امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیمامور مالی غیرمتمرکز...

آنچه می‌خوانید...

اصطلاح سی‌دیفای یا CeDeFi (امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده) شاید به نظر عجیب باشد. اما واقعاً CeDeFi چیست؟ امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده اولین بار توسط ژائو مدیر عامل بایننس ابداع شد. چانگ پنگ ژائو، نام اختصاری سی‌دیفای را زمانی که این شرکت در سپتامبر 2020 زنجیره هوشمند بایننس خود را معرفی کرد، اختراع کرد. زنجیره BSC آنها با هدف پر کردن شکاف بین سیستم مالی متمرکز و غیرمتمرکز، راه اندازی یک صندوق اولیه 100 میلیون دلاری برای تشویق همکاری امور مالی متمرکز و امور مالی غیرمتمرکز (Defi) بود.

کاربران می‌توانند BNB، توکن بومی بایننس را سپرده‌گذاری (استیک) کنند و توکن‌هایی را از دیگر برنامه‌های مالی به دست آورند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا از مزایای دیفای بدون اینکه مستقیماً با پروتکل‌ها سروکار داشته باشند، بهره‌مند شوند. از آن زمان، زنجیره‌های دیگر به دنبال این هستند که چگونه شبکه‌های خود را ساختار دهند تا مزایای دیفای را حفظ کنند، اما همچنان به مزایای سیستم‌ متمرکز دسترسی داشته باشند.

- Advertisement -

دیفای بدون شک از بدو پیدایش خود مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. حجم تراکنش‌های برنامه‌های غیرمتمرکز یا دی اپ (Dapp) به 270 میلیارد دلار رسیده که اکوسیستم دیفای اتریوم 95 درصد آن را تشکیل می‌دهد. پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز یک انقلاب مالی شفاف و بی‌نیاز به اعتماد را در حوزه‌های مختلف، از جمله وام‌دهی و استقراض، مشتقات، بیمه، استیبل کوین‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز آغاز کردند. با تقریباً 250 میلیارد دلار سرمایه محبوس شده در اکوسیستم دیفای، بدیهی است که این بخش اینجاست که بماند. در حالی که ماهیت غیرمتمرکز دیفای با معادل‌های متمرکز آن در تضاد است، موسسات مالی سنتی به دنبال یافتن راهی برای مشارکت در این اکوسیستم جدید هستند؛ Cedefi نیز راه حل اصلی این مسئله است.

بیشتر بخوانید: تفاوت امور مالی متمرکز و امور مالی غیر متمرکز (CeFi & DeFi) چیست؟

CeDefi چیست؟

کلمه CeDefi در حوزه ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید است. CeDefi یا امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده، ترکیبی ایدئال از سیستم مالی متمرکز و غیرمتمرکز است که بهترین ویژگی‌های هر یک را ترکیب می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از CeDefi برای آزمایش محصولات مالی جدید و مدرن استفاده کنند و در عین حال به قوانین مقرراتی مالی سنتی پایبند باشند.

امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

سی‌ دیفای به شما امکان می‌دهد محصولات دیفای مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، تجمیع‌کننده نقدینگی، ابزارهای کشت سود یا Yield Farming، پروتکل‌های وام‌دهی و موارد دیگر را با کارمزد تراکنش ارزان تجربه کنید. کسب‌وکارها می‌توانند از سی‌دیفای برای توسعه قراردادهای هوشمند سفارشی و افزودن بسیاری از محصولات و خدمات به یک پلتفرم استفاده کنند که در نتیجه تراکنش‌های سریع‌تر و ریسک کمتری را به همراه دارد.

معامله گران می‌توانند از سی‌‌دیفای برای یافتن و فیلتر کردن بهترین پلتفرم‌ها بر اساس حجم نقدینگی، کارمزد تراکنش، کارمزد شبکه، شرایط KYC و کارمزد برداشت استفاده کنند. سی‌ دیفای همچنین مشکلات نوظهور مقرراتی حول ارزهای دیجیتال را حل می‌کند. سی‌ دیفای با ترکیب جنبه‌های مالی متمرکز و غیرمتمرکز، راه را برای نگهداری سازمانی از پروتکل‌های دیفای هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

علاوه بر این، سی‌ دیفای توکن‌های اوراق بهادار قانون گذاری شده را برای فعالیت‌هایی مانند صدور اوراق قرضه و تسویه حساب دیفای ترویج می‌کند، و بسیاری از مزایای دارایی‌های رمزنگاری شده، اعم از جابجایی یا ذخیره ارزش را ادغام می‌کند. این علاوه بر پتانسیل آن برای تغییر پرداخت‌های جهانی با پروتکل‌هایی است که سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر برای استفاده هستند.

امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

مفهوم سی دیفای در حال محبوب شدن است، برای بسیار این سوال ایجاد شده که اصلاً CeDeFi چیست . چون به طرفداران کریپتو، چه مبتدی و چه باتجربه، ابزاری شفاف را برای فعالیت در صرافی‌های امن و در عین حال دسترسی به پروژه‌های معتبر با نقدینگی بالا، نوید می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فلش لون ( Flash Loans)؛ دریافت وام بدون وثیقه در دیفای چیست؟

اصول مقدماتی ظهور CeDeFi چیست؟

با دستورالعمل‌های مقرراتی شفاف، انتظار می‌رود که امور مالی غیرمتمرکز با استفاده از فناوری دیفای برای سازمان‌ها در سال‌های آتی پذیرفته شود. موسسات مالی متمرکز سنتی از برنامه‌های بالغ دیفای استقبال خواهند کرد و سپس آنها را با خدمات ترکیبی سی‌دیفای ادغام خواهند کرد.

هدف اصلی از معرفی امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا Cedefi، ترکیب بهترین ویژگی‌های سیستم‌های مالی متمرکز و غیرمتمرکز است. در نتیجه، امور مالی غیرمتمرکز می‌تواند نهادهای مقرراتی سنتی را با محصولات و زیرساخت‌های مالی پیشرفته ترکیب کند. آزمایش اخیر بایننس برای ادغام دیفای (سیستم مالی غیرمتمرکز) با پلتفرم متمرکز آن، معروف به زنجیره هوشمند بی ان ابی (BNB Chain)، می‌تواند آغاز جدیدی برای پذیرش دیفای و کریپتو باشد. در نیمه اول سپتامبر، بایننس راه اندازی زنجیره هوشمند خود را اعلام کرد، یک نوع بلاک چین عمومی غیرمتمرکز.

بسیاری از ناظران صنعت ورود بایننس به حوزه دیفای را اقدامی تهاجمی با هدف خفه کردن اتریوم می‌دانند. از طرف دیگر، سیدیفای تلاشی برای رقابت با سایر پروژه‌های بلاک چین در بخش مالی ندارد. در بایننس، بررسی کامل بسیاری از مؤلفه‌های دیفای متمرکز می‌تواند به یادگیری بیشتر کمک کند.

بیشتر بخوانید: بی ان بی چین ( BNB Chain): تکامل زنجیره هوشمند بایننس

نقش بایننس در معرفی CeDeFi‌ چیست؟

مهم‌ترین چیزی که باید در مورد بایننس بدانید این است که در حال حاضر بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است. بایننس، از سوی دیگر، از یک صرافی ساده به یک اکوسیستم عظیم تبدیل شده است. بایننس زنجیره بایننس را معرفی کرد تا مبنایی برای دستیابی به هدف خود مبنی بر یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) به جای صرافی فعلی بایننس فراهم کند.

بایننس مدت‌هاست که یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها بوده و سهم بازار قابل‌توجهی از نظر حجم معاملات 24 ساعته دارد. CZ، بنیان‌گذار و مدیرعامل بایننس، و این شرکت از طریق زنجیره بایننس به بخش مالی غیرمتمرکز راه یافتند. زنجیره بایننس به‌گونه‌ای طراحی شده است که انجام تراکنش‌های دیفای را ساده کند و ظهور یک روند مالی جدید را تسریع کند.

بیشتر بخوانید: آموزش صرافی بایننس (Binance) و برجسته‌ترین نکات آن برای تازه‌کارها

به دنبال آن، بایننس زنجیره هوشمند بایننس را برای کمک به کاربران در طراحی و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApps ایجاد کرد. بایننس زنجیره بایننس را در آوریل 2019 راه اندازی کرد و زنجیره هوشمند در سپتامبر 2020 راه اندازی خواهد شد.

یافتن همه ایده‌های جالب زنجیره هوشمند دشوار است. از سوی دیگر، هر دو زنجیره بایننس (Binance Chain) و زنجیره هوشمند (Smart Chain)، توجه محققان، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به خود جلب می‌کنند.

Binance Chain و Smart Chain هر دو در ارتباط با یکدیگر عمل می‌کنند و دارای قابلیت‌های مستقل و سازگار هستند. زنجیره بایننس به دنبال افزایش سرعت تراکنش‌های صرافی‌های متمرکز است. از سوی دیگر، زنجیره هوشمند بایننس ممکن است از نظر کاهش تراکم شبکه سودمند باشد. زنجیره هوشمند همچنین نگرانی‌های مربوط به افزایش کارمزدها را از بین می‌برد.

مزایای CeDeFi چیست؟

حال می‌دانید که CeDeFi چیست، از کجا آمده و ویژگی‌های متعدد آن چیست. در نتیجه، یادگیری مزایای زنجیره هوشمند در بایننس و دلایل محبوبیت آن بسیار مهم است. در اینجا برخی از مهم ترین مزایای Binance CeDeFi آورده شده است که پتانسیل آن را دارد که این مفهوم نوآورانه را به سطوح جدیدی در سیستم مالی مدرن سوق دهد.

تامین مالی پروتکل‌ها

تأمین مالی پروتکل‌ها مهم ترین مزیت دیفای متمرکز روی بایننس است. زنجیره هوشمند بایننس چندین پروتکل دیفای را تأمین بودجه می‌کند. تیم بایننس به سختی در حال جست و جوی پروژه‌های موجود و آتی برای پشتیبانی از طریق صندوق های شتاب دهنده بایننس است.

Binance به نامزدها در سرتاسر این اکوسیستم با هدف ارزیابی‌های امنیتی گسترده، با منابع متنوع جوایز می‌دهد. بایننس خدمات مختلفی از جمله دسترسی به رسانه، پایگاه مشتری بزرگ با میلیون‌ها کاربر، مدیریت مالی و پلتفرم‌های آموزشی ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش جامع اضافه کردن شبکه بایننس اسمارت چین به لجرلایو

کشت سود CeDeFi

محبوبیت Binance CeDeFi بیشتر بر اساس کشت سود یا (Yield Farming) است. کشت سود روشی برای افزایش درآمد از طریق یکپارچه سازی فرآیندهای استقراض، وام دهی و ترید است. برای قفل کردن توکن ها باید از پروتکل‌های مختلف DeFi استفاده شود. درصد بازده سالانه در روزهای اولیه DeFi بسیار بالا بود.

کاربران ممکن است در برخی شرایط امکان کسب سودهای سالانه (APY) بیش از 1000 درصدی را داشته باشند. با این حال، چنین سودهایی قابل دوام نیست و معمولا کاهش یافته است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که زنجیره هوشمند بایننس شانس خوبی برای راه اندازی کمپین متمرکز دیفای خود دارد. در Binance CeDeFi، برخی از پروتکل‌ها APY های بالاتری نسبت به پروتکل‌های دیفای معمولی نشان داده‌اند.

امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده CeDefi چیست؟

پشتیبانی CeDeFi از اتریوم

پشتیبانی از اتریوم یکی دیگر از دلایل احتمالی محبوبیت CeDeFi به لطف تلاش‌های بایننس است. به دلیل قیمت‌های بسیار بالای اتریوم، تراکنش‌های DEX ممکن است صدها دلار کارمزد داشته باشند. علاوه بر این، اتریوم باعث ازدحام شبکه و در نتیجه افزایش زمان مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل استفاده از لانچ پول (LaunchPool) بایننس

5 صرافی برتر CeDeFi چیست؟

سیستم مالی سنتی و ارز دیجیتال گاهی اوقات اکوسیستم‌های متضاد هم در نظر گرفته می‌شوند که نادرست است. کریپتو نسخه پیشرفته‌تری از بازارهای امروزی است که معماری غیرمتمرکز آن ویژگی متمایز اصلی آن است.

اکوسیستم‌های مالی قدیمی متمرکز هستند، به این معنی که از یک مکان واحد مدیریت می‌شوند. به عنوان مثال، بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو، عرضه پول را تحت کنترل نگه می‌دارند. این وضعیت در مورد کریپتو صدق نمی‌کند، زیرا عملیات از قبل بر اساس قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز بدون هیچ قدرت مرکزی برنامه ریزی شده است.

علیرغم تفاوت‌هایشان، بانک‌داری سنتی و کریپتو، اکوسیستم‌های سودمند دوجانبه‌ای هستند که به احتمال زیاد از طریق ادغام با یکدیگر پیشرفت می‌کنند. بخش کریپتو در حال حاضر شامل پروژه‌های متمرکز و غیرمتمرکز، مانند صرافی‌ها، پلتفرم‌های کشت سود و ابزارهای مالی و سایر موارد است.

این یک اکوسیستم وابسته به هم ایجاد می‌کند. توسعه دهندگان خلاق اکنون روی راه‌حل‌هایی برای ادغام سیستم مالی متمرکز (CeFi) و سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) کار می‌کنند. چندین پروژه کریپتو هم اکنون راه‌حل‌های یکپارچه‌سازی را منتشر کرده‌اند، در حالی که پروژه‌های دیگر در حال بررسی تحولات DeFi و حفظ معماری CeFi هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش معاملات آپشن بیت کوین (Option)؛ خرید ارز دیجیتال با قیمت کمتر!

در این مقاله، پنج مورد از نویدبخش ترین پروژه‌های CeDeFi را که می‌توان به آن‌ها توجه کرد، برجسته خواهیم کرد.

یونیزن (Unizen)

یونیزن (Unizen) یک اکوسیستم صرافی هوشمند است که شکاف بین زیرساخت‌های متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) را پر می‌کند. هدف این صرافی هوشمند، برطرف نمودن مشکل نقدینگی، لغزش قیمت و مشکلات احراز هویت KYC اکوسیستم کریپتو است.

این پروژه از یک صرافی هوشمند رونمایی کرده است که چندین محصول و صرافی کریپتو را در یک پلتفرم واحد ترکیب می‌کند. صرافی هوشمند Unizen یکی از جدیدترین پروژه‌های سیدیفای است که در بین سرمایه گذاران و معامله گران محبوبیت پیدا کرده است. این طرح با مشاغل مهمی مانند AllianceBlock نیز همکاری کرده است.

 یونی زن (Unizen) همچنین در حال آماده سازی برای ایجاد یک برنامه سپرده گذاری (استیکینگ) است که در آن کاربران می‌توانند ZCX، توکن حاکمیتی پلتفرم را در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) سپرده گذاری کنند. دنبال‌کنندگان توکن ZCX و سایر دارایی‌های دیجیتالی که به عنوان جفت تأمین نقدینگی استفاده می‌شوند، را پاداش می‌گیرند.

ماژول‌های Unizen، ماژول‌های شخص ثالث و کدهای سفارشی Unizen پایه و اساس صرافی ترکیبی Unizen را تشکیل می‌دهند. ماژول‌های Unizen شامل ویژگی‌های داخلی مانند صرافی متمرکز این پلتفرم (CEX) خواهند بود. قابلیت‌های معاملاتی اضافی، مانند الگوریتم تجمیع ترید بین زنجیره‌ای و اندیکاتورهای احساسات اجتماعی، در کد سفارشی این پلتفرم در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: زنجیره هوشمند بایننس (BSC) و ۶ شاخص اصلی آن که لازم است آنها را بشناسید

کوین زوم (Coinzoom)

کوین زوم (Coinzoom) یک صرافی ارز دیجیتال است که در ایالات متحده تأسیس شده است و هدف آن ارائه یک فروشگاه یک‌جا برای ترید ارز دیجیتال و استفاده از دارایی‌های دیجیتال در دنیای واقعی است. کاربران می‌توانند در بیش از 30 توکن فهرست‌شده در این صرافی سرمایه‌گذاری کنند و یک کارت نقدی ویزا نیز برای پرداخت داشته باشند.

کاربران کوین زوم (CoinZoom) می‌توانند در عرض چند دقیقه ارز دیجیتال را برای خانواده، دوستان و مخاطبین خود در سراسر جهان ارسال کنند. تاد کراسلند، مدیرعامل این شرکت، قبلاً گفته بود که کوین زوم یک «تجربه کامل» است.

توکن مبتنی بر اتریوم کوین زوم، ZOOM شکاف بین امور مالی سنتی و ارزهای دیجیتال را پر می‌کند. اکوسیستم غیرمتمرکز CoinZoom حول این توکن‌ها می‌چرخد و به کاربران اجازه می‌دهد تا جوایز مختلف دیفای را دریافت کنند.

نکسو ( Nexo)

 نکسو (Nexo) یک شرکت CeFi است که خدمات مختلفی از جمله صرافی، کارت، خدمات وام‌ و رمز رمزنگاری NEXO را ارائه می‌دهد. قانون‌گذاری در رویکرد این پلتفرم نسبت به ادغام CeDeFi بسیار مهم است. قانون گذاری اقتصاد کریپتو، به ویژه در بخش نوپدید دیفای، امروز یک نگرانی بزرگ است. در حالی که نگرانی از عدم تمرکز میتواند مشروع باشد، برخی از اجزای بازار DeFi «کاملاً» غیرمتمرکز نیستند.

امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) به این اکوسیستم کمک می‌کنند و به دارندگان توکن اجازه می‌دهند در مورد رشد آینده یک پروژه DeFi رأی دهند. توسعه‌دهندگان گاهی اوقات می‌توانند بر توزیع توکن‌های حاکمیتی تأثیر بگذارند تا به نفع ذینفعان خاصی باشد. اگر این اتفاق بیفتد، جنبه غیرمتمرکز یک پروژه DeFi ممکن است تضعیف شود.

Nexo قصد دارد این شکاف را با فراهم کردن زیرساختی برای توسعه دهندگان DeFi پر کند. Nexo CeFi فناوری‌های دیفای را با یک اکوسیستم قانون گذاری شده از طریق روابط صنعتی و مجوزهای خود در سراسر جهان ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم نکسو قصد خرید شرکت رقیب خود وولد را دارد؛ سرنوشت کاربران چه خواهد شد؟

بای بیت (Bybit)

بای بیت (Bybit) یک بازار مشتقات ارزهای دیجیتال است که در کنار سایر ابزارهای مالی، قراردادهای آتی بیت کوین و اتر را به فروش می‌رساند. این صرافی پایگاه کاربری متنوعی دارد و اکثر مشتریان آن از آسیا هستند. Bybit همچنین در حال بررسی است تا محصولات متمرکز خود را در قالب غیرمتمرکز در دسترس قرار دهد.

هرچند بای بیت در حال بررسی انتشار محصولات غیرمتمرکز است، این صرافی مایل است مطابق با مقررات باقی بماند. بای بیت در نهایت مسیر غیرمتمرکز را در پیش خواهد گرفت و محصولات متمرکز را به شیوه‌ای غیرمتمرکزتر ارائه خواهد کرد.

زنجیره هوشمند بایننس (BSC)

امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

بایننس یک صرافی ارز دیجیتال کاملاً برجسته در سطح جهانی است و با راه حل CeDeFi خود جلوتر از دیگر پروژه‌هاست. صرافی زنجیره هوشمند (BSC) را راه اندازی کرد تا به توسعه دهندگان دیفای اجازه دهد پروژه‌های غیرمتمرکز خود را یکپارچه کنند. بسیاری از پروتکل‌های دیفای اکنون BSC را خانه خود می‌نامند و از اکوسیستم‌های متمرکز و غیرمتمرکز بهره می‌برند. بازار متمرکز کریپتو به کانونی برای افراد محلی دیفای تبدیل شده است و حجم روزانه آن با اتریوم رقابت می‌کند. با این حال، برخی از اعضای جامعه کریپتو نسبت به نوین بودن معماری BSC CeDeFi متقاعد نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: نحوه شروع کار با زنجیره هوشمند بایننس Binance Smart Chain (BSC)

جمع‌بندی

اکوسیستم‌های کریپتو تا زمانی که موسسات متعارف و سرمایه‌گذاران محصولات بومی را بپذیرند، راه زیادی در پیش دارند. یک استراتژی برای معرفی کالاهای مطابق با مقررات و تشویق به استفاده از انها ایجاد یک اکوسیستم CeDeFi است.

در نهایت، می‌توانید ببینید که CeDeFi چیست و چگونه آمده است تا دنیای مالی را تغییر دهد. خدمات مالی به دلیل دیجیتالی شدن، به ویژه از نظر امنیت، کنترل و شفافیت، با چالش‌های متعددی روبرو هستند. در نتیجه، کاربرانی که مایل به کنترل دموکراتیک بر تراکنش‌های مالی بودند، شروع به توجه به پروژه‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای کردند.

سوالات متداول

CeDeFi‌ چیست؟

CeDefi یا امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده، ترکیبی ایدئال از سیستم مالی متمرکز و غیرمتمرکز است که بهترین ویژگی‌های هر یک را ترکیب می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از CeDefi برای آزمایش محصولات مالی جدید و مدرن استفاده کنند و در عین حال به قوانین مقرراتی مالی سنتی پایبند باشند.

مزایای CeDeFi چیست؟

تأمین مالی پروتکل‌ها مهم‌ترین مزیت دیفای متمرکز روی بایننس است. همچنین کشت سود یا (Yield Farming) نیز یکی دیگر از مزایای CeDeFi است. پشتیبانی از اتریوم نیز یکی دیگر از دلایل احتمالی محبوبیت CeDeFi به لطف تلاش‌های بایننس است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان