الگوراند (Algorand) چیست؟ آشنایی با توکن ALGO و آینده آن

خانهمعرفی پروژهالگوراند (Algorand) چیست؟...

آنچه می‌خوانید...

تولد بیت کوین به جرقه‌ای تبدیل شد که ظهور صدها ارز دیجیتال با اهداف و رویکردهای مختلف را رقم زد. الگوراند (Algorand) شبکه‌ای نسبتاً جدید است که قصد دارد با ارز دیجیتال بومی خود یعنی ALGO اکوسیستمی غیرمتمرکز برای هم‌گرایی سیستم مالی سنتی و مدرن ایجاد کند. کاربران الگوراند می‌توانند به این شبکه مالی بپیوندند و توکن‌ها و قراردادهای هوشمندی ایجاد کنند که نمایان‌گر دارایی‌های مختلف است.

توسعه و تامین مالی پروژه بلاک چین الگورند و رمز ارز آن توسط بنیاد الگوراند (Algorand Foundation) انجام می‌شود. با این حال، سیستم مالی این بلاک چین غیرمتمرکز است و هیچ مدیریت مرکزی ندارد. به لطف همین ویژگی‌ها و سرعت بسیار بالای این شبکه در انجام تراکنش‌ها، الگوراند در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین شبکه‎‌های دنیای رمز ارزها است. در این مقاله همراه فکت کوینز باشید تا این شبکه و رمز ارز محبوب آن را بررسی کنیم.

الگوراند (Algorand) چیست؟

الگوراند (Algorand) شبکه‌ای متن باز و غیرمتمرکز است که از مکانیسم گواهی سپرده یا همان اثبات سهام (POS) برای به کارگیری معماری دو لایه‌ای استفاده می‌کند. این معماری دو لایه‌ای به الگورند اجازه می‌دهد عیرمتمرکز بودن، مقیاس‌پذیری و امنیت را با بالاترین هارمونی کنار هم حفظ کند. این ویژگی زمانی جذاب می‌شود که بدانید اکثر پروژه‌ها نمی‌توانند این سه خصوصیت را در کنار هم داشته باشند؛ اگر هم بتوانند سرعت بسیار پایینی خواهند داشت!

الگوراند (Algorand) چیست؟

بلاک چین الگوراند در سال 2019 و با هدف ایجاد زیربنایی برای کسب و کارهای نوظهور سیستم اقتصادی غیرمتمرکز شروع به کار کرد. رمز ارز این بلاکچین نیز برای حمایت از کسب و کارهای نو ظهور در اقتصاد غیرمتمرکز طراحی شد. این ویژگی به کاربران الگورند اجازه می‌دهد در یک شایط عادلانه در شبکه فعالیت کنند. کاربران این شبکه می‌توانند از تراکنش‌های سریع یا جوایز شبکه بهره‌مند شوند. زیربنای اصلی این سیستم، هولدرهای ALGO و همان گره‌ها (نودها) هستند.

کاربران الگوراند (Algorand) می‌توانند با به کارگیری قراردادهای هوشمند، توکن و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) جدید بسازند و آنها را در شبکه پیاده کنند. الگوراند توابع هوشمند مخصوص به خود را دارد که به ثبات شبکه کمک می‌کند. علاوه بر این، کاربران شبکه می‌توانند با به کارگیری Algorand Standard Asset (ASA)، توکن‌های جدیدی وارد شبکه کنند یا دارایی‌های خود را به اکوسیستم الگوراند منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: توکن تراست والت (TWT) چیست؟ آینده TWT چه خواهد شد؟

الگوراند (Algorand) چطور کار می‌کند؟

همان طور که جلوتر گفتیم، الگوراند به لطف استفاده از مکانیسم اثبات سهام خالص (PPOS) یا Pure Proof-of-Stake، امنیت، مقیاس پذیری و غیرمتمرکز بودن را در کنار یکدیگر دارد. به لطف استفاده از این پروتکل و کلیدهای منحصر به فردی که برای دارندگان ALGO ایجاد می‌کند؛ در صورتی که مشکلی برای یکی از نودها پیش بیاید و مورد حمله قرار بگیرد، خطری موجودی کاربران را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: مقیاس پذیری در بلاک چین به چه معنا است؟

الگوراند (Algorand) چطور کار می‌کند؟

پروتکلی که ALGO استفاده می‌کند به کاربرانی که بیشترین سپرده (استیک) را در شبکه دارند قدرت بیشتری برای کنترل سیاست‌های شبکه می‎‌دهد. البته بسیاری از کاربران نگران این بودند که این قدرت زیاد در شبکه، تمام کاربران را به خطر بی‌اندازد. چرا که افرادی که سزمایه بیشتری دارند می‌توانند امنیت شبکه را به خطر بیاندازند یا حتی به خرابکاری بپردازند. با این همه جای نگرانی وجود ندارد! الگوراند (Algorand) به شکلی کار می‌کند که در صورت خطا رفتن سرمایه‌گذاران بزرگ شبکه سپرده ALGO آنها بسوزد. این یعنی چیز زیادی گیر افراد خرابکار نمی‌آید.

مقیاس‌پذیری کارآمد شبکه الگورند باعث می‌شود سرعت شبکه تا جای ممکن افزایش پیدا کند. به شکلی که شبکه می‌تواند 1000 تراکنش را در یک ثانیه پردازش کند. علاوه بر این، نحوه عرضه ALGO مکانیسمی ضد تورمی ایجاد کرده است که اقتصادی غیرمتمرکز و پویا را ممکن می‌کند. سیستم ذخیره داده در بلاکچین الگورند نیز به خوبی کار می‌کند چرا که هر کاربر با پیوستن به این شبکه به ذخیره داده‌‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: استیکینگ رمز ارزها (Staking) ؛ کسب درآمد غیر فعال از رمز ارزها

با گروه توسعه و تامین مالی الگوراند اشنا شوید!

Algorand (ALGO) توسط یکی از متخصصین با تجریه حوزه ارزهای دیجیتال یعنی سیلویو میکالی (Silvio Micali) طراحی و ایجاد شد. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که میکالی بسیاری از فناوری‌های کاربردی حوزه رمزارزها را توسعه داده است. این پروژه نهایتاً در سال 2017 و با هدف حل چالش سه‌گانه مقیاس پذیری، تمرکززدایی و امنیت در شبکه‌های بلاک چین راه اندازی شد.

هدف اصلی الگوراند (Algorand) ایجاد اقتصادی بدون مرز و رفع کاستی‌های بیت کوین است. میکالی از سال 2015 به مطالعه بیت کوین مشغول شد و نهایتا به این نتیجه رسید که بلاک چین خود را ایجاد کند. پس از 2 سال آزمایش بالاخره الگوراند به صورت ازمایشی و سپس به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: استارک نت (StarkNet)؛ از تعریف تا کاربرد!

ویژگی متمایز الگوراند

ویژگی که الگوراند را تا به این اندازه منحصربه‌فرد می‌کند، رویکرد آن برای ارتقای امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی به صورت همزمان در یک بلاکچین است. کاربران این شبکه می‌توانند با ایجاد توکن‌های خود و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاکچین الگوراند فعالیت کنند. علاوه بر این فناوری بلاک چین الگورند به این شبکه اجازه می‌دهد بتواند به سریع‌ترین شبکه در دنیای رمز ارزها تبدیل شود.

توکن الگورند یا الگو (ALGO) چیست؟

ارزش الگوراند (Algorand)

الگوراند (Algorand) به دلیل کارکرد و فناوری جذابی که دارد می‌تواند بر قیمت ALGO تاثیر بگذارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند روی این رمز ارز تاثیر بگذارد، عرضه محدود ALGO است. عرضه محدود و 10 میلیاردی اَلگو قیمت آن را تا حد بسیار زیادی ثابت نگه می‌دارد. به علاوه این 10 میلیارد توکن در لحظه وارد بازار نشده است. بخشی از آن برای اعضای بنیاد، بخش دیگری به نودها و یک بخش دیگر به عنوان جایزه‌ای برای کاربران در نظر گرفته شده است. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ارزش بازار Algorand با توجه به حجم خرید و فروش، روند بازار و سایر عوامل خاص تعریف می‌شود.

بیشتر بخوانید: لگوهای پولی (Money Legos) یا لگو دیفای به چه معناست؟

تعداد رمزارزهای در گردش الگوراند (ALGO)

کمتر از یک سوم 10 میلیارد توکن اولیه ALGO در گردش است. تعداد ALGO در گردش تا ماه می 2021 چیزی حدود 3.038 میلیارد بوده است. پس از اینکه تمام این 10 میلیارد رمز ارز وارد چرخه بازار شد، هیچ ALGO‌ای ضرب یا استخراج نخواهد شد.

آیا شبکه الگوراند امن است؟

امنیت شبکه الگوراند

به لطف پروتکل PPOS سرعت پیشرفت الگوراند در حوزه امور مالی غیر متمرکز (دیفای) با شتاب بسیار زیادی در حال افزایش است. به لطف همین پروتکل سرعت تراکنش‌ها نیز تا حد بسیار زیادی در این شبکه افزایش پیدا می‌کنند.

همه این موارد به کنار، سیستم بسیار جذاب الگوراند (Algorand) از خرابکاری گره‌هایی که سپرده (استیک) زیادی در شبکه دارند جلوگیری می‌کند. این سیستم به شکلی طراحی شده است که در زمان خرابکاری کاربران شبکه، عرضه الگورند را افزایش می‌دهد تا قیمت این رمز ارز کاهش پیدا کند!

بیشتر بخوانید: زنجیره جانبی لیکویید (Liquid Sidechain) چیست؟

کاربرد الگوراند (Algorand)

الگوراند به عنوان شبکه‌ای برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (دی اپ) با استفاده از قراردادهای هوشمند کاربرد پیدا می‌کند. مقیاس پذیری، امنیت و تمرکززدایی در این بلاک چین دور هم جمع شده‌اند تا سرعت تراکنش‌ها را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. از ALGO می‌توان برای پرداخت، ساخت دی اپ، فعالیت در شبکه و معامله در بازار استفاده کرد.

کیف پول توکن الگورند (ALGO)

برای ذخیره ALGO می‌توان از کیف پول رسمی آن که توسط بیناد الگوراند منتشر شده است استفاده کنید. این کیف پول به شما اجازه می‌دهد توکن‌های ALGO بخرید، بفروشید و معامله کنید. کیف پول‌های سخت افزاری یا همان کیف پول‌های سردی مثل Ledger و Trezor نیز از الگورند پشتیبانی می‌کنند و امنیت بسیار بالایی دارند.

خوشبختانه کیف پول‌های نرم افزاری زیادی نیز وجود دارند که از الگوراند (Algorand) پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌هایی مثل Algorand Core Wallet و MyALGO جزو محبوب‌ترین گزینه‌های کاربران در دسته کیف پول‌های نرم فزاری هستند. کیف پول‌‌های تحت وب نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای ذخیره ALGO باشند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که امنیت این دسته از کیف پول‌ها نسبت به گزینه‌های دیگری که در این بخش به آنها اشاره کردیم، کمتر است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیف پول های الگورند (ALGO)

سخن پایانی

به لطف استفاده هوشمندانه از پروتکل POS، الگوراند موفق شده است تا وجود مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکزسازی را در یک محیط ممکن کند. این پروژه با ایجاد شبکه‌ای عالی برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و تسهیل استفاده کاربران از این برنامه‌ها، به پروژه‌ای جدید و فناورانه بدل شده است.

الگوراند (Algorand) بهترین انتخاب برای توسعه دهندگانی است که می‌خواهند توکن‌های خود را به بلاک چین Algorand منتقل کنند یا از ویژگی های قرارداد هوشمند شبکه برای ایجاد توکن‌های جدید و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. علاوه بر این، توانایی پردازش 1000 تراکنش در ثانیه این شبکه را به یکی از سریع‌ترین شبکه‌های دنیای بلاکچین‌ها بدل کرده است.

سوالات متداول

شبکه الگوراند (Algorand) چیست؟

الگوراند (Algorand) شبکه‌ای نسبتاً جدید است که قصد دارد با ارز دیجیتال بومی خود یعنی ALGO اکوسیستمی غیرمتمرکز برای هم‌گرایی سیستم مالی سنتی و مدرن ایجاد کند.

چه ویژگی الگورند را متمایز می‌کند؟

به لطف پروتکل PPOS سرعت پیشرفت الگوراند در حوزه امور مالی غیر متمرکز (دیفای) با شتاب بسیار زیادی در حال افزایش است. به لطف همین پروتکل سرعت تراکنش‌ها نیز تا حد بسیار زیادی در این شبکه افزایش پیدا می‌کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان