تشویق می‌کنند تا تحقیقات خود را انجام دهند. این موضوع، یعنی همان عبارت خودت تحقیق کن، اصطلاح رایجی است که در این بازار به‌اختصار به آن دیور (DYOR) گفته می‌شود.

DYOR که مخفف عبارت انگلیسی Do Your Own Research (خودت تحقیق کن) است، درواقع فلسفه‌ای است که هیچ‌گاه در طول زمان از مد نیفتاده است. در حقیقت می‌توان از این اصطلاح در تمامی جنبه‌های زندگی استفاده کرد. اما زمانی که صحبت از یک صنعت در هم گسیخته و بسیار نوین همچون بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌شود، واقعاً راهی جز DYOR پیش پای افراد وجود نخواهد داشت.

همان‌طور که شاید تا اینجا حدس زده باشید، این مطلب تا حد زیادی نوعی تحقیق به‌حساب می‌آید. پس تا انتهای این مطلب از فکت کوینز با ما همراه باشید تا به‌طور کامل با این مفهوم و تمامی زوایای آن آشنا شویم.

اصطلاح خودت تحقیق کن یا دیور (DYOR) چیست؟

همان‌طور که در مقدمه نیز عنوان کردیم، DYOR مخفف عبارت Do Your Own Research (خودت تحقیق کن) است و نوعی اصطلاح قدرتمند است که افراد تازه‌وارد در بازار رمز ارزها را ترغیب می‌کند تا خودشان به‌شخصه اقدام به یادگیری کرده و هیچ‌وقت به صحبت‌ها و ادعاهای دیگران اعتماد نکنند. البته این اصطلاح همواره موردنقد قرارگرفته است. شاید بپرسید که چه افرادی ممکن است به این اصطلاح انتقاد کنند؟ پاسخ واضح است.

اصطلاح خودت تحقیق کن
اصطلاح خودت تحقیق کن یا دیور (DYOR)، مخفف Do Your Own Research بوده و یک عبارت رایج است که توسط علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

در تمامی بازارهای مالی و علی‌الخصوص بازار رمز ارزها، همواره سرمایه‌گذاران جدیدی هستند که به دنبال یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری خود می‌گردند. دراین‌ بین عده‌ای نیز وجود دارند که قصد دارند تا با در دام انداختن این سرمایه‌گذاران جدید، رمز ارزهایی که در سبد دارایی‌های خوددارند را پامپ کنند (قیمت آنها را افزایش دهند). بنابراین، طبیعی است که این دسته از افراد سودجو همواره مخالف دیور بوده و از این اصطلاح انتقاد می‌کنند.

جالب اینجا است که ادعای آنها در خصوص نقد به دیور نیز این است که در برخی مواقع افراد تازه‌کار یک حوزه که از دانش کافی آن حوزه نیز برخوردار نیستند، نباید به‌شخصه دست به تحقیق بزنند و بایستی به نظرات اشخاصی تکیه کنند که از سابقه بالاتری در این عرصه برخوردار هستند.

عدم موفقیت در درک و پیاده سازی اصطلاح DYOR

بیشتر بخوانید : هرآنچه باید درمورد دفترچه سفارش ارز دیجیتال (Order Book) و نحوه خواندن آن بدانید!

به‌عنوان‌مثال، تصور کنید که یک سرمایه‌گذار جدید به نام باب، با ایجاد یک حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) و تأمین مالی حساب خود، وارد بازار رمز ارزها شده است. باب به‌محض ورود به این بازار، در مورد بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin) و دیگر ارزهای دیجیتال شناخته‌شده این عرصه، بسیار شنیده است؛ اما علاقه‌مند است تا با خرید آلت کوین‌هایی که هنوز به قیمت چندانی نرسیده و به‌اصطلاح در زیر رادار پرواز می‌کنند، سود بیشتری کسب کند.

دراین‌بین، تلاش باب جهت یافتن یک دارایی دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری، به‌جای تحقیق، با جستجو کردن آغاز می‌شود. این یعنی چی؟ باب از بیت کوین تاک (Bitcointalk) که یک صفحه مربوط به اخبار رمز ارزها در شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون ردیت (reddit) است یا بحث‌هایی که در شبکه اجتماعی توییتر پیرامون رمز ارزها توسط کاربران انجام می‌گیرد بازدید کرده تا بدین ترتیب بفهمد که اخیراً کدام ارزهای دیجیتال ترند شده‌اند.

از طرفی، در این کندوکاو باب، وی با کاربرانی مواجه می‌شود که دارایی‌های که در پرتفوی خود دارند را تبلیغ می‌کنند تا با ترغیب دیگر افراد جهت خرید آنها، بدین ترتیب ارزش این دارایی‌ها را افزایش دهند. از طرف دیگر، این کاربران ممکن است بخشی از تیم بازاریابی آن پروژه ارز دیجیتال نیز باشند که به‌منظور افزایش آگاهی دیگر کاربران بازار، در این شبکه‌های اجتماعی در مورد پروژه صحبت می‌کنند.

Do Your Own Research
DYOR؛ مخفف عبارت Do Your Own Research (خودت تحقیق کن)؛ منبع: academy.shrimpy

دقت داشته باشید که اگر در چنین بازاری دنباله‌رو حرف دیگران باشید، احتمال فریب خوردنتان بسیار زیاد خواهد بود. در اینجا ما منکر این نمی‌شویم که یک شخص مورداطمینان ممکن است با در اختیار گذاشتن دانش عمیق خود در خصوص آلت کوین‌های رو به رشد، به شما درراه کسب سود کمک کند، اما در بیشتر مواقع، قضیه به این شکل پیش نمی‌رود. در حقیقت، در اکثر مواقع، سرمایه‌گذار جدیدی مثل باب، اقدام به خرید آلت کوین‌های پیشنهادی دیگر افراد کرده و درنهایت پروژه سرمایه‌گذاری خود را به شکلی به‌پایان می‌رساند که در بدترین حالت، آن پروژه حتی به مرحله توسعه یافتن هم نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با اصطلاحات سرمایه‌گذاری

چگونه می‌توان اصطلاح DYOR را پیاده کرد؟

و اما نتیجه نهایی سفر باب در حوزه رمز ارزها این است که وی یک رمز ارز را با توجه بر پیشنهاد دیگر افراد خرید، نه اینکه خودش بر اساس تحقیقات شخصی، برای سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده باشد. بااین‌حال، اگر بابا خوش‌شانس باشد، شاید واقعاً به سود قابل‌توجهی هم دست پیدا کند؛ اما همان‌طور که گفتیم، متأسفانه این اتفاق، بسیار نادر بوده و غالباً روند سرمایه‌گذاری افرادی مثل باب، به این شکل پیش نمی‌رود.

دقت کنید که در مورد سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها، نهایتاً همه‌چیز در کسب درآمد و میزان سوددهی یک سرمایه‌گذاری خلاصه می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان نباید تعجب کرد که سرمایه‌گذاران دیگر، از افراد تازه‌کار بازار سوءاستفاده کنند. خب! پس راه‌حل چیست؟ قطعاً پاسخ این سؤال را می‌توان در اصطلاح DYOR یا دیور خلاصه کرد.

اساساً روش‌های متعددی برای انجام تحقیق در خصوص این بازار وجود دارد که در ادامه در مورد برخی از آنها توضیح خواهیم داد.

یاد بگیرید که چگونه یاد بگیرید

شاید تعجب کنید، اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که چگونه به‌درستی یاد بگیرند. در حقیقت اغلب افراد اطلاعات غیرضروری را به خاطر می‌سپارند و هرگز به خود زحمت نمی‌دهند تا یک فرآیند کلی را آزمایش کرده و ازاین‌رو، در بررسی‌های خود درباره اطلاعات گذشته، با شکست روبرو شده و هرگز معنای اصلی یک موضوع را درک نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید : استاندارد BRC-20 بیت کوین چیست؟ توکن‌ها به شبکه بیت کوین آمدند!

آیا شما هم جزء این دسته افراد هستید؟ اگر پاسخ مثبت است؛ بایستی بدانید که برای شخص شما، اساساً یادگیری نحوه یادگیری در خصوص ارزهای دیجیتال، بسیار مهم‌تر از این است که مثلاً بدانید که بلاک چین چیست یا چه نوع اطلاعاتی در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال وجود دارد.

برگردیم به موضوع اصلی بحث. به‌طور کلی سعی کنید که همواره یک استراتژی مشخص برای پیدا کردن راه اصلی خودتان در این دنیای غیرمتمرکز تعیین کرده و همواره به آن پایبند باشید. از طرفی، سعی کنید که خودتان را با خواندن موضوعات توییتری که شامل حقایق نصفه و نیمه هستند، خسته نکنید؛ بلکه تمام انرژی‌تان را صرف یادگیری اصول اساسی این حوزه کنید.

سرمایه‌گذاری بالقوه را پیدا کنید

به‌طورکلی، شناسایی پروژه‌های مناسبی که می‌توان بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد، بخش قابل‌توجهی از اصطلاح DYOR را تشکیل می‌دهد. از این گذشته، بحث در مورد اینکه کدام‌یک از بلاک چین‌ها، از ابعاد بلاک بهتری برخوردار هستند نیز، می‌تواند شمارا به نتیجه مدنظرتان نزدیک‌تر کند.

در حقیقت، هدف واقعی از مشارکت در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌ها است و صرفاً نه بحث در پروژه‌های مختلفی که در این بازار وجود دارند. ازاین‌رو، به همین دلیل است که نیاز است تا ساعت‌ها از زمان خود را صرف تحقیق در مورد پروژه‌های مختلف فعال در این حوزه کنید.

پس اول از همه، سعی کنید تا لیست کوتاهی از پروژه‌هایی که به آنها علاقه‌مند هستید، ایجاد کنید. سپس هرکدام از این پروژه‌ها را با بررسی وب‌سایت رسمی آنها، تیم توسعه‌دهندگان آن، قراردادهای هوشمند مرتبط، سبک بازاریابی و دیگر موارد موجود، بررسی کنید. درواقع عملاً هر کاری را که یک فرد بایستی در زمان انجام تحلیل فاندامنتال یک پروژه انجام دهد را، انجام دهید.

DYOR
شناسایی پروژه‌های مناسبی که می‌توان بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد، بخش قابل‌توجهی از اصطلاح خودت تحقیق کن یا دیور (DYOR) را تشکیل می‌دهد.

تحلیل و تحلیل و تحلیل بیشتر

ازآنجایی‌که هنوز به آن بخش از صحبت‌ها که در خصوص تحلیل سرمایه‌گذاری بالقوه در آینده بازار است نرسیده‌ایم، پس زمان آن است که حقیقتاً به اهمیت تحلیل پروژه‌ها، پیش از سرمایه‌گذاری بر روی آنها، پی ببریم.

بیشتر بخوانید : دستیبل کوین (DestableCoin) یا ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز چیست؟

اساساً هر چیزی که به شما کمک کند تا در خصوص یک موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، نوعی تحلیل به‌حساب می‌آید. از زمانی که صرف ترسیم مثلث‌ها بر روی نمودارهای قیمتی یا خواندن گزارش توکنومیک یک پروژه ارز دیجیتال می‌کنید، تا تحلیل‌هایی که در خصوص پتانسیل رشد قیمتی یک پروژه انجام می‌دهید، هرکدام از این موارد، بخشی از تحلیل در خصوص پروژه مدنظرتان به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید : صرافی هیبریدی ارز دیجیتال: نسل آینده صرافی

به‌طور کلی، انواع مختلفی از تحلیل‌ها وجود دارند؛ بنابراین سعی کنید بیشتر بر روی آن بخشی از تحلیل‌های خود تمرکز کنید که در آن بهتر هستید. اگر در درک موضوعات جدید خوب هستید، به سراغ تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) بروید. اگر در کشف الگوها یا کدهای نوشته‌شده یک پروژه ارز دیجیتال خوب هستید، با استفاده از پاین اسکریپت (Pine Script)، اندیکاتور خود را ایجاد کنید یا با تحلیل نمودار قیمتی یک رمز ارز، یک ارتباط معنادار در روندهای قیمتی آن رمز ارز پیدا کنید.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

پیش‌ازاین نیز اشاره داشتیم که در چنین بازاری، همه‌چیز به تحلیل منتهی می‌شود. اساساً به‌عنوان یک تریدر روزانه (Daily Trader)، این موضوع اهمیت بیشتری خواهد داشت. درواقع بررسی دقیق نمودارها، جستجوی الگوهای شمعی، بررسی اندیکاتورها و پیاده‌سازی استراتژی‌های معاملاتی جدید، همه آن چیزی است که جهت موفقیت در تحلیل تکنیکال بایستی انجام داد.

طبیعتاً اصطلاح DYOR یا دیور نیز در اینجا بسیار حائز اهمیت است. پس شما هرروز می‌توانید چیزهای جدیدی یاد گرفته یا اینکه صرفاً از طریق تمرین کردن، به چندوچون ترید کردن در بازار تسلط پیدا کنید.

تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis)

آخرین و دیگر گزینه‌ای که جهت تحلیل یک پروژه ارز دیجیتال جهت سرمایه‌گذاری بر روی آن می‌توانید به آن تکیه کنید، تحلیل بنیادی است. در حقیقت، این نوع از تحلیل، یک استراتژی ارزیابی است که جهت تعیین ارزش منصفانه یک دارایی در بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش معمولاً با بررسی شیوه‌های تجاری، وایت پیپرها (White Papers)، نقشه‌های راه، راهبردهای توسعه، استراتژی‌های بازاریابی، تیم توسعه‌دهندگان، توکنومیک، فعالیت شبکه و غیره است که انجام می‌گیرد.

البته در برخی موارد، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی شامل نظارت بر داده‌های مختلف بازار، مثل حجم معاملات، میزان توکن عرضه‌شده در گردش، کل توکن های عرضه‌شده، نحوه توزیع توکن های یک پروژه بین کاربران و تیم توسعه‌دهندگان و غیره می‌شود.

در حقیقت با کمک تحلیل بنیادی، کاربران می‌توانند به نتیجه‌گیری مشخصی در خصوص ارزش پایین یا ارزش بیش‌ازحد یک پروژه و همچنین عملکرد آن در مقابل پروژه‌های رقیب دست پیدا کنند. اما ازآنجایی‌که این فرآیند به‌شدت گسترده بوده و موارد مختلفی را دربر می گیرد، پس جهت دستیابی به یک درک صحیح و جامع، به تحقیقات زیادی نیاز خواهد بود و سرمایه‌گذاران در این مسیر می‌توانند به‌اصطلاح خودت تحقیق کن یا دیور تکیه کنند.

سخن پایانی اصطلاح DYOR

اگر هنوز به‌طور رسمی فعالیت‌های خودتان را در بازار رمز ارزها شروع نکرده‌اید، کار عاقلانه این است که هرروز کمی در مورد ارزهای دیجیتال مطالعه کنید. دقت داشته باشید که منابع مختلفی وجود دارند که در خصوص جنبه‌های گوناگون این بازار صحبت می‌کنند. از طرفی، از منابعی که تنها به دنبال تبلیغ رمز ارزهای به‌خصوصی هستند، دوری‌کنید.

همچنین، اگر نمی‌دانید که فناوری بلاک چین و رمز ارزها اساساً چگونه کار می‌کنند و مزایای یک بلاک چین چیست یا الگوریتم‌های اجماع POS/POW چگونه کار می‌کنند یا اینکه DAG چیست یا فرایند استخراج چگونه کار می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که از مطالب موجود در وب‌سایت فکت کوینز استفاده کنید تا به خوبی با مفاهیم پایه‌ای بلاک چین و ارزهای دیجیتال آشنا شوید. اما اگر کلاً به فناوری پشت این عرصه اهمیتی نمی‌دهید یا مطالعه در مورد آن‌ها برای شما خسته‌کننده است، به‌هیچ‌وجه به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه نباشید.

به یاد داشته باشید که بایستی همواره و در تمامی مراحل فعالیتتان در بازار رمز ارزها، اصطلاح DYOR یا دیور را به‌کار بگیرید.

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x