اندیکاتور هش ریبان (hash ribbons indicator) چیست؟

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیماندیکاتور هش ریبان...

آنچه می‌خوانید...

اندیکاتور هش ریبان سعی دارد زمانهایی را به تصویر بکشد که ماینر های بیت کوین در شرایط سختی قرار میگیرند و ممکن است مجبور شوند بیت کوین هایی که از راه استخراج به دست آورده اند را بفروشند. هش ریبان شاخصی است که معمولا سیگنال صعودی برای بیت کوین پیش‌بینی‌ می‌کند. چارلز ادواردز، تحلیلگر ارزهای دیجیتال این اندیکاتور را در سال 2019 راه‌اندازی کرده است.

فرضیه ساخت این اندیکاتور بر این مهم استوار است که دوره هایی که بیت کوین به کف های واقعی رسیده و از آن نقطه با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد را نشان دهد. این اندیکاتور آیندۀ مثبتی برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند. هش ریبان بیت کوین احساسات ماینرهای بیت کوین را زیرنظر می‌گیرد. در زمان انتشار این مقاله (شهریور ماه 1401) چارلز ادواردز گفته است که این اندیکاتور سیگنال صعودی برای بزرگترین ارز دیجیتال بازار صادر کرده است. در این مقالۀ فکت کوینز مطالبی را در مورد این شاخص مهم توضیح خواهیم داد که پیشنهاد می‌کنیم تا انتها بخوانید.

اندیکاتور هش ریبان چیست؟

پیش از آن که این اندیکاتور مهم را به دقت بررسی کنیم، بهتر است مختصری در مورد مبانی هش ریت بیت کوین بگوییم. به طور خلاصه، مقدار هش ریت قدرت پردازشی است که ماینرها در زمانی معین به شبکۀ بیت کوین اختصاص میدهند.

زمانی که ماینرهای بیشتری برای استخراج بیت کوین رقابت می‌کنند، هش ریت بیت کوین افزایش می‌یابد. طبیعتاً این امر زمانی رخ می‌دهد که قیمت دلاری بیت کوین به دلیل وجود انگیزه‌های خوب برای استخراج آن (یا زمانی که تنظیم سختی مطلوبی وجود دارد) نسبتاً بالاست. در مواردی که هزینه‌های برق نسبت به قیمت بیت کوین کم باشد نیز مقدار هش ریت بالا می‌رود.

از سوی دیگر، زمانی که قیمت بیت کوین کم می‌شود، یا وقتی قیمتها برای مدتی «نسبتاً» طولانی راکد می‌شوند، قیمت‌ها روندی نزولی دارند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ماینرها منابعشان را به جاهای دیگر منتقل می‌کنند، درست مانند محدودیت‌های سنگینی که به تازگی در بخش ماینینگ در کشور چین اعمال شد (هرچند این مورد انگیزه‌های سیاسی داشت).

به عبارت دیگر، فعالیت استخراج بیت کوین کمتر خواهد شد، زیرا برای ماینرها سود کمتری دارد.

اندیکاتور هش ریبان بیت کوین
اندیکاتور هش ریبان بیت کوین

نحوۀ تفسیر این شاخص

اندیکاتور هش ریبان یک سیگنال بلند مدت است که برای نشان دادن کف ماکرو (macro bottoms) قیمت دلاری بیت کوین به کار می‌رود. همانطور که در اول مقاله گفتیم، این اندیکاتور را چارلز ادواردز معرفی کرده است که سازوکار آن را در این مقاله شرح خواهیم داد.

به این نکته توجه داشته باشید که این اندیکاتور تلاش نمی کند کف های قیمتی ایده آل را نشان بدهد، به کمک این اندیکاتور می توانید زمان هایی که ماینر ها بنا بر شرایط بد بازار تصمیم به خاموش کردن ریگ های خود می گیرند را مشاهده کنید. درست در این زمان ها هش ریت بیت کوین افت شدید را تجربه میکند و اینجاست که کفه های بزرگ تشکیل می‌شوند.

تفسیر اصلی اندیکاتور به این صورت است: نقطۀ آبی نشان می‌دهد که کف‌ بالاتر (higher low) (29,300 دلار) که قبل از آن در چارت روزانه نشان شده بود، یک کف ماکرو در بازار است. به عبارت دیگر، سطح قیمتی پایین روزانه (daily low) قبل از سیگنال «خرید»، یک قیمت کف را تعیین می‌کند که بعید است بیت کوین در آینده به آن بازگردد (طبق این شاخص).

اگر داده هایگذشته این اندیکاتور را بررسی کنید متوجه خواهید شدکه از 12 سیگنال، همه به جز یک سیگنال، قیمت‌های کف ماکرو (macro lows) بیت کوین را نشان می‌دهند. البته نیازی به گفتن ندارد که اتفاقات گذشته تضمینی برای آنچه در آینده پیش خواهد آمد نیست، فقط باید از آنها برای تصمیم گیری هایمان استفاده کنیم و ریسک را پایین بیاوریم.

هش ریبان بیت کوین
هش ریبان بیت کوین

هدف اندیکاتور هش ریبان

هدف اندیکاتور هش ریبان بیت کوین شناسایی دوره‌‎هایی است که استخراج کنندگان بیت کوین در مضیقه قرار دارند و ممکن است برخلاف میل باطنی‌شان تسلیم شوند. فرض بر این است که چنین دوره‌هایی ممکن است زمانی رخ دهند که قیمت دلاری بیت کوین در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. بنابراین، می‌تواند فرصت خوبی برای خرید در کف قیمت باشد.

نقش ماینرها ایمن سازی شبکۀ بیت کوین و پردازش هر تراکنش بیت کوین است. پس از افزایش قیمت بیت‌کوین و اصلاح شدید ، دوره‌هایی وجود خواهد داشت که برخی از ماینرها برای ادامۀ این وضعیت مالی در کوتاه‌مدت تلاش کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، ماینرها ریگ‌های ماینینگ را خاموش می‌کنند.

همانطور که چارلز ادواردز نویسندۀ این اندیکاتور در مقاله‌اش به نام هش ریبان و کف‌های قیمت بیت کوین (Hash Ribbons & Bitcoin Bottoms) ذکر کرده است:


«وقتی ماینرها تسلیم شوند، قوی‌ترین سیگنال خرید بیت کوین تا کنون خواهد بود».

این اندیکاتور نمی‌کوشد که بهترین کف بیت کوین (perfect bottom) را نشان دهد . بلکه دوره‌هایی را نشان می‌دهد که ریگ‌های استخراج بیت‌کوین به دلیل شرایط چالش‌برانگیز بازار خاموش و باعث کاهش هش ریت می‌شوند. بیشتروقت‌ها این موارد می‌توانند بخش‎هایی از کف‌های ماکرو در قیمت بیت کوین باشند. این دوره‌ها برای یک سرمایه‌گذار استراتژیک بلندمدت بیت‌کوین می‌تواند زمان‌های مطلوبی برای خرید باشد.

نحوۀ محاسبۀ چارت بیت کوین

سختی بیت کوین (Bitcoin Difficulty) تقریباً هر دو هفته یک بار یا اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم، یک بار در هر 2016 بلوک تنظیم می‌شود. معمولاً یک بلوک هر 10 دقیقه یک بار در بلاکچین بیت کوین پردازش می‌شود. درهرحال، هش ریت در یک مبنای روزانه محاسبه می‌شود و بنابراین، درست بودن فعالیت ماینرها بدون تأخیر زمانی زیاد در مقابل تنظیمات سختی بیت کوین را به ما نشان می‎دهد.

اندیکاتور هش ریبان بیت کوین از میانگین‌های متحرک روزانه ساده (DMAها) برای شناسایی زمانی استفاده می‌کند که هش ریت در یک روند نزولی شدید است. به علاوه، برای شناسایی زمانی که هش ریت شروع به خروج از روند نزولی می‌کند نیز از آنها بهره می‎‌برد که این امر برای سرمایه گذار استراتژیک بیت کوین بسیار مفید خواهد بود.

نمودار هش ریبان نشان می‌دهد که کاپیتولاسیون انبوه ماینرها (mass miner capitulation) معمولاً زمانی پایان می‌یابد که میانگین متحرک 30 روزه (30DMA) هش ریت بیت کوین پس از پایین آمدن از میانگین متحرک 60 روزه (60DMA) دوباره به بالای آن بازمی‌گردد.

اندیکاتور هش ریبان بیت کوین
هش ریبان بیت کوین

نحوۀ تفسیر نمودار بیت کوین هش ریبان

اگر 30DMA از 60DMA پایین‌تر باشد: افت هش ریت و کاپیتولاسیون ماینرها = خطوط افقی نارنجی

در صورتی که 30DMA به بالاتر از 60DMA بازگردد: نشانۀ پایان کاپیتولاسیون ماینرهاست = خطوط افقی سبز

اگر 30DMA به بالاتر از 60DMA برود و قیمت هم افزایش یابد = بازگشت به رنگ سفید. طبق این اندیکاتور، عملاً یک hash ribbons ، سیگنال خرید دارد.

تغییر از خطوط عمودی سبز به سفید در این نمودار، فرصتی برای سرمایه گذار استراتژیک بلند مدت را نشان می‌دهد. این وضعیت، کاپیتولاسیون ماینرها را نشان می‌دهد و این که قیمت دلاری بیت کوین یک بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کرده است.

در این مقاله نکاتی را در مورد اندیکاتور هش ریبان و کاربردهایش توضیح دادیم. این اندیکاتور در بازار کریپتوکارنسی اطلاعات مفیدی را منتقل می‌کند و برای گرفتن نتایج بهتر در بازار بهتر است با آن آشنایی داشته باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان