افزایش برداشت سود ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین بیت کوین ۸ فروردین ۱۴۰۲

آنچه می‌خوانید...

پس از چندین هفته عملکرد قوی بیت کوین، بازار در حال نفس کشیدن است. در این تحلیل آنچین از فکت کوینز، اطمینان سرمایه‌گذاران به روند صعودی قیمت را با استفاده از یک سری ابزارهای آنچین، ازجمله جریان ورودی یا خروجی صرافی‌ها، برداشت سود ارز دیجیتال و زمان نگهداری بیت کوین‌ها (طول عمر)، ارزیابی می‌کنیم.

بررسی برداشت سود ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال در این هفته متوقف شده و قیمت بیت کوین در محدوده باریک بین 26.7 تا 28.7 هزار دلار تثبیت شده است. پس از عملکرد تاریخی بیت کوین که در تحلیل هفته گذشته پوشش دادیم، بازار در حال نفس کشیدن است.

- Advertisement -

در این مقاله، ما برداشت سود ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران مختلف را با استفاده از ابزارهای آنچین زیر بررسی و طبقه‌بندی خواهیم کرد:

  • جریان‌ ورودی صرافی‌ها، به تفکیک هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت.
  • سود نقد شده سرمایه‌گذارانی که BTC را در نزدیکی کف‌ قیمت خریداری کردند.
  • شاخص‌های طول عمر که زمان نگهداری بیت کوین‌ها را می‌سنجند تا اعتماد سرمایه‌گذاران به روند صعودی غالب را ارزیابی کنند.
نمودار قیمت بیت کوین برداشت سود ارز دیجیتال

در واکنش به افزایش شدید قیمت در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران حجم کوین‌های واریزشده به صرافی‌ها را افزایش داده‌اند. جریان خالص (ورودی/خروجی) صرافی‌ها این هفته تقریباً 4.18 هزار بیت کوین افزایش یافت که بزرگ‌ترین افزایش خالص از زمان سقوط LUNA در می 2022 است.

این نشان می‌دهد که درجاتی از برداشت سود توسط سرمایه‌گذاران در جریان است. در موارد قبلی که چنین جریانی را شاهد بودیم، بازار با نوسانات عمده، عمدتاً در جهت نزولی مواجه شده بوده.

بیشتر بخوانید: سقوط قیمت لونا و لونا کلاسیک؛ علت این ریزش قیمت چه بود؟

بررسی برداشت سود بازار

ما همچنین می‌توانیم BTC‌های ارسال‌شده به صرافی‌ها توسط هولدرهای بلندمدت یا کوتاه‌مدت را تجزیه‌وتحلیل کنیم تا بفهمیم کدام یک در حال برداشت سود ارز دیجیتال هستند. هر دو گروه شاهد افزایش BTC های ارسال شده به صرافی‌ها بوده‌اند، به طوریکه در مجموع 31 هزار بیت کوین در این هفته به صرافی‌ها ارسال شد و به اوج خود رسید.

  • هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) بر 92.5 درصد از کل حجم ورودی صرافی‌ها سلطه دارند و 65 درصد از این حجم روی سود است.
  • هولدرهای بلندمدت (LTH) تنها 7.5 درصد از کل حجم واریز به صرافی‌ها را تشکیل می‌دهند، با این حال 80 درصد از این حجم روی سود است که بزرگ‌ترین افزایش از اواسط سال 2021 به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در تحلیل بنیادی رمزارزها قسمت دوم

جریان ورودی بیت کوین به صرافی ها

در مجموع، 320 میلیون دلار در روز سود خالص توسط بازار برداشت شده است. این بزرگ‌ترین سود خالص برداشت شده از می 2022، درست قبل از سقوط پروژه LUNA-UST است. توجه کنید که مقدار سود نقد شده (تحقق یافته) هنوز بسیار پایین‌تر از سطح معمول بازار گاوی است.

همچنین آشکار است که شدت زیان خالص نیز از ژوئیه 2022 رو به افول بوده است. این مشاهدات ما از هفته گذشته (WoC 12) را تقویت می‌کند که به نظر می‌رسد بازار به چرخه خنثی‌تری بازگشته که بیشتر به یک ساختار انتقالی شبیه است.

سود و ضرر تحقق یافته

اندازه‌گیری سود/زیان نقد شده، یک تکنیک قدرتمند در تحلیل آنچین است که با قیمت‌گذاری BTCها هنگام جابجایی روی زنجیره فعال می‌شود. از این رو، می‌توانیم میزان سود نقد شده در ماه گذشته را با میانگین سالانه مقایسه کنیم. در اینجا، می‌توانیم اولین تلاقی مثبت را از زمان ATH اکتبر-نوامبر 2021 ببینیم.

سود نقد شده بازار

بیشتر بخوانید: مهمترین ابزار تحلیل تکنیکال برای ترید

طول عمر بیت کوین‌ها

در بخش قبل، مشاهده کردیم که جریان‌های صرافی چه ارتباطی با میزان سود نقد شده توسط گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران دارد. ما همچنین می‌توانیم این را با یک سری ابزارهای دیگر زیر مجموعه Lifespan تکمیل کنیم.

وقتی کاهش شدید طول عمر (Lifespan) را مشاهده می‌کنیم، معمولاً به این معنی است که حجم زیادی از BTC‌های قدیمی‌تر در حال جابجایی هستند و به ما کمک می‌کنند دوره‌هایی را شناسایی کنیم که سرمایه‌گذاران طولانی‌مدت و با‌تجربه‌تر از بازار خارج می‌شوند.

اولین هدف ما ارزیابی چشم‌انداز کلان از طریق شاخص Liveliness است. این شاخص به زیبایی نسبت بین Lifespan  و Creation را تعریف می‌کند. هنگامی که بازار ترجیح می‌دهد بیت کوین را هولد و انباشت کند، Liveliness نزولی به خود می‌گیرد که نشان‌دهنده اطمینان بازار به بیت کوین است.

هنگامی که بازار ترجیح می‌دهد BTC های قدیمی را توزیع و به فروش برساند، Liveliness صعود می‌کند که این یعنی قیمت بیت کوین از نظر بازار گران است.

بیشتر بخوانید: تست هاوی (Howey Test) چیست و چه تاثیری بر ارزهای دیجیتال دارد؟

نمودار Liveliness  بیت کوین

با بررسی میانگین سالانه سود نقد شده، می‌توانیم رابطه بسیار مشابهی با Liveliness را مشاهده کنیم:

  • در طول بازارهای صعودی، سرمایه‌گذاران بلندمدت BTC‌های غیرفعال طولانی‌مدت را به فروش می‌رسانند و به سودهای زیادی می‌رسند. این در نهایت منجر به عرضه بیش از حد و ایجاد یک سقف قیمت کلان می‌شود.
  • در طول بازارهای نزولی، سرمایه‌گذاران بلندمدت به استراتژی انباشت آهسته بازمی‌گردند و روزانه سود کمتری دریافت می‌کنند. این در نهایت یک کف سیکلی ایجاد می‌کند.

در حال حاضر، می‌توانیم ببینیم که هر دو معیار در روند نزولی بلندمدت قرار دارند، که نشان می‌دهد اکثر BTC‌ها روی زنجیره غیرفعال باقی‌مانده‌اند.

برداشت سود توس هولدرهای بیت کوین

معیار اصلی برای اندازه‌گیری Lifespan یا طول عمر، Coindays Destroyed (CDD) است که حجم «زمان هولد سرمایه‌گذار» را که هر روز صرف می‌شود، منعکس می‌کند. در طول آخرین چرخه، به‌طورکلی می‌توانیم افزایش‌های CDD را به دو شکل توصیف کنیم:

روندهای صعودی پایدار در طول بازارهای صعودی که منعکس‌کننده فشار فروش ثابت و برداشت سود توسط هولدرهای بلندمدت است.

پیک‌های تند در طول نوسانات شدید بازار که معمولاً در طول ریزش بازار مشاهده می‌شود. این منعکس‌کننده دوره‌های وحشت گسترده بازار است، به طوری که سرمایه‌گذاران بیت کوین‌های خود را در مواجهه با نوسانات قیمت به فروش می‌رساند.

در هفته‌های اخیر، افزایش متوسطی در CDD مشاهده می‌شود، با این حال، میزان تخریب (destruction) بسیار پایین‌تر از سطح معمول بازار گاوی است. این نشان می‌دهد که بیت کوین‌های به فروش رفته به طور میانگین نسبتاً جوان هستند، و این با یافته‌های ما که در حال حاضر هولدرهای کوتاه‌مدت بر روند برداشت سود ارز دیجیتال غالب هستند، همسو است.

بیشتر بخوانید: فالینگ نایف (Falling Knife) یا چاقوی در حال سقوط در معاملات چیست؟

coin day destroyed

یک ابزار مفید برای مقایسه این در چرخه‌های مختلف، Binary CDD است که اگر CDD از میانگین بلندمدت بیشتر شود، این شاخص را به عدد یک تبدیل می‌کند (اگر نه، به صفر برمی‌گرداند).

با این کار، برداشت سود توسط هولدرهای بلندمدت در بازارهای گاوی به شدت آشکار می‌شود که به شکل دوره‌های قرمز و نارنجی مشخص شده است.

binary cdd نمودار

افزایش اخیر CDD زمانی که بین گروه‌های LTH و STH تجزیه شود کاملاً قابل مشاهده است. علیرغم اینکه هولدرهای بلندمدت (LTH) کمترین سهم را در حجم کوین‌های به فروش رفته دارند، زمان نگهداری آنها بسیار طولانی‌تر است، و بنابراین آنها تأثیر زیادی بر معیار طول عمر (Lifespan) دارند.

طبق این معیار، برداشت سود ارز دیجیتال اخیر بازار نسبتاً کم نیز هست و هنوز یک روند صعودی پایدار در CDD ایجاد نکرده است.

برداشت سود ار دیجیتال

با نگاهی به هولدرهای کوتاه‌مدت، میانگین سن یک بیت کوین به فروش رفته توسط هولدر کوتاه‌مدت نیز افزایش یافته، و از 10 روز در ماه‌های منتهی به فروپاشی FTX، به 21 روز امروز افزایش یافته و دو برابر شده است. این شواهد بیشتری به این استدلال می‌افزاید که هولدرهای کوتاه‌مدت، که بیت‌کوین را در نزدیکی کف سیکل خریداری کرده‌اند، بازیگران اصلی پشت سیو سود اخیر هستند.

این همچنین نشان می‌دهد که هولدرهای کوتاه‌مدت به طور فزاینده‌ای مایلند تا برای دوره‌های طولانی‌تری صبر کنند، که نشان‌دهنده درجه‌ای از اطمینان به روند صعودی فعلی قیمت است.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری معاملات P2P ارز دیجیتال چیست؟ چطور از آن جلوگیری کنیم؟

برداشت سود ار دیجیتال

ارزش زمان در معاملات ارز دیجیتال

در نهایت، می‌توانیم طول عمر یا Lifespan را به کمک شاخص VDDM یا Value Days Destroyed Multiple وارد حوزه قیمت کنیم. این معیار ارزش دلاری ماهانه CDD را با میانگین سالانه آن مقایسه می‌کند.

در حال حاضر، می‌توانیم ببینیم که VDDM در حال افزایش از یک دامنه معاملاتی حول کف سیکلی است. این نشان می‌دهد که CDD در پاسخ به عملکرد اخیر قیمت بیت کوین، در حال خروج از فاز خرسی است و نشان می‌دهد که تقاضای کافی برای جذب بیتکوین‌های به فروش رفته در حال ورود به بازار است.

این باری دیگر شباهت‌های زیادی به اواخر سال‌های 2015، 2019 و 2020 دارد که مشخص شد نقاط گذار چرخه بازار هستند.

VDDM نمودار

خلاصه و نتیجه‌گیری

درحالی‌که بازار بیت کوین در حال استراحت است، روند برداشت سود ارز دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران شروع به افزایش کرده است. هولدرهای کوتاه‌مدت که نزدیک به کف‌های سیکلی اقدام به خرید بیت کوین کرده بودند، بر فروش بازار سلطه دارند، اگرچه تمایل آنها برای نگهداری بیت کوین برای دوره‌های طولانی‌تر مشهود است.

به‌طورکلی، به نظر می‌رسد که اکثر بیت‌کوین‌ها روی زنجیره کاملاً غیرفعال هستند، که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران همچنان به روند صعودی فعلی بازار اعتماد دارند. مشابه مقاله هفته گذشته ما، طبق شاخص Lifespan یا طول عمر بیت کوین، به نظر می‌رسد که این ارز دیجیتال دوباره وارد یک دوره انتقالی شده است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان