اعتیاد به معامله ارز دیجیتال یک مشکل مهم است، مراقب باشید!

خانهمقالاتاعتیاد به معامله...

آنچه می‌خوانید...

سال‌هاست که جامعه به طور فزاینده‌ای در مورد اعتیاد به قمار نگران بوده و به درستی نیز چنین است. اعتیاد به قمار آسیب‌های بی‌شماری را به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کند. با این حال، کارشناسان و روانشناسان یک مشکل جدید و رو به رشد را شناسایی کرده‌اند: اعتیاد به معامله ارز دیجیتال. در این مقاله از فکت کوینز با ما همراه باشید تا به این موضوع بپرازیم.

چندین کلینیک شروع به ارائه برنامه‌هایی برای کمک به بیماران مبتلا به این بیماری نوظهور کرده‌اند. Castle Craig، یک کلینیک توانبخشی که در سال 1988 تأسیس شد، یکی از این مراکز است. در سال 2016، آنها به یکی از اولین مراکز درمانی در جهان تبدیل شدند که برنامه‌ای برای درمان اعتیاد به معامله ارز دیجیتال ارائه کردند.

. Castle Craig، یک کلینیک توانبخشی

ترید ارز دیجیتال؛ هیجان‌انگیزتر از قمار

آنتونی مارینی (Anthony Marini)، متخصص ارشد درمانگر در شرکت کسل کریگ (Castle Craig)، معتقد است که این مشکل زیر نظر است. «اگر فکر می‌کنید که حدود 3٪ از جمعیت بریتانیا به قمار معتاد هستند، به نظر من، تقریباً 5٪ با مشکل اعتیاد به کریپتو مواجه هستند.»

او می‌گوید: «کریپتو بسیار پر نوسان‌تر و هیجان‌انگیزتر از قمار است. سال‌به‌سال شاهد افراد بیشتری هستیم که به این مشکل دچار می‌شوند.»

آنتونی اولین مورد اعتیاد به کریپتو را در سال 2016 مشاهده کرد. از آن زمان، Castle Craig بیش از 250 بیمار مبتلا به این مشکل را ویزیت است. ازجمله پس از فروپاشی صرافی FTX در سال گذشته.

از بسیاری جهات، اعتیاد به معامله ارز دیجیتال شباهت‌های زیادی با اعتیاد به قمار دارد. برای مثال، هر دو شامل سرمایه‌گذاری‌های پر ریسکی هستند که می‌توانند منجر به زیان مالی قابل‌توجهی شوند. هر دو همچنین آدرنالین شدیدی را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت ترید ارز دیجیتال

اعتیاد به معامله ارز دیجیتال

مانند قمار، اعتیاد به معامله رمزارزها نیز می‌تواند منجر به رفتارهای وسواسی شود، به این صورت که افراد بر روندهای بازار متمرکز می‌شوند و معاملات پرریسکی انجام می‌دهند. برای مثال، آنجی مالتزی (Angie Malltezi)، CSO شرکت Clipper DEX اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که ترید ارز دیجیتال می‌تواند ناسالم شود، به‌ویژه اگر فرد در آن وسواس داشته باشد تا جایی که بر زندگی روزمره، ثبات مالی و روابط آنها تأثیر منفی بگذارد.»

با این حال، مالتزی به یک نکته جالب، اگر نگوییم بحث‌برانگیز، اشاره می‌کند. اعتیاد به کریپتو، مانند سایر اعتیادها، علامت یک عامل استرس‌زای خارجی است. برداشتی که همه با آن موافق نیستند.

تحقیقات علمی نشان داده است که استرس عاطفی یک محرک ثابت برای رفتارهای اعتیادآور است. این می‌تواند آسیب‌های دوران کودکی، فقدان یک جامعه یا سیستم حمایت عاطفی باشد.

آیا اعتیاد به معامله کریپتو در همه جا یکسان است؟ به طور قطع نه.

اعتیاد بسته به اینکه در کجا زندگی می‌کنید و چه اتفاقی در اطراف شما می‌افتد، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از چیزهایی که ممکن است افراد به آنها معتاد شوند ممکن است در جاهای دیگر به عنوان مشکل تلقی نشوند. همچنین، هنگامی که یک پزشک به دنبال اعتیاد می‌گردد، ممکن است به دنبال علائم متفاوتی نسبت به آنچه که یک قاضی به دنبال آن است، باشد.

چین در یک دهه گذشته شاهد اعتیاد به اینترنت بوده است. به گفته مرکز اطلاعات شبکه اینترنتی چین، حداقل 33 میلیون نفر درگیر بازی‌های وب و سایر سرگرمی‌ها هستند. در سال 2019، افراد زیر سن قانونی به 90 دقیقه گیم در روزهای هفته محدود شدند و از بازی بین ساعت 10 شب تا 8 صبح منع شدند.

بسته به نظرسنجی‌ها، زمان صرف شده در اینترنت در چین قبل از سال 2019 تفاوت زیادی با غرب نداشت. حال این سوال پیش می‌آید که آیا اعتیاد در همه جا یکسان است؟ و آیا شرط‌بندی پرریسک یک فرد روی بیت کوین نشانه یک نوع اعتیاد به معامله است؟

صادقانه بگویم، هنوز آنقدر از عمر کریپتو نگذشته که این موضوع را کاملاً درک کنیم. همچنین وقتی بسیاری از ما ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنیم، این در حریم خصوصی خانه‌های ما یا گوشی‌های هوشمندمان اتفاق میفتد. در این موارد، حریم خصوصی رصد رفتارهای ما را سخت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: ربات ترید ارز دیجیتال (Crypto Bot) یا ربات تریدر (Trader Bot) چیست؟

جمع بندی

در حالی که افراد ممکن است به شدت از اعتیاد به معامله رمزارزها رنج ببرند، اما همه با این موضوع که «این یک مشکل بزرگ است» معتقد نیستند. اسکات لاوین (Scott M. Lawin)، مدیرعامل شرکت Candy Digital می‌گوید: «ترید ارز دیجیتال به‌طور منحصربه‌فردی اعتیادآور نیست و من آن را به عنوان یک مشکل اجتماعی مهم‌تر از قمار یا سایر فعالیت‌های اعتیادآور نمی‌شناسم».

او فکر می‌کند که صنعت کریپتو باید بیشتر در مورد خطرات ترید هشدار دهد و در حالی که هیچ تعهد و الزامی وجود ندارد، مانند هر بازار مالی جدیدی، رهبران صنعت کریپتو نیز به خوبی می‌توانند خطرات بالقوه محصولات خود را نشان دهند و به آموزش و آگاهی‌رسانی اعتیاد به معامله بپردازند.

سوالات متداول

آیا ممکن است به معامله کردن معتاد شویم؟

بخش‌هایی در مغز سبب اعتیاد به معامله روزانه می‌شود زیرا تغییرات در ساختار و عملکرد مغز باعث هوس کردن، تغییر در خلق و خو و تغییر در رفتار می‌شود. معامله روزانه به دلیل افزایش انتشار انتقال دهنده‌های عصبی لذت بخش در مغز مانند دوپامین بسیار اعتیادآور است.

اعتیاد به معامله چیست؟

هنگامی که یک معامله‌گر روزانه سود می‌برد یا حتی در مورد سود احتمالی هیجان‌زده می‌شود، مغز مواد شیمیایی عصبی «احساس خوب» مانند دوپامین و سروتونین را آزاد می‌کند. به این ترتیب، شما ممکن است معتاد شوید، درست مانند قمار کازینو یا استفاده از مواد مخدر.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان