افت بیشتر بسیاری از سهام ‌های بورس نسبت به اصلاح 60 درصدی بیت کوین

خانهتحلیل ارز دیجیتالافت بیشتر بسیاری...

آنچه می‌خوانید...

سرمایه گذاران قدیمی اغلب می‌گویند که نوسانات بیت کوین، اتریوم و آلت کوین ها برای سرمایه‌گذاری بسیار بالاست، اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ شاهد کاهش حتی بیشتر قیمت سهام خود در سال 2022 بوده‌اند.

در این مقاله از فکت کوینز به بررسی عملکرد سهام هایی میپردازیم که عملکردی مشابه و یا حتی بدتر از بیت کوین در یک سال اخیر داشند. پس با ما همراه باشید.

افت قیمت 60 و 66 درصدی بیت کوین (BTC) و اتر (ETH)، انتقادات زیادی را از سوی منتقدان ارزهای دیجیتال به دنبال داشته و شاید این انتقاد روا باشد، اما تعداد زیادی از سهام‌ های بورس نیز طی این مدت عملکردی مشابه، اگر نگوییم بدتر، داشته‌اند.

نوسان شدیدی که اکنون در قیمت‌ ارزهای دیجیتال مشاهده می‌شود تا حدی ناشی از ورشکستگی پلتفرم‌های متمرکز وام دهی، ورشکستگی شرکت تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) و تعداد معدودی از صرافی‌ها و استخرهای استخراج است که با مشکلات نقدینگی مواجه هستند.

برای ارزهای دیجیتال، سال 2022 قطعا سال خوبی نبوده است و حتی تسلا 75 درصد از بیت کوین های خود را در سه ماهه دوم سال با ضرر فروخت. این شرکت تریلیون دلاری هنوز 218 میلیون دلار بیت کوین در اختیار دارد، اما این خبر مطمئناً به درک سرمایه گذاران از پذیرش سازمانی بیت کوین کمکی نکرده است.

رمزارزها تنها دارایی‌هایی نیستند که تحت تأثیر بانک‌های مرکزی و افزایش نرخ بهره قرار گرفته‌اند. تعداد انگشت شماری از شرکت‌های چند میلیارد دلاری در سرتاسر جهان نیز متضرر شده‌اند و تنها در سال 2022 زیان 85 درصدی داشته است.

شرکت‌های تشنه نقدینگی شاهد کاهش شدید قیمت سهام خود بودند

برخلاف رمزارزها، شرکت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در بازارهای سهام فهرست شده‌اند، به تأمین مالی متکی هستند؛ چه این پول نقد برای ادغام‌ها و خریدهای جدید استفاده شود چه عملیات روزانه. به همین دلیل است که نرخ‌ بهره تعیین‌شده توسط بانک‌های مرکزی به‌طور چشمگیری بر بخش‌های بدهی‌بر مانند انرژی، خودرو و فناوری تأثیر می‌گذارد.

سایپم (SPM.MI)، شرکت ارائه‌دهنده خدمات مهندسی و اکتشاف نفت و گاز در ایتالیا برای پروژه‌های فراساحلی و خشکی، شاهد کاهش 99.4 درصدی سهام خود در سال 2022 بود. این شرکت زیان‌های شدیدی به بیش از یک سوم از حقوق صاحبان سهام خود در سال 2021 داشت و با افزایش هزینه‌های سرمایه در نتیجه افزایش نرخ بهره، به شدت به پول نقد نیاز دارد تا سرپا بماند.

یونیپر (UN01.DE)، یک شرکت آلمانی حوزه انرژی با بیش از 10000 کارمند، پس از تعلیق پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2، با اختلالات شدید مواجه شد و در جولای 2022 با کمک مالی 15 میلیارد یورویی نجات یافت. با این حال، با ادامه افزایش قیمت انرژی، یونیپر (Uniper) نتوانست به قراردادهای خود عمل کند و در سپتامبر 2022 توسط دولت آلمان ملی شد. نتیجه آن هم کاهش 91.7 درصدی سهام این شرکت در سال 2022 بود.

 شرکت کازو گروپ (Cazoo Group Ltd) در حال حاضر دارای ارزش بازار 466 میلیون دلاری است، اما ارزش این شرکت خرده فروش خودرو در پایان سال 2021 4.55 میلیارد دلار بود که این افت معادل زیان 90 درصدی است. با این وجود، این شرکت مستقر در بریتانیا در طول قرنطینه کرونا با ارائه راهی برای خرید و فروش و اجاره خودرو به صورت آنلاین پیشرفت کرد. به همین ترتیب، خرده‌فروشی آمریکایی کاروانا (CVNA) نیز شاهد کاهش 87 درصدی قیمت سهام خود بود.

شرکت‌های بیوتکنولوژی آی مب (IMAB) و کودیاک ساینس (Kodiak Sciences)  نیز دچار ضرر 90 درصدی در سال 2022 شدند. شرکت چینی I-Mab پس از توقف آزمایش داروی درمان سرطان شریکش، شاهد افت شدید بهای سهام خود بود. شرکت کودیاک ساینس آمریکای شمالی نیز پس از شکست داروی سرب آن در فاز 3 کارآزمایی بالینی با سرنوشت مشابهی روبرو شد.

بخش فناوری به رشد اقتصادی متکی است که این اتفاق نیفتاد

شرکت‌های نرم افزاری یکی دیگر از بخش هایی بود که عمیقاً تحت تأثیر رشد منفی اقتصادی و افزایش هزینه‌های استخدام قرار گرفت. به عنوان مثال، شرکت چینی کینگ سافت کلود هولدینگ (Kingsoft Cloud Holdings)، یک ارائه دهنده خدمات ابری، زیان خالص 533 میلیون دلاری را در سه ماهه اول سال 2022 به ثبت رساند و به دنبال آن ضرری حتی بزرگتر طی سه ماه بعد به اندازه 803 میلیون دلار متحمل شد. در نتیجه، سهام این شرکت تا 22 سپتامبر 87.6 درصد کاهش یافت.

نمونه های دیگر در بخش فناوری عبارتند از تویا   (TUYA)، یک شرکت  ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی و اینترنت اشیا. سهام این شرکت در سال 2022 با وجود جذب سرمایه موفقیت آمیز 915 میلیون دلاری در ماه مارس، 83.7 درصد سقوط کرد و زیرا درآمد سه ماهه دوم  آن نسبت به سال قبل 27 درصد کاهش یافت. تویا همچنین 187.5 میلیون دلار ضرر در 12 ماه گذشته متحمل شده است.

تعداد انگشت شماری از شرکت‌های فناوری در سال 2022 شاهد ضرر 80 درصدی یا بیشتر بودند، از جمله Cardlytics (CDLX)، BAND (BAND)، Matterport (MTTR) و Zhihu (ZH). هر یک از این شرکت ها تا پایان سال 2021 دارای ارزش بازار 1.5 میلیارد دلاری یا بیشتر بودند، بنابراین این ضررها نباید نادیده گرفته شوند.

اما عملکرد ضعیف بیت کوین را نیز نمی توان انکار کرد، به خصوص با توجه به اینکه بسیاری فکر می کردند کمیابی دیجیتال آن برای تحمل یک سال پرتلاطم کافی است. با این حال، نمی توان گفت که بازار سهام در سال 2022، خیلی بهتر عمل کرده است.

در نتیجه، نوسانات و اصلاحات شدید منحصر به یک بخش نیست و سرمایه گذاران نمی توانند به سادگی ارزهای دیجیتال را به دلیل افت 60 الی 70 درصدی آنها در سال 2022 کنار بگذارند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان