قیمت دلار ۶۰هزار تومان؛ تیم اقتصادی دولت در خواب!

خانهاخبارقیمت دلار ۶۰هزار...

آنچه می‌خوانید...

امروز هم همچون روزهای گذشته از ابتدای صبح شاهد افزایش قیمت دلار در بازارهای آزاد هستیم و قیمت دلار مجددا رکوردشکنی کرده است. اما این رکوردشکنی تا کجا ادامه دارد؟

افزایش قیمت دلار؛ چرا و چگونه؟

رشد قیمت ارزهای خارجی و به ویژه دلار در شرایط بسیار عجیبی به سر می‌برد و قیمت‌ها چنان به صورت لحظه‌ای و حتی تا نیمه‌های شب تغییر می‌کنند که به نظر هیچ کارشناسی نمی‌توانست آن را پیش‌بینی کند.

- Advertisement -

افزایش قیمت دلار در بازار، مترادف با افت ارزش پول ملی محسوب می‌شود و چنین شرایطی امنیت مالی و روانی بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته، چرا که مشخص نیست این شیب قیمتی تا کجا ادامه‌دار است و در سال آینده چه بر سر قیمت‌ها خواهد آورد؛ قیمت‌هایی که تا همین یکی دو هفته پیش هم سرسام‌آور بودند و خرید مایحتاجی همچون پوشاک و لوازم خانه را برای عده‌ای به رویا تبدیل کرده بود. حالا و با خیز دوباره قیمت دلار، شهروندان از خود می‌پرسند این بار از کدام آرزوها باید دست بشویند و خرید چه کالاهای دیگری برایشان به امر محال تبدیل می‌شود.

اما در این بین مسئولان در جهت کنترل قیمت دلار و حفظ ارزش ریال چه کردند و اقداماتشان چقدر موثر بود؟

افتتاح مرکز مبادله‌ ارز و طلا

اولین اقدام دولت در تلاش برای کنترل قیمت‌های افسارگسیخته، افتتاح مرکز مبادله‌ ارز و طلا بود؛ مرکزی که 2 اسفندماه امسال به بهره‌برداری رسید و قرار بود نقش مهمی در کنترل قیمت ارزهای خارجی و به ویژه دلار ایفا کند، اما از زمان افتتاح این مرکز که کمتر از یک هفته می‌گذرد، دلار حدود 8 هزار تومان گران‌تر شده است و این مرکز عملا اثرگذاری خاصی نداشته.

دولت اعلام کرده بود که با راه‌اندازی این مرکز به دنبال این است تا نیازهای واقعی بازار و فعالان این عرصه را شناسایی کند و دست دلالان ارزی را در مسیر عرضه و تقاضا کوتاه کند. اتفاقی که تا این لحظه به نظر نمی‌رسد عملی شده باشد.

خرید ارز با کارت ملی

دیگر اقدامی که دوباره از سوی دولت و بانک مرکزی اجرایی شد تا شاید بتواند از تنش ایجاد شده بر بازار ارزی کشور بکاهد، از سر گرفتن خرید ارز با کارت ملی بود.

بر این اساس، از صبح روز گذشته و با مجوز بانک مرکزی، صرافی‌ها به هر فرد ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از سایر ارزها می‌فروشند. با این حال چنین اقدامی هم تاثیر خاصی بر قیمت‌ها نگذاشته و عده زیادی از مردم این ارزها را به قصد ذخیره جهت از بین نرفتن سرمایه مالی‌شان و یا برای فروش با قیمت بالاتر در بازار آزاد، خریداری می‌کنند.

مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلا: قیمت دلار می‌ریزد

علی‌رغم شرایط فعلی بازار ارزهای خارجی، مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلا در تازه‌ترین مصاحبه خود ادعا کرده است که قیمت دلار و دیگر ارزهای خارجی به زودی سقوط می‌کند.

امیر هامونی، مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به هدف راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا توضیح داد:

مرکز مبادله بازار ارز و طلا ایران یک نهادسازی بسیار بزرگ در حوزه بازار پول و ارز کشور است. کارشناسان و نخبگان اقتصادی می‌دانند که جداسازی نهاد ناظر از نهاد مجری و تصدی‌گری که تحت عنوان تجزیه و تفکیک نظارت از اجرا که در قانون اصل ۴۴ هم به آن اشاره شده است، یکی از اهداف بسیار مهم بانک مرکزی بوده و می‌تواند منشأ تحول باشد. بانک مرکزی پیش از این هم در نظارت و هم در عملیات و اجرا فعال بوده است. با راه‌اندازی مرکز مبادله نهاد ناظر، تنظیم‌گر و به نوعی رگولاتور بازار پول و ارز و طلا از نهاد مجری جدا می‌شود.

هامونی ضمن پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در روزهای آینده تصریح کرد:

طبیعی است که یک‌سری با نگاه سفته‌بازانه به بازار ارز ورود پیدا کنند که توصیه می‌کنم واقعاً به نوسانات نرخ بازار توجه کنند. فعلاً بنا نیست تقاضاهای سفته‌بازی را پاسخ دهیم، اعتقادی هم به آن نداریم؛ زیرا معتقدیم که در بازار واقعی و مالی که اشتغال‌زا باشد، سرمایه‌گذاری انجام شود.

واقعاً یکی از راهبردهای اساسی بانک مرکزی آن است که هدفمند این کار را انجام دهد و در حوزه تالار حواله هم به همین شکل است، فرآیندها نیاز به ارتقا دارند، باید تسهیل شود تا بتواند ارز مورد نیاز واردکننده را از طریق ارز حاصل از صادرات که صادرکننده عرضه می‌کند، تأمین و تخصیص داده شود و به چرخه اقتصادی بازگرداند.

در نشست غیرعلنی مجلس چه گذشت؟

طبق آخرین خبرهای اعلام شده، صبح امروز جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی نوسانات و تحولات بازار ارز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. جلسه‌ای که قرار بود در روز چهارشنبه سوم اسفندماه برگزار شود، اما به دلیل فوت یکی از اقوام رئیس کل بانک مرکزی به هفته بعد موکول شد.

به گزارش تجارت نیوز، از جزئیات این جلسه هنوز خبری اعلام نشده و نتیجه این صحبت‌ها هنوز تاثیری بر بازار ارز و قیمت دلار نگذاشته است، اما محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از نشست مذکور ابراز رضایت کرده و بر هماهنگی بیشتر دولت و مجلس برای سامان دادن به وضعیت فعلی ارز تاکید کرده است.

همچنین نماینده کرمان در خصوص جلسه صبح امروز مجلسی‌ها با بانک مرکزی به اکوایران گفت:

بانک مرکزی اطمینان داد کسانی که به حوزه بازار ارز ورود می‌کنند، ممکن است در آینده دچار مشکل شوند. به زودی دلارهایی که در راه انتقال آنان هستیم، به کشور وارد می‌شود و ذخایر ارزی ما در حال حاضر مشکلی ندارد و دلار دوباره از عراق وارد می‌شود.

پیش‌بینی شما از شرایط جاری بازار ارز و قیمت دلار چیست؟ به نظرتان مسیر صعودی قیمت‌ها وبه ویژه دلار تا کجا ادامه‌دار خواهد بود و راه جلوگیری از این افزایش قیمت‌ها چیست؟ نظرتان را با ما و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان