top banner adv

افزایش تقاضا و شورت اسکوییز (Short Squeez)؛ تحلیل آنچین شماره ۵۳ (۱۱ بهمن ۱۴۰۱)

افزایش تقاضا و شورت اسکوییز (Short Squeez)؛ تحلیل آنچین شماره ۵۳ (۱۱ بهمن ۱۴۰۱)
0
بازدید : 8127

بیت کوین قوی‌ترین عملکرد ماهانه خود را از اکتبر 2021 تجربه می‌کند و رالی صعودی آن هم ناشی از تقاضا در بازار اسپات و هم شورت اسکوییز (Short Squeez) در بازار فیوچرز بوده است. در تحلیل آنچین این هفته فکت کوینز، به بررسی عواملی می‌پردازیم که هم در بازارهای مشتقه و هم در صرافی‌های اسپات روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند.

افزایش ناگهانی فشار خرید و شورت اسکوییز

صعود بازار ارزهای دیجیتال در این هفته نیز ادامه داشت و قیمت بیت کوین عصر یکشنبه به بالاترین سطح خود در 23900 دلار رسید. ماه ژانویه شاهد بودیم که بیت کوین بهترین عملکرد ماهانه خود را از اکتبر 2021 به ثبت رساند و بیش از 43 درصد نسبت به قیمت خود در آغاز سال رشد کرد. این امر قیمت بیت کوین را در بالاترین سطح از آگوست 2022 قرار داده و 6.6 درصد افزایش را از کف هفتگی 22.400 دلار به ثبت رسانده است.

  • شورت اسکوییز (Short Squeez) در بازار فیوچرز و مثبت شدن فاندینگ ریت (Funding Rate)، علیرغم کاهش اهرم‌ها (Leverage) نسبت به اندازه بازار.
  • کاهش ذخایر بیت کوین صرافی‌ها، علیرغم کاهش تراکنش‌های مرتبط با صرافی‌.
  • عبور بیت کوین از میانگین قیمت خرید چندین گروه از سرمایه گذاران، از جمله سرمایه گذاران سال 2019 به بعد، مشتریان بایننس و کوین بیس و نهنگ‌های سال 2017.

بیشتر بخوانید: نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست؟

شورت اسکوییز و افزایش تقاضای بیت کوین

شورت اسکوییز (Short Squeez) بازار فیوچرز

پس از سال طولانی، دردناک و طاقت فرسای 2022، سال جدید با یک وارونگی روند قابل توجه در ماه ژانویه آغاز شد. همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، چنین حرکت های صعودی معمولاً با شورت اسکوییز در بازارهای مشتقه تحریک می‌شوند و رالی صعودی فعلی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تا به امروز، بیش از 495 میلیون دلار پوزیشن شورت فیوچرز در سه موج لیکویید (منحل) شده است که به ویژه با شروع رالی صعودی مقیاس آن رو به کاهش بوده است.

شورت اسکوییز (Short Squeez)

با بررسی بازار، می‌توان دید که شورت اسکوییز (Short Squeez) اول در اواسط ژانویه بسیاری از معامله‌گران را غافلگیر کرد؛ چنانکه 85% از پوزیشن‌های لیکویید شده معاملات شورت (Short) بودند. این حتی نسبت به معاملات شورت لیکویید شده در طول سقوط صرافی FTX (سلطه 75 درصدی پوزشن‌های شورت لیکویید شده) بزرگتر است و نشان می‌دهد که بسیاری از معامله‌گران در اشتباه بودند.

بیشتر بخوانید: تحلیل تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال در سال 2023

دامیننس لیکویید پوزیشن‌های لانگ فیوچرز بیت کوین

در حال حاضر، در هر دو بازار فیوچرز دائمی و دوره ثابت، فاندینگ ریت به محدوده مثبت خود بازگشته است و به ترتیب بازدهی سالانه 7.3 و 3.3 درصدی دارد. این امر پس از آن رخ می‌دهد که در ماه‌های نوامبر و دسامبر شاهد رکود در تمام بازارهای فیوچرز بودیم. این به معنی بازگشت احساسات مثبت تریدرها و شاید میل آنها به نوسانگیری است.

فاندینگ ریت سالانه معاملات فیوچرز دائمی بیت کوین

بیشتر بخوانید : حفظ حمایت 20000 دلاری توسط سرمایه گذاران بیت کوین؛ تحلیل BTC (15 تیر 1401)

بیشتر بخوانید: نهنگ های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ کدام ارزها را خریداری میکنند؟

با این حال، علیرغم بازگشت فاندینگ ریت (Funding Rate) به ناحیه مثبت، نسبت بهره باز (Open Interest) به ارزش بازار بیت کوین از اواسط ماه نوامبر در حال کاهش بوده است. ارزش قراردادهای فیوچرز بیت کوین در این مدت 36 درصد کاهش یافته و از 650 هزار BTC در اواسط نوامبر به 414 هزار BTC امروز کاهش یافته است.

توجه داشته باشید که 40 درصد از این کاهش را می توان مستقیماً به معاملات فیوچرز صرافی FTX در زمانی که سقوط کرد، نسبت داد.

بهره بازر فیوچرز بیت کوین

اگر اندازه اسمی قراردادهای باز فیوچرز را با موجودی بیت کوین صرافی‌های مربوطه مقایسه کنیم، می‌توانیم مقیاس نسبی اهرم (Leverage) را در بازار اندازه‌گیری کنیم. در اینجا می‌بینیم که نسبت اهرم از معادل 40 درصدِ موجودی صرافی‌های اسپات به 25 درصد در 75 روز گذشته کاهش یافته است.

به طور کلی، این نشان دهنده کاهش قابل توجه اهرم‌های معاملات فیوچرز و همچنین عدم تمایل تریدرها به باز کردن پوزشن‌های شورت (Short) است. این در کنار افزایش خروج بیت کوین از صرافی‌ها و انتقال آن به کیف پول‌های شخصی، حاکی از آن است که افزایش تقاضا و شورت اسکوییز در بازار اسپات (و نه فیوچرز) محرک اصلی صعود بیت کوین بوده است.

بیشتر بخوانید: آموزش پوزیشن شورت (Short) در بازار ارز دیجیتال

نسبت اهرم تخمینی فیوچرز

بررسی صرافی‌های اسپات

نکته قابل توجه اینکه، روند خروج بیت کوین از صرافی‌های اسپات از مارس 2020 برقرار بوده است. امروز، کل موجودی بیت کوینِ صرافی‌ها (صرافی‌هایی که گلسنود ردیابی می‌کند) حدود 2.251 میلیون BTC است که 11.7 درصد از عرضه در گردش آن و ایجاد شورت اسکوییز را نشان می‌دهد.

بررسی صرافی های اسپات

حجم کل بیت‌کوین‌هایی که به صرافی‌ها وارد و از آنها خارج می‌شوند نیز در حال حاضر حدود 625 میلیون دلار در روز در هر دو سمت است (یعنی 1.25 میلیارد دلار در روز). به طور خالص، حدود 20 میلیون دلار در جریان خالص روزانه وجود دارد که تنها 1.5٪ از کل عرضه را منعکس می‌کند و نشان می‌دهد که جریان ورودی/خروجی صرافی‌ها در تعادل قابل ملاحظه‌ای قرار دارد. این با دوره نوامبر-دسامبر 2022 که در آن صرافی‌ها شاهد خروج خالص 200 الی 300 میلیون دلار بیت کوین در روز و شورت اسکوییز بودند کاملا متفاوت است.

کل حجم برداشت و واریز بیت کوین در صرافی‌ها

گفتنی است، بزرگترین خروج ماهانه بیت‌کوین در تاریخ در همین دوره نوامبر تا دسامبر اتفاق افتاد که جریان آن به منفی 200 هزار بیت کوین در ماه در تمام صرافی‌ها رسید.

با این حال، امروز، جریان خالص ورودی/خروجی صرافی‌ها به حالت خنثی بازگشته که بیانگر کاهش خروج بیت کوین از این پلتفرم‌هاست. این می‌تواند اکنون که قیمت بیت کوین بیش از 43 درصد نسبت به اوایل سال افزایش یافته، بیانگر کند شدن روند تقاضای جدید و شورت اسکوییز برای این ارز دیجیتال باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از الگوی شمعی در ارز دیجیتال

شورت اسکوییز

اقتصاد در حال تکامل بیت کوین

نکته دیگر اینکه، تراکنش‌های آنچین بیت‌کوین در این هفته بیش از 50 هزار تراکنش در روز افزایش یافت، با این حال، افزایش متناظر تعداد واریزها یا برداشت‌های شبکه را شاهد نیستیم. تراکنش‌های مربوط به صرافی‌ها در حال حاضر تنها 35 درصد از کل تعداد تراکنش‌ها را تشکیل می‌دهند و این نسبت از زمان پیک قیمت بیت کوین در ماه می 2021 (65000 دلار) همچنان در یک روند نزولی به سر می‌برد.

سلطه تراکنش‌های بیت کوین صرافی‌ها

قابل ذکر است، حجم دلاری ورودی/خروجی از صرافی‌ها نیز در چند هفته گذشته نسبتاً ثابت بوده است، با این حال، سلطه نسبی حجم تراکنش‌های مرتبط با صرافی از 2.5 درصد به بیش از 16 درصد رسیده است.

به علاوه، همان طور که در تحلیل آنچین قبلی اشاره کردیم، حجم معاملات جهانی بیت کوین از ماه نوامبر به شدت کاهش یافته است. این احتمالاً بازتابی از کاهش حجم‌ معاملات بزرگی است که بین آگوست-2021 و نوامبر-2022 (عمدتاً به دلیل تسویه بدهی (Deleveraging) در سطح صنعتی و سوء مدیریت شرکت‌های FTX/Alameda رخ داد.

بیشتر بخوانید: برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟ آموزش کامل تنظیم برنامه معاملاتی

سلطه حجم تراکنش بیت کوین صرافی‌ها

معمولاً رشد بازار با افزایش فعالیت سرمایه گذاران و معامله‌گران و افزایش حجم معاملات آنچین همراه است. با توجه به شرایط فوق، می‌توانیم ببینیم که یک روند منفی کلی در حجم نقل و انتقالات صرافی‌ها وجود دارد. میانگین ماهانه حجم نقل و انتقالات صرافی‌ها شروع به افزایش کرده است، اما در حال حاضر بسیار پایین تر از میانگین سالانه است.

🔔 ایده برای الارم: عبور حجم ورودی یا خروجی صرافی‌ها (30D-SMA) به بالای 875 میلیون دلار نشان‌دهنده افزایش حجم نقل و انتقالات صرافی‌ها به سمت میانگین سالانه است.

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک برای سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی

شورت اسکوییز بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته پنجم سال 2023

نکته قابل توجه اینکه، با بررسی آدرس‌های نهنگ‌هایی که بیش از هزار واحد BTC در اختیار دارند، می‌توانیم یک افزایش در حجم واریز و برداشت صرافی‌ها را مشاهده کنیم. در طول ماه ژانویه، نهنگ‌ها بین 185 میلیون الی 215 میلیون دلار به جریان‌های ورودی/خروجی‌ بیت کوین صرافی‌ها کمک کردند.

شورت اسکوییز بیت کوین؛ تحلیل آنچین

میانگین قیمت خرید سرمایه گذاران بیت کوین در دوره شورت اسکوییز

با چنین حجم زیادی از BTC‌ها که هم وارد و هم از صرافی‌ها خارج می‌شود، می‌توانیم میانگین قیمت خرید گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را تخمین بزنیم.

در طول روند نزولی سال 2022، تنها سرمایه‌گذاران سال 2017 و قبل از آن از ضرر در امان ماندند. اما سرمایه‌گذاران سال 2018 به بعد به طور کل وارد ضرر شدند. با این حال، رالی صعودی فعلی سرمایه‌گذاران سال 2019 (21.8 با میانگین قیمت خرید 21800 دلار) و قبل از آن را وارد سود کرده است.

شورت اسکوییز بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته پنجم سال 2023

بیشتر بخوانید : پیش بینی و تحلیل بیت کوین تاریخ 30 آذر 1400

ما می‌توانیم همین مدل را برای صرافی‌ها نیز بکار ببریم، مثلا نمودار زیر نشان می‌دهد بیت کوین اخیراً از سه میانگین قیمت کلیدی عبور کرده است:

بیشتر بخوانید : دستیابی به سطح 34 هزار دلاری همراه با افزایش 7 درصدی قیمت کاردانو

طبق گزارش هفته گذشته ما (WoC 4)، این را می‌توان در معیارهایی مانند «درصد عرضه در سود» نیز مشاهده کرد که با عبور بیت کوین از میانگین قیمت خرید خود به شدت افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید‌: تله خرسی (Bear Trap) در معاملات چیست؟ چطور گرفتار آن نشویم؟

میانگین قیمت برداشت بیت کوین از صرافی‌ها

در نهایت، به گروه نهنگ‌ها که پیش‌تر مورد بحث قرار گرفت، باز می‌گردیم، اما این بار میانگین قیمت‌ خرید آنها را در بلندمدت بررسی می‌کنیم.

چیزی که می‌بینیم این است که حتی نهنگ‌های متوسطی که از سال 2017 فعال بوده‌اند، در سال 2022 با کاهش قیمت‌ها به زیر 18000 دلار، وارد ضرر (محقق نشده) شدند. قیمت خرید این گروه از مارس 23.800 دلار بوده که در زمان نگارش این مقاله بالاتر از قیمت‌ فعلی بیت کوین قرار دارد.

هر سه این مدل‌ها نشان می‌دهند که بازار نزولی سال‌های 2022-2023 چقدر شدید بوده و حتی کسانی که در مطلوب‌ترین قیمت‌ها خرید کرده بودند را وارد ضرر کرده است.

میانگین قیمت خرید نهنگ ها

جمع بندی

بر اساس گزارش گلسنود، با نزدیک شدن به پایان ماه ژانویه، بیت کوین قوی‌ترین عملکرد ماهانه خود را از اکتبر 2021 مشاهده کرده است که هم ناشی از تقاضا در بازار اسپات و هم ناشی از شورت اسکوییز (Short Squeez) در بازار فیوچرز است. این حرکت صعودی، بخش بزرگی از بازار را به سود بازگردانده و منجر به بهبود معاملات بازارهای فیوچرز شده است.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x